سخنان رئیس قوه قضائیه را باید با آب طلا نوشت اما هنوز در عمل اجرا نمیشوند!!

مبادا عملکرد نادرست و ناشیانه برخی از کارمندان و تعدادی از قضات موجب گردد تا خدایی ناخواسته تمام رشته های مسئولین ارشد دستگاه قضا پنبه شده و اعتماد مردم و فعالان اقتصادی نسبت به دستگاه قضا و مسئولین قوه خدشه دار شود.

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در نشست ماهانه خود با تعدادی از فعالان اقتصادی، مدیران، کارشناسان و دانشگاهیان در خصوص تنگناهای کاری فعالان اقتصادی و ضرورت برخورد مسئولین با فساد اقتصادی اظهار داشت: فعالیت اقتصادی در این برهه از زمان در کشورمان ایران بدلیل وجود جنگ اقتصادی“، تشدید روز به روز تحریمهای خارجی، بی توجهی دولت به مشکلات حاکم بر جامعه و همچنین نهادینه شدن فساد، بسیار سخت و کمرشکن شده است، از همین رو نه تنها هر کسی توان آغاز فعالیتهای جدید اقتصادی را ندارد بلکه تجار و صاحبان صنایع قدیمی نیز غالباً قادر به پیشبرد کارهای خود نبوده و روز به روز در حال ورشکستگی، خارج شدن از گود و حتی زندانی شدن میباشند.!!!

وی افزود: مردم و فعالان اقتصادی چند سالی است که به دولت روحانیدل خوش کرده بودند تا با اِعمال برنامه ها و سیاستهای درست و به کارگیری مدیران شایسته، دلسوز، متعهد، قوی، کارآمد و پاکدست، گرهی از مشکلات اقتصادی خرد و کلان ایران گشوده و جاده را برای کار و زندگی مردم هموار نماید اما پس از گذشت حدود شش از کشورداری دولتهای یازدهم و دوازدهم نه تنها قدم مثبتی از طرف دولت برداشته نشده بلکه امیدهای مردم و فعالان اقتصادی نیز به یأس و ناامیدی مبدل شده است و متأسفانه در حال حاضر دورنمای خوب و مثبتی نیز از فعالیت و کشورداری این دولت به چشم نمی خورد.!!!

علیپور در ادامه تصریح نمود: رفع بخشی از مشکلات اقتصادی ایران و همچنین مبارزه با فسادهای موجود در گرو همت و تدابیر ویژه مسئولین قوه قضائیه میباشد تا با اقتدار و پیگیریهای مستمر خود بتوانند ریشه فساد و مشکلات اقتصادی را بخشکانند و امید به آینده و اعتماد به مسئولین کشوری را به دلهای مردم بازگردانند.    

در این راستا در تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۳۹۷ امام خامنه ای طی حکمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی را با مأموریتی خاص و مهم رسماً به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند. خوشبختانه حضرت آیت الله رئیسی از اولین روزهای کاری خود در قوه قضائیه، عملکردی انقلابی و ضد فسادی را در پیش گرفتند و با فعالیت مقتدارانه خود، مردم و فعالان اقتصادی را خوشحال و نسبت به آینده امیدوار کردند که جای دارد تا از همین جا و از این طریق، عملکرد مقتدارانه و ضد فساد ایشان را ستود و به مقام عالی قوه قضائیه تبریک و خسته نباشید گفت.

حضور آیت الله رئیسی در رأس هرم قوه قضائیه منجربه تحول آرام و تغییر و تحول های مثبت در این قوه گردید و حضرت آیت الله با عملکرد و سخنان جدید خویش، دلگرمی و امیدواری را برای مردم به ارمغان آوردند، بخشی از کارها و سخنان آرامش بخش و دلگرم کننده رئیس قوه قضائیه به شرح زیر میباشد که در نوع خود تازه و متحول کننده بوده است:

* مهمترین مؤلفه امنیت ملی، اعتماد مردم به نظام است.

*  قطع ارتباط با مردم به هیچ وجه پذیرفته نیست.

* تقلیل حسابهای قوه قضائیه به ۵ حساب/ /سالانه گزارش عملکرد این حسابها را میدهم.

* کسانی را که خبر از فساد دهند، مورد تشویق قرار میدهیم.

* هیچ خط قرمزی را برای برخورد با فساد به ویژه فساد اقتصادی قائل نیستیم.

* حفظ کرامت همه افراد که به نحوی با مجموعه‌های قضای مرتبط هستند، برای همه بخش‌ها در دستگاه قضایی الزامی است.

* باید همیشه درب اتاق مسئولین قضایی و قضات برای دادخواهی مردم باز باشد.

* امروز کسی تردید ندارد که باید از فضای مجازی برای تسهیل امور و دسترسی مردم و انتقال اطلاعات استفاده شود.

* تأکید ایشان بر جوان‌ گرایی و میدان دادن به جوانان در دستگاه قضایی.

* نقش زنان و حضور آنان در بخش های مختلف قوه قضائیه باید پُر رنگ تر گردد.

* ما کاهش اطاله دادرسی را در دستور کار داریم.

* برخورد قاطع با ۶۰  قاضی متخلف، این حرکت بنوعی شروع کار مقابله با فساد در دستگاه قضایی است.

* باید تلاش خود را مضاعف کنیم تا مشکلاتی را که موجب رنج قضات و مردم مراجعه کننده به دستگاه قضایی میشود برطرف کنیم.

* امروز که در گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم؛ اصلاً زیبنده نیست که برخی از مشکلات در عدلیه و دادگستری ما وجود داشته باشد، امکان رفع این مشکلات بطور کامل وجود دارد.

* به هیچ عنوان اجازه نمیدهیم که وکیل ناسالم، کارشناس ناسالم، قاضی ناسالم، ضابط ناسالم، کارمند ناسالم و هر کسی که با پرونده های مردم مرتبط است، مطلقا بصورت ناسالم در این روند حضور داشته باشد.

* بنا داریم که موضوع حقوق شهروندی را نه در ادعا و سخن بلکه در عمل پیگیری کنیم؛ چون حق شهروندی، حقی است که خداوند متعال به هر شهروندی داده است و ما موظف هستیم که این حقوق را رعایت کنیم.  

* اگر مسئولین متوجه وقوع فسادی در دستگاه تحت مدیریت خود شدند، چه این فساد مربوط به قبل از دوره مسئولیت آنها بوده و چه در زمان مدیریت آنان شکل گرفته باشد، وظیفه دارند تا سریعاً نسبت به آن واکنش نشان داده و با آن قاطعانه برخورد کنند!!

* مردم با دیدن کیفر ظالم و احقاق حق مظلوم، امیدوارتر میشوند. 

* سلوک و رفتار قضایی، اداری و نظارتی در قوه قضائیه نیز باید امیدآفرین باشد.

* مردمداری و گشاده رویی باید مورد توجه جدی همه مدیران، کارگزاران و مسئولان نظام در هر سه قوه قرار گیرد تا مردم احساس کنند که گوشی شنوا و رویی باز برای دریافت سخنان آنان وجود دارد.

*داشتن روحیه مردمداری و گشاده رویی برای کارکنان و قضات شریف دستگاه قضایی نیز بسیار ضروری است و باید به آن توجه شود.     

*حمایت ویژه از آمران به معروف.

* بازدید سرزده ریاست قوه قضائیه از ادارات و دادسراها و بررسی مشکلات مردم از نزدیک.

* و دهها مورد دیگر ….

سبزعلیپور تأکید نمود: ملاحظه میفرمائید که این سخنان چقدر دلگرم کننده و امید دهنده میباشد و به چه میزان به مردم و فعالان اقتصادی قوت قلب میدهد، فلذا ضروری میباشد تا نه تنها سخنان ریاست محترم قوه قضائیه را با آب طلا نوشت بلکه این سخنان را میبایست بعنوان بخشی از منشور اجرایی دستگاه قضا به کار بست.

اجرای سخنان و رهنمودهای حضرت آیت الله رئیسی در تمامی ارکان دستگاه قضایی کشور موجب میشود تا بخش زیادی از مشکلات و تنگناهای مردم و فعالان اقتصادی مرتفع و حتی زندانهای کشور نیز روز به روز خلوت تر شود.

اما تحقق این مهم بشرطی است که فی الواقع تمامی مسئولین قوه قضائیه، قضات و کارمندان ارشد و جزء دادسراها و مجتمع های قضایی به این سخنان از صمیم قلب ایمان و اعتقاد داشته باشند و این رهنمودها را قلباً به کار ببندند.

علیپور اظهار داشت: علیرغم مهم بودن این سخنان و رهنمودها و همچنین تعریف و تمجیدهایی که از عملکرد و بیانات حضرت آیت الله رئیسی انجام دادیم اما باید عرض کنم که بعد از گذشت حدود ۶ ماه از ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضائیه، متأسفانه هنوز جمع کثیری از کارکنان و قضات دستگاه قضا به سخنان و رهنمودهای مقام عالی قوه قضائیه اعتقادی ندارند و به همین خاطر در عمل آنها را اجرا نمیکنند!! این معظل باعث شده تا هنوز خروجی مفیدی مشاهده نشود و در دادسراها و دادگاهها، درب به همان پاشنه سابق بچرخد!!

بطوریکه بعضاً اخلاق قضایی رعایت نمیشود و برعکس رهنمودهای ریاست محترم قوه قضائیه، کرامت مردم حفظ نشود و همچنان درب اتاقهای مسئولین و غالب قضات برای دادخواهی به روی مردم بسته باشد.!!

یک اصل بدی که در دادسراها و دادگاهها از قدیم الایام جا افتاده این است که وقتی مردم وارد اتاق قضات و حتی کارکنان میشوند و سلام میدهند، متأسفانه کسی جواب سلام آنان را نمیدهد، زیرا در دستگاه قضا چنین جا افتاده که هر کس اَخموتر باشد و جواب سلام مردم را ندهد، حتماً مقام و جایگاهش بالاتر و رفیع تر به نظر میرسد که دیدگاه بسیار غلطی است، زیرا بزرگان دین مان نیز به دفعات و در جاهای مختلف تأکید کرده اند که سلام دادن مستهب است اما پاسخ دادن به سلام، واجب میباشد.  

چند روز پیش شخصاً در یکی از دادسراها با موردی خاصی روبرو شدم که به نظرم بیان آن در اینجا ضروری میباشد و آن اینکه چندی پیش برای پیگیری کاری به یکی از دادسراهای تهران رفته بودم که دیدم یک کارمند معمولی، خیلی بی ادبانه با مردم برخورد میکند و کاری میکند که هر کسی که از اتاق بیرون میرود، مسئولین قضایی کشور را نفرین میکند!! وقتیکه به وی گفتم چرا با مردم اینچنین رفتار میکنید و او را اَمر به معروف نمودم، در جواب گفت: به شما ربطی ندارد و در ادامۀ بگومگوهای مان، آن شخص به اینجانب التیماتوم داد که اگر در کاری که به شما ارتباط ندارد دخالت کنی، تو را بازداشت میکنم!!! که بنده هم عرض کردم، من همین جا هستم تا تفهیم اتهام بفرمائید ولیکن به همین خاطر با هماهنگی رئیس حفاظت دادسرا که همزمان بازپرس شعبه ای هم بودند، اینجانب را حدود سه ساعت در دفترشان بازداشت و سپس برایم به اتهامات واهی قرار صادر کردند!! سپس قرار نقدی را به قرار التزام مبدل نموده و خودم را ضامن خودم کرده و بنده را مرخص نمودند!!

بعد از چند روز بنده را کتباً از طریق سامانه ثنا احضار نمودند اما اتهام اینجانب را در کمال تعجب اتهامی بسیار زشت و منکراتی ذکر نموده بودند که وقتی در شعبه حاضر و گفتم این چه اتهامی است که در این برگه ثبت کرده اید؟ نه تنها اشتباه خود را نپذیرفتند بلکه توقع داشتند تا اینجانب بابت اشتباه بزرگی که آنان کرده اند از آقایان عذرخواهی کنم!!! حال سوال اصلی اینجاست که اگر آن مورد اتهامی اشتباه و آنهم روی سربرگ دادسرا به دست افراد معاند می افتاد و از آن سوءاستفاده و در جایی منتشر میشد، آیا میتوانستیم آبروی رفته را دوباره باز گردانیم؟

از آنروز نه کسی به این موضوع رسیدگی میکند و درب اتاق مسئولی برای دادخواهی به روی مان باز میباشد!! آیا این است معنی حمایت از اَمر به معروف؟!!

لذا شایسته میباشد تا مسئولین قوه قضائیه علی الخصوص شخص ریاست محترم قوه بطور جدی و ریشه ای مشکلات موجود را مورد بررسی و واکاوی قرار داده و در جهت حفظ آبرو و آرامش مردم، نسبت به تغییر برخورد و رویۀ برخی از قضات و کارکندان دستگاه قضا، تصمیمات انقلابی را اتخاذ نمایند.            

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان سخنانش تصریح کرد: مبادا عملکرد نادرست و ناشیانه برخی از کارمندان و تعدادی از قضات موجب گردد تا خدایی ناخواسته تمام رشته های مسئولین ارشد دستگاه قضا پنبه شده و اعتماد مردم و فعالان اقتصادی نسبت به دستگاه قضا و مسئولین قوه خدشه دار شود.

ضمناً لازم به ذکر است یکی از کارهای جدید و پسندیده آیت الله رئیسی ریاست محترم قوه قضائیه، برگزاری جلسات متعدد با فعالان اقتصادی، اصحاب رسانه، نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی از سراسر کشور و…. میباشد که امیدوارم این نوع نشستها روز به روز بیشتر شود تا موجبات تحکیم روابط بین قوه قضائیه و سایر بخشهای جامعه را تقویت نماید.

//انتهای پیام

Leave a Comment