منافع سپرده گذاران و سهامداران بانک آینده را فدای مطامع شخصی خودتان نکنید

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران هشدار داد

بحث اصلی که مرا هم خیلی نگران کرده اینجاست که اگر دوره ۲ ساله مدیریت قانونی هیأت مدیره فعلی بانک به پایان رسیده، پس چرا چهار دست و پا بانک را چسبیده و رهایش نمیکنند و از قوانین تجارت کشور تخطی مینمایند؟!

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در صد و نهمین نشست ماهانه خود با اعضاء مرکز جامع صادراتی ایران ضمن حمایت از مذاکرات عزت مندانه هیأت ایرانی با کشورهای طرف برجام و استقبال از توافق احتمالی و رفع کامل تحریمها نسبت به اخبار منتشره در خصوص بانک آینده و وقایع رخ داده در آن بانک واکنش نشان داد و طی سخنانی در جمع مدیران شرکتهای صادراتی، صاحبان صنایع و سرمایه، فعالان اقتصادی و دانشگاهیان، به عواقب این بحران و دلنگرانی های مردم، سپرده گذاران و سهامداران این بانک اشاره کرد و گفت: همچنانکه میدانید بانکها وظایف مهم ومتعددی همچون جذب سپرده های مردم، تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارزها، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی ودهها خدمات دیگری را بر عهده دارند و بنوعی پایه های اقتصاد هر کشوری محسوب میشوند. صنعت بانکداری را میتوان موتور محرک اقتصاد دانست که خدایی ناخواسته چنانچه پایه های آن به لرزه درآمده و یا کِرمی به بدنه آن رخنه کند، اقتصاد کشور را با بحران مواجه میکند، از همین رو نظارت بر بانکها اهرمی لازم و ضروری برای هدایت این موتور به سمت تولید و پویایی نظام محسوب میشود.

وی افزود: یکسره و بی مقدمه به موارد مبهم و سوال برانگیزی که طی روزهای اخیر در یکی از بانکهای خصوصی کشور یعنی بانک آینده بوجود آمده اشاره میکنم که اصلاً کم اهمیت نیز نمیباشد. قطعاً شما هم طی روزهای گذشته اخبار متعددی را در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به وفور دیده و شنیده اید که مدیریت یک بانک بزرگ خصوصی تابعیت کشور انگلیس را دارد و برخی از اعضاء هیأت مدیره آن بانک هم سهامدار شرکتی هستند که در کوتاهترین زمان و از طریق حمایتها و تسهیلات کلانِ صدها میلیاردی بانک تحت مدیریت خودشان بقدری چاق شده که پولهای آن شرکت سر به فلک زده و حرف از دهها هزار میلیارد میباشد!!     

علیپور بیان داشت: اینجانب هم روزهاست که اخبار و اتفاقات رخ داده در بانک آینده را دورا دور رصد میکنم و قصد نداشتم به آن ورود کنم اما این موضوع بقدری حساس و برای اقتصاد کشور و حتی امنیت جامعه مهم میباشد که مجبور شدم صریح و بی پرده به آن ورود کرده و به اخبار و عملکرد متناقض و بعضاً سوال برانگیز مسئولین آن بپردازم!!   

با توجه به مطالعاتی که شخصاً در خصوص بانک آینده انجام داده ام، متوجه شدم که هیأت مدیره حال حاضر بانک، حدوداً دو سه سالیست که بانک آینده را بدون کمترین حاشیه و مشکلات تحویل گرفته و خود فرمانده و سکاندار این بانک شده اند. حال که دوره ۲ ساله مدیریت قانونی هیأت مدیره فعلی بانک که توسط بانک مرکزی دولت حسن روحانی انتخاب شده اند به پایان رسیده، کارنامه قابل دفاعی ارائه نشده و حرف از شرکت داری برخی از اعضاء هیأت مدیره و دو تابعیتی مدیرعامل و زیان چند ده هزار میلیاردی بانک به میان آمده است!!

سبزعلیپور تصریح نمود: بحث اصلی که مرا هم خیلی نگران کرده اینجاست که اگر دوره ۲ ساله مدیریت قانونی هیأت مدیره فعلی بانک به پایان رسیده، پس چرا چهار دست و پا بانک را چسبیده و رهایش نمیکنند و از قوانین تجارت کشور تخطی مینمایند؟! قانون تجارت صراحتاً تصریح میکند که هیأت مدیره باید در وقت قانونی کنار رفته و با تشکیل مجمع عمومی، اجازه دهند تا سهامداران، مدیرعامل و اعضاء جدید هیأت مدیره را انتخاب کنند، حال اگر سهامداران از عملکرد هیأت مدیره فعلی راضی بودند، قطعاً دوباره آنان را انتخاب خواهند کرد، در غیر اینصورت بطور غیر قانونی که نمیتوان بر بانک مدیریت نمود!!

آیا میدانید که اینگونه شلوغ کاریها و قانون گریزی های آقایان میتواند میلیونها نفر سپرده گذاران این بانک را نسبت به عملکرد “بانک آینده” و حتی سایر بانکها بدبین و کشورمان را با بحران مواجه کند؟ مگر ندیدیم که در زمان مؤسسات مالی اعتباری غیر مجاز چه بحرانی در سطح کشور به راه افتاد و چقدر انرژی و زمان و هزینه برای جمع و جور کردن و رفع آن بحران صرف شد؟ پس تا قبل از اینکه برای کشور و مردم ایران مشکل و بحران جدید درست بکنید، دست از این لج و لجبازیها و قانون گریزی ها بردارید و به قانون تمکین و با پایان یافتن دوران قانونی مدیریت تان، محترمانه سکان مدیریت بانک را تحویل هیأت مدیره منتخب جدید بدهید و
منافع سپرده گذاران و سهامداران “بانک آینده” را فدای مطامع شخصی خودتان نکنید!! منافع سپرده گذاران و سهامداران بانک آینده را فدای مطامع شخصی خودتان نکنید!!

علیپور در ادامه اظهار داشت: موارد مبهم و سوال برانگیز زیادی وجود دارد، از جمله اینکه آقایان هیأت مدیرۀ بانک آینده با انتشار اخبار و کلیپ هایی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ادعا میکنند که در بانک، فلان اتفاقات افتاده و فلان کس اینقدر تسهیلات گرفته و اینقدر هم زیان بجا گذاشته!! خب اگر موارد این چنینی وجود داشته، پس چرا پیش از اینکه دوران مدیریت تان به پایان برسد این مسائل را مطرح نمیکردید؟؟!!

چرا پس از اینکه از سهامداری برخی از اعضاء هیأت مدیرۀ بانک درشرکت سبد گردان سرآمد بازار پرده برداشته شد و اخذ تسهیلات کلان توسط مدیران آنشرکت برملا شد، تازه یادتان افتاده که در این بانک اتفاقاتی رخ داده و حال که دوران قانونی مدیریت تان بپایان رسیده در نقش سوپرمن بعنوان ناجی و دلسوز بانک ظاهر شده اید؟؟!! آیا فکر نمی کنید باور موضوعات مطروحه از طرف شما، کمی سخت و شبهه برانگیز است؟!!

اگر قانونی عمل نکنید و به سهامداران و قانون تجارت احترام نگذارید، چه بسا این شائبه به اذهان متبادر میشود که احتمالاً برخی از طرف دولت بریتانیا مأموریت دارند که اوضاع پولی و بانکی ایران را بهم ریخته و بحرانی جدید برای کشورمان درست کنند!!     

 موضوع دیگری که سوال برانگیز است این است که چطور بانکی که تا دو سه سال پیش بقول خودتان بیشترین سود را به سپرده های مردم پرداخت میکرده، به مسئولیتهای اجتماعی اش هم بخوبی عمل و دهها مدرسه میساخت و لوازم تحریر بین کودکان نیازمند توزیع مینمود و تبلیغ آن بانک هم تمامی بیلبردهای سرتاسر ایران را پُر کرده و اولین تبلیغ شبکه های رادیو = تلویزیونی کشور در تسخیرش بود، بخوبی فعالیت میکرد و همه پروژه هایش هم شبانه روزی در حال پیشرفت بودند و بزرگترین و بلندترین ساختمان و برج را در بین بانکهای خصوصی برای خودش ساخت و مبلغی حدود (۲۰ همت) را با پشتیبانی سهامدارانش سرمایه گذاری کرد و با آن مبلغ توانست ابر پروژهایی را آنهم در اوج تحریمها اجرا که نمونۀ بارز آن (ایران مال) میباشد که در حال حاضر مایۀ افتخار ایران و ایرانی شده و همین سرمایه گذاری موجب گردیده تا دارایی های این بانک در کمتر از یک دهه بیش از کل موجودی و پولهای بانک شود!! چطور با تمام این فعالیتها، بانک آینده سودآور هم بود اما حالا که دو سه سالی است کمترین سود را به سپردهای مردم میدهید، تمام تبلیغات محیطی و رادیو = تلویزیونی اش هم قطع کرده و خبری از آن ساخت و ساز مدرسه ها نیست و همه پروژه های بانک هم متوقف شده و بقول هیأت مدیره محترم دهها صرفه جویی دیگری هم در هزینه ها انجام داده، پس چرا بانک ضرر میدهد و چند ده هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارد، پس این همه پولِ صرفه جویی شده و هزینه نشده کجا رفته که بانک دچار زیان انباشته شده است؟!!

وی گفت: باور کنید برخی از این مدیر نماها با هدف چپاول و همچنین نابودی بانکها وارد موسسات مالی و بانکها میشوند و تمام عملکردشان در راستای ضربه زدن به منافع و کشور و مردم میباشد. البته تعدادی از همین مدیر نماها و افراد سوء نیت دار، هماکنون در بانکهای دیگری هم حضور دارند که از بردن نامشان خودداری میکنم و اگر در آینده به راه راست هدایت نشده و در جهت منافع ملت و مملکت قدم برندارند، حتماً بطور شفاف به عملکرد تک تک آنان با ذکر نام خواهم پرداخت!!   

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه سخنانش اظهار نمود: نابودی اقتصاد در یک جامعه میتواند ضربات و خسارات جبران ناپذیری را بر پایه نظام سیاسی و حکومتی آن جامعه وارد کند فلذا سوء مدیریت در بانکها زمینه انحراف و نهایتاً نابودی اقتصاد را رقم خواهد زد. اگر خاطر مبارکتان باشد حدود چهار سال پیش معاندین و دشمنان ایران شایعاتی را در خصوص ورشکستگی برخی از بانکها مطرح نمودند که همان موقع بنده از طریق رسانه ها عرض کردم که بوی خطر در صنعت بانکداری کشور به مشام میرسد  ولیکن در خرداد ماه سال ۹۶ رسماً اعلام کردم که بانکهای کشورمان اصلاً ورشکسته نیستند بلکه برخی از مدیران “ورشکسته” و “تاریخ مصرف گذشته”، بر سر تعدادی از بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری چنبره زده اند اما امروز برای چندمین بار هشدار میدهم که اگر دولت و دستگاههای نظارتی، امنیتی و قضایی سریعاً اقدامات اساسی در جهت کنترل و رصد عملکرد سوال برانگیز برخی از مدیران بانکها از جمله بانک آینده را انجام ندهند متأسفانه طی روزها و هفته های آینده باید منتظر خبرهای بدی در ارتباط با صنعت بانکداری کشور باشیم!!/انتهای پیام 

Leave a Comment