چرا بانکها از بانک مرکزی حرف‌شنوی ندارند؟/ اقساط وام‌های قرض‌الحسنه بازهم کسر شد

درحالی بانک مرکزی بارها به بانک‌ها اعلام کرده نباید اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه را به مدت ۳ ماه از حساب مشتریان کسر و جریمه دیرکرد برای آنها لحاظ کنند، ولی بازهم بانک‌ها اقساط را کسر و البته جریمه دیرکرد هم لحاظ می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا، عقب افتادن ۳ ماهه اقساط تسهیلات قرض الحسنه بوده است که براساس آن مشتریان بانکی می توانستند اقساط تسهیلات اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه را بدون هیچ جریمه ای پرداخت نکنند.

بانک مرکزی بخشنامه این تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات قرض الحسنه را روزهای نخست فروردین ۹۹ به بانک ها ابلاغ کرد ولی آنطور که عبدالناصر همتی گفته موضوع به صورت شفاهی در اسفندماه به مدیران بانک ها ابلاغ و بر ضرورت اجرای آن از سوی سیستم بانکی نیز تأکید شده است.

اما گزارش های مردمی بیانگر از آن است که باوجود ابلاغ بانک مرکزی و تأکید مکرر این بانک مبنی بر عدم کسر اقساط از سوی بانک‌ها از حساب مشتریان بازهم برخی بانک‌ها اقساط را از حساب مشتریان کسر می کنند.

در موارد متعددی گزارش شده که بانک ها اقساط اسفند و فروردین ماه را از حساب مشتریان کسر کرده اند این درحالی است که بانک مرکزی به بانک‌ها دستور داده بود که اقساط کسر شده را به حساب مشتریان برگردانند اما نه تنها قسطی برگردانده نشد که قسط های بعدی نیز درحال کسر از حساب است.

جالب تر اینجاست که تعدادی از بانک‌ها باوجود پرداخت اقساط تسهیلات قرض الحسنه از سوی مشتری به آنها در پیامکی اعلام کرده اند که «مشتری گرامی : وضعیت قرارداد …. به دلیل عدم پرداخت بدهی به سررسید گذشته تبدیل شد».

البته هستند بانک‌هایی که اقساط را کسر نکرده اند ولی جریمه دیرکرد را برای مشتریان خود لحاظ می کنند؛ در همین ارتباط برخی از مردم که از ناهماهنگی بانک‌ها با بانک مرکزی گله دارند می گویند: قسط وام قرض الحسنه را در حساب ریخته بودیم که بانک برداشت کند اما قسط برداشت نشده ولی وقتی به سامانه بانکداری مراجعه می کنیم متوجه لحاظ جریمه دیرکرد می شویم!

هر چند بانک مرکزی اعلام کرده: “بر اساس بخشنامه بانک مرکزی که در مقطع ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ به سیستم بانکی ابلاغ شد، بانک ها و موسسات اعتباری نباید از وام گیرندگان و تسهیلات گیرندگان تسهیلات قرض الحسنه در مقطع زمانی اسفند ماه ۹۸ تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ بابت عدم پرداخت اقساط جریمه ای منظور کنند.

 به عبارتی اخذ جریمه یا محاسبه جریمه بابت عدم پرداخت اقساط وام در این مقطع ۳ ماهه تخلف است و اگر بانکی این کار را انجام داد مشتریان می‌توانند با استفاده از سامانه شکایت های مربوط به وام قرضه الحسنه که در پایگاه بانک مرکزی «Cbi.ir» شکایت خود را ارسال کنند یا به صورت تلفنی با تماس با اداره رسیدگی به شکایات بانک مرکزی موضوع را پیگیری کنند و ما با بررسی موارد، شکایات را تا حل مساله دنبال خواهیم کرد.”

//انتهای پیام

Leave a Comment