ظرفیتهای کشاورزی ایران و وظیفه دولت سیزدهم در این بخش

توجه به کشاورزی و توسعه اساسی این بخش بغیر از اینکه میتواند از مهاجرت بی رویۀ روستائیان به شهرها جلوگیری کند بلکه میتواند در زمینه ایجاد اشتغال و کاهش سطح بیکاری و همچنین رشد و توسعه درآمدهای مردمی و دولتی مفید و سودمند باشد.  

در پاسخ به این سوال شما باید عرض کنم که بخش کشاورزی ظرفیت بسیار بالایی جهت رفع مشکلات اقتصادی کشور را دارد که در این راستا دولت سیزدهم با برنامه ریزی صحیح و کلان خود میتواند، جدای از بهبود ضریب امنیت غذایی نسبت به رشد و توسعه اقتصاد ایران اقدام نماید.

در این ایام تأمین امنیت غذایی کشورها کاری بسیار پیچیده ای است و حد و مرز آن از تولید غذا نیز فراتر رفته، از همین رو برنامه ریزی و سیاستگذاری دولتها در این فرآیند و در این بخش نقش بسیار مهمی دارد. فلذا این مهم را در نظر بگیرید چنانچه سیاستهای کلان دولت در جهت سرمایه ‌گذاری و استفاده بهینه از بخش کشاورزی نباشد و سیاستهای صادراتی و وارداتی و همچنین برنامۀ زیرساختهای تولید در داخل کشور مبنای درستی نداشته باشد، چه بر سر تولید خواهد آمد.

در حال حاضر بخش کشاورزی بعنوان زنجیره ای حساس و ضروری بین سایر بخشهای اقتصادی نقش بازی میکند که بعضاً نبود این زنجیره و حذف آن از اقتصاد غیرقابل تصور میباشد.

در روزگار ما، کشاورزی فقط تولید گندم و میوه و سبزیجات یا بعبارتی تولید غذا نیست، بلکه کشاورزی جدای از تولید غذا و تمام خوردنی های انسان اعم از غلات، میوه جات، سبزیجات، صیفی جات، حبوبات و…. بخش اعظم دیگری از محصولات و همچنین طیف گسترده ای از نیازهای بشر را تولید میکند.

بخش کشاورزی با تولید برخی از کالاها، مواد اولیه و خوراک حیاتی برای برخی از صنایع ایجاد میکند که نبود این مواد اولیه و محصولات کشاورزی نه تنها موجب توقف چرخ بخشی از صنایع میشود بلکه حیات انسان را نیز با مشکل و مخاطره مواجه میکند!!

بطور مثال: غلاتی مانند گندم و ذرت و برنج و جدای از اینکه مایۀ حیات بشر میباشند از طرفی بدون وجود گندم، فعالیت بخش اعظمی از کارخانجات آردسازی و ماکارونی و صنایع غذایی با بن بست مواجه میشود!!

نبود پنبه، بخشی از صنایع نساجی را با بحران مواجه میکند، نبود چوب، صنایع چوب را متوقف میکند، نبود گوشت و مرغ هم بخش دیگری از صنایع غذایی و پروتئینی را تعطیل میکند و… دهها مورد دیگر

پس ملاحظه میفرمایید که بخش کشاورزی دارای چه ظرفیتهای بالا و وسیعی میباشد و نبود این بخش چگونه کشور را با بحران مواجه و به واردات و خارجی ها محتاج میکند!!

ضمناً توجه به کشاورزی و توسعه اساسی این بخش بغیر از اینکه میتواند از مهاجرت بی رویۀ روستائیان به شهرها جلوگیری کند بلکه میتواند در زمینه ایجاد اشتغال و کاهش سطح بیکاری و همچنین رشد و توسعه درآمدهای مردمی و دولتی مفید و سودمند باشد.  

باعنایت به موارد مطروحه، لازم به ذکر است که خوشبختانه ظرفیتهای بسیار زیادی در بخش کشاورزی برای کشورمان وجود دارد که متأسفانه دولتهای پیشین بخوبی از این ظرفیتها استفاده ننمودند، فلذا دولت سیزدهم با بکارگیری مدیران کارآمد، متخصص و دلسوز و برنامه ریزی صحیح و همچنین سرمایه گذاری در این بخش میتواند استفاده بهینه ای از بخش کشاورزی و صنعت دامپروری و مرغداری برده و در کنار درآمدزایی و ایجاد شغل و حرکت بسمت شعار سال، قدم مثبتی نیز در جهت حرکت بسوی اقتصاد مقاومتی و بی نیازی کشور به خارج و نهایتاً بی اثر کردن بخشی از تحریمهای اقتصادی بردارد. درکل وظیفه دولت سیزدهم در بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذای کشور بسیار مهم سنگین میباشد.

در خاتمه باید تأکید کنم که کشورمان تمامی فاکتورها و ابزار و لوازم مورد نیاز بخش کشاورزی را دارا میباشد و خداوند یکتا غالب این فاکتورها و زیرساختها را به ایران عنایت کرده است. در کشور وسیع ایران، تا چشم نگاه میکند، زمین برای کشت و کار وجود دارد و علیرغم کم آبی اما با برمامه ریزی درست و استفاده علمی از آب میتوان این مشکل را نیز مرتفع نمود، خورشیدی که بیش از ۹ ماه به زمین کشورمان می تابد و نیروی جوان برای کار هم وجود دارد و سرمایه و سرمایه گذار برای توسعه این بخش در صورت حمایت دولت، بسیار زیاد است. پس با وجود اینهمه فاکتور مثبت، اگر در این بخش بطور جدی حرکت نکنیم و توفیق بزرگی نداشته باشیم، قطعاً مشکل از سیاستگذاران و مدیران اجرایی میباشد و نه از بخش کشاورزی و یا روستائیان.

از همین رو امیدوارم جناب آقای رئیسی به بخش کشاورزی اهتمام ویژه داشته و با تدبیر بالای خود، کاستی ها و نقاط ضعف دولتهای سابق و اسبق در این بخش را مرتفع نمایند./انتهای پیام

Leave a Comment