چگونه اقتصاد را قوی کنیم/سبزعلیپور: به کارآفرینان ایرانی و مدیران شایسته اعتماد کنیم

با روش و مدیریت فعلی، هرگز اقتصاد ایران قوی نخواهد شد و پرونده قوی شدن ایران و رُشد و توسعه اقتصاد کشور همچون پرونده “اقتصاد مقاومتی” بسته و سالها خاک خواهد خورد!!

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران طی گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سؤال که “چگونه اقتصاد را قوی کنیم؟” گفت: به اعتقاد بنده قوی و قدرتمند شدن اقتصاد ایران، استعداد و ظرفیتهای وسیعی دارد و قطعاً با ارادۀ و خرد جمعی، مدیریت صحیح و تدوین و اِعمال سیاستهای درست میتوان این مسیر را طی نمود. اگر بخواهم به اختصار به سوال شما پاسخ دهم باید عرض کنم که کشور ایران کارآفرینان خوش فکر، توانمند و قدرقدرتی دارد که در حال حاضر نیز چرخش بخشی از چرخ اقتصاد کشورمان نیز به دستان توانمند این عزیزان میچرخد اما مشکل اساسی اینجاست که عمداً و یا از روی نادانی و سهواً نه تنها کارآفرینان داخلی را به کار نمیگیریم بلکه با رفتار نادرست و بی احترامی به این بزرگواران، متأسفانه آنان را ناراحت، دلنگران و ناامید هم میکنیم و همین برخوردها و جدی نگرفتن کارآفرینان موجب کُند شدن گردش چرخ اقتصاد ایران میشود.

در این راستا بارها تأکید کرده ام که کشورمان مدیران مُدبر، متخصص، کاربلد، توانمند، متعهد و علاقمند به ایران و ایرانی زیاد دارد اما چون غالب این مدیران رفیق باز و باند باز نیستند متأسفانه از جانب مدیران اَرشد به کار گرفته نمیشوند و غالب این مدیران طرد و خانه نشین یا غیرفعال شده اند اما برعکس بجای بهره مندی از تخصص این مدیران و گزینش بر اساس شایسته سالاری، جمعی مدیرنمای بی تعهد و کار نابلد و رفیق باز و نجومی بگیر در رأس کارها و امورات مهم گمارده شده اند و به همین خاطر نه تنها کاری پیش نمیرود بلکه غالباً در حال درجا زدن و روز به روز در حال پسرفت و حدر دادن امکانات کشور میباشیم!!

علیپور تصریح کرد: مشکل دیگرِ عدم پیشرفت کارها در کشورمان این است که قوانین کسب و کار در ایران اکثراً قدیمی و مربوط به دهه های ۴۰ الی ۵۰ میباشند و به همین خاطر عقب مانده بوده و سرعت فعالان اقتصادی از سرعت قوانین خیلی بیشتر است و همین پیشی گرفتن سرعت کارآفرینان از قوانین موجب میشود تا کارها سرعت لازمه را نداشته باشد و به کُندی پیش رود زیرا کارها و کارآفرینان کیلومترها حرکت میکنند اما قوانین، کیلومترها عقب تر هستند پس کارآفرین باید کار را بخواباند و متوقف بشود تا قوانین هم به او برسند و همین فاصله باعث عدم پیشرفت کارها و بروز مشکلات و ایجاد گره در مبادلات اقتصادی میشود. قوانین عقب مانده و پُر مشکلی از جمله: قوانین کسب و کار، گمرکی، مالیاتی، صادراتی، وارداتی، کار و تأمین اجتماعی، پولی و بانکی، قضایی و…..

وی افزود: خام فروشی و اقتصادی مبتنی بر تصمیمات دولتی و وابسته به فروش نفت و اعتماد به خارجی ها بجای بها دادن به داخلی ها نیز یکی دیگر از دلایل عدم پیشرفت اقتصاد و همچنین مانع بزرگی بر سر راه قوی شدن اقتصاد ایران میباشد.

قوی شدن اقتصاد ایران یعنی اجرای دقیق سیاستهای اقتصاد مقاومتی که حدود ۱۰ سال پیش یعنی در شهریور سال ۱۳۸۹ توسط مقام معظم رهبری مطرح گردید.

مفهوم اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه‌ های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن تأثیرات آن و تبدیل چنین فشارهایی به فرصت. همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی ‌های خارجی کشورمان کاهش یابد و بر تولید کالاهای داخلی و تلاش برای خوداِتکایی تأکید و اصرار گردد.

در اصل قوی شدن اقتصاد یا اقتصاد مقاومتی روشی است جهت مقابله کردن با تحریمهای اقتصادی که برعلیه یک منطقه و یا کشور اِعمال شده، آنهم با کمترین وابستگی به خارج از کشور در خصوص نیازهای اساسی و راهبردی!!

اما عده ای که در برابر قوی شدن اقتصاد ایران مقاومت میکنند و بنابه دلایلی تمایل ندارند که اقتصاد کشورمان پیشرفت کند!! آنهم به این دلیل که شاید پیشرفت و قدرتمند شدن ایران باعث میشود تا منافع شخصی آنان و راه دزدی هایشان برای همیشه بسته شود، فلذا به همین خاطر طی ۹ سال گذشته در برابر اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی سنگ اندازی کرده و اجازه نداده اند تا اقتصاد مقاومتیاز قوه به فعل تبدیل شود!!

این عده با طرح این موضوع و القاء این دروغ که اقتصاد مقاومتی چیزی جزء اقتصاد ریاضتی و فشار بر مردم نیست، به عمد مردم را ترسانده و راه اجرای اقتصاد مقاومتی را تاکنون مسدود نموده اند!!!

پس به عینه می بینید که قوی شدن اقتصاد ایران ابزار، امکانات، برنامه، تیم، مدیر، اراده و باور جمعی میخواهد و اما در کنار این پیشنیازها و فاکتورها، مقاومتها و کارشکنی ها و مخالفینی نیز وجود دارد که تمام تلاش خود صرف عقب نگه داشتن اقتصاد ایران و شکست اقتصاد مقاومتی میکنند، پس جدای از اینکه باید ابزارهای قوی شدن اقتصاد را بسرعت مهیا کنیم اما مهمتر از آن این است که ابتدا باید مخالفین و مزاحمین رشد و توسعه اقتصاد ایران را از سر راه برداشت و کمر آنان را شکست زیرا مخالفین قوی شدن ایران قطعاً همدست دشمنان ایران میباشند و همیشه سعی شان بر این است تا روز به روز تحریمها را برعلیه ملت ایران بیشتر کرده و شکست کشورمان در جنگ اقتصادی دشمن قطعی شود.!!!

سبزعلیپور در ادامه اظهار داشت: یک عینیت واقعی امروز جامعه خودمان را بعنوان مثالی شفاف و ملموس خدمتتان بیان میکنم تا از این واقعیت در ارتباط با قوی شدن اقتصاد ایران نتیجه گیری کنیم و آن اینکه، وقتی به صنایع دفاعی کشورمان نگاه میکنیم می بینیم که صنعت دفاعی کشور علیرغم تحریمهای شدید، تنگناها و فشارهای بین المللی، خوشبختانه روز به روز پیشرفت میکند و روزی نیست که از دستاورد جدیدی پرده برداری نشود و خبر اختراع، ساخت و همچنین تولید موشکهای دور بُرد و بالستیک، اژدر، پهباد، خودروهای مختلف ریز و درشت و سبک و سنگین نظامی، ناو و ناوچه و حتی هواپیماهای جنگی از جمله: جنگنده های قاهر ۳۱۳ ، کوثر، صاعقه، آذرخش، درنا و…. جهانیان را مات و مبهوت نکرده باشد و در حال حاضر نیز قدرت دفاعی ایران آنهم به اتکاء صنایع داخلی و دانشمندان و مدیران توانمند ایرانی کار را بجایی رسانده که پیکر ابرقدرتهای جهان را از ترس به لرزه درآورده و دولتهای متخاصم را به گفتگو با دولتمردان ایران ترغیب نموده است تا قدرت بی نظیر دفاعی ایران را تحت کنترل خود درآورده و سرعت توسعه آن را به دلخواه خود کاهش دهند!!!  

حال این سوال مطرح میباشد که چرا بخشی از صنعت ایران اینچنین حیرت آور در حال رشد و قوی شدن میباشد اما بخش دیگری از صنعت و اقتصاد ایران فقط درجا میزند و روز به روز پسرفت میکند!!! چرا؟

همه مردم در داخل و خارج  این سوال را مطرح میکنند که چگونه کشوری مثل ایران میتواند ناو و جنگنده و موشک بالستیک و ماهواره تولید کند اما نمیتواند حتی یک خودرو با کیفیت بسازد؟

پاسخ این سوال را بنده میدهم و آن اینکه جهت رُشد و توسعه صنعت دفاعی ایران و قوی شدن صنایع دفاعی همه مسئولین فارغ از دسته بندی ها و جناح بندی های سیاسی با یکدیگر هم نظر بوده و تمام ارکان نظام بلا استثناء خواستار رُشد و توسعه صنایع نظامی و دفاعی میباشد و در این مسیر شبانه روز تلاش میکنند تا به این هدف مهم دست یابند که الحمدلله اهداف مورد نظر تا حدود زیادی محقق شده است زیرا همه در مسئولین در این مسیر اراده کافی و وافی دارند اما متأسفانه در جهت قوی شدن اقتصاد و رشد صنایع غیرنظامی چندان اراده ای از جانب مسئولین کشوری مشاهده نمیشود و برعکس هر کسی ساز خودش را میزند و غالب مدیران و دولتمردان بیش از اینکه در پی منافع ملی باشند متأسفانه بدنبال منافع شخصی هستند و جمعی هم تمام همّ و غم شان کسب درآمد و دریافت پولهای کلان تحت عنوان زیر میزی و کمیسیون از خارجی ها میباشد به همین خاطر هرگز به مدیران و کارآفرینان برجسته داخلی اعتماد نکرده و به آنان بها نمیدهند و فقط در پی تولید و مونتاژ کالاهای تاریخ مصرف گذشته، قدیمی و از رده خارج شده خارجی ها در ایران میباشند تا بیش از رشد اقتصاد ایران، جیب خودشان را تقویت و پُر پول نمایند!!

به همین خاطر و با وجود این مدیران و با اینگونه تفکرات غلط و سودجویانه و کسب درآمدهای چند صد و حتی هزاران میلیاردی، هرگز اقتصاد ایران رشد و قوی نخواهد شد زیرا آب از جای دیگر خراب و گل آلود میباشد.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه تصریح نمود: چنانچه قلباً اراده ای برای قوی شدن اقتصاد ایران وجود داشته باشد فقط و فقط باید از سیاستها و روش و عملکرد مسئولین صنایع دفاعی تبعیت کرد و صنعت دفاعی ایران را الگویی مناسب جهت رشد و توسعه سایر بخشهای کشور و تولید و اقتصاد ایران قرار داد تا نتایج مثبت آنرا نیز بتوان سریعاً مشاهده کرد. در غیر اینصورت و با روش و مدیریت فعلی، هرگز اقتصاد ایران قوی نخواهد شد و پرونده قوی شدن ایران و رُشد و توسعه اقتصاد کشور همچون پرونده اقتصاد مقاومتی بسته و سالها خاک خواهد خورد!! پس تا دیر نشده سیاستهای درست و مدیران جدید توانمند را با چاشنی اراده و حفظ منافع ملی و با الگوی صنعت دفاعی به کار بگیریم./انتهای پیام            

Leave a Comment