نسخه های سیف یا نهاوندیان شفابخش مشکلات پولی و ارزی نیست/کلاً تیم اقتصادی دولت نمره قبولی نگرفته است

واکنش سبزعلیپور به جابجایی اشخاص

با جابجایی حسن به جای حسین و نقی جای تقی، مشکلات اقتصادی و ارزی ایران حل و فصل نخواهد شد و ابتدا باید سیاستهای غلط را تغییر دهند و چهار چرخ پنچر ماشین اقتصاد را بطور اصولی پنچرگیری بکنند سپس کنترل این ماشین را به رانندۀ باتجربه ای بسپارند.

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و صاحب نظرِ تجارت جهانی نسبت به نابسامانی و تحولات اخیر بازار سکّه و ارز و جابجایی اشخصاص و مقامات جهت رفع مشکلات واکنش نشان داد و طی تحلیلی در کانال خود نوشت: ارز و درآمدهای ارزی، یکی از اَرکان بسیار مهم برای اقتصاد هر کشوری میباشد که کمبود و یا افزایش آن میتواند اقتصاد کشورها را از (عرش به فرش) و یا برعکس (از فرش به عرش) برساند، در همین راستا مدیریت نرخ ارز و حفظ ارزش پول ملی در اقتصاد کشورها علی الخصوص در اقتصاد کشورمان ایران، همواره یکی از چالشهای عمدۀ سیاستگذاران اقتصادی بوده است. لکن بحث مهم و اساسی این است که اِعمال سیاستهای پولی صحیح، قطعاً در سطح درآمدهای ارزی کشور و تثبیت نرخ آن تأثیر مثبت دارد.

وی در ادامه تشریح کرد: اما بنابه دلایلی خاص، قریب به چهار پنج ماه است که طوفان شدیدی بازار سکّه و ارز ایران را درنوردیده و روز به روز سرعت این طوفان بالاتر رفته و در نتیجه خسارات جبران ناپذیری را ببار آورده است که در کمال تأسف هنوز هم بشدت در حال وزیدن و خسارت زدن اقتصاد ایران و زندگی مردم میباشد که حاصل این بحران، افزایش صد در صدی نرخ دلار و همچنین افزایش بی حساب و کتاب نرخ برابری سایر ارزها را در مقابل ریال ایران درپی داشته است، لکن در طی این مدت و در زمانیکه هرج و مرج بازار ارز ایران را فرا گرفته و بر سایر بازارها و صنوف دیگر تأثیر منفی گذارده این ابهام و این پرسش اساسی ذهن بنده و اذهان مردم عزیزمان را اشغال کرده مبنی بر اینکه چرا دولت و مسئولین ذیربط بانک مرکزی هیچ اقدام اساسی، علمی و عملی جهت کنترل بازار و تثبیت برابری نرخ ریال و دلار انجام نداده و ریال ایران را در تبِ داغ بازار طوفانی ارز، در حال ذوب شدن و نابودی رها کرده اند؟

از همین رو مردم و فعالان اقتصادی سوال میکنند که آیا دولت و بانک مرکزی برخلاف آنچه که میگویند، برنامه ای برای مقابله با بحران ارز دارند یا نه؟ و یا اینکه آقایان اصلاً برنامه ای را برای کنترل قیمت ارز طراحی کرده اند؟ این چه تدبیری است که اجازه میدهند تا ارزش دلار و سایر ارزها طی کمتر از شش ماه تا حدود صد درصد افزایش قیمت پیدا کند و ارزش پول ملی جمهوری اسلامی ایران نیز با تنزل قابل توجه و چشمگیری روبرو گردد؟ همه اینها و دهها موارد دیگر مجموعه ابهامات و سؤالاتی هستند که بی پاسخ مانده و میبایست هرچه سریعتر روشن و بطور شفاف علل و دلایل آن توسط دولت به مردم شریف ایران اعلام شود.

اما متأسفانه نه تنها تاکنون برنامۀ قابل قبولی در جهت تثبیت بازار ارز ارائه نشده بلکه هر لحظه یکی از دولتمردان در برابر رسانه ها ظاهر میگردد و ایده و وعدۀ جدیدی را ارائه میدهد!! از سخنگوی دولت گرفته تا معاون اول و سایر معاونین و مشاورین رئیس جمهور گرفته تا وزراء در ارتباط با ارز و مشکلات پولی و بانکی اظهار نظر میکنند الی معاون جوان ارزی بانک مرکزی که مسئولیت این بخش مهم از اقتصاد بر عهدۀ ایشان میباشد که دلیل غیبت طولانی وی در برابر رسانه ها کاملاً مبهم میباشد.!!

مع الوصف عملکرد غلط دولت و دهها مورد دیگر رفته رفته زمینه ناهنجاریهای اقتصادی را بوجود آورده که محصول آن، وقایع چند ماه اخیر شده است، هرچند که دولت به انحاء مختلف سعی میکند که تمام تقصیر ها را به گردن دیگران انداخته و یا حداقل شریکی را در خصوص اتفاقات اخیر برای خود دست و پا کند و یا اینکه دلایل گرانی ارز را غیر اقتصادی اعلام نماید تا از این طریق خود را موجه و موفق جلوه دهد!! بله، دلیل این بحران، اقتصادی نیست بلکه سوء مدیریت مسئولین امر میباشد!! با این حال میتوان به فاکتورهایی اشاره و استناد نمود که نقش دولت را حتی بیش از تحریمها در بوجود آمدن بحرانهای اقتصادی چند ماه گذشته در بازار سکه و ارز و کاهش ارزش پول ملی مشخص میکند که پیشتر در مصاحبه ها و سخنانم به کررات به این موارد اشاره نموده ام و اینک جهت پرهیز از طولانی شدن این یادداشت، از یادآوری آنها در این نوشته خودداری میکنم.

لازم به ذکر است که لاستیک چهار چرخ اقتصاد و امورات پولی، بانکی و ارزی کشور پنچر میباشد و تا زمانیکه پنچری این لاستیک ها بطور اصولی گرفته نشود، ماشین اقتصاد و بازار ارز زمین گیر خواهند شد. متأسفانه دولت محترم بجای پنچرگیری اصولی، هر از چندگاهی این چهار چرخ را باد میکند و تا کمی ماشین از زمین بلند میشود، اعلام میکنند که همه مشکلات را حل کرده اند اما دریغ از اینکه چند روز بعد دوباره این ماشین زمین گیر میشود!!

حال بحث استعفاء و جابجایی مقامات اقتصادی از جمله رئیس کل بانک مرکزی جهت سر و سامان دادن به مشکلات ارزی کشور مطرح میباشد که از این بابت باید عرض کنم که دیگر جابجای اشخاص افاقه نمیکند زیرا تا زمانیکه ماشین اقتصاد پنچر میباشد، جابجایی رانندۀ این خودرو هیچ گرهی از مشکلات را باز نخواهد کرد.

زیرا دیگر نسخۀ اشخاصی همچون سیف و نهاوندیان و یا دیگر حضرات دولتی، شفابخش این اقتصاد و رافع مشکلات علی الخصوص معضلات پولی و ارزی کشور نیست زیرا بطور کلی، تیم اقتصادی حال حاضر دولت اصلی و ابدا نمرۀ قابل قبولی دریافت نکرده و خود این تیم نیازمند طبیب و نسخه و درمان میباشد!! پس با جابجایی حسن به جای حسین و نقی جای تقی، مشکلات اقتصادی و ارزی ایران حل و فصل نخواهد شد زیرا باید ابتدا سیاستهای غلط را تغییر دهند و چهار چرخ پنچر ماشین اقتصاد را بطور اصولی پنچرگیری بکنند سپس کنترل این ماشین را به رانندۀ باتجربه ای بسپارنند تا گرهی از مشکلات باز شود در غیر اینصورت، فعلاً باید منتظر بروز مشکلات بیشتری در عرصه اقتصاد و سیستم پولی و ارزی کشور باشیم./انتهای پیام

محمدرضا سبزعلیپور 

 

تاریخ انتشار: ۹۷/۰۲/۱۸

Leave a Comment