عملکردهای رابین هودی دولت روحانی

واکنش سبزعلیپور به افزایش یک شبه “نرخ بنزین”

به جناب آقای روحانی عرض میکنم این ملتی که به جنابعالی اعتماد کرده و شما را بعنوان رئیس جمهور خود برگزیدند شایسته چنین برخورد و چنین زندگی سخت و دشواری نیستند، آنهم مردم کشور بزرگ و ثروتمندی بنام “ایران” که اگر درست مدیریت شود به تنهایی میتواند خرج مردمِ ده کشورِ جهان را هم بدهد.

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در واکنش به افزایش قیمت سه برابری نرخ بنزین گفت: افزایش چند برابری نرخ بنزین و رشد ۳۰۰ درصدی قیمت سوخت آن هم یک شبه موجب شده تا تمام معادلات مردم بهم بریزد و نا امنی اقتصادی و ترس و استرس، روح و روان مردم شریف ایران را احاطه کند!! 

وی افزود: مردم از دولت و رئیس جمهور خودشان انتظاراتی داشته و از ایشان توقع دارند تا دولت مشکلات را مرتفع و آرامش و رفاه و معیشت آنان را بنحو مطلوب تأمین نماید، زیرا هر کسی که رئیس جمهور میشود، وظیفه دارد تا تمام فکر و ذکر و هم و غم و انرژی خود را در جهت رشد و شکوفایی کشور، تأمین امنیت، رفع مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و….، به گردش درآوردن چرخ تولید و تجارت، بهبود سطح کار و زندگی و معیشت مردم و همچنین افزایش عزت و احترام کشور و مردم در نزد جهانیان معطوف نماید و به قسم و سوگندی که در آغاز کارش بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی در خانه ملت میخورد قلباً پایبند باشد. در این راستا جناب آقای روحانی نیز بعنوان رئیس جمهور ایران اسلامی از این قاعده مستثنی نیست و باید به موارد فوق پایبند باشد زیرا مردم توقعات مذکور را از ایشان هم دارند.

علیپور اظهار داشت: متأسفانه طی شش سال و اندی که جناب آقای روحانی قوه مجریه ایران را در دست دارند، سیاستهایی را تدوین و به مرحله اجرا درآورده اند که کمتر کسی را راضی و قانع نموده است و بجای بدست آوردن اعتماد مردم و خوشحال نمودن ملت، هر روز جامعه را بنوعی سورپرایز و مردم را به شوک فرو میبرند.!! مدتی است که ایشان در قامت منتقد ظهور کرده اند و در سخنرانی هایشان از وجود مشکلات و برخی عملکردها بشدت انتقاد میکنند و در این مسیر، گوی سبقت را حتی از مردم نیز ربوده اند.!! در آخرین سخنرانی های خودشان در شهرهای یزد و رفسنجان نیز از برخی مسئولین و دستگاههای کشور انتقاد و تفرقه را دامن زدند که جمع زیادی به سخنان ایشان اعتراض نمودند.

وی گفت: آقای روحانی هفته گذشته در سخنرانی های خود در جمع مردم یزد و کرمان اعلام نمودند که میخواهد به ۱۸ میلیون خانوار کمک مالی بکند و بدون اینکه منبع مالی این کمک را اعلام نمایند چنین وعده ای را به مردم دادند، آنهم دولتی که پیشتر اعلام کرده بود شب پرداخت یارانه نقدی مردم، مصیبت عظمی دولت میباشد!! با این وجود جدای از پرداخت یارانه نقدی میخواهد به ۱۸ میلیون خانوار هم کمک نقدی بکند، دقت بفرمائید که به ۱۸ میلیون خانوار نه ۱۸ میلیون نفر!! یعنی اگر بطور متوسط هر خانوار ۳ نفر باشد، دولت روحانی میخواهد به حدود ۶۰ میلیون نفر کمک مالی بدهد!! منبع مالی این کمک برای همه کاملاً نامشخص بود، یعنی بجای اینکه دولت اول چاله را بکند و بعد منار را در داخل آن بکارد، اول منار را آورد تا بعداً چاله ای برایش دست و پا کند.!!

سبزعلیپور در ارتباط با نرخ بنزین تشریح کرد: دولتمردان محترم از آقای روحانی و نوبخت گرفته تا وزیر نفت و سخنگوی دولت بارها افزایش نرخ سوخت علی الخصوص نرخ بنزین را تکذیب نموده و تأکید کرده بودند که دولت چنین قصدی ندارد و این شایعاتِ دشمنان میباشد که میخواهند مردم را دلنگران کنند و همین آقایان به کررات گفته بودند که اگر هم چنین قصدی داشته باشند، حتماً مردم را پیش افزایش قیمت بنزین از تصمیم خود آگاه خواهند نمود. بدین ترتیب دولت خیالِ مردم را راحت کرده بود که تصمیمی برای افزایش نرخ سوخت در سرش ندارد اما با این وجود پنجشنبه شب گذشته به یکباره بنزین را سهمیه بندی و نرخ آن را سه برابر نمود، یعنی گرانی ۳۰۰ درصدی!!

دولت خُلف وعده کرد و با گرانی یک شبۀ نرخ بنزین روح و روانِ مردم شریف را بهم ریخت و با این سیاست غلط خود ملت ایران را نگران و عصبانی نمود. حال دولت برای توجیه این عمل غلط خود به سیاست نادرست دیگری رو آورده و اعلام نموده است که میخواهد درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین را بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون نفر توزیع نماید. هرچند که این طرح هم سراپا مبهم و پُر از سوال و اما و اگر میباشد. اینکه دقیقاً معلوم نیست درآمد دولت از این راه چقدر است؟ فی الواقع چقدر از این مبلغ را بین چند میلیون خانوار توزیع خواهد کرد؟ از کی و دقیقاً تا چه تاریخی این پرداخت انجام خواهد شد؟ تکلیف یارانه ها چه خواهد شد؟ ودهها سوال دیگر.

علیپور اضافه کرد: تازه مشخص شد که دولت با این منبع درآمدی جدید، برای آن مناری که در سفر یزد و کرمان هوا کرده بود چاله درست کرده تا آن منار را داخل این چاله بکارد و منبع مالی برای کمک مالی به ۱۸ میلیون خانواری که در سخنرانی خود وعده داده بود ایجاد کند.

دولت با افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ بنزین باعث گرانی و افزایش نرخ سایر کالاها و خدمات خواهد شد و کمر مردم را با این سیاست غلط خود خواهد شکست!! هرچند که دولت گفته میخواهد درآمد حاصل از این راه را بین مردم توزیع کند اما این چه سیاست من درآورده ای است که پول را از جیب مردم درمیآورد و بین خود مردم پخش میکند و با این کار خود، گرانی سایر کالاها و خدمات را بر زندگی مردم تحمیل میکند؟ اصلاً کسی راضی نیست که پولی را از دولت بگیرد و در مقابل گرانی چند صد درصدی کالا و خدمات را متحمل شود. بقول معروف (ما را به خیر دولت امیدی نیست، شّر مرسان).  

دولت با گرفتن پول از مردم و توزیع مجدد آن بین مردم، عملکرد رابین هود را پیشه کرده و دولتش را با سیاستهای رابین هودی به پیش میبرد و میخواهد از این طریق مردم را خوشحال و اعتماد آنان را دوباره بدست آورد اما غافل از اینکه رابین هود پول و ثروتِ مفسدین و متمولین را میگرفت و بین نیازمندانِ واقعی توزیع میکرد و با این کار خود، دیگر گرانی سایر کالاها و تورم را به مردم تحمیل نمیکرد به همین خاطر است که مردم رابین هود را دوست دارند و نامش تا به امروز بعنوان حامی مردم بر سر زبانها باقی مانده است، پس کارکرد رابین هود آن زمان کجا و رابین هود زمان ما کجا؟!!

دولت آقای روحانی درگیر بدترین و بی سابقه ترین کسری بودجه میباشد و برای تأمین کسری بودجه خود به دنبال منابع مالی میگردد که افزایش نرخ بنزین یکی از این راهها است، منتهی دولت منت این کار را بر سر ملت میگذارد و در اصل روغن ریخته را نذر مسجد کرده است. این کار بنام ملت انجام میشود ولیکن به کام دولت است.!!

علیپور گفت: دولتمردان برای توجیه کار خود و رفع اتهامِ گرانی از خودشان اعلام میدارند که تصمیم گرانی نرخ بنزین در جلسه سران سه قوا گرفته شده و دولت به تنهایی این تصمیم را نگرفته است!! حال این سوال پیش می آید که اگر دولت مردمدار بود و به فکر مردم میبود پس چرا در برابر تصمیم سران قوا مقاومت نکرد و با آنان همراهی نمود؟ هرچند اخبار منتشره حاکی از آن است که برعکس رئیس قوه قضائیه با گرانی نرخ بنزین و تحمیل گرانی بر مردم مخالفت کرده و آقایان روحانی و لاریجانی موافق افزایش قیمت بنزین بوده اند که دو رأی موافق در برابر یک رأی مخالف، این تصمیم را گرفته اند.!!!

وی با اشاره به سخنان روز گذشته رئیس جمهور افزود: آقای روحانی در دفاع از کاری که کرده اعلام نمودند، گرانی بنزین به نفع مردم است و تازه بر سر مردم منت گذاشته و طلبکار هم شده اند که بروید خدا را شکر کنید که اجازه ندادیم نرخ بنزین ۵ هزار تومان بشود!! یعنی بنوعی با این سخن خود مردم را تهدید کرده اند که اگر اعتراض کنید و قدردان دولتِ ایشان نباشید، چه بسا که یک شب میخوابید و صبح با بنزین لیتری ۵ هزار تومان مواجه میشوید!! پس ساکت.!!  

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان گفت: هرچند افزایش نرخ بنزین سیاست غلطی بوده و باتوجه به اعتراض برخی از نمایندگان مجلس، حتماً روال قانونی آن نیز بدرستی انجام نشده است لکن به جناب آقای روحانی عرض میکنم این ملتی که به جنابعالی اعتماد کرده و شما را بعنوان رئیس جمهور خود برگزیدند شایسته چنین برخورد و چنین زندگی سخت و دشواری نیستند، آنهم مردم کشور بزرگ و ثروتمندی بنام ایران که اگر درست مدیریت شود به تنهایی میتواند خرج مردمِ ده کشورِ جهان را هم بدهد.

صراحتاً تأکید میکنم که دولتِ شما با این مشکلاتی که به مردم تحمیل کرده، خاطرۀ خوبی از خود بجای نگذاشته و نام خود را به نیکی در دل مردم هک نکرده است.

تا زمانیکه دولت شما خرج کردِ مردمِ ایران را با کشورهای مرفه و پیشرفتۀ جهان مقایسه بکند اوضاع اقتصادی مردم روز به روز بدتر خواهد شد و زمانیکه پرداخت های دولت تان به مردم به ریال باشد و دریافت های شما از مردم به دلار محاسبه شود، ملت رفته رفته فقیرتر و کمرشان نیز زیر بار مشکلات خمیده تر خواهد شد. پس مرحمت فرموده، چشمتان به قیمتهای دیگر کشورها و پرداختهای مردم مرفهِ جهان نباشد بلکه سعی کنید مردمِ ایران را به سطح رفاه مردم آن سرزمین ها برسانید. در خاتمه مستحضر باشید که نرخ بنزین در کشور ایران نسبت به درآمد و حقوق غالب مردمان، جز گرانترین بنزینهای جهان میباشد و هیچ ملتی با این سطح درآمد، توان پرداخت چنین قیمتی را نه تنها برای بنزین بلکه برای سایر حاملهای انرژی و خدمات نخواهند داشت.//انتهای پیام       

Leave a Comment