نقش ارشادی پلیس تأثیرگذارتر از برخورد قهری میباشد

درخواست رئیس مرکز تجارت جهانی ایران از سردار رادان

در زمان اغتشاشات و ناامنی های چند ماه پیش می طلبید تا پلیس و نیروی انتظامی با آشوبگران برخورد و حتی از قوۀ قهریه نیز استفاده کنند زیرا امنیت کشور و مردم تعارف بردار نبوده و نیست و در این ارتباط اصلاً جایی برای اغماض وجود ندارد اما حالا که امنیت و آرامش در جامعه برقرار شده، پلیس و نیروی انتظامی باید حامی و همراه بخشهای دیگر بویژه بخش اقتصاد باشند.

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در نشستی تحت عنوان (امنیت و نقش آن در رونق کسب و کار و سرمایه گذاری) در جمع تعدادی از کارآفرینان، مدیران و فعالان اقتصادی و کسبه بازار طی سخنانی به الزام و ضرورت رشد و توسعه اقتصاد کشور و تحقق شعار سال و بیانات مقام معظم رهبری در جهت رونق تولید و همچنین موانع پیش رو پرداخت و گفت: مشکل محوری و اصلی کشوری به بزرگی و قدرت ایران، رشد و توسعه کُند و آهستۀ اقتصاد میباشد که بخشی از تحقق این مهم در گرو فقط مبحث «تولید» است و بخش دیگر در گرو امنیت بالای سیاسی و اقتصادی کشور!

زیرا چنانچه تولید سرعت گرفته و چرخ آن به حرکت درآید، هم مشکلات معیشتی مردم و اِشتغال جوانان حل میشود و هم موجب استغنای کشور از بیگانگان و دشمنان خواهد شد و حتی میتواند مشکل ارزش پول ملی را نیز تا حدود زیادی برطرف و متعاقب خود رونق بازار و صادرات را نیز درپی داشته باشد.

لازم به یادآوری است که “رشد و رونق تولید”  و بقول معروف اجابت “شعار سال” فواید و دست آوردهای متعدد و چشمگیری را برای ایران و ایرانی در پی خواهد داشت از “افزایش درآمد ملی” و “افزایش صادرات غیرنفتی” و “رشد اقتصادی” گرفته تا “کاهش قاچاق” و “اقتدار اقتصادی” و “رهائی از وابستگی به نفت و اقتصاد تک محصولی”، “بالا بردن درآمد و قدرت خرید مردم” و “ایجاد اشتغال و مهار سریع بیکاری” و دهها مورد مثبت دیگر جزء دستاوردها و تحقق “رونق تولید ملی” خواهد بود.

وی افزود: اما مهمترین فاکتور، وجود امنیت بالای سیاسی و اقتصادی در کشور میباشد، زیرا بدون امنیت پایدار، نه تنها اقتصاد رشد نخواهد کرد بلکه چرخ تولید هم متوقف و از حرکت باز خواهد ایستاد، از همین رو تلاش همه اعم از دولت و ملت باید بر این باشد تا روز به روز امنیت بیشتری در کشور برقرار گردد.

علیپور در ادامه بیان نمود: کشورهای آمریکا، اروپا و برخی از همپیمانانشان از طریق جنگ اقتصادی نابرابر و اعمال تحریمهای گسترده و همه جانبه، سعی در زمین گیر کردن اقتصاد کشورمان کرده اند که خوشبختانه طبق اعتراف خودشان، چندان توفیقی در این زمینه نداشته اند و از این بابت سردرگم شده اند!! به همین خاطر با ترفندهای مختلف امنیت ایران را هدف گرفته اند تا شاید از این طریق اقتصاد را زمین گیر و مردم را ناراضی کنند!!

در این راستا سال گذشته با طراحی و حمایتهای همه جانبه خود و با همراهی معاندین و مخالفین داخلی و خارجی، اغتشاشات و آشوب هایی را در کشورمان به راه انداختند و لطماتی را به کسبه، فعالان تجاری و فعالیتهای اقتصادی کشور و از همه مهمتر به آرامش، امورات و زندگی مردم وارد نمودند!!

همین آشوبها و اغتشاشات باعث شد تا دستکاههای مختلفی جهت برقراری آرامش و برخورد با آشوبگران وارد صحنه شده و فعالیتهای زیادی را جهت برقراری آرامش و تأمین امنیت در سراسر ایران متقبل و انجام دهند که خوشبختانه این زحمات و تدابیر و تلاشها بسرعت جواب داد و به یاری خدا، نقشه های معاندین برملا و آرامش و امنیت در جامعه حکمفرما شد!!

سبزعلیپور اظهار داشت: یکی از دستگاههایی که بطور مستقیم وارد عمل شد و نقش بسیار مهمی را در برخورد با اغتشاشت و برقراری آرامش و امنیت برعهده داشت، فراجا یا نیروهای زحمتکش پلیس بودند.

 لازم به ذکر است که یكي از سازمانهاي دولتي كه هيچكس تصور نمي كند که ارتباطي با بخش خصوصی و رشد و شكوفائي اقتصاد كشور داشته باشد و تأثير چنداني را برجاي بگذارد نيروي انتظامي (فراجا) ميباشد. زيرا مردم ایران پلیس و نيروي انتظامي را از قديم الايام با اسماء مختلفی از جمله (نظميه، شهرباني ….) می شناخته اند که فقط بعنوان برقرار كننده نظم و امنيت اجتماعي مطرح بوده ولاغير، بر همين مبنا پليس در اذهان عمومي مساوي بوده است با شخصيتي خشك، ترسناك و مخوف، اسلحه، باطوم و دستبند بدست كه فقط در زمان نزاع، سرقت، تصادف رانندگی و انواع جرائم ديگر در صحنه ظاهر ميشود.

وی با اشاره به اينكه اين نوع نگرش و طرز تفكر کاملاً غلط بوده و مي بايست هر چه سريعتر با فرهنگ سازيهاي صحيح از بين برود تأکید کرد: تأثيرگذاري نيروي انتظامي در معادلات كشوري فراتر از برقراری نظم بوده و چنانچه ساختار و وظایف این نیرو بطور دقيق و كارشناسانه مورد بررسي و توجه قرار گيرد آثار مثبت آن بتدريج در بخشهای مختلف اجتماع و زندگي مردم نمايان خواهد شد.

علیپور تصریح کرد: يكي از مهمترين بخش هايي كه ميتواند تأمل و همكاري خاصي را با پلیس و دستگاه نيروي انتظامي بوجود آورد بخش اقتصاد كشور ميباشد كه به جرأت ميتوان گفت که در اکثر موارد بنوعی لازم و ملزوم يكديگر بوده و ميباشند. رشد اقتصاد در ابعاد مختلف، سرمايه گذاريهاي داخلي و خارجي، ايجاد اشتغال، افزايش صادرات غيرنفتي و افزایش درآمدهاي ارزي كشور و دهها مورد ديگر نيازمند ابزارهاي خاص خود بوده و بدون این ابزارها و امكانات چرخ اقتصاد دائماً لنگ خواهد زد لذا مسئولين محترم نيروي انتظامي كشور (فراجا) با برنامه ريزيهاي صحيح ميتوانند بخشي از اين ابزارها و خدمات را مهيا و طبق شرايط خاصي با استاندارهای جهانی در اختيار فعالان اقتصادي قرار دهند.

وی در ادامه تشریح نمود: چنانچه چارت سازماني نيروي انتظامي را مورد واکاوی و بررسي قرار دهيم بطور شفاف خواهيم ديد كه برخي از معاونتها و ادارات زیر مجموعه فراجا مستقيم يا بعضاً غير مستقيم، خواسته يا ناخواسته با بخشهاي اقتصادي و فعالان عرصۀ اقتصاد مرتبط بوده و بدون حمایت و خدمات آنها، فعاليت تجار و صاحبان صنايع و سرمایه کشور دچار مشكل خواهد شد.

بخشها و ادارتی همچون اداره گذرنامه، پلیس امنیت، اداره اماکن، مرزبانی، پلیس امنیت اقتصادی حتی در برخی موارد پلیس راهور و…..

لکن چنانچه خدمات قابل ارائه نيروی انتظامی را بطور منظم با هم تجمیع كرده و سرويسهاي ديگري را نيز از قوه به فعل تبديل و توأمان در اختيار بخشهاي اقتصادي قرار دهيم اثرات معجزه آساي آن سريعاً نمودار خواهد شد.

سبزعلیپور با اشاره باینکه اغتشاشات و آشوب های سال گذشته در کشورمان از بین رفته و آرامش بر جامعه حاکم میباشد تصریح کرد: در زمان اغتشاشات و ناامنی های چند ماه پیش می طلبید تا پلیس و نیروی انتظامی با آشوبگران برخورد و حتی از قوۀ قهریه نیز استفاده کنند زیرا امنیت کشور و مردم تعارف بردار نبوده و نیست و در این ارتباط اصلاً جایی برای اغماض وجود ندارد اما حالا که امنیت و آرامش در جامعه برقرار میباشد، پلیس و نیروی انتظامی باید حامی و همراه بخشهای دیگر بویژه بخش اقتصاد باشند.

اما برخی از مأمورین عزیز نیروی انتظامی فراموش کرده اند که اغتشاشات از بین رفته و آشوبگران از دور خارج شده اند و در مواردی سهواً برخوردی تلخ دارند، بویژه با کسبه!! در صورتیکه پلیس در این ایام و در غالب موارد باید در قالب ارشاد وارد شده و نقش ارشادی داشته باشد، زیرا نقش ارشادی پلیس قطعاً تأثیرگذارتر از برخورد قهری است و دوستی و مودت بین مردم بویژه جوانان و پلیس را تقویت و دو چندان میکند و هر تذکری که از جانب پلیس داده شود، قلباً و با رغبت پذیرفته خواهد شد.

رئيس مركز تجارت جهاني ايران در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از زحمات شبانه روزی فرماندهان و نیروهای زحمتکش پلیس در سراسر ایران از سردار رادان فرمانده نیروی انتظامی کشور درخواست کرد تا به نیروهای تحت امرشان توصیه و دستور فرمایند تا هدایت و ارشاد، سرلوحه کار و اولین گام پلیس باشد و در بحث نظارت بر اماکن کسب که غالب فروشندگان مغازه ها ۲۰ الی ۳۰ ساله هستند نیز اشکالات و خطاهای آنان با هدایت افسران مجرب، مرتفع و دیگر تکرار نشود و با این رفتار سازنده و تحسین برانگیز پلیس از جوانان، کسبه و تجاری با ادب، محترم، قانونمند، قابل اعتماد و حرفه ای پرورش و بوجود آوریم.

در خاتمه خدمتتان عرض میکنم که بحث تعامل و همكاري نيروي انتظامي با بخش خصوصی و اقتصاد ایران بقدری وسیع و گسترده میباشد که طرح آن در زمان کوتاه این نشست نمی گنجد و انشاالله در آینده ای نزدیک بطور مفصل به آن خواهم پرداخت./انتهای پیام   

تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

Leave a Comment