ریشۀ اعتراضات و به خطر افتادن امنیت ملی را باید در “دروغ” و “مشکلات بینایی و شنوایی دولتمردان” جستجو کرد

سبزعلیپور با اشاره به مشکلات اقتصادی اظهار داشت

چنانچه دولت در سیاستها و روشهای خود تغیر اساسی ایجاد نکند و باز هم بخواهد با همین فرمان و با همین سکان کشتی دولت دوازدهم را فرماندهی و آنرا در این دریای پر تلاطم هدایت نماید بطور قطع کشور را از رکود مطلق وارد فاز خطرناک “بحران” خواهد کرد!!

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ضمن تأکید بر مشکلات اقتصادی، اوضاع اقتصادی کشور و معیشت مردم را طی ماههای آینده بسیار سخت و نگران کننده توصیف کرد و گفت: مردم از گروکشی های سیاسی و جناحی و مشکلات و نابسامانی های اقتصادی سالهای گذشته خسته شده و به تنگ آمده بودند در نتیجه با انتخاب آقای روحانی خواستار این شدند تا رئیس جمهور منتخب شان، بتواند فارغ از گرایشات دوستی و جناحی بر مشکلات سیاسی، اجتماعی، بین المللی علی الخصوص اقتصادی فائق آمده و اقتصاد ایران را از این بیماری و بن بست تنگ و تاریک خارج کند تا زندگی به کام همه شیرین شود.

وی افزود: اما متأسفانه طی چهار سال و نیمی که از عمر دولت اول و دوم تدبیر و امید سپری گردیده نه تنها مشکلات اقتصادی کشور مرتفع نشده بلکه برعکس اقتصاد ایران بی رمق و زمین گیرتر نیز شده است، ضمناً بحث برجام هم بین زمین و هوا مانده و موانع زیادی بر سر راه تحقق آن بوجود آمده است که قطعاً با کارشکنی های آمریکا، اصلاً امیدی به سرانجام رسیدن برجام و رفع تحریمها و فشارهای بین المللی نیست.

علیپور اظهار داشت: به جرأت میتوانم بگویم که اوضاع اقتصادی حال حاضر کشور و معیشت امروز مردم عزیزمان آن چیزی نیست که دنبالش بودیم و آن مدینه فاضله ای نیست که وعده اش را داده بودند. زیرا غالب مشکلات خرد و کلان کشور و دغدغه های مردم هنوز پا برجاست، آنوقت جناب آقای روحانی و سایر دولتمردان عزیز از جمله جناب آقای جهانگیری از هر فرصتی که بدست می آورند به نفع خود بهره جسته و طی سخنانی در برابر مردم و یا در نشستهای خبری در مقابل رسانه های گروهی داخلی و خارجی میفرمانید که (به به و چه چه)، عجب تدبیری اندیشیده ایم، کاری کرده ایم کارستان!! ولیکن فقط اقدام به خودستایی خود میکنند و از عملکردهای موفقیت آمیز دولت تدبیر و امید آنهم به زعم خودشان تعریف، تمجید و دفاع میکنند. همچنین سالهای گذشته (یعنی سالهای پیش از مرداد ۹۲) را سالهای بدبختی و فلاکت اعلام و سالهای پس از مرداد ۹۲ تا به امروز را سالهای موفقیت، شکوفایی و رونق اقتصادی و غلبه بر مشکلات می نامند!! متأسفانه فقط و فقط میخواهند با کلمات و سخنان خشک و خالی اوضاع کشور را باب دل مردم و خوب و بی نظیر نشان دهند که اصلاً این کارشان پسندیده و قابل دفاع نیست. مع الاسف استنباط اینجانب بر این است که چون دولت قدیم و جدید آقای روحانی طی چهار سال و نیم گذشته نتوانسته به وعده های داده شده خود جامۀ عمل بپوشاند از همین رو تا حدود زیادی مردم را دل شکسته و نا امید کرده است!!

لکن پرسش مهم مردم از جناب آقای روحانی این است که: آیا قرارمان این بود و آیا شما چنین عهد و پیمانی را با مردم بسته بودید؟ 

وی تصریح کرد: “دروغ و فساد” عامل تمام نارضایتی های مردم و بحرانهای حادث شده در کشور میباشد اما در کنار این دو عامل، بی توجهی و بی اعتنایی مسئولین به مشکلات مردم نیز نقش اساسی در دلخوری ها و بحرانهای سیاسی و اقتصادی جامعه را بازی میکند. مردم عزیزمان انتظار دارند تا مسئولین و دولتمردان مشکلات، نابسامانی ها و تنگناهای ملت را ببینند و درد جامعه را با گوش جان بشنوند تا نسبت به بهبود اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور اقدامات اساسی انجام دهند.  

این صاحب نظر اقتصادی تأکید کرد: از خود راضی بودن دولتمردان و اوضاع اقتصادی کشور را به زور تبلیغات و آمارها عالی نشان دادن و مشکلات معیشتی مردم را ندیدن و درد مردم را نشنیدن، همه و همه باعث دلخوریها، دلشکستگی ها و نهایتاً منجربه اعتراضات و تجمعاتی همچون تجمع روزهای اخیر مردم در شهرهای مختلف میگردد که طی روزهای گذشته اعتراض به وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری ورشکسته و شرکت پدیدۀ شاندیز آغاز شد اما رفته رفته اعتراض به گرانی ها و سختی معیشت شان نیز به آن اضافه شد و مردم را به خیابانها ریخت که با سوء استفادۀ فرصت طلبان از اعتراضات آرام و به حق مردم، امنیت ملی کشور نیز به خطر افتاد و تبلیغات عجیب و غریبی هم در رسانه های خارجی برعلیه کشورمان ایجاد شد.!!

اعتراض به مشکلات اقتصادی حق مردم است اما آیا بهتر نبود تا پیش از آغاز اعتراضات و تجمعات خیابانی، دولت درد مردم و صدای آنان را میشنید و بجای اینکه روز به روز عرصۀ زندگی را بر آنان تنگ کند آرامش، رفاه و امنیت اقتصادی مردم عزیزمان را فراهم میکرد؟ هرچند که ما طی چهار سال گذشته مشکلات و اتفاقات پیش رو را دلسوزانه خدمت دولتمردان بیان کردیم اما کو گوش شنوا؟ نه تنها به عرائض و هشدارهایمان گوش نداده و آنها را مهم ندانستند بلکه فوراً انگ مخالف دولت بودن و دلواپسی را هم به ما چسباندند!!

علیپور با اشاره به عملکرد چهار سال و نیم دولت آقای روحانی گفت: باتوجه باینکه عملکرد آقایان طی سالهای گذشته ضعیف و سوال برانگیز بوده، لکن در عجبم که چرا فقط از خود تعریف و تمجید میکنند و بجای اینکه بابت نقاط ضعف و کم کاری ها و سوء مدیریت شان از ملت عذرخواهی نمایند برعکس با مردم درشت گویی نیز میکنند!! باز هم بنده در عجبم که چرا وقتیکه رهبر معظم انقلاب با صدای بلند در برابر ملت اعلام میکنند که شکایات مردم از اوضاع اقتصادی دائماً به دست ما میرسد و میفرمایند که اگر اقتصاد مقاومتی اجرا میشد وضع زندگی مردم اینگونه نبود‌، چرا باز هم دولتمردان اصرار دارند که اوضاع اقتصادی ایران را خوب و عالی نشان دهند و اعتنایی هم به اجرای اقتصاد مقاومتی ندارند؟!!

وی افزود: متأسفانه وضعیت کنونی اقتصاد ایران در آمارها عالی است اما در واقعیت بسیار خراب است. لکن حقیقت تلخ در مورد اقتصاد ایران این است که هم وضعش خراب است و هم چون در خیال مسئولان و دولتمردان وضعیت کشور و اوضاع مردم عالی است دیگر اراده ای هم برای بهبود آن به چشم نمی خورد. یعنی ظاهراً مسئولین و دولتمردان نه میبینند و نه میشنوند. از همین رو برای چندمین بار تکرار میکنم که در یک جمله اقتصاد ایران در شعار عالی است اما در واقعیت افتضاح میباشد!! پس حقیقت امروز اقتصاد ایران بوضوح نشان میدهد که رکود داریم، تورم و بیکاری داریم، رشد نقدینگی، بدهی کلان مردم و دولت به بانکها را داریم، فساد مالی و اداری، رانت خواری و قاچاق کالا و اختلاس هم داریم، رشد شدید نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی، ورشکستگی واحدهای تولیدی و صنعتی و توقف تولید، کاهش صادرات و افزایش واردات، خام فروشی، بحران پولی و بانکی نیز داریم. درکل، صدها مورد دیگر هم داریم که اصلاً این داشته ها قابل افتخار نیست و برعکس، دارایی های فوق الذکر این واقعیت را به اثبات میرسانند که اقتصاد ایران بیمار است و بیمار است و بیمار….!!

علیپور گفت: دولت و دولتمردان بجای خود فریبی و درشت گویی با مردم باید به فکر جراحی عمیق اقتصاد ایران باشند. اینکه آقای روحانی بگوید ما به همه وعده هایمان عمل کرده ایم و اقتصاد را به رشدی رسانده ایم که دیگر کشورهای جهان به ما حسادت میکنند!! و یا آقای جهانگیری اوضاع اقتصادی را خوب جلوه دهد و بگوید که پیشرفتهای خوبی داشته ایم فقط در این مسیر چند قلم کالا گران شده است که مردم باید تحمل کنند و در ادامه، همه تقصیرها را به گردن رقبا بیاندازد و حاضر نباشد که به هیچیک از ضعفها و اشتباهات و کم کاری های دولت اعتراف کند و فقط دنبال یک دشمن فرضی برای توجیه و تبرئه دولت خود باشد!! و یا اینکه آقای کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در برابر آلودگی شدید هوای تهران بگوید که کاری از دست ما بر نمی آید و فقط دعا کنید تا باد بیاید!! یا اینکه آقای ربیعی وزیر کار و رفاه بفرمایند که بیکاران دهه شصتی نمی گذارند تا اشتغال های بوجود آمده توسط دولت دیده شوند!!! که این حرف ایشان مانند این جوکی است که میگفتند (یک بنده خدایی رفته بود جنگل و میگفت که این درختها نمی گذارند آدم جنگل را ببیند!!) و… دهها مورد از این سخنان و افاضات که هیچکدام دردی از دردهای مردم عزیزمان دوا نمیکند و بعضاً به شعورشان هم توهین میشود!!

سبزعلیپور افزود: با اوضاع و احوالی که پیش رویمان میباشد، وجود نابسامانی های اقتصادی و نارضایتی های مردم میتواند مجدداً دستمایۀ دشمنان و کشورهای معاند باشد که با حمایت ظاهری خود و دایۀ مهربانتر شدنشان برای مردم ایران، دوباره زمینۀ بحران و آشوبهای خیابانی را بوجود آورده و کشور را به هرج و مرج بکشانند.!! پس واجب و ضروری میباشد تا دولتمردان محترم تمام عزم خود را جزم کرده و جدای از ریشه کن نمودن فساد، مشکلات مردم را ببینند و درد آنان را هم بشنوند تا مردم عزیزمان اعتمادشان را به مسئولین از دست ندهند و دشمن را دوست خود مپندارند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان تأکید نمود که هنوز دیر نشده و دولت باز هم برای جبران و رفع مشکلات اقتصادی وقت دارد، لکن بخدا قسم طی چهار سال و نیمی که گذشت و طی سه سال و نیمی که باقیمانده قطعاً با حمایت مردمی که پشت سر خود دارید براحتی میتوانید بخش قابل قبولی از مشکلات و نابسامانی های موجود کشورمان را با برنامه‌ریزی صحیح و حضور افراد دلسوز و قدرتمند حل و فصل کرده و اقداماتی را انجام دهید که حداقل نسیم آن در کوتاه مدت به صورت همۀ هموطنان عزیزمان وزیده و سفره های مردم نیز تا حدود زیادی ثمرۀ این اقدامات مثبت را دیده و آن را احساس کنند، باز هم به خداوندی خدا قسم زندگی و معیشت غالب مردم در شرایط بسیار سختی است که امیدوار بوده و امیدوار هستم تا جناب آقای روحانی و دولت متبوعش با تدبیری ضربتی و اعمال سیاستهای دقیق و انقلابی، زندگی را به کام مردم شیرین و ایران را سربلند نمایند.

مخلص کلام اینکه چنانچه دولت در سیاستها و روشهای خود تغیر اساسی ایجاد نکند و باز هم بخواهد با همین فرمان و با همین سکان کشتی دولت دوازدهم را فرماندهی و آنرا در این دریای پر تلاطم هدایت نماید بطور قطع کشور را از رکود مطلق وارد فاز خطرناک “بحران” خواهد کرد!! ضمناً چنانچه مشکلات کشور را نبینند و درد مردم نشنوند در آن صورت باید ریشۀ تمامی نارضایتی ها، اعتراضات و به خطر افتادن امنیت ملی را فقط فقط در دروغ و “مشکلات بینایی و شنوایی دولتمردان” جستجو کرد و الا غیر.!! پس تا دیر نشده از بحران فاصله بگیرید و ایران و ایرانی را به جایگاه واقعی و در خور شأنشان برسانید./انتهای پیام

Leave a Comment