توافق اولیه برای ادغام موسسه ثامن، بانک مهر اقتصاد و موسسه کوثر

معاون نظارتی بانک مرکزی با اعلام انجام توافقات اولیه برای ادغام موسسه ثامن، بانک مهر اقتصاد و موسسه کوثر، گفت: سپرده گذاران موسسه مالی ثامن به هیچ عنوان نگران سپرده هایشان نباشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرشاد حیدری با اعلام اینکه سپرده گذاران موسسه مالی ثامن به هیچ عنوان نگران سپرده هایشان نباشند گفت: مشتریان برحسب نیاز خود به این موسسه مراجعه کرده و سرویس دریافت کنند، زیرا ما به عنوان بانک مرکزی حمایت لازم را از موسسه ثامن و مدیران آن کردیم و خواهیم کرد.

معاون نظارتی بانک مرکزی اظهارداشت: به این ترتیب هیچ خدشه‌ای در پرداخت‌های این موسسه ایجاد نمی‌شود. مذاکراتی بین موسسه کوثر با سهامداران ثامن و بانک مهر اقتصاد انجام شده، ولی اطلاع رسانی هایی از ناحیه این موسسات صورت گرفته بود که لزوما ممکن است یکسان با نظر سهامداران نباشد.

حیدری افزود: توافقات اولیه صورت گرفته که اگر مصلحت اینها به ادغام باشد با تشخیص بانک مرکزی این ادغام صورت بگیرد که بانک قوی تر، مستحکم‌تر و باثبات مالی بیشتر ایجاد شود.

وی گفت: اولویت درجه یک ما حفظ حقوق سپرده گذاران و صیانت از منافع مردم است.

معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: اگر احساس کنیم هر ادغامی ممکن است به این اصل خدشه وارد کند قطعا از آن جلوگیری خواهیم کرد.

حیدری گفت: جای هیچگونه نگرانی برای هموطنانمان در خصوص سپرده گذاری در بانک‌های رسمی و موسسات اعتباری وجود ندارد.

وی افزود: چتر نظارت بانک مرکزی بر این بانک‌ها وجود دارد و به دقت کنترل‌های لازم در شبکه بانکی کشور اعمال می‌شود و تحت هیچ شرایطی جای هیچگونه نگرانی برای سپرده گذاران عزیز وجود ندارد.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه اخیرا بحثی درباره موسسه ثامن در فضای مجازی برای افکارعمومی مطرح شده است، گفت: این موسسه از سال‌های قبل از بانک مرکزی درخواست مجوز کرده و اقداماتی از جمله پذیره نویسی در بورس و پرداخت سپرده قانونی به بانک مرکزی انجام داده بود.

حیدری افزود: معمولا مجوزها ممکن است منجر به صدور مجوز به عنوان موسسه مستقل شود یا اینکه به تشخیص شورای پول و اعتبار اینها در یک بانک بزرگ‌تر یا یک موسسه قوی‌تر ادغام شوند.

وی گفت: نتیجه این ادغام‌ها قائدتا ایجاد موسسات قوی‌تر و با سلامت و ثبات مالی بیشتر خواهد بود.

معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: تحت هر شرایطی اگر صدور مجوز برای این موسسه یا ادغام در بانک یا موسسه اعتباری دیگر اتفاق بیافتد، هیچ خدشه‌ای در پول سپرده گذاران و حقوق آنها وارد نخواهد کرد، زیرا بانک مرکزی به دقت بر فرآیند صدور مجوز و ادغام در سایر موسسات نظارت خواهد کرد در نتیجه این اطمینان را به سپرده گذاران این موسسه می‌دهیم که خدشه‌ای از این بابت به سپرده گذاران وارد نخواهد شد.

حیدری گفت: البته برخی از پیام‌ها یا ویدئوها که در فضای مجازی مطرح می‌شود مربوط به سال‌های قبل است، مثلا صف فروش سکه در سال ۹۰ را به عنوان سپرده گذارانی که می‌خواهند سپرده خود را از بانک‌ها دریافت کنند، منتشر می‌کنند.

وی افزود: هموطنان مطمئن باشند شبکه بانکی ما ایمن و مطمئن است و با نظارتی که بانک مرکزی بر اینها دارد، خلل و خدشه‌ای در سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها و موسسات دارای مجوز وارد نخواهد شد.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: ما بهنگام و به موقع خبر قطعی و موثق درباره ادغام بانک‌ها را به هموطنان ارایه خواهیم داد.

حیدری با بیان اینکه در حال حاضر مذاکراتی بین چند بانک و موسسه برای ادغام وجود دارد، افزود: اگر قطعیت پیدا کرد ما حتما به هنگام به اطلاع مردم خواهیم رساند.

وی خواستار توجه مردم به تفکیک میان موسسات مجاز و غیرمجاز بانکی شد و گفت: برخورد بانک مرکزی با موسسات غیرمجاز بسیار سخت خواهد بود و به طور قاطع با اینها برخورد خواهد کرد همانطور که در گذشته نیز تعداد زیادی از اینها یعنی حدود ۱۳۴ تعاونی غیرمجاز را توانستیم ادغام یا منحل کنیم و حقوق سپرده گذاران آنها را در حد کفایت دارایی اینها حفظ و مراعات کرده ایم.

حیدری افزود: نباید افکارعمومی موسسات مالی و اعتباری مجاز و غیرمجاز را با یکدیگر یکی بداند، زیرا برخورد بانک مرکزی و مراجع قضایی با غیرمجازها با قدرت هرچه تمام‌تر انجام خواهد شد و ادامه هم پیدا خواهد کرد و امیدواریم در سال ۹۶ موضوع غیرمجازها را در کشور به طور کامل ساماندهی کنیم و از سال ۹۷ به بعد شاهد حضور و فعالیت هیچ موسسه و تعاونی غیرمجازی در کشور نباشیم.

وی درباره مجاز یا غیرمجاز بودن موسسه مالی ثامن گفت: موسسه ثامن از نظر ما موسسه‌ای در شرف دریافت مجوز است.

معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: بانک مهر اقتصاد هم جزو بانک‌های در شرف دریافت مجوز بانک مرکزی است، زیرا اینها کارهای خود را نزد بانک مرکزی تا حدود زیادی انجام داده اند و اینکه شورای پول و اعتبار چه تصمیمی برای اینها خواهد گرفت می‌تواند صدور مجوز باشد یا می‌تواند ادغام این‌ها برای ایجاد یک بانک و موسسه قوی‌تر و باثبات‌تر با سلامت مالی بالاتر باشد.

حیدری گفت: آنچه شورای پول و اعتبار انجام خواهد داد و ما به عنوان بانک مرکزی اجرا خواهیم کرد قطعا در وهله اول برای صیانت از حقوق سپرده گذاران خواهد بود و در ادامه آن ایجاد بانکی برای ارایه خدمات به هموطنان مد نظر است.

مجوز ایجاد ۶۰ شعبه جدید به موسسه کاسپین

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: موسسه کاسپین درباره سپرده گذارانش مشکل خاصی ندارد.

فرشاد حیدری افزود: ما امروز به موسسه کاسپین مجوز ایجاد ۶۰ شعبه جدید دادیم که تا روز چهارشنبه به چرخه فعالیت اضافه خواهد شد تا بتوانند در سطح وسیع‌تر و مطلوب‌تر به مشتریان خود خدمات دهی کنند.

وی گفت: درباره سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان هم در دو مرحله قبل از ۲۸ اردیبهشت، پرداخت مبالغ تا ۱۰ میلیون تومان را اعلام کرده بودیم و از نهم خرداد پرداخت سپرده‌های تا ۲۰ میلیون تومان را آغاز کرده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: انشاء الله تا قبل از عید سعید فطر ما پرداخت سپرده‌های تا ۵۰ میلیون تومان را در تعاونی فرشتگان شروع خواهیم کرد و به این ترتیب ۹۳ درصد تعداد سپرده گذاران تعاونی فرشتگان تعیین تکلیف خواهند شد.

وی با بیان اینکه تولیت این کار با موسسه کاسپین است افزود: انشاء الله در آینده بعد از اجرای پرداخت‌های تا ۵۰ میلیون تومان برای ۷ درصد باقیمانده نیز به تدریج اعلام برنامه خواهیم کرد.

 معرفی ۵ بانک به هیات انتظامی بانک‌ها

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود را شورای پول و اعتبار به شبکه بانکی ابلاغ کرده است، گفت: ما وظیفه داریم بر اجرای این موضوع نظارت کنیم و اگر جایی غیر از نرخ سود مصوب، رفتاری در بانک‌ها ببینیم، وظیفه ما ایجاد اطلاعات لازم، تشکیل پرونده و ارجاع آن به هیئت انتظامی بانک‌ها است.

حیدری افزود: تعدادی از بانک‌ها این موضوع را به دقت مراعات نکردند که برخورد انتظامی لازم با این‌ها انجام شد. وی گفت: تعداد بانک هایی که به هیات انتظامی بانک‌ها ارجاع شدند ۵ مورد است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: خوشبختانه روند کاهشی نرخ سود و تطبیق آن با مصوبه شورای پول و اعتبار به خوبی در حال اجراست و انشاء الله در آینده نزدیک باز هم جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها در همین باره خواهیم داشت.

وی گفت: البته برخی اقدامات دیگر نیز در این باره تصمیم گیری شده و به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد.//انتهای پیام

Leave a Comment