پیمان های پولی دو جانبه راهگشای اَمر تجارت نیستند

سبزعلیپور در مناظره رادیویی مطرح کرد

رئیس مرکز تجارت جهانی گفت: از پیمان های پولی دو جانبه تنها به عنوان یک مسکن میتوان استفاده کرد، اما نمیتواند پاسخگوی حجم واردات و صادرات کشور ما باشد.

محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی، در برنامه “گفت و گوی اقتصادی” رادیو گفت و گو در خصوص پیمان های پولی دوجانبه و حذف مبادلات دلاری، اظهار کرد: در حوزه واردات، گشایش اعتبار و مباحث پولی و بانکی یکی از اولویت های فعالان اقتصادی است که باید بتوانیم در راستای اعطای تسهیلات و تسهیل امور مسیر را برای آنها هموار کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم به صورت اصولی واردات انجام دهیم حتما باید از طریق اسناد و گشایش اعتبار وزارت صنعت، بانک عامل و بانک مرکزی باشد که در اینجا دلار نقش اصلی را ایفا می کند، زیرا بسیاری از فعالان اقتصادی کشورهای مختلف از طریق این ارز مبادلات خود را انجام می دهند

رئیس مرکز تجارت جهانی ادامه داد: اما این موضوع در حوزه صادرات متفاوت است و ما تعیین کننده نوع گشایش اعتبار هستیم و پس از آن نیز ارزهای حاصل از صادرات به حساب بانک مرکزی واریز میشود که متأسفانه در زمینه صادرات بسیار ضعیف تر از واردات هستیم.

سبزعلیپور با بیان اینکه پیمانهای دو جانبه یک راهکار اساسی نیست که کشور تنها بتواند از این طریق مبادلات تجاری را انجام دهد، گفت: از این پیمان ها صرفا به عنوان یک مسکن میتوان استفاده کرد و نمی تواند پاسخگوی حجم واردات و صادرات کشور ما باشد.
وی توضیح داد: متأسفانه نوع عملکرد در این زمینه نیز مناسب نبوده است و در گذشته این پیمان با کشور ترکیه انجام شد که تجار و فعالان اقتصادی کشور با مشکل مواجه شدند، لذا در این راستا باید شیوه اجرا و استفاده از افراد کارآمد در دستور کار دولت قرار بگیرد.

رئیس مرکز تجارت جهانی تصریح کرد: ما به صورت یک طرفه در دنیا واردات و صادرات انجام نمی دهیم؛ با توجه به اینکه ما بیشتر واردکننده هستیم و طرف ما تعیین کننده گشایش اعتبار است و در همه کشورها مبادلات با دلار صورت می گیرد پس نمیتوان به سادگی دلار را از مبادلات حذف کنیم.

سبزعلیپور بیان کرد: در شرایط کنونی نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه و راهگشا هستیم و با توجه به اینکه صادرات نفت ما نیز محدود خواهد شد و از طرفی هم به ارز نیاز داریم لذا باید از طریق صادرات غیرنفتی ارز موردنیاز کشور را تأمین کنیم./انتهای پیام

 

 

مشاهده خبر در سایت رادیو گفتگو:

http://radiogoftegoo.ir/newsdetails/?m=175100&n=268057

Leave a Comment