هیأت مدیره بانک راضی، بیخیال مردم و مشتریان ناراضی

انتقاد سبزعلیپور از عملکرد سوال برانگیز مسئولین بانک آینده

مشکل دیگر اینجاست که آقایان هیأت مدیره بویژه سرپرست بانک چون خود را رفتنی میدانند و بالاخره بزودی باید از این بانک خداحافظی کنند، از همین رو اصلاً به امورات بانک توجهی نمیکنند و بنوعی بانک را به حال خود رها کرده اند!! شعبات ناراضی، مردم و مشتریان ناراضی، پرسنل و سهامداران هم ناراضی!!

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفتاری، سیستم بانکی کشور را مورد واکاوی قرار داد و طی تحلیلی گفت: با افزایش روز به روز مشکلات اقتصادی، ازدیاد وحشتناک نقدینگی و پولهای سرگردان در جامعه و در پی آن با بهم خوردن اوضاع پولی و انضباط مالی کشور طی چند سال گذشته و همچنین بروز بیماری هلندی (رکود همراه با تورم) و از همه مهمتر اِعمال نفوذِ دولتها در بانکهای دولتی و بعضاً خصوصی جهت انتخاب مدیران عامل و اعضاء هیأت مدیره، افرادی بر اَریکه مدیریت پولی و اعتباری کشور تکیه زده اند که متأسفانه جمع قابل توجهی از همین مدیران عامل و اعضاء هیأت مدیره بانکها، سواد و وجاهت مدیریت بانکداری را ندارند که آثار و تبعات مدیریت این آقایان، صنعت بانکداری کشور را زیر سؤال برده، بطوریکه اگر با نورافکن و ذربین هم سراسر جهان را بگردیم نمونه این مدیران را نمیتوانیم پیدا کنیم.

وی افزود:  این موارد را بارها و با همین ادبیات عرض کرده ام، ولیکن برای چندمین بار تأکید میکنم وقتیکه اِسمی از مدیران صنعت بانکداری کشور به میان میآید همه مردم و صاحب نظران توقع دارند تا حداقل با شخصی محترم، موجه، باسواد، باتجربه و کاردان، با حوصله، مدیر و مدبر، به روز، با اخلاق، دلسوز و حافظ منافع بانک و مشتری رو به رو شوند اما متأسفانه غالب مدیران بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری کشور استاندارد جدیدی از مدیریت را برای خود خلق کرده و در آن قالب کار میکنند!!

شخصی مغرور، خشن، بی حوصله، دائم در جلسه، بی توجه به مشتری، حافظ منافع هر جائی که خود تشخیص میدهند، بی اهمیت به تماس مسئولین و حتی نمایندگان محترم مجلس، زیرا از نظر ایشان بی توجهی به تماسها نوعی کلاس و قدرت محسوب میشود. دریافت حقوق و پاداشهای کلان و….  که بدبختانه محصول این مدیریت نوظهور و غلط آقایان، به جزء بهم ریختگی بازار مالی، نابسامانی اقتصاد، نارضایتی دولت، ملت، سهامداران، پرسنل بانکها و رشد معوقات، افزایش وحشتناک زیان انباشته و پر شدن جیب رانت خواران و رفقا حاصل دیگری درپی نداشته است!!؟ 

سبزعلیپور اظهار داشت: بانکها ستونهای اقتصاد هر کشوری هستند و وجود و عملکردشان هم بسیار مهم و قابل توجه میباشد، پس باید تمام تلاشها بر سلامتی و عملکرد درست و بدون شبهه بانکها معطوف گردد تا مبادا این ستونها ترک برداشته و خدایی ناخواسته بشکنند و منجربه ویرانی بنای اقتصاد شوند.

نابودی اقتصاد در یک جامعه میتواند ضربات و خسارات جبران ناپذیری را بر پایه نظام سیاسی و حکومتی آن جامعه وارد کند لذا باتوجه باینکه سوء مدیریت در بانکها زمینه انحراف و نهایتاً نابودی اقتصاد را رقم خواهد زد از همین رو زنگ خطری به صدا درآمده و مسئولین ذیربط میبایست این مهم را جدی گرفته و آن را چاره کنند در غیر اینصورت بهای سنگین این بی تدبیری و حتی به جرأت میتوان گفت خیانت بکارگیری مدیران بی سواد و بی تعهد و بی تجربه در شبکه بانکی را باید “نظام“ پرداخت کند. برخی از مدیران بانکها بجای اینکه در این ایام حساس بفکر باشند و طرحی نو دراندازند تا شاید با کاهش مشکلات اقتصادی، باری از روی دوش مردم، فعالان اقتصادی و دولت بردارند متأسفانه با بی توجهی و انجام کارهای عجیب و غریب، عبث و سوأل برانگیز نه تنها اعتنایی به بانک مرکزی نمیکنند بلکه به ریش مردم و دولت نیز می خندند. 

علیپور تصریح کرد: اصلاً تمایل نداشتم که در عرائضم به بانک خاصی اشاره کنم اما عملکرد سوال برانگیز مسئولین یکی از بانکهای خصوصی مرا مجبور کرد تا از سر دلسوزی و دلنگرانی حتماً به نام این بانک و اتفاقات رخ داده و در حال انجام در این بانک بپردازم تا شاید این طرح این موضوع موجب تغییر تحول مثبت مدیریتی و عملیاتی در این بانک شود.

وی در ادامه به وضعیت و ساختار و خدمات بانک آینده قدیم و بانک آینده جدید پرداخت و گفت: بانک آینده تا ۳ الی ۴ سال پیش یکی از موفق ترین و برجسته ترین بانکهای خصوصی ایران بود و به همین خاطر روز به روز از نظر کیفی و کمی گسترش میافت و با شعبات بزرگ و مطلوب خود در سراسر ایران، اصل مشتری مداری را بجا می آورد. در آن ایام خدمات الکترونیکی بانک بسرعت گسترش میافت و همه ساله سود مناسبی نیز بین سهامدارانش توزیع می نمود. ضمناً سپرده گزاران و نقدینگی چشمگیری را هم جذب کرده بود و شعبات جدید و باکیفیت آن بانک یکی پس از دیگری افتتاح و برخی دیگر میشد.!! همچنین برج بلند مرتبه و زیبا و آبرومندی جهت ساختمان مرکزی بانک آینده در یکی از نقاط خوب و معروف شمال شهر تهران ساخته شد که تا به امروز تصور نمیکنم هیچیک از بانکهای خصوصی دیگر کشورمان چنین ساختمانی را برای ادارات مرکزی خود بنا کرده باشند.

موضوع دیگری که جالب و قابل توجه میباشد این است که بانک آینده تا سه سال پیش بهترین خدمات و بیشترین سود را به سپرده های مردم پرداخت میکرد، بیش از سایر بانکها و شرکتهای بزرگ و حتی دستگاههای دولتی پولدار به مسئولیتهای اجتماعی اش بخوبی عمل میکرد و هر سال دهها مدرسه میساخت و لوازم التحریر بین کودکان نیازمند توزیع مینمود و تبلیغ آن بانک هم بر روی تمامی بیلبردهای سرتاسر ایران به چشم میخورد و بالاترین تبلیغ شبکه های رادیویی و تلویزیونی کشور را داشت، همه پروژه هایش هم با پشتیبانی و جدیت سهامدارانش بطور شبانه روزی در حال پیشرفت بودند.

در اوج تحریمها ابر پروژه هایی همچون (ایران مال) و مشهد مال و مجتمع فرمانیه و چندین سازه دیگر را ساخت که در حال حاضر مایۀ افتخار ایران و ایرانی شده و همین سرمایه گذاری موجب گردیده تا دارایی های این بانک در کمتر از یک دهه بیش از کل موجودی و پولهای بانک شود!! با تمام این فعالیتها و اجرای طرحهای بزرگ، بانک آینده سودآور هم بود و بقدری عملکرد خوبی داشت که هم مشتریان، هم پرسنل و هم سهامداران از بانک راضی بودند.  

سبزعلیپور در ادامه با انتقاد از عملکرد سوال برانگیز مسئولین بانک آینده تصریح کرد: مواردی که در بالا عرض کردم مربوط به بانک آینده قدیم بود و حالا به وضعیت و عملکرد بانک آینده جدید در این روزها هم نگاهی بیاندازیم.

حدوداً سه سال پیش هیأت مدیره حال حاضر بانک آینده“ ، این بانک را با بهترین بازده و بدون کمترین حاشیه و مشکلات تحویل گرفته و خود فرمانده و سکاندار این بانک شدند. حاصل این سه سال ایجاد کلی حاشیه، نارضایتی مشتریان و پرسنل بانک، درگیری با سهامداران، تأسیس شرکتهای پر حاشیه ای همچون شرکت سبد گردان سرآمد، ناراضی نمودن مجموعه هایی همچون صندوق توسعه ملی و از همه مهمتر بوجود آوردن زیان انباشته ای معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، توقف پروژه ها و نپرداختن به مسئولیتهای اجتماعی و دهها مورد سوال برانگیز دیگر!! 

در حال حاضر هم حدود ۳ سالی است که دوره مدیریت قانونی هیأت مدیره فعلی این بانک که توسط بانک مرکزی دولت “حسن روحانی“ انتخاب شده اند به پایان رسیده، اما خبری از تشکیل مجمع و تحویل مدیریت بانک آینده به هیأت مدیره بعدی نیست و آقایان به انحاء مختلف و توسل به این و آن صندلی ها را محکم چسبیده اند!! حدود یکماه پیش بالاخره مدیرعامل محترم بانک را رها کرد و رفت و فعلاً این بانک توسط سرپرست اداره میشود.

علیپور یادآور شد: بدبختی و مشکل دیگر اینجاست که آقایان هیأت مدیره بویژه سرپرست بانک چون خود را رفتنی میدانند و بالاخره بزودی باید از این بانک خداحافظی کنند، از همین رو اصلاً به امورات بانک توجهی نمیکنند و بنوعی بانک را به حال خود رها کرده اند!! شعبات ناراضی، مردم و مشتریان ناراضی، غالب دستگاههای کارت خوان این بانک چند روزی است که قطع شده اما کسی توجه نمیکند. دستگاههای ای تی ام ATM این بانک که زمانی جزء بهترین دستگاهها بودند، امروزه غالباً کثیف و مشکل دار شده اند و دهها مورد دیگر از همین دست!!

سرپرست محترم بانک هم ظاهراً بانک را فراموش کرده و فعلاً به فکر آینده شغلی خود برای بعد از خروج از بانک آینده است و از همین رو نه به تماسها و نه به پیامها توجهی ندارد!! فعلاً آقایان هیأت مدیره به فکر خودشان هستند نه به فکر بانک و مشتری و پرسنل و سهامدار و در برج زیبای الهیه نشسته و قهوه مینوشند. در کل  هیأت مدیره بانک راضی، بیخیال مردم و مشتریان ناراضی!!

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان گفت: در آینده هم عملکرد مدیران این بانک را رصد و با مردم و مسئولین راجع به عملکرد این حضرات صحبت خواهم کرد، فلذا دولت محترم بویژه از رئیس کل معزز بانک مرکزی جناب آقای دکتر صالح آبادی درخواست میکنم با حساسیت ویژه ای عملکرد پر حاشیه هیأت مدیره این بانک مدنظر قرار دهند و تا قبل از اینکه این ستون اقتصاد ایران ترک بردارد و بانک آینده وضعیت بدتری پیدا کند، هیأت مدیره و مدیرعامل شجاع و کاردان جدیدی را با هماهنگی سهامداران انتخاب تا با عملکرد قابل قبول شان، تحول مثبتی در بانک آینده بوجود آید و مردم و مشتریان و پرسنل و سهامداران از این بانک همچون گذشته راضی و خدمات منظم و مرتب دریافت کنند، جناب آقای صالح آبادی لازم به ذکر است که بی توجهی شما به عملکرد پر حاشیه هیأت مدیره و سرپرست این بانک، اعتبار و جایگاه بانک مرکزی را زیر سوال میبرد./انتهای پیام      

Leave a Comment