فایننشال تایمز: آمریکا عملاً برجام را پاره کرده است

فایننشال تایمز در گزارشی از تداوم تحریم های آمریکا علیه ایران بعد از برجام نوشت: تلاش های آمریکا برای بیرون نگه داشتن ایران از سیستم بانکی بین المللی عملا همان تاثیر پاره کردن برجام را دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، شرکت فرانسوی توتال در حال بازگشت به ایران است. این هفته این شرکت اولین سرمایه گذاری بزرگ یک شرکت غربی در صنعت نفت و گاز ایران از زمان لغو تحریم ها را اعلام کرد. توتال در سال ۲۰۰۶ به دلیل تحریم های غرب علیه برنامه هسته ای ایران، این کشور را ترک کرده بود. این شرکت اکنون در حال محک زدن این موضوع است که آیا درهای اقتصاد ایران واقعا باز شده یا دولت آمریکا که در دوره ریاست جمهوری ترامپ مجددا سیاست های خصمانه علیه ایران را از سر گرفته، همچنان جلوی این در ایستاده است.

لغو تحریم ها در سال گذشته با استقبال گسترده ای مواجه شد. ایرانی ها احساس کردند که شانس ورود مجدد به اقتصاد جهانی را دارند. سرمایه گذاران خارجی از گشایش درهای یک بازار نوظهور صحبت کردند که آخرین بار در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نظیر آن را مشاهده کرده بودند. این خوش بینی اما به تدریج کمرنگ و کمرنگ تر شد.

قرارداد توتال گامی مثبت به سمت تحقق دستاوردهایی است که حسن روحانی به دنبال کسب آنها از توافق هسته ای بوده، اما این قرارداد برای اینکه بتواند تغییری در اقتصاد ایران ایجاد کند، باید با سرمایه گذاری های شرکت های دیگر نیز همراه باشد.

درست است که این قرارداد تایید می کند که به رغم انقلاب نفت شیل در آمریکا، خاورمیانه بی ثبات همچنان در قلب صنعت نفت و گاز جهان قرار دارد. شرکت های نفتی کشورهای خاورمیانه دارای ذخایر قاب توجهی هستند که با هزینه های پایین قابل استحصال اند. شرکت های بین االمللی نیز سرمایه و فن آوری لازم برای انجام این کار را در اختیار دارند. اما سرمایه گذاری در بخش نفت ایران باید به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برسد. ارزش قرارداد توتال حدود ۴٫۸ میلیارد دلار برآورد شده است. همه نشانه ها حکایت از آن دارد که آمریکا قصد دارد فشارها را بر ایران تشدید کند.

هرچند تحریم های غرب علیه برنامه هسته ای ایران برداشته شده، اما شرکت ها و اتباع آمریکایی همچنان حق تجارت با ایران را ندارند و دولت آمریکا به بهانه حمایت از تروریزم همچنان تحریم های قابل توجهی را علیه افراد و شرکت های مرتبط با ایران اعمال می کند.

ترامپ

هرچند ممکن است دولت ترامپ از توافق هسته ای خارج نشده، اما تحریم های غیر هسته ای دولت آمریکا مانعی بزرگ بر سر راه سرمایه گذارانی است که نگران متهم شدن به معامله با شرکت های مرتبط با سپاه پاسداران یا محروم شدن از بانک های آمریکایی یا سیستم دلاری هستند. حتی توتال هم که سرنوشت بانک فرانسوی بی ان پی پاریبا و جریمه ۹ میلیارد دلاری ای که بابت نقض تحریم های ایران متحمل شده بود را دیده بود، قبل از هرگونه قراردادی با ایران محتاطانه منتظر ماند .

در مجموع به نظر می رسد، تلاش های آمریکا برای بیرون نگه داشتن ایران از سیستم بانکی بین المللی عملا همان تاثیر پاره کردن برجام را دارد.//انتهای پیام

Leave a Comment