به درک که ضرر میکنید / مدیریت بر شرکت ورشکسته هنر نیست!!

واکنش رئیس مرکز تجارت جهانی ایران به ضرر ۷۰ میلیونی سایپا

بیجا میکنید که با این سخنان ناپخته و بچگانه خود بر سر مردم و مسئولین نظام منت میگذارید و تازه طلبکار هم میشوید!! شما بابت تولید خودروهای بی کیفیت و ناراضی کردن مردم و ایجاد زیان انباشته و دلخور نمودن رهبر معظم انقلاب باید از مردم عذرخواهی کنید نه اینکه طلبکارشان باشید.

روز گذشته عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا طی اظهارتی طلبکارانه فرموده بودند که طی سه سال اخیر قیمت نهاده ‌های تولید خودرو از جمله  فولاد، مواد پلیمری و غیره ۷ برابر شده ولی قیمت خودرو فقط ۳ برابر شده است، ضمناً طی چند سال گذشته شورای پول و اعتبار مبلغی را در قالب تسهیلات برای شرکتهای خودروساز در نظر میگرفت که در این دوره هیچ تسهیلاتی نیز برای خودروسازان مصوب نشده است و لذا این شکاف قیمت، تولید را با چالش مواجه کرده و همین شکاف موجب شده تا هر خودرویی که توسط این شرکت تولید میشود بطور متوسط ۷۰ میلیون تومان زیان برای گروه خودروسازی سایپا درپی داشته باشد!!

بدنبال انتشار این سخنان، محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به فرمایشات عجیب و غریب و طلبکارانه عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا واکنش نشان داد و طی اظهاراتی گفت: امروز سخنان یکی از مدیران ارشد خودروساز کشور را در رسانه ها مطالعه کردم که بسیار ناراحت کننده و خجالت آور بود که هر چه پیگیری نمودم تا شاید خبر منتشر شده، شایعه و یا عاری از حقیقت باشد که متأسفانه اطمینان حاصل کردم که خبر صحت دارد و این افاضات مربوط به همان عضو هیأت مدیره میباشد!! از همین رو بر خود لازم دیدم تا نکاتی را در این خصوص بیان کنم تا حداقل فرمایشات ایشان بی پاسخ نماند!!

وی در ادامه افزود: در اینکه صنعت خودروسازی یکی از صنایعی است که همواره در کشورمان انحصاری، مشکل ساز، بی توجه به خواست، حرمت و کرامت مردم و بی کیفیت و گران فروش بوده، هیچ شکی نیست!! صنعتی که بطور انحصاری (تقریباً ۹۰ درصد) در دست بخشهای دولتی و آنهم در اختیار چند کارخانه شناخته شده و انگشت شمار میباشد و جمعیت ۸۵ میلیونی ایران نیز باید محتاج محصولات تحمیلی و بی کیفیت این کارخانه ها بوده و بدون هیچ اعتراضی، پذیرای بلا و رفتارهای ناشایست و بی احترامی های این کارخانجات باشند!!

طی چند سال گذشته که بدلیل ممنوعیت قانونی و وجود تحریمها، ورود خودروهای خارجی به کشور ممنوع شد، جشن و پایکوبی یا بقول معروف ایام بره کشان خودروسازان داخلی و یکته تازی آنان بیش از پیش آغاز گردید!! این ممنوعیت و محدودسازی واردات خودرو، دو نتیجه و دو حاصل صد در صد متفاوت برای دو قشر داشته است:

برای خودروسازان و دلالان:

* ایجاد انحصار

* ایجاد قدرت و نفوذ سیاسی و اقتصادی 

* فروش محصولات بی کیفیت

* گرانفروشی خودرو

* بی احترامی به خریداران و ناراضی کردن مردم

* به جیب زدن دهها و صدها هزار میلیارد سود و پول مفت!!

برای مردم و خریداران خودرو:

* افزایش چند صد درصدی قیمت خودروهای داخلی در بازار

(افزایش قیمت پراید ۲۰ میلیونی به بیش از ۲۰۰ میلیون و پژوی ۳۰ میلیونی به بیش از ۳۵۰ میلیون تومان و ) 

* افزایش دهها برابری قیمت خودروهای خارجی

(افزایش خودروهای ۱۵۰ میلیونی به بیش از ۲ میلیارد تومان و…)

* خرید خودروهای بی کیفیت داخلی

* افزایش قیمت قطعات خودرو

* افزایش قیمت حمل و نقل خودروهای مسافربر شهری و برون شهری بدلیل افزایش نرخ خودرو قطعات

* رشد تصادفات جاده ای و افزایش مرگ و میر هموطنان در اثر تصادفات بدلیل بی کیفیتی خودروهای داخلی

* ودهها مورد منفی دیگر

علیپور یادآور شد: نه تنها محدودسازی و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی ضررها و لطماتی را به مردم و کشور وارد کرده و موجب ارتقاع کیفیت خودروهای تولید داخل نشده بلکه فقط جیب عده ای خاص را پر کرده و باعث ناراحتی و نارضایتی مردم و حتی مسئول ارشد نظام است!! بطوری که چند روز پیش مقام معظم رهبری هم دلخوری خویش نسبت به بی کیفیتی و عملکرد غلط مدیران صنعت خودروسازی را علناً اعلام نمودند که جای بسی تأسف دارد!!

وی تصریح کرد: بجای اینکه خودروسازان از عملکرد ضعیف خود شرمنده بوده و در صدد جبران اشکالات و نقاط ضعف تولیدات خویش باشند، در کمال تعجب دست پیش گرفته و تازه طلبکار هم شده اند که در تازه ترین این طلبکاریها، باید به سخنان روز گذشتۀ عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا اشاره نمود که نمیدانم به چه دلیل و با چه نیتی طلبکار مردم، دولت و مسئولین نظام شده و این سخنان را بر زبان خویش جاری ساخته؟!!

ایشان گفته که طی سه سال اخیر قیمت نهاده ‌های تولید خودرو ۷ برابر شده ولی قیمت خودرو فقط ۳ برابر شده، ضمناً طی چند سال گذشته شورای پول و اعتبار مبلغی را در قالب تسهیلات برای شرکتهای خودروساز در نظر میگرفته که در این دوره هیچ تسهیلاتی هم برای خودروسازان مصوب نکرده است و این موارد تولید خودرو را با چالش مواجه نموده و همین شکافها موجب شده تا هر خودرویی که توسط این شرکت تولید میشود بطور متوسط ۷۰ میلیون تومان زیان برای گروه خودروسازی سایپا درپی داشته باشد!!

سبزعلیپور گفت: اینقدر حرفهای این مدیر ناپخته و بچه گانه میباشد که اصلاً ارزش پاسخگویی ندارد اما اگر هم در برابر این سخنان سکوت کنیم، این حضرات بیش از پیش متوهم میشوند و تصور میکنند که خیلی حرفشان درست و منطقی بوده و روز به روز طلبکارتر هم میشوند!! به همین خاطر و در پاسخ به این سخنان باید بگویم که:

* اولاً، به درک که ضرر میکنید!!

* دوماً، خیلی بیجا میکنید که خودرو را با ضرر تولید میکنید!!

* سوماً، شرکتی که با ضرر کالا تولید میکند، قطعاً ورشکسته است، پس سریعاً درب آن شرکت را گِل بگیرید!!

* چهارم، مدیریت بر شرکت ورشکسته و زیان ده افتخار و هنر نیست و باید به حال مدیران آن شرکت زیان ده گریست!!

* پنجم، چرا بر یک شرکت ورشکسته چنبره زده اید و ماهانه کلی از آن شرکت زیان ده حقوق میگیرید؟!! حقوق زیان ده کردن شرکت و تولید خودروهای بی کیفیت را میگیرید؟!!

علیپور در ادامه با طرح این سوال که اصلاً منظورتان از گفتن این سخنان چه بوده و به دنبال چه اهدافی هستید؟ اظهار داشت: شما با طرح این مسائل حتماً میخواهید مظلوم نمایی کرده و جلب ترحم کنید تا نه تنها مورد تشویق قرار گیرید که به به عجب مدیران خوبی هستید که علیرغم دادن ۷۰ میلیون تومان ضرر بابت تولید هر دستگاه خودرو تازه آنرا بجای ۷ برابر فقط ۳ برابر گران کرده اید و کلی هم اشتغال ایجاد نموده اید!! و شاید بتوانید از این گذر مبلغ هنگفتی کمک و وام بلاعوض از دولت هم بگیرید!!

نخیر برادر، از این خبرها نیست!! شما مدیریت بلد نیستید که زیان میدهید و تازه مسئول ورشکست کردن شرکت و بوجود آوردن زیان انباشته دهها هزار میلیاردی هم هستید که باید پاسخگو باشید!!

پس بیجا میکنید که با این سخنان ناپخته و بچگانه خود بر سر مردم و مسئولین نظام منت میگذارید و تازه طلبکار هم میشوید!! شما بابت تولید خودروهای بی کیفیت و ناراضی کردن مردم و ایجاد زیان انباشته و دلخور نمودن رهبر معظم انقلاب باید از مردم عذرخواهی کنید نه اینکه طلبکارشان باشید. دوران منت گذاشتن و از بالا به مردم نگاه کردن سر آمده است. واقعاً متأسفم از بابت اینکه افرادی چون شما بر این کشور و ملت شریف ایران مدیریت میکنند و اینجانب پیشاپیش از بابت سخنان ناپخته و طلبکارانه شما از مردم عزیزمان عذرخواهی میکنم و از مردم بزرگوار میخواهم که شما را ببخشند!!

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه وزیر صمت را مورد خطاب قرار داد و گفت: جناب آقای فاطمی امین، حضرتعالی بعنوان مقام مافوق این مدیر شرکت خودروسازی سایپا میبایست پیش بنده حقیر نسبت به سخنان عجیب و غریب ایشان واکنش نشان میدادید ولیکن در حال حاضر هم انتظار مردم عزیزمان از شما این است که شخصاً به این موضوع ورود پیدا کنید و از این مدیر، دلیل سخنانش را جویا و بابت زیان ده بودن شرکت سایپا هم روشنگری نمایید و اگر سخنان ایشان در خصوص ضرر ۷۰ میلیون تومانی شرکت از بابت تولید هر دستگاه خودرو صحت دارد، پس چرا شرکت را تعطیل و یا به بخش خصوصی واگذار نمیکنید تا هر چه زودتر سود ده شود؟ و یا چرا واردات خودرو را آغاز نمیکنید تا شرکتهای خودروساز داخلی بیش از این زیان ندهند و هزاران هزار میلیارد زیان انباشته بوجود نیاورند

ملت و نمایندگان محترم مردم در مجلس منتظر واکنش و پیگیری حضرتعالی و همکاران محترمتان هستند.

/انتهای پیام   

Leave a Comment