کره جنوبی از آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد

کره جنوبی در اعتراض به استفاده آمریکا از تعرفه های ضد یارانه ای و ضد دامپینگ در زمینه فولاد و ترانسفورماتورها، یک شکایت گسترده را نزد سازمان تجارت جهانی مطرح ساخته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، کره جنوبی در اعتراض به استفاده آمریکا از تعرفه های ضد یارانه ای و ضد دامپینگ در زمینه فولاد و ترانسفورماتورها، یک شکایت گسترده را نزد سازمان تجارت جهانی مطرح ساخته است.

دولت آمریکا ۶۰ روز فرصت دارد تا بر سر این اختلاف با کره جنوبی مصالحه کند، در غیر این صورت کره جنوبی میتواند از سازمان تجارت جهانی بخواهد که به این دعوا رسیدگی نماید.

هدف از این شکایت به چالش کشیدن قوانین تجاری دولت آمریکاست که زمان وضع آن به قبل از روی کار آمدن دولت ترامپ بر میگردد، اما میتواند به معنای تشدید مخالفت کشورها با سیاست های حمایت گرایانه دولت فعلی آمریکا و به ویژه خط مشی «آمریکا نخست» دولت ترامپ تلقی شود.

پیش از این کانادا و چین نیز شکایاتی علیه قوانین تجاری دولت آمریکا در سازمان تجارت جهانی مطرح کرده بودند.

در عین حال، دولت ترامپ با خودداری از انتصاب قضات جدید تجدیدنظر، کل فرآیند حل و فصل اختلافات در درون سازمان تجارت جهانی را با بحران مواجه کرده است. این اقدام میتواند فعالیت های نظام حل اختلافی که برای مدت حدود ۲۵ سال مرجع اصلی حل اختلافات تجاری کشورهای جهان بود را به تعطیلی بکشاند.

دولت کره جنوبی شکایت خود در این زمینه را در روز ۱۴ فوریه تنظیم کرده و تعرفه های ضد دامپینگ ۶۰٫۸۱ درصدی دولت آمریکا که در می ۲۰۱۶ علیه محصولات فولادی و ترانسفورماتورهای تولیدی کره جنوبی اعمال شده را به چالش کشیده است.

وزارت تجارت کره جنوبی هفته گذشته اعلام کرد، اعمال مقررات ضد دامپینگ به دولت آمریکا اجازه داده تا به شکلی غیرعادلانه و بدون در اختیار داشتن داده های قابل راستی آزمایی، تعرفه های بالای ضد دامپینگ را به اجرا بگذارد.//انتهای پیام

Leave a Comment