حمایت مرکز تجارت جهانی ایران از وزرای پیشنهادی اقتصاد و صمت

نباید این واقعیت را فراموش کرد که هیچ معجزه ای از طرف وزرای پیشنهادی حداقل در کوتاه مدت جهت تغیر و تحول اقتصاد ایران رخ نخواهد داد زیرا جنگ اقتصادی نابرابر غرب برعلیه ایران و اعمال تحریمهای پی در پی و همچنین سوء مدیریتهای صورت گرفته در زمینه های مختلف اقتصادی، اوضاعی را بوجود آورده است که عملکرد جناب آقایان فاطمی امین و خاندوزی جهت رفع مشکلات و بهبود وضعیت اقتصادی، تولید، تجارت و ارتقاء معیشت مردم به عملکرد چند دستگاه و وزارتخانه دیگر و خواست و اراده رئیس جمهور محترم نیز گره خورده است.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ضمن تأکید بر سوء مدیریت شدید دولتهای یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: آقای رئیسی کشور را در وضعیت بحرانی و پرمشکل از روحانی تحویل گرفته که برای به سامان کردن اقتصاد و رفع مشکلات باید کار بزرگ و معجزه آسایی را انجام دهد!!

وی گفت: بدون هیچ توضیح اضافه ای کاملاً پیداست که اقتصاد کشور علی الخصوص تولید، صنعت و به طبع آن بخش تجارت و صادرات ایران روزهای سخت و شرایط نامناسبی را تجربه میکند بطوریکه در حال حاضر نرخ رشد اقتصادی پایین در حد صفر، تورم بالای۵۰ درصد، نرخ بیکاری بالاتر از ۴۵ درصد، کاهش درآمدهای نفتی بدلیل تحریمها و اثرگذاری فشار‌های بین المللی بر وضعیت اقتصادی کشور همه و همه بیانگر و خیم ‌تر شدن اوضاع اقتصادی ایران است و نشان میدهد که فاصله زیادی با برنامه های پیش بینی شده و چشم انداز ۲۰ ساله داریم.

شیوع بیماری کرونا و مشکلات ایجاد شده از بابت همین بیماری، گرفتاری و وظایف دولت را چند برابر کرده تا با تدبیر و فعالیت خستگی ناپذیر خود بتوانند اوضاع بحرانی مملکت را جمع و جور و وضعیت قرمز کشور را به رنگ سفید مبدل و امنیت و آرامش را به زندگی و کسب و کار مردم بازگردانند.

ضمناً در بین کشورهای منطقه نیز اصلاً موقعیت مناسبی نداریم اما بی ‌تردید با اصلاح جهت ‌گیریها و بازسازی‌ رسالتها، اندیشه ‌ها، راهبرد ها و نیز نهاد ها و اصلاح ابزارهای سازمانی با محوریت سرمایه ‌های انسانی و تهیه برنامه‌ های عملیاتی قابل قبول در قالب ‌برنامه های پنج ساله، با اطمینان زیاد این امید و توانایی وجود دارد که به اهداف سند چشم‌انداز در دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح کشورهای منطقه نیز دست یافت اما واقعیت انکار ناپذیر این است که تلاش مضاعف، همت مستمر و عزم مصمم پیش نیاز اصلی هر اقدامی در جهت رفع مشکلات اقتصادی و نیل به اهداف عالی سند چشم‌انداز محسوب میشود.

از همین رو دولت سیزدهم چالشهای بسیاری پیش رو دارد و باتوجه به وعده ها و قول هایی که داده میبایست در مدت کوتاهی، حرکتهای اقتصادی کوتاه مدتی را انجام دهد که آثار آن را مردم سریعاً در زندگی خود مشاهده کرده و برمعیشت مردم تاثیر گذار باشد که این مهم غیر قابل اجرا خواهد بود مگر با همکاری و همراهی تیم قوی، دلسوز و باتجربه اقتصادی.

هرچند که اطمینان دارم که آقای رئیسی و تیم اقتصادی منتخب ایشان کاملاً به مسائل و مشکلات اقتصادی کشور اشراف و آگاهی کامل دارند اما باز هم برخود واجب دیدم که یک بار دیگر چالشها و نابسامانی های پیش رو را به رئیس جمهور منتخب یادآوری کرده و اعلام نمایم که برای حل مشکلات اقتصادی کشور و سربلندی ایران و ایرانی در جهان فرصت زیادی نداریم.

مع الوصف شاهد این بودیم که رئیس جمهور منتخب بدون فوت وقت کابینه پیشنهادی خود را در اختیار مجلس قرار داد تا هرچه سریعتر فعالیت دولت مردمی برای ایران قوی با رأی مثبت نمایندگان مردم شریف آغاز گردد. در این میان تیم اقتصادی و رئیس دستگاه دیپلماسی دولت از اهمیت ویژه ای نسبت به سایرین برخوردار میباشند زیرا بیشترین فشارها جهت رفع مشکلات و ساماندهی اوضاع نابسامان کشور بر دوش این عزیزان خواهد بود.

وجود نام جناب آقای سیدرضا فاطمی امین بعنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین جناب آقای سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد این امید را در دلها زنده کرد که این دو مدیر برجسته اقتصادی تقریباً جوان از تجربه علمی و اجرائی بالایی جهت مدیریت اقتصاد و دارائی، صنعت، معدن و تجارت برخوردار بوده و بطور قطع توانایی  رفع مشکلات و ساماندهی اوضاع به هم ریخته اقتصادی را دارند.

البته شخصاً این دو عزیز را از نزدیک می شناسم و تا حدود زیادی با روحیات این دو مدیر کاملاً آشنایی دارم. باتوجه به تجارب و پتانسیل های بالقوه و بالفعل این دو وزیر احتمالی آینده، نباید این واقعیت را فراموش کرد که هیچ معجزه ای از طرف آنان حداقل در کوتاه مدت جهت تغیر و تحول اقتصاد ایران رخ نخواهد داد زیرا جنگ اقتصادی نابرابر غرب برعلیه ایران و اعمال تحریمهای پی در پی و همچنین سوء مدیریتهای صورت گرفته در زمینه های مختلف اقتصادی، اوضاعی را بوجود آورده است که عملکرد جناب آقایان فاطمی امین و خاندوزی جهت رفع مشکلات و بهبود وضعیت اقتصادی، تولید، تجارت و ارتقاء معیشت مردم به عملکرد چند دستگاه و وزارتخانه دیگر گره خورده است که وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی و بانک مرکزی تعدادی از این مجموعه ها میباشند که اگر عملکردهای این دستگاهها با هم ناهماهنگ باشد قطعاً تمام رشته پنبه خواهد شد و هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد. البته در همین راستا خواست و اراده رئیس جمهور نیز بسیار مهم بوده و باید برنامه و سیاستهای درستی نیز جهت رشد و شکوفایی اقتصاد ایران تدوین نمود.

نهایتاً امیدوارم تا انتخاب و چیدمان مسئولین این دستگاهها از جانب رئیس جمهور منتخب بشکلی صورت پذیرد که هیچیک ساز ناهماهنگ نزده و با کمک و یاری هم دوران طلائی را برای ایران در عصر دولت مردمی برای ایران قوی رقم بزنند.

در خاتمه عرائضم، ضمن اعلام حمایت مرکز تجارت جهانی ایران از جناب آقایان فاطمی امین و خاندوزی بعنوان وزرای پیشنهادی وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارائی، از نمایندگان محترم مجلس نیز تقاضا دارم تا با حوصله برنامه های ارائه شده این عزیزان را مدنظر قرار داده و با رأی اعتماد خود، اقتصاد کشور را از وجود آنان بی نصیب نگذارند.

لکن جهت پرهیز از زیاده گوئی و اطاله زمان توصیه خاصی به این عزیزان ندارم اما برخود واجب میدانم تا نکاتی را خدمت این بزرگواران یادآور شوم.

انتظار اینجانب و کارآفرینان و فعالان اقتصادی از وزرای پیشنهادی صمت و اقتصاد بطور مشترک این است که:

*حواستان باشد که دوران وزارت همیشگی و پایان ناپذیر نیست بلکه تا چشمتان را برهم بزنید ایام وزارت نیز به پایان خواهد رسید، پس در ایام وزارت برای خود دعای خیر مردم را بخیرید نه نفرین و لعنت مردم را.

* پس از کسب رأی اعتماد، لطفاً دیواری بتنی در مقابل درب اتاق خویش ایجاد نکرده و خود را از دید همگان مخفی نکنند.

* ارتباط تنگاتنگ خود را با فعالان اقتصادی کشور حفظ کرده و هیچگاه آنان را نامحرم نپندارند.

* به نظرات و دقدقه های مدیران بخش خصوصی توجه خاص و ویژای داشته باشند.

* هیچگاه به مردم و فعالان اقتصادی وعده های غیر واقعی نداده و آنان را کم حافظه نپندارند.

* درکل کاری را که وزرای ناموفق قبلی با مردم و فعالان اقتصادی انجام داده و دل آنان را شکستند را انجام ندهند. 

توصیه به برادر عزیزم جناب آقای خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد:

* خواهشمندم این مورد را مدنظر داشته باشید که کار جنابعالی در وزارت اقتصاد فقط امضای اسکناس، عزل و نسب مدیران زیر مجموعه وزارتخانه از جمله مدیران عامل بانکها و شرکت در اجلاسهای بین المللی نیست بلکه وظایف خطیر دیگری نیز بر دوش وزیر محترم  اقتصاد و دارائی میباشد که انتظار میرود به آن امور نیر توجه ویژه و خاصی داشته باشید، از جمله سر و سامان دادن مجموعه های مالیاتی، گمرک، بانکها، اموال تملیکی و و تحقق شعار سال یعنی رفع موانع و پشتیبانی از تولید و تولیدکنندگان و….

* در ضمن مسئولیت پذیر باشید و شجاعت این را هم داشته باشید که اگر خدائی ناخواسته اوضاع اقتصادی طبق قولی که میدهید پیش نرفت مسئولیت آنرا بپذیرید و واقعیت ها را به مردم بگوئید نه اینکه مثل بعضی ها وقتیکه اوضاع پولی و ارزی

خراب میشد خود را بی گناه جلوه داده و تمام تقصیرها را به گرده رئیس کل بانک مرکزی و سایرین بیاندازید!!

 توصیه به برادر عزیزم جناب آقای فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت:

*  هرچند که خود دانا و استادید لکن جهت ساماندهی تمامی بخشهای وزارتخانه، پیشنهاد میگردد که سه قائم مقام وزیر در امور صنعت و معدن و تجارت منصوب نمائید بدون هیچ کم و کاستی مشکلات هر سه بخش همزمان پیگیری و رضایت فعالان اقتصادی در این سه بخش را بدست آورید.

* پذیرش مسئولیت وزارت صمت آنهم این وزارتخانه ای که مملو از مشکلات و بهم ریختگی میباشد کار چندان ساده ای نیست و باید شبانه روز فعالیت کرد تا اوضاع وزارتخانه، تولید، تجارت و تنظیم بازار ومرتب گردد.

* رئیس دولتهای نهم و دهم یک برگ برنده در کابینه خود داشت و آنهم حضور شخصیت برجسته ای بنام جناب آقای دکتر غضنفری در دولتش بود زیرا ایشان نمونه ای از اخلاق، ادب، خوشروئی، معرفت، دلسوزی، کارآمدی، پاکدستی، بی حاشیه بودن ودهها مورد دیگر بود که شما هم در همان ایام، سالها معاون ایشان بودید. ضمن اینکه خوشبختانه شما نیز انسان با اخلاق و بی حاشیه و پاکدستی هستی و تاکنون مورد منفی از جنابعالی مشاهده نشده و همچنین در تنظیم سند چشم انداز و توسعه صنعت زحمات زیادی کشیده اید، لکن انتظار میرود تا نقاط مثبت شخصیتی دکتر غضنفری در حوزه وزارتی جنابعالی نیز بیش از پیش لحاظ شود، از همه مهمتر اینکه از شما درخواست میشود تا از تجربیات ایشان و همچنین همکاران موفق و پاکدست خودتان در آن دوران هم بهره مند شوید./ پایان پیام   

Leave a Comment