منتقدین اقتصادی آماده همکاری با دولت جدیدتان میباشند/به شرطی که دست رد به سینۀ شان نزنید!

بطور قطع مشکلات اقتصادی ایران، تنها راهکار اقتصادی نداشته و راهکارهای سیاسی، بین المللی و… غیره ای نیز دارد که دولت روحانی به تنهایی توان نجات اقتصاد ایران را ندارد و تا موانع و مشکلات فوق حل و فصل نشود اوضاع به همین شکل و شاید بدتر از این نیز باقی خواهد ماند لذا باتوجه به عمر کوتاه دولت یازدهم، داد و فریاد و انتقادات پی در پی ما در این دو ماه، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه همگی باید دست بدست هم دهیم تا مشکلات اقتصادی کشور را یکی پس از دیگری در دولت آینده برطرف کنیم.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی در واکنش به سخنان آقای روحانی در اولین کنفرانس مطبوعاتی شان پس از پیروزی در انتخابات و همچنین دعوت ایشان از مخالفین و منتقدینش جهت یاری و همکاری با دولت گفت: پيشرفت در بُعد اقتصادي، لازمه بقا و شكوفايي يك نظام اجتماعي و سياسي است. پيشرفت اقتصادي با شاخص هاي متعددي سنجيده ميشود. رشد توليد سرانه در جامعه، نرخ بيكاري، نرخ تورم، توزيع درآمد بين آحاد مردم جامعه، متوسط ميزان تحصيلات نيروي كار، دسترسي به خدمات آموزشي و بهداشتي، اميد به زندگي، ميزان توليدات فرهنگي، تأمين زندگي در زمان بازنشستگي و بيكاري از جمله شاخص‌ هاي پيشرفت اقتصادي است.

در دنياي امروز كه ارتباطات، وسیع، گسترده و سريع شده است جوامع مختلف از اوضاع همديگر بخوبی مطلع اند. رشد و پيشرفت اقتصادي در يك جامعه نسبت به جوامع ديگر نشان از توانمندي بيشتر نظام اجتماعي، سياسي و اقتصادي در بهبود وضع مردم آن جامعه دارد. پيشرفت اقتصادي موجب اعتماد به نفس جامعه و افراد آن ميشود. پیشرفت اقتصادی موجب حفظ سرمايه ‌هاي انساني و جلوگيري از فرار مغزها و حتي جذب مغزهای خارجی به کشور شده و سرمايه ‌هاي انساني جامعه را تقویت میکند که خود موجب پیشرفت بیشتر جامعه نیز میشوند. پيشرفت اقتصادي باعث افزايش توان مادي جامعه براي تقويت توان دفاعي، تقويت منابع مادي و انساني براي پيشرفت فرهنگي و فكري جامعه ميشود. پيشرفت اقتصادي موجب بهبود شرايط زندگي خانواده‌ ها و زمينه ‌ساز تقويت بنياد خانواده و كاهش فسادهاي اجتماعی، اخلاقي و مالي ميشود. باتوجه به اهميت پيشرفت اقتصادي، يكي از دغدغه ‌هاي مهم جامعه و مديران آن به ناچار و بدرستي پيشرفت اقتصادي است. برخي از ابعاد مهم در چشم‌انداز ۲۰ ساله كشور، مربوط به شاخص‌ هاي پيشرفت اقتصادي است؛ بطوریکه جایگاه ایران به مقام نخست در منطقه برسد. بسياري از تذكرات، توصيه ‌ها و نصايحي كه در تريبونهاي عمومي مطرح میشود مربوط به معيشت مردم و عملكرد جامعه در حوزه پيشرفت اقتصادي است. باتوجه به نرخ بالاي رکود، تورم و بيكاري و نرخ رشد ناچيز اقتصادي در شرايط فعلي ميتوان گفت كه در بيشتر سالهاي دهۀ گذشته پيشرفت اقتصادي كشور با آنچه ميتواند مطلوب باشد فاصله زيادي داشته است. چنين شرايطي طبیعتاً اين سوال مهم را مطرح ميكند كه چالشهاي پيشرفت اقتصادي كشور كدامند؟ پاسخ به اين سؤال و ريشه ‌هاي آن‌ را ميتوان در پیشینه تاريخی، ساختار سياسي يا فرهنگي جست‌وجو كرد و آثار آن ريشه‌ ها را در حوزه پيشرفت اقتصادي تحليل نمود و همچنين اثر پيشرفت يا عدم پيشرفت اقتصادي را نيز بر علل ريشه‌اي در حوزه‌ هاي تاريخي، سياسي و فرهنگي بررسي کرد. ولي محدوده اين گفتار بررسی چالش‌هایی است که مستقیماً پیشرفت اقتصادی را محدود میکند بدون آنکه به جست ‌وجوی عمیق‌تر ریشه این چالش ‌ها در حوزه ‌های تاریخی، سیاسی و اجتماعی بپردازد

وی افزود: در حوزه اقتصاد، چالشهاي اصلي پيشرفت را ميتوان در دو لايه طبقه‌ بندي كرد. لايه اول مباني ذهني و فكري، و لايه دوم نمودهاي مهم لايه ذهني و فكري است. از منظر آنچه عرض خواهد شد، چالشهاي پيشرفت اقتصادي ايران تورم، بيكاري، رکود، توزيع درآمد، كمبود سرمايه‌گذاري نيست. همه اين نشانه ‌ها و عوارض، ناشي از چالش‌ هاي ذهني و فكري در حوزه پيشرفت اقتصادي است. اينكه در اقتصاد چگونه بايد تورم را كنترل كرد، ديگر مسئله حل نشده‌اي نيست. تورم در حدود ۱۶۰ كشور جهان، براساس گزارش بانك جهاني در سال۲۰۱۵، زير ۸ درصد بوده است. یعنی بيش از۱۶۰ كشور جهان توانسته‌اند تورم را مهار و مديريت كنند. يا مشكل افزايش سرمايه‌گذاري و كاهش بيكاري در بسياري از كشورهاي در حال توسعه يا تازه توسعه يافته موفق نظير كره‌جنوبي، برزيل، چين و تركيه حل شده است. آنچه مهم است و بايد حل شود مباني ذهني و فكري است كه بستر تنظيم و اعمال راه حل مشكلات بالا را ميسر مي‌سازد

علیپور تأکید نمود: دولتها میتوانند نقش تعيين ‌كنندۀ مثبت یا منفي و بازدارنده ای‌ در پيشرفت اقتصادي ايفا نمایند. نقش دولتها حاصل ذهنيت مديران ارشد در مورد نقش دولت است. يك ذهنيت، دولت را عامل توسعه و پيشرفت ميداند. براساس اين ذهنيت، دولت براي پيشرفت، طرحهاي عمراني و سرمايه‌گذاري انجام ميدهد. براي نشان دادن پيشرفت بيشتر، باید تعداد طرحهاي انجام شده يا افتتاح شده توسط دولت افزايش پیدا کند. تعداد سد‌ها، ورزشگاهها و كارخانه‌ هاي احداث و افتتاح شده توسط دولت، آمار پيشرفت آن جامعه را نشان ميدهد. اما ذهنيت ديگری، دولت را «خدمتگزار و زمينه‌ساز توسعه» ميدانند. در اين ذهنيت نقش دولت زمينه ‌سازي براي فعاليت مردم در پيشرفت اقتصادي كشور است. در اين ذهنيت دولت در خدمت عاملين پيشرفت اقتصادي قرار ميگيرد و نه آنكه خود مستقيماً عامل توسعه باشد. براساس این ذهنيت دولت فقط در زمينه احداث امكانات زيربنايي فيزيكي مانند احداث شبكه راه‌ ها و بنادر و ارائه خدمات زيربنايي مانند آموزش و بهداشت و امنيت فعاليت ميكند و سياستهاي مالي، پولي و واردات و صادرات و روابط بين‌الملل را در جهت تسهيل توسعه و پيشرفت تنظيم ميكند. برپایه این ذهنيت بيشترين سعي دولت به ميدان كشيدن ظرفيتها و توانايي موجود در مردم در عرصه پيشرفت اقتصادي است. درصورت فعال شدن استعداد ها و توانايي‌ هاي مردم در عرصه پيشرفت اقتصادي و زمينه‌ سازي و حمايت دولت از آنها، پيشرفت شتاب گرفته و جامعه با همه توان و ظرفیت خود و نه فقط توان محدود دولت با سرعت تمام به پيش ميرود.

رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی اظهار داشت: شخصاً اعتقاد دارم که دولت باید «خدمتگزار و زمينه‌ساز توسعه» باشد. یعنی دولت میبایست زمينه ‌ساز فعاليت مردم در پيشرفت اقتصادي كشور بوده و در خدمت عاملين پيشرفت اقتصادي قرار گيرد و نه آنكه خود را مستقيماً عامل توسعه بداند. دولتهای یازدهم و دوازدهم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید بستر ساز فعالان اقتصادی آنهم فعالان بخش خصوصی باشند نه رقیب و مانع فعالیت آنها، لذا باتوجه به مشکلات و امراض اقتصاد ایران، اینجانب کسی بودم که تلاش میکردم که از سالها پیش تا به امروز فریاد بزنم و منصفانه انتقاد کنم تا سیاستمداران و دولتمردان را از اوضاع کشور آگاه نمایم لکن آنچه بیش از سایر موارد، مورد توجه و تأکیدم بوده عدم وابستگی دولت روحانی به نفت و درآمد های نفتی است چرا که از نگاه من، وابستگی به نفت تبعات زیادی را متوجه اقتصاد ایران کرده و اگر وابستگی به نفت ادامه داشته باشد ثبات آینده ایران بیش از پیش خدشه دار خواهد شد.  

                                                                                                                                                                                                                                                                                وی همچنین عنوان کرد: بطور قطع میدانم که مشکلات اقتصادی ایران علی الخصوص درمان رکود و تورم، تنها راهکار اقتصادی نداشته و راهکارهای سیاسی، بین المللی و…. غیره ای نیز دارد که در آیندۀ نزدیک بطور مفصل راجع به آن صحبت خواهم کرد ولیکن صراحتاً اعلام میکنم که دولت روحانی به تنهایی توان نجات اقتصاد ایران را ندارد و تا موانع و مشکلات سیاست داخلی و خارجی حل و فصل نشود اوضاع به همین شکل و شاید بدتر از این باقی خواهد ماند فلذا باتوجه به عمر کوتاه دولت یازدهم و همچنین باعنایت به گرفتاریهایی که دولت با آن روبرو بوده و توان ابراز و اعلان آنها را هم ندارد پس داد و فریاد بیش از حد و انتقادات پی در پی ما در عمر کوتاه دولت یازدهم، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه همگی باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات اقتصادی کشور را یکی پس از دیگری برطرف کنیم.                                                                                                                                                                                                                                       رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: رئیس‌جمهور منتخب در اولین نشست خبری خود پس از پیروزی در انتخابات، همگان و بویژه مخالفین و منتقدان خود را به همکاری با دولتش دعوت کرد و تأکید نمود که همه جناحهای سیاسی باید در کشور حق حیات داشته باشند. اولین اصل مردم سالاری و موفقیت دولت، به رسمیت شناختن حق مخالفین و منتقدان خویش است. یعنی اینکه اگر جریانی در انتخابات به هر دلیلی نتوانست اکثریت آراء را بدست آورد، دولت یا حاکمیت حق ندارد آنها را از عرصه سیاست حذف کند. بلکه به تعبیر دیگر باید بپذیریم که در کنار دولت، صداها و حرفهای دیگری هم هستند که حق حیات دارند و چه ‌بسا در برخی موارد نظرات و دیدگاه‌ های آنها درست و قابل استفاده نیز میباشد.

فلذا باعنایت به دعوت آقای روحانی از مخالفین و منتقدین خویش، اینجانب بعنوان نقاد و منتقد اقتصادی دولت یازدهم بدینوسیله پیشاپیش اعلام میکنم که دست ما برای حل مشکلات اقتصادی بسوی دولت دراز است لکن امیدوارم که دولت نیز برای ایجاد اتحاد و غلبه بر مشکلات دستش را بسوی ما و همه فعالان اقتصادی دراز کند. مع الوصف باعنایت باینکه بزرگان و دلسوزان نظام جهت ایجاد وفاق، آرامش و غلبه بـرمشکلات مکرراً ما را به تعامل و همکاری با دولت جدید توصیه و تشویق مینمایند از همین تریبون صراحتاً خدمت آقای روحانی عرض میکنم که منتقدین اقتصادی آماده همکاری با دولت جدیدتان میباشند البته فقط به شرطی که شما و دولتمردان تان دست رد به سینۀ شان نزنید! درکل بخش اقتصاد و فعالان اقتصادی آماده تعامل با دولت دوازدهم میباشند لکن تعامل بلندمدت و ماندگار، همیشه دو طرفه بوده و نوعی درک متقابل را می طلبد و داشتن تعامل نیز دلیل براین نیست که ما مشکلات، معضلات و بعضاً بی تدبیریها را به دولت و دولتمردان گوشزد و متذکر نشویم. مع الوصف گذر زمان همه چیز را ثابت و صحت و سقم اظهارات را مشخص خواهد کرد. هم صحت دعوت آقای روحانی را و هم صداقت ما در یاری رساندن و همکاری با دولت آیندۀ ایشان را./ انتهای پیام

Leave a Comment