شرکت کاله مبلغ سرمایه گذاری در کارخانه “کاله عراق” و خسارت وارده را دقیق و شفاف اعلام کند!!

سبزعلیپور اطلاعات منتشره از سوی مدیرعامل شرکت کاله را غیر واقعی دانست

خسارت حدود ۱۰۰ میلیون دلاری به این کارخانه کمی دور از ذهن و غیر قابل باور میباشد زیرا ۱۰۰ میلیون دلار با نرخ دلار امروز که چیزی بین ۱۳ الی ۱۴ هزار تومان میباشد حدوداً میشود ۱۳۵۰ میلیارد تومان، درصورتیکه کارخانه کاله در عراق بیش از ۲۰ الی ۳۰ درصد این مبلغ یعنی حدود۳۵۰ میلیارد تومان ارزش نداشته است.!!

چند روز پیش اخبار ناراحت کننده ای در رسانه های کشور منتشر شد مبنی براینکه کارخانه کاله عراق طعمۀ حریق شد!! در ادامه خبر به این مطلب اشاره شده بود که ظاهراً این حادثه خسارتی حدود ۱۰۰ میلیون دلار به همراه داشته و ضمناً شرکت نیز فاقد پوشش بیمه ‌های ایرانی بوده است.!!

همچنین تأکید گردیده بود که احتمالاً حادثه مذکور عمدی بوده و این موضوع میتواند تولیدکنندگانی که قصد سرمایه‌گذاری در عراق و سوریه را دارند دلسرد کند!!.

در این راستا محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به انتشار خبر آتش سوزی این کارخانه در عراق واکنش نشان داد و گفت: اینجانب نیز خبر آتش سوزی کارخانه کاله عراق را شنیدم و بسیار هم متأسف و ناراحت شدم، اما از همان روزی که خبر آتش گرفتن این کارخانه رسانه ای شد، برخی از مسئولین عراقی و ایرانی از هر دو بخش خصوصی و دولتی با اینجانب تماس گرفته و جویای صحت و سقم اعداد و ارقام منتشره در زمینۀ خسارت وارده شده به کارخانه کاله عراق شدند که پاسخ به آنان بدون تحقیق و بررسی و وجود اطلاعات دقیق سخت و دشوار میباشد.

وی افزود: خسارت حدود ۱۰۰ میلیون دلاری به این کارخانه و اعلام چنین خبری، کمی دور از ذهن و غیر قابل باور میباشد زیرا ۱۰۰ میلیون دلار با نرخ دلار امروز که چیزی بین ۱۳ الی ۱۴ هزار تومان میباشد حدوداً میشود ۱۳۵۰ میلیارد تومان، در صورتیکه کارخانه کاله در عراق بیش از ۲۰ الی ۳۰ درصد این مبلغ یعنی حدود۳۵۰ میلیارد تومان ارزش نداشته است.!!

حال شاید استدلال آقایان بر این باشد که زمان سرمایه گذاری جهت ساخت این کارخانه، نرخ دلار زیر قیمت ۱۰ هزار تومان بوده که در این ارتباط باید تاریخ دقیق سرمایه گذاری و افتتاح کارخانه نیز اعلام شود تا نرخ دلار در آن روز مشخص و محاسبه گردد. بطور مثال اگر فرض کنیم که دلار در زمان سرمایه گذاری جهت ساخت کارخانه کاله در عراق ۵۰۰۰ تومان بوده، پس با این احتساب مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار با نرخ آنروز میشود حدود۵۰۰ میلیارد تومان که ما همین رقم را صحیح میدانیم و میگوئیم که جهت ساخت کارخانه کاله در کربلای عراق مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار با نرخ ۵۰۰۰ تومان سرمایه گذاری شده است، یعنی حدود۵۰۰ میلیارد تومان!!

علیپور اظهار داشت: باتوجه به اعداد و ارقام فوق، حال بحث دیگری پیش می آید و آن اینکه اولاً آن کارخانه خوب کار میکرده و سود خوبی هم داشته، دوماً، با عنایت به سودآور بودن آن واحد تولیدی در عراق، از زمان افتتاح کارخانه یعنی طی دو سال گذشته چه میزانی از مبلغ سرمایه گذاری شده و ارزش این کارخانه تولیدی به خزانه سرمایه گذار برگشته است؟  

از همه مهمتر اینکه طبق انتشار خبری در خبرگزاریهای معتبر این و عراق و آنهم به نقل از مسئولین وزارت کشور عراق، صراحتاً اعلام گردیده که این آتش ‌سوزی مهار شده اما ۲۵درصد از بخشهای مهم این کارخانه بطور کامل طعمه حریق شده است!!.

سبزعلیپور تصریح کرد: اگر به گزارش وزارت کشور عراق استناد کنیم باید بگوئیم که ۲۵ درصد کارخانه سوخته و ۲۵ درصد مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار میشود ۲۵ میلیون دلار، پس چرا خسارت وارده را ۱۰۰ میلیون دلار اعلام میکنید؟ اما اگر منظور آقایان این است که ۲۵ درصد کارخانه که سوخته حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزش داشته!! که در آن صورت باید کل سرمایه گذاری در این کارخانه مبلغی معادل ۴۰۰ میلیون دلار باشد که این مبلغ با دلار ۵۰۰۰ تومان میشود ۲۰۰۰ میلیارد تومان!! و با نرخ دلار امروز یعنی ۱۳۰۰۰ تومان میشود هم ۵۲۰۰ میلیارد تومان که این اعداد با هیچ عقل سلیمی جور در نمی آید!!

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه بیان داشت: بطور قطع در محاسبه و اعلام این اعداد و ارقام اشتباهاتی صورت گرفته و بطور قطع در این میان یک صفر اضافی ذکر شده است!! یعنی شاید سرمایه گذاری در آن کارخانه و یا خسارت وارده به آن واحد تولیدی چیزی حدود ۱۰ میلیون دلار بوده نه ۱۰۰ میلیون دلار!!

در این راستا اینجانب از سرمایه گذاران محترم بالاخص از جناب آقای سلیمانی تقاضا میکنم تا ضمن بررسی مجدد و دقیقِ خسارت وارده و همچنین اعداد و ارقام منتشر شده، نسبت به اعلامِ مبلغِ دقیق سرمایه گذاری، تاریخ دقیق سرمایه گذاری، تاریخ دقیق افتتاح کارخانه، درصد خسارت وارد شده به بخشهای کارخانه و همچنین میزان دقیقِ مبلغِ خسارت به دلار اقدام و موضوع را شفاف و با سند و مدرک اطلاع رسانی کنند تا نه تنها دل سایر فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در کشورهایی همچون عراق و سوریه و افغانستان واز ترس خالی نگردد بلکه شائبۀ اینکه صاحبان شرکت کاله برای مطرح کردن بیش از پیش خود و امتیاز گرفتن از دولتهای ایران و عراق، بزرگ نمایی میکنند از بین برود و دست آخر اینکه چنانچه مسئولین امر قرار است حمایتی از شرکت کاله بکنند، دقیقاً بدانند از چه کسی، به چه دلیلی، بابت چه موضوعی و به چه میزانی این کار را باید انجام دهند./

انتهای پیام   

Leave a Comment