تأثیر تمدید تحریمهای ۱۰ ساله آمریکا بر اقتصاد ایران و زندگی مردم چه خواهد بود؟

بالاخره قانون ۱۰ ساله تحریمهای آمریکا برعلیه ایران مجدداً تمدید شد!!

تأثیر آن بر اقتصاد ایران و زندگی مردم چه خواهد بود؟

از این پس باید منتظر چه آینده ای باشیم؟

مشکلاتی که بدلیل تمدید تحریمهای ۱۰ ساله آمریکا برعلیه ایران بطور قطع حادث خواهد شد همگی موجب میگردد تا دستاوردها و موفقیتهای ادعایی دولت در خصوص ثبات نرخ ارز و همچنین کاهش چشمگیر نرخ تورم بر باد رفته و تمام رشته های دولت طی سه سال و نیم گذشته پنبه شود یعنی عملکرد دولت طی ۴ سال گذشته تقریباً هیچ!!

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران طی تحلیلی در واکنش به تمدید تحریمهای ۱۰ ساله آمریکا برعلیه ایران در کانال رسمی خود در تلگرام نوشت: بالاخره شب گذشته قانون ۱۰ ساله تحریمهای آمریکا برعلیه ایران معروف به ISA با رأی قاطع سناتورها مجدداً تمدید شد!! این قانون در کمال خوش باوری دوستان دولتمرد ما به لغو همۀ تحریمهای اعمال شده برعلیه ایران تمدید شد و آیندۀ تحقق برجام را تیره و تارتر کرد.

حال چنانچه این قانون را آقای اوباما وتو کند یا نکند تصویب خواهد شد زیرا همه سناتورها اعم از جمهوری خواه و دمکرات، بدون هیچ مخالفی به تمدید آن رأی مثبت داده اند.!! پس بطور قطع آقای اوباما هم خود را سنگ روی یخ نخواهد کرد و بی سر و صدا این قانون را امضاء و به مرحله اجراء خواهد گذاشت.

اما در حال حاضر این سوال در اذهان عموم شکل گرفته که با تمدید این قانون، چه اتفاقی رخ خواهد داد و تأثیر آن بر اقتصاد ایران و زندگی مردم چه خواهد بود؟

در این خصوص باید صریح و شفاف عرض کنم که تمدید قانون ۱۰ ساله تحریمهای آمریکا برعلیه ایران که عمدتاً اقتصادی نیز میباشند موجب خواهد شد تا از نظر روانی مجدداً ترسی بر فعالان اقتصادی خارجی در ارتباط با نزدیکی به بازار ایران مستولی گردد و سطح همکاریهای اقتصادی جهان و میزان مبادلات تجاری کشورهای بزرگ با کشورمان کاهش یافته و همچنین روند سرمایه گذاریهای خارجی در ایران را کندتر و حتی ناچیز نماید.!! ضمناً بر میزان درآمدهای ارزی دولت تأثیر منفی خواهد گذاشت و نرخ دلار نیز بیش از پیش افزایش خواهد یافت!!

کمترین تأثیر تمدید این تحریمها تشدید رکود و افزایش نرخ بیکاری خواهد بود و باتوجه باینکه نرخ دلار با شیب بیشتری رشد خواهد کرد و ارزش پول ملی (ریال) برعکس کاهش پیدا خواهد کرد در نتیجه واردکنندگان کالاهای خود را با دلار گرانتری وارد کشور خواهند نمود و همین امر سرآغاز گرانی کالاهای مصرفی میباشد که سریعاً تأثیر خود را بر قیمت کالاهای تولید داخل نیز خواهد گذاشت و از همین رو موج جدید گرانی و رشد تورم در راه است.!!

تمام این مشکلاتی که بطور قطع حادث خواهد شد همگی موجب میگردد تا دستاوردها و موفقیتهای ادعایی دولت در خصوص ثبات نرخ ارز و همچنین کاهش چشمگیر نرخ تورم بر باد رفته و تمام رشته های دولت طی سه سال و نیم گذشته پنبه شود یعنی عملکرد دولت طی ۴ سال گذشته تقریباً هیچ!!

حال چنانچه اجرای برجام نیز به مشکل برخورد کند و تار و پود آن به هر دلیلی از هم بپاشد آنوقت دولت باید اقدامات پیشگیرانه و برگ برنده های خود را رو کند که حتماً میبایست مجدداً فعالیتهای هسته ای آغاز و همه سانتریفیوژها بکار بیافتند که در این صورت تازه برمیگردیم نقطه سر خط!! یعنی به دوران ۴ سال پیش (پایان احمدی نژاد و آغاز روحانی).!!

تنها چیزی را که بسادگی حدر میدهیم زمان است و عمر ناقابل و بی ارزشمان میباشد.!!

آقایان فقط باید بدنبال اجرای سریع و دقیق سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشند تا از این گذر اقتصاد ایران را قوی و قدرتمند سازند تا با وزیدن هر باد و نسیمی و هر تهدید و تحریمی اینچنین آشفته و سردرگم نشویم./انتهای پیام

ایام به کام
محمدرضا سبزعلیپور
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران   

Leave a Comment