خلع ید و مصادره کارخانجات و اموال بدهکاران توسط بانکها ممنوع!!

انتقاد شدید سبزعلیپور نسبت به توقیف و تصاحب کارخانه بدهکاران توسط برخی از بانکها

علیرغم دستور هفته گذشته جناب آقای رئیسی مبنی بر ممنوعیت مصادره و توقیف اموال و کارخانجات بدهکاران توسط بانکها، سه روز پیش درکمال تعجب مدیران “بانک پارسیان” با افتخار و با شجاعت تمام اعلام نمودند که در راستای وصول مطالبات معوق خود، نسبت به توقیف و تملک کارخانجات “گروه صنعتی صفا” که تحت مالکیت و مدیریت جناب آقای “محمد رستمی صفا” میباشد اقدام و در جهت تصاحب کارخانجاتی که دهها هزار میلیارد ارزش دارند حکم “خلع ید” گرفته اند!!

محمدرضا سبزعليپور رئيس مركز تجارت جهاني ايران طی تحلیلی نسبت به عملکرد خلاف قانون برخی از بانکها در خصوص توقیف و تصاحب اموال و کارخانۀ بدهکاران، شدیداً واکنش نشان داد وگفت: امروزه فعالیت بانکها و چالش های ناشی از آن بقدری حاد شده که به یکی از مشکلات جدی کشور بدل گشته است، تا جائیکه مقام معظم رهبری نیز شخصاً در این حوزه ورود کردند و خواستار «خروج بانکها از بنگاه‌داری شدند» اما آیا این مهم براحتی صورت خواهد گرفت؟ آیا سایۀ تیره و غم انگیز آثار سوء مدیریت در نظام بانکی دست از سر ایران و ایرانی برخواهد داشت؟

وی افزود: مدیران بانکها در نبود نهادهای نظارتی، از نهادهای مالی تبدیل به بنگاه‌ های اقتصادی شده‌اند که این عملکردشان در تضاد با قانون اساسی میباشد. مهمترین زیان این اقدام، رقابت ناعادلانۀ بخش خصوصی با بنگاه ‌هایی هست که متعلق به شبکۀ بانکی بوده و از دریای بیکران نقدینگی و سرمایه ‌های سپرده‌گذاران تغذیه میشوند.

از این‌ رو، بانکها با سرمایۀ انبوهی که در اختیار دارند، میتوانند نظم رقابت ‌پذیری هر بازاری را بهم بریزند و با ورود انحصاری خود، اجازۀ فعالیت به سرمایه‌گذاران خرد و تولیدکنندگان جزء را ندهند. بمرور زمان، سرمایه ‌گذاران و تولیدکنندگان که توان رقابت با اینگونه مؤسسات مالی دولتی و شبه‌دولتی و بعضاً بانکهای خصوصی را در خود نمی‌بینند، بتدریج از بازار حذف میشوند و سرمایه ‌های خود را به بازارهای کاذب، ریسکی و سفته ‌بازانه سوق میدهند. این حرکت یک معنا بیشتر ندارد و آن هم عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی توأم با افزایش شکاف طبقاتی و گسترده شدن دایرۀ فقر است.

علیپور تصریح نمود: نظام بانکی که امروز فراتر از یک گره کوچک به نظر میرسد، از یک دهۀ پیش که رهبر معظم انقلاب شخصاً در این حوزه ورود داشته و یکی از مشکلات جدی کشور را مسئلۀ بنگاه‌داری بانکها برشمردند و معظم اله به دولت تأکید کردند که این موضوع را بطور جدی پیگیری و این معضل را حل نماید، نه تنها غالب بانکها از بنگاه‌داری خارج نشده و حسب دستور بانک مرکزی، اموال منقول و غیرمنقول خود را طی دورۀ زمانی پنج‌ ساله (هر سال حداقل ۲۰ درصد) بفروش نرسانده اند بلکه متأسفانه علیرغم حمایت مقام معظم رهبری از تولید و تولیدکنندگان و بر خلاف دستور سران سه قوا، با حکم یا بدون حکم نسبت به توقیف و مصادرۀ اموال و کارخانجات بدهکاران بانکی اقدام نموده و بنگاه‌داری خود را توسعه داده اند!! یعنی درست برخلاف تأکیدات رهبری و همچنین برعکس شعار سال (رشد تولید) عمل نموده و اقدام میکنند!!

سبزعليپور گفت: بطور مثال علیرغم اینکه جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری هفته گذشته در شورای عالی اشتغال با صدای بلند تأکید نمودند که هیچ بانکی حق ندارد کارخانه‌ای را بابت طلبش مصادره و حق ندارد جهت پیگیری مطالباتش، صنایع، کارخانه یا کارگاهی را تعطیل کند، اما سه روز پیش در کمال تعجب مطلبی را به نقل از بانک پارسیان در رسانه ها خواندم که در آن خبر، مدیران بانک مذکور با افتخار و با شجاعت تمام اعلام کرده بودند که در راستای وصول مطالبات معوق خود، نسبت به توقیف و تملک کارخانجات گروه صنعتی صفا که تحت مالکیت و مدیریت جناب آقای محمد رستمی صفا میباشد اقدام و در جهت تصاحب کارخانجاتی که دهها هزار میلیارد ارزش دارند حکم خلع ید گرفته اند!!

وی افزود: دستور هفته گذشته جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری در خصوص ممنوعیت تملک اموال و کارخانجات بدهکاران بانکی کجا و حرف و عمل مدیران بانک پارسیان کجا؟!!

این در حالیست که بانک فوق حدود ۹۰۰ میلیارد تومان به گروه صنعتی صفا تسهیلات اعطاء نموده که ظاهراً تا به امروز حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از آن گروه دریافت کرده است!! با این وجود باز هم دنبال توقیف و خلع ید کارخانجات دیگر این گروه آنهم به ارزش دهها هزار میلیارد به نفع خود میباشد!!

ضمناً بحث اصلی اینجاست که طبق گفته و اعتراف مدیران بانک پارسیان پرونده مطالبات این بانک از گروه صنعتی صفا همچنان در دادگاه مفتوح و هنوز هیچ حکم قطعی در این خصوص صادر نشده است!! با این وجود، عجله و پیش دستی مسئولین بانک فوق در مصادره اموال آقای رستمی صفا سوال برانگیز است!!

علیپور تشریح نمود: نظرباینکه بانکها کارخانه دار نیستند و تخصص مدیریت صنایع را ندارند از همین رو غالب بانکها، کارخانجاتی را که در گذشته از بدهکاران خود غصب و تصاحب نموده اند را بجای رشد و توسعه به ورطه نابودی و ورشکستگی کشانده و کارگران آن کارخانجات را بیکار کرده اند!! در همین راستا طبق اسناد و مدارک موجود، حدود ۶ سال پیشبانک پارسیان بابت تسویه طلب خود، ۵ کارخانه دیگر از کارخانجات گروه صنعتی صفا را مصادره و تصاحب نموده که ظاهراً نه تنها آن کارخانجات رشد و توسعه ای نداشته اند بلکه به نظر میرسد که اوضاع مناسبی هم ندارند!!

رئيس مركز تجارت جهاني ايران در پایان خطاب به رئیس جمهور محترم اظهار داشت: جناب آقای رئیسی بزرگوار!! لطفاً پیگیر فرمایشات هفته گذشته خودتان در شورای عالی اشتغال در خصوص ممنوعیت توقیف کارخانجات و اموال بدهکاران بانکی توسط بانکها باشید و اجازه ندهید تا مدیران برخی از بانکها نسبت به دستورات ریاست محترم جمهوری بی اعتنایی کرده و با عمکلرد غلط خود تولید را متوقف و کشور را بیش از پیش دچار مشکل و بحران کنند!!

حضرتعالی دو روز پیش جلسۀ سه ساعته ای را با ۶ نفر از کارآفرینان و صاحبان صنایع کشور داشتید تا مشکلات صنایع آنان را مرتفع نمایید و حضرتعالی در خصوص احیای کارخانه ای در شیراز، فرمودید که با احیای این کارخانه حدود ۱۰۰۰ کارگر مشغول به کار میشوند و اشتغال ۱۰۰۰ نفر یعنی پهن شدن سفرۀ هزار خانواده!! این فرمایش حضرتعالی بسیار درست و منطقی میباشد اما لازم به ذکر است صدها کارخانه دار بزرگ دیگری در سطح کشور وجود دارند که دارای مشکلاتی هستند که مشکلات صنایع آنان با دستور جنابعالی قابل حل میباشد!!

ضمناً با خلع ید کارخانجات بزرگ گروه صنعتی صفا خطر بیکاری هزاران کارگر و جمع شدن سفرۀ هزاران خانواده وجود دارد!!

در خاتمه خواهشمند است دستور فرمایید تا هرچه سریعتر مسئولین ذیربط استانی و کشوری نسبت به جلوگیری از توقیف و مصادره اموال و کارخانجات بدهکاران بانکی توسط بانکها اقدام و همچنین مشکل پیش آمده برای جناب آقای “محمد رستمی صفا” کارآفرین برتر و قدیمی کشور و”گروه صنعتی صفا” را مرتفع و خطر توقیف و “خلع ید” کارخانجات این گروه توسط “بانک پارسیان” را متوقف نمایند./انتهای پیام        

تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۵

Leave a Comment