تأثیر سخنان ترامپ بر اقتصاد ایران

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران پیش بینی کرد

بحث اصلی اینجاست که دشمنی ترامپ با ایران علیرغم میل باطنی اش، برای ما بسیار پر خیر و برکت هم میباشد زیرا دشمنی او با ایران نه تنها موجب سربلندی و اتحاد کشورمان خواهد شد بلکه حمایت جهان را نیز بیش از پیش از ایران بیشتر خواهد کرد.

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به سخنان شب گذشته ترامپ واکنش نشان داد و تأثیر اظهارات خصمانه رئیس جمهور آمریکا بر اقتصاد ایران را پیش بینی و آن را مورد واکاوی قرار داد و گفت: چند روزی بود که ذهن مردم ایران و جهان را مشغول این موضوع کرده بودند که قرار است دونالد ترامپ سخنان سرنوشت سازی را در ارتباط با ایران و آینده برجام بیان نماید، از همین رو توقع همگان بر این بود تا سخنان تازه، معقول، مستند و محکمه پسندی از زبان رئیس جمهور کشوری که خود را فرمانده و کدخدای جهان معرفی میکند بشنوند که چنین نشد زیرا نه تنها سخنان ترامپ چندان پایه و اساس منطقی نداشت بلکه جملاتی کاملاً احساسی، متناقض، نادرست و تنش برانگیز را در برابر جهانیان بر زبان جاری ساخت که حاصلی جز بدنامی خود و بی اعتباری و بی اعتمادی به آمریکا را را در پی نداشت!!

وی افزود: نامبرده در مقدمه سخنان خود به سابقه و تاریخ معاصر ایران پس از پیروزی انقلاب پرداخت و شعارهایی در این زمینه سر داد، سپس بدون هیچ مدرکی، ایران را حامی تروریست معرفی کرد و در ادامه به تخریب حکومت ایران پرداخت!!

در ادامه، برجام را اشتباه اوباما دانست و گفت که پس از امضای توافقنامه برجام، پولهای زیادی به دولت ایران داده شده که مبلغ آنرا ۱۸۰ میلیارد دلار اعلام نمود و همچنین تأکید کرد که نظام ایران پول نقد دیگری معادل ۱٫۷ میلیارد دلار که با یک فروند هواپیما از آمریکا به ایران فرستاده شد را نیز دریافت کرده و نهایتاً اظهار داشت که وی به این موضوع فکر میکند که این همه پول به کجا رفته است؟.

ترامپ، ایران را به تخطی از برجام محکوم کرد و گفت: پس از امضای توافقنامه برجام، ایران حدود ۱۳۰ متر مکعب بیش از ظرفیت تعین شده، “آب شیرین” تولید کرده و همچنین با کرۀ شمالی ارتباط دارد و آزمایشات موشکی انجام داده است!!

ضمناً ادعا کرد که آمریکا به تمام تعهداتش عمل کرده اما ایران متعهد نبوده است!!

سپس پایبندی ایران به برجام را تأیید نکرد و گفت: من به دولت خودم دستور میدهم که از نزدیک با کنگره آمریکا همکاری کند و تمام نواقص برجام را  برطرف نمایند!! وی در ادامه تأکید کرد که تحریمهای جدیدی برعلیه ایران وضع خواهیم کرد تا حمایت خود را از تروریسم متوقف کنند.

وی نهایتاً به این موضوع اشاره کرد که اگر با کنگره و متحدان خود به راه حل مشترکی نرسیم، آنگاه توافق پایان خواهد یافت و از برجام خارج خواهیم شد.!!

علیپور اظهار داشت که این کل سخنان ترامپ بود و دیگر هیچ سخن جدید و سرنوشت سازی را بیان ننمود، هر چند که برای کلمه به کلمه گفته های ایشان پاسخ مستدل و قانع کننده ای داریم اما جهت پرهیز از اطالۀ کلام، پاسخ به سخنان ایشان را فاکتور گرفته و پاسخگویی را به مقامات ذیربط محول میکنم اما خود را موظف میدانم تا به دو الی سه مورد از بیانات ایشان پاسخ داده تا نادرست بودن اظهارات وی را عیان نمایم.

* ترامپ گفت: کشور ایران تخلف کرده و پس از امضای توافقنامه برجام۱۳۰ متر مکعب بیش از ظرفیت تعین شده، “آب شیرین” تولید کرده است!! در پاسخ باید به وی گفت: به فرض اینکه چنین تخلفی صورت گرفته باشد و طی یکی دو سال گذشته که برجام امضاء شده چنین موردی رخ داده باشد، اگر تخلفی بوده پس چرا سه ماه پیش جنابعالی عدم تخلف و پایبندی ایران به برجام را اعلام و تأیید نمودید؟ اما حال به یکباره چه شده که امروز ایران را متخلف اعلام کردید؟

* ترامپ گفت: که آمریکا به تمام تعهداتش عمل کرده اما ایران متعهد نبوده است!! در پاسخ مجدداً باید به وی گفت: که شما به کدام تعهدتان عمل کرده اید؟ از آن موقع که ما خبر داریم، آمریکا فقط و فقط در حال کارشکنی و سنگ اندازی در برابر برجام بوده و از مهمترین این سنگ اندازی ها، اجازه ندادن به بانکها و مؤسسات پولی بزرگ جهان جهت همکاری با ایران بوده است. پس اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم درمیابیم که این آمریکا بوده که به تعهداتش عمل نکرده نه ایران!!

* ترامپ به آزمایشات موشکی ایران اشاره کرد و آن را تخلف اعلام نمود!! در پاسخ به وی باید گفت: که هیچ کشوری بدون نیروی نظامی و دفاعی، قادر به ادامه حیات نخواهد بود و در همین راستا هر کشوری موظف میباشد تا توان دفاعی خود را نسبت به پیشرفت تکنولوژی، تقویت و توسعه دهد که کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست لکن صرف تقویت توان دفاعی و نظامی خود، مرتکب هیچ تخلفی نشده و در مفاد برجام نیز به این موضوع اشاره نشده است که تقویت توان دفاعی و نظامی ایران تخلف محسوب شده و مساوی با نابودی برجام خواهد بود!! پس اینها قوانین “من درآوردۀ ترامپ” برای پیشبرد اهدافش میباشد نه چیزی بیشتر.!!

سبزعلیپور در ادامه به این نکته اشاره کرد که مردم و فعالان اقتصادی ایران و جهان نگران این بوده و هستند که سخنان ترامپ چه تأثیری بر اقتصاد ایران و آیندۀ همکاریهای شرکتهای خارجی با ایرانیان خواهد گذاشت، در این خصوص باید عرض کنم که با سخنرانی ترامپ، هنوز هیچ اتفاق تازه ای نسبت به گذشته رخ نداده که بخواهد بر روند اقتصاد کشورمان و همکاریهای ایران با جهان تأثیر منفی بگذارد، یعنی اینکه موقعیت اقتصادی ایران با دیروز و یکماه پیش و پیشتر از آن چندان فرقی نکرده است. زیرا نه آمریکا از برجام خارج شده و نه جهانیان (یعنی کشورهای چین و روسیه و اتحادیه اروپا البته به جز اسرائیل و عربستان) پشت ایران را خالی کرده اند. فقط یکسری اتهامات واهی از طرف ترامپ آنهم بعنوان رئیس جمهور آمریکا همچون ۴۰ سال گذشته به ایران وارد شده که هیچکدام قابل اثبات نیست و در ضمن توپ برجام را به زمین کنگره و ایران پرتاب نموده تا تصمیم نهایی را آنان بگیرند و در ضمن با این حملات و اتهاماتی که به ایران وارد نموده، مقامات کشورمان را مجبور به واکنش های خصمانه بکند تا همان واکنش ها را بعداً دستمایۀ برخورد با کشورمان بنمایند که خوشبختانه تاکنون هیچ حرکت نسنجیده ای از جانب ایران رخ نداده و از این به بعد هم رخ نخواهد داد.

علیپور تصریح کرد: نفت ایران کما فی السابق بی کم و کاست صادر خواهد شد، مشکلات انتقال و جابجایی پول بین ایران و کشورهای جهان همچنان پابرجاست!! هیأتهای خارجی همچون گذشته عازم ایران خواهند شد.

ضمناً سخنان ترامپ نه تنها تأثیر منفی بر بازار ارز نخواهد گذاشت بلکه شوک مثبتی نیز به بازار ارز وارد خواهد کرد!! زیرا از چند روز پیش، بازار ارز منتظر سخنرانی ترامپ بود تا به محض اینکه خروج کامل آمریکا از برجام را اعلام کند نرخ ارز افزایش یابد اما وقتیکه آمریکا از برجام خارج نشد بازار هم آرام گرفت و نه تنها افزایشی از این بابت نداشت بلکه جلوی رشد آن نیز گرفته شد البته تأکید میکنم که این عدم افزایش نرخ و جلوگیری از رشد قیمت ارز فقط از منظر سخنان ترامپ بود اما عوامل دیگری در بی ثباتی و افزایش نرخ ارز دخالت دارند که همان عوامل از چند روز پیش بر بازار ارز تأثیر گذاشته و نرخ دلار را افزایش داده بودند لکن آن دلایل همچنان پا برجا میباشند و از همین رو افزایش نرخ ارز را باز هم رقم خواهند زد که این افزایش نرخ دلار و سایر ارزهای خارجی هیچ ربطی به سخنان ترامپ ندارد.

در ضمن تأثیر روانی سخنان ترامپ بر فعالان اقتصادی ایرانی و خارجی نیز محسوس نبود و از این زاویه نیز ضربه ای بر اقتصاد ما وارد نخواهد شد.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه اظهار داشت: به نظر بنده، برجام فقط بهانه ای بود برای ترامپ تا از مواضع اسرائیل و عربستان در برابر ایران دفاع کند!!  والا هیچ مشکلی بر سر راه اجرای برجام وجود ندارد. اما بحث اصلی اینجاست که دشمنی ترامپ با ایران علیرغم میل باطنی اش، برای ما بسیار پر خیر و برکت هم میباشد زیرا دشمنی او با ایران نه تنها موجب سربلندی و اتحاد کشورمان خواهد شد بلکه حمایت جهان را نیز بیش از پیش از ایران بیشتر خواهد کرد. تحریمهای جدید برعلیه سپاه پاسداران نیز همچون گذشته چندان قابل اعتنا نیست. اما نکته مهم این است که پس برجام رفته رفته قدمهایی بسمت اعتمادسازی بین ایران و آمریکا برداشته شده بود و جمعی هم کم کم به این باور میرسیدند که شاید بتوان پس از سالها دشمنی، باز هم به آمریکا اعتماد کرد اما سخنان ترامپ تنش زدائی ها و اعتماد سازی های چند سال گذشته را به یکباره از بین برد و به همه ثابت کرد که حکام این کشور اصلاً قابل اعتماد نبوده و نیستند. آنان از طرفی خود را دلسوز و دایۀ مهربانتر از مادر برای مردم ایران معرفی میکنند و از طرفی دیگر جلوی ورود همین ملت را به کشورشان میگیرند و مردم شریف ما را تروریست و خطرناک خطاب میکنند!! درکل سخنان ترامپ همه چیز را از بین برد و تمام امیدها را به یأس مبدل کرد./انتهای پیام

Leave a Comment