رئیسی: کشور در مسیر رشد اقتصادی قرار دارد/ رشد تولید و مهار تورم را در رکود دنبال نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور گفت: رشد سرمایه‌گذاری، ماشین‌آلات تولیدی، تولید، اشتغال و نهایتاً رشد اقتصادی در کشور در شش‌ماه دومِ ۱۴۰۰ و پایان سال گذشته و آن‌چه در سال جاری دنبال می‌شود نشانگر این است که کشور به‌سوی رشد اقتصادی و رشد تولید حرکت خوبی را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز در همایش روز صنعت و معدن طی سخنانی ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر اظهار داشت: پرداختن به موضوع صنعت و معدن در همه ایام سال باید مد نظر قرار بگیرد ولی این روز به‌منظور توجه خاص تمام مسئولان و دست‌اندرکاران در نظر گرفته شده است.

وی افزود: باید مزیت‌های ما در این حوزه و هم‌چنین مشکلات و موانع و هم‌چنین خواست فعالان عرصه معدن مورد توجه قرار بگیرد. ایران در تجارت منطقه و جهانی از باب حوزه معدن باید سهم داشته باشد که این مهم باید مورد دقت مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ رشد خوبی در عرصه تولید داشتیم؛ صنعتگران تلاش خوبی انجام داده‌اند و رشد سرمایه‌گذاری، ماشین‌آلات تولیدی، تولید، اشتغال و نهایتاً رشد اقتصادی در کشور در شش‌ماه دومِ ۱۴۰۰ و پایان سال گذشته و آن‌چه در سال جاری دنبال می‌شود نشانگر این است که کشور به‌سوی رشد اقتصادی و رشد تولید حرکت خوبی را آغاز کرده است، هم‌چنین این‌که رشد فناوری‌پایه و دانش‌بنیان است، امروز صنعتگران به این رسیده‌اند که رشد را باید با رشد علم و فناوری دنبال کنند.

رئیسی گفت: معتقدیم دانشگاه و صنعت و معدن باید کنار یکدیگر باشند و این می‌تواند کار را دارای ارزش افزوده کند، این ارتباط فراگیر نیاز است و منجر به رشد تولید و رشد اقتصادی خواهد شد.

وی بیان کرد: تأمین مالی از صنایع مهم تولید است و من بارها تأکید کرده و می‌کنم که گردش مالی برای یک صنعت‌کار ضرورت است و باید مورد حمایت قرار بگیرد. از دیگر مسائل، تشویق‌های مالیاتی است و در سال ۱۴۰۲ برای تولید ۵ درصد و برای امسال ۷ درصد را در نظر گرفتیم. مالیات برای تنظیم‌گری است و اگر احیاناً مشکلی در صنعت ایجاد شود، باید از همین مالیات در اختیار صنعتگران قرار دهیم، نباید پرداخت مالیات فشاری بر صنعتگر باشد و منجر به توقف تولید او نشود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در کشور با برخی ناترازی مواجه هستیم؛ ما بنا نداریم که مشکلات را به بخش‌ها منتقل کنیم و برای همگان موانع و مشکلات را فقط بیان کنیم، ما دولت شده‌ایم تا این مشکلات را حل کنیم و ممکن است کسی بگوید “این دولت است که باید این مشکلات را رفع کند”؛ این سخن درستی است، به همکارانم گفته‌ام “درباره مشکلات در دولت و جلسات صحبت کنید ولی در بیرون باید رفتار امیدآفرین داشته باشید“.

رئیسی ادامه داد: هر کشوری مشکلات خود را دارد ولی نباید این مشکلات به بدنه جامعه منتقل شود که ناامیدی می‌آفریند؛ دولت مسئول حل این مشکلات است.

وی گفت: در آب، برق و نظام پولی ناترازی داریم و این باید رفع شود. باید سهم انرژی خانگی از بخش صنعت جدا شود؛ هم‌اکنون خود صنایع وارد تولید انرژی شده‌اند تا بتوانند روی پای خود بایستند. باید بین وزارت نیرو و صمت و به‌عبارتی دیگر بین صنعتگران و تولیدگران و بخش انرژی یک مدیریت شکل بگیرد. در استان‌ها کار را با مدیریت پیش می‌بریم و ناترازی وجود دارد ولی ما از راه‌های بسیاری مدیریت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کشور ما امکانات زیادی دارد و بعضی مشکلات را هم داریم که قابل حل است. برخی کمبودها را با مدیریتِ صحیح می‌توان حل کرد و راه آن کار جهادی است. هیچ واحد تولیدی نباید به‌هیچ‌عنوان متوقف شود و از تولید بکاهد؛ بلکه باید مشکل آنان حل شود. هیچ مسئله‌ای به‌تعبیر مقام معظم رهبری در کشور نیست الّا اینکه راه‌حل دارد و راه‌حلش نیز درون کشور است. ما حل مشکلات را از بیگانگان دنبال نمی‌کنیم؛ بله، از تجربیات استفاده می‌کنیم ولی کار را منوط به خارجی‌ها نمی‌کنیم.

رئیسی عنوان کرد: ما نسخه دیگران را اجرا نمی‌کنیم بلکه نسخه‌ها را بومی‌سازی می‌کنیم و بعد، آن را اجرا می‌کنیم، نسخه‌ها باید توسط دانشگاه‌ها و اهالی تجربه مورد مطالعه قرار بگیرد و بعد از بومی‌سازی، توان اجرا دارد.

وی تصریح کرد: در زمان ناترازی انرژی، راه‌حل کاستن از تولید نیست بلکه باید مدیریت شود. زمان، روزهای فعالیت، زمان تعطیلات، مصرف بهینه و غیره از جمله راهکارهای مدیریت در این زمینه است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تولید نقطه قدرت و قوت کشور است؛ نباید از قدرت کشور بکاهیم، قدرت تنها موشک نیست و اتفاقاً موشک نقطه قدرت است و تولید هم نقطه قدرت است. کشورها به قدرت ایران نگاه دارند و نگاه رهبر معظم انقلاب به رشد تولید است. در دیدارهای دیپلماتیک می‌بینیم که نگاه کشورها به ما این است که کشوری قدرتمند در عرصه نظامی، هسته‌ای، تولیدی، صنایع و غیره هستیم.

رئیسی با تأکید به اینکه باید نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را کاهش داد، عنوان کرد: موارد متعددی از احیای واحدهای تولیدی در سراسر کشور داریم و این از افتخارات کشور است.

وی اظهار داشت: بعضی استان‌های کشور را «بهشت معادن» می‌دانند؛ چقدر از این ظرفیت‌ها نصیب کشور می‌شود؟ باید گفت سال ۱۴۰۱ سال بیرون آمدن معادن از رکود است و ۲۷۰۰ معدن از بلاتکلیفی در آمد و ۳۰۰ معدن دیگر در حال مطالعه است. من دیروز کرمان بودم و در برخی مناطقی که محرومیت وجود دارد، معادن زیادی موجود است. بعضی قراردادها از دهه‌های گذشته عمل نشده است و می‌توان معادن را فعال کرد، مسائل و مشکلات هست ولی قابلیت حل دارد، از همین طریق می‌توان اشتغال اهالی و بومی را به سرانجام رساند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: کشور ما از نظر معادن ظرفیت‌های زیادی دارد و باید به‌نحوی فعال شوند که موانع از پیش‌پا برداشته شود و معادن مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیسی گفت: تجارت ما در ۴۰ سال گذشته رکورددار شد و کشور علی‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها توانست ۵۳ میلیارد دلار تجارت داشته باشد و این کف است و قابلیت افزایش دارد. ما بهترین محصولات را از نظر بسیاری از همسایگان، تولید می‌کنیم؛ در شانگهای به زیرساخت‌های آسیایی متصل شدیم و ارتباطات خوبی در سطح منطقه داریم که از ظرفیت‌های کشور است؛ آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا و بسیاری از کشورهای اروپایی بازار خوبی برای ما هستند. البته ممکن است چند کشور اروپایی نخواهند همکاری کنند، کار را با الباقی دنبال می‌کنیم. دنیا که فقط چهار کشور نیست و آمادگی داریم با همه کشورها فعالیت داشته باشیم و در مقابل کشورهایی که قصد دشمنی با ما دارند، ایستادگی و مقاومت می‌کنیم.

وی اظهار داشت: زمینه برای تولید و صادرات کاملاً فراهم است، به‌عنوان مثال در سفر به اندونزی گفتیم که “می‌توانیم تجهیزات پزشکی ایرانی را صادر و بیمارستان‌های آنان را از این محصولات تجهیز کنیم”؛ برخی فکر کردند می‌خواهیم آن‌جا بیمارستان بسازیم و و از این سخن برداشت درستی نشد.

رئیس‌جمهور گفت: بسیاری از محصولات دانش‌بنیان ما در دنیا بازار دارد و باید سهم ما در اقتصاد منطقه و جهان افزایش یابد. ما ۳۷۰۰ کیلومتر ساحل داریم و باید اقتصاد دریا سهم بیشتری در اقتصاد ما داشته باشد.

رئیسی تصریح کرد: ارائه جدی ما در دولت، کمیسیون صنایع مجلس و دیگر دست‌اندرکاران این است که موانع تولید برداشته شود. رشد تولید و مهار تورم را در رکود دنبال نمی‌کنیم؛ البته این اتفاق در برخی سال‌ها رخ داد، اتفاقاً مهار تورم باید از طریق رشد تولید صورت بگیرد؛ تمام همت دولت این است و این مهم قابل اجراست.

// انتهای پیام

Leave a Comment