ای کاش “شعار سال” به “فرمان سال” تغییر نام پیدا کند

مشکل دیگر اینجاست که غالب مسئولین و دولتمردان بدون دستور مافوق و همچنین حضور ناظری در بالای سرشان، یا اصلاً کار نمیکنند و وظایف شان را درست انجام نمیدهند و یا اینکه قطره چکانی و لاک پشت وار حرکت و کار میکنند و به همین دلیل چون “شعار سال” را نوعی “شعار” تلقی میکنند و نه دستور، از این رو خودشان را ملزم به اجرای آن نمیدانند و دائماً تأکید میکنند که این شعاری بیش نیست!!

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری تسنیم در خصوص شیطنت و شانتاژ برخی از افراد و رسانه های معاند خارجی و بعضاً داخلی در جهت ایجاد شبهه و تشویش افکار عمومی نسبت به پیام نوروزی مقام معظم رهبری و همچنین زیر سوال بردن شعار سال گفت: ضمن عرض تبریک فرارسیدن سال جدید، همچنانکه مردم عزیزمان استحضار دارند، مقام معظم رهبری همه ساله در پیام نوروزی خودشان برای هر سال شعاری را انتخاب و آن سال را طبق همان نام و مسیری که مشخص میکنند، نامگذاری مینمایند.

وی افزود: متأسفانه برخی در صدد القاء این مطلب میباشند که انتخاب شعار سال و نامگذاری سالها از جانب امام خامنه ای بدون مطالعه، کارشناسی نشده و بی هیچ شناختی از مشکلات و معضلات روز کشور صورت میگیرد و فقط جنبۀ احساسی دارد که نهایتاً الزامی هم برای اجرای آن نیست و دست آخر خروجی ملموس و تأثیرگذار آن در حد صفر میباشد!!

فلذا در این خصوص نظر بنده درست ۱۸۰ درجه با گفته و دیدگاه افراد فوق الذکر متفاوت بوده و اینجانب به ضرس قاطع عرض میکنم که اتفاقاً بیانات و پیام نوروزی مقام معظم رهبری نه تنها بسیار مهم و حساس میباشد بلکه شعار هر سال نیز با علم به مشکلات روز کشور، کارشناسی و حساب شده انتخاب و نامگذاری میشود که قطعاً لازم الاجرا است و چنانچه شعار سال از جانب مسئولین نظام، دولتمردان و همچنین تمامی کارآفرینان و مدیران ارشد خصوصی و دولتی به جد مورد پیگیری و به درستی اجرا و از قوه به فعل تبدیل شود، فی الواقع بخشی از مشکلات کشور بویژه مشکلات چندین و چند سالۀ اقتصادی مرتفع و حل و فصل میشود و کشورمان قدرتمند و در سراشیبی رشد و توسعه قرار میگردد.

علیپور در ادامه تصریح کرد: به اعتقاد بنده مقام معظم رهبری بقدری دقیق و کارشناسانه اوضاع کشور را مورد بررسی قرار داده و طی چند سال گذشته بدرستی به این نتیجه رسیده اند که بخش اعظم مشکلات کشور، اقتصادی بوده و در جهت رفع مشکلات اقتصادی و رشد و توسعۀ اقتصاد ایران کاملاً درست به جمع بندی مطالعه شده ای رسیده اند که رمز موفقیت و قدرتمند شدن کشورمان در گرو تولید و به گردش درآمدن چرخ تولید میباشد.

الحق و الانصاف که معظم اله دقیق و کارشناسانه به این نتیجه رسیده اند و در این راستا، دنیا نیز به این موضوعِ مهم گواهی و شهادت میدهد که تولید مادر اقتصاد و سکوی رشد (تجارت، صادرات و واردات) بوده و پایه و اساسِ قدرتمند شدن کشورهای صنعتی جهان میباشد.        

سبزعلیپور تشریح کرد: از همین رو مقام معظم رهبری پس از بررسی اوضاع و احوال سال ۹۷ و سالهای ماقبل، برای سال ۹۸ شعار “رونق تولید” را انتخاب کردند زیرا در آن مقطعِ از زمان، کشورمان نیازمند مقابله با دشمن و پیروزی در «جنگ اقتصادی» بود و رونق تولید نیز یکی از اساسی‌ترین روشهای مقابله با نفوذ دشمن و تحریمهای اقتصادی و همچنین غلبه بر مشکلات اقتصادی ایران بود. به همین دلیل کشور به رونق تولید نیاز داشت تا چرخ صنایع و کارخانجات با سرعت بیشتری بچرخد و تولید ملی نیز روز به روز افزایش یابد.

پس از رونق تولید، کشورمان نیازمند جهش تولید بود تا از این طریق، افزایش تولید و در نتیجه رشد اشتغال و نهایتاً تقویت اقتصاد ملی را درپی داشته باشد؛ از این رو حضرت آقا برای سال ۹۹ هم شعار “جهش تولید” را انتخاب کردند.

 نظرباینکه طی سالهای ۹۸ و ۹۹ تولیدکشورمان جهش مورد نظر را پیدا نکرد، از همین رو مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۰ هم شعار تولید، پشتیبانی‌ ها، مانع‌زدایی را انتخاب نمودند تا باز هم با این شعار بنوعی اهمیت رونق، جهش و شکوفایی تولید و گردش پُر توان چرخ صنایع و کارخانجات کشورمان را یادآوری بسمت گردش هرچه بهتر هدایت نمایند.

علیپور اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سال جدید نیز به اهمیت تولید و اشتغال آفرینی اشاره و ابرام نمودند و از همین رو شعار تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینرا برای سال ۱۴۰۱ انتخاب و نامگذاری کردند.

شعار تولید، دانش ‌بنیان و اشتغال‌آفرین بسیار جامع و وسیع انتخاب شده و در حقیقت چند اقدام اساسی و مهم در قالب یک شعار اعلام شده که بنوعی مکمل شعار سالهای پیشین و چه بسا از آن شعارها مهمتر و جامع تر نیز میباشد.

در مورد اهمیت شعار امسال باید گفت: شعار امسال، جامع تر و کامل‌ تر از شعار سالهای قبل بوده و بجای اینکه فقط به رونق و یا جهش تولید بپردازد، به حمایت و پشتیبانی از صنایع، تولیدکنندگان و کارآفرینان نیز تأکید کرده و جدای از اینکه خواستار مانع زدایی و رفع موانع از سر راه تولید و فعالان اقتصادی نیز شده باشد، به گردش چرخ تولید آنهم تولیدی بر پایۀ علم روز و دانش جوانان نخبۀ دانشگاهی تأکید کرده و از همه مهمتر خواستار رفع بیکاری و ایجاد اشتغال که یکی از بزرگترین معضلات جامعه امروز ما میباشد شده است و از همین رو شعار امسال از اهمیت ویژه ای برخوردار و همۀ مسئولان نظام و دولتمردان باید تمام هم و غم خود را در جهت تحقق این شعار به کار گیرند.

وی در باب اهمیت و منافع تولید برای تمامی کشورهای جهان بویژه ایران یادآور شد: رشد تولید در کشور و گردش قدرتمند چرخ تولید، موجب افزایش بیش از حد تولیدات باکیفیت مصرفی و صنعتی میشود و جدای از ایجاد رقابت بین کارخانجات و صاحبان صنایع و مدیران شرکتها، باعث میگردد تا جامعه مملو و اشباع از کالاهای تولیدی آنهم با قیمتهای مناسب شده و همچنین بخش اعظم تولیدات داخلی نیز روانۀ بازارهای بین المللی شود که در نتیجه هم تجارت و اقتصاد را از رکود خارج میکند و هم با صادرات کالاهای تولید شده داخلی، ارزآوری افزایش و سطح درآمد ارزی کشور به مقدار زیادی رشد میکند، ضمناً روز به روز جذب نیروی کار علی الخصوص جذب جوانان تحصیلکرده و دانشگاهی در صنایع و کارخانجات رشد میابد و همین امر موجب کاهش سطح بیکاری و افزایش وسیع اشتغال میگردد. فلذا ملاحظه میفرمایید که تولید چه قدرتی داشته و چه منافع و فواید مادی و معنویی را برای ایران وایرانی در داخل و خارج در پی خواهد داشت، از همین رو به عینه متوجه میشویم که انتخاب شعار سال از جانب رهبری آنهم حول محور تولید“، چقدر درست و هوشمندانه میباشد.

سبزعلیپور در ادامه به برخی از شبهات مخالفین، معاندین و جریان شبهه افکن در خصوص شعار سال اشاره کرد و گفت:

جریان شبهه افکن داخلی و خارجی و برخی از بدخواهان نظام در ارتباط با بیانات مقام معظم رهبری بویژه پیام نوروزی ایشان، بر بی ثمر و بی نتیجه بودن شعار سال تأکید دارند که بطور مثال برخی از شبهات و محورهایی که در باب شعار سال مطرح و بعضاً در رسانه های داخل و خارج نشر و بر زبان جاری میکنند بشرح زیر است:

*دیدگاه نادرست رهبری در خصوص اقتصاد دانش بنیان !!

*رهبر معظم انقلاب، شعار اقتصادی بدون برنامه و راهکار ارائه میدهند!!

*شعارهای اقتصادی رهبری، هر سال منجربه بحرانهای بیشتر اقتصادی میشوند!!

*شعارهای اقتصادی ارائه شده بدون ارتباط با دنیا و شفافیت، هرگز محقق نخواهند شد!!

*شرکتهای دانش بنیان عمدتاً شرکتهای اشخاص و اساتید وابسته به بسیج یا سپاه هستند!! 

*تاکنون هیچیک از شعارهای اقتصادی رهبری نتیجه ملموسی در جهت عبور از بحران سالها نداشته است!!

*شعار دانش بنیان منبع درآمد و سفره ای رنگین برای نهادهای اقتصادی زیر مجموعه مسئولین نظام میباشد!!

*نامگذاریهای اقتصادی رهبری در سالهای اخیر، پشتوانه لازمه را نداشته و منطبق با واقعیات جامعه انتخاب نشده اند!!

*با وجود اینکه هیچیک از شعارهای اقتصادی سالهای قبل به اهداف خود نرسیده، باز هم رهبری شعار اقتصادی میدهند!!

*چند سال بازی با واژه‌ هایی همچون تولید و اقتصاد در نامگذاری سالها دستاوردی جز نابودی اقتصاد ایران در پی نداشته است!!

*جهت معرفی و تبلیغ شعار سال جدید صرفاً بودجه تبلیغاتی برای آن مصوب و چند کار نمایشی در این راستا انجام خواهد شد!!

*و…. صدها واژه و شبهه دیگر از همین دست که جهت پرهیز از طولانی شدن مطلب، از ذکر تک تک آنان خودداری میکنم….

وی تشریح کرد: وقتیکه به یکایک اظهارات و شبهات فوق الذکر نگاه میکنیم، به عینه در میابیم که هیچیک از آنها پایه و اساس واقعی، تحقیقی و کارشناسی نداشته و در هیچکدام از جملات مطروحۀ فوق ذره ای دلسوزی و عشق به میهن و ملت دیده نمیشود

و فقط در جهت دشمنی، شانتاژ و تشویش اذهان عمومی مطرح و به خورد مردم داده شده و همچنان بر زبان جاری میگردد.!!

بطور مثال: هیچ اطلاع درستی از دانش بنیان ها نداشته و فقط قصد تخریب شرکتهای دانش بنیان و القای ناکارآمد بودن این شرکتها و جوانان نخبه را دارند!!

و یا قصد ایجاد این شبهه را دارند که مقام معظم رهبری شناخت و اطلاعات درستی از مسائل اقتصادی ندارند و شعار سالهایی را که رهبری انتخاب میکنند نه تنها خروجی مثبتی نداشته و اجرایی نشده بلکه بخشی از مشکلات کشور نیز بدلیل انتخاب همین شعار سالها میباشد!! که این سخن آنان نیز اصلاً پشتوانه درست و مستندی ندارد زیرا اولاً، مقام معظم رهبری بهتر از تمامی مسئولین نظام به مسائل اقتصادی اِشراف داشته و درک جامع ایشان از مسائل روز و اوضاع اقتصادی کشور زبانزد عام و خاص میباشد. دوماً، چنانچه پیشتر عرض کردم، انتخاب شعار سال از جانب امام خامنه ای پایه و اساس کارشناسی و تحقیقاتی داشته و اجرای دقیق و کامل آن از طرف دولت و سایر مسئولین میتواند ناجی و سکوی پرتاب اقتصاد ایران بسمت رشد و شکوفایی باشد و چون معاندین نظام، مخالف رشد و توسعه اقتصاد ایران هستند و برای زمین زدن اقتصاد و فشار به مردم، از هیچ کوششی دریغ نمیکنند و حتی به رؤسای جمهور فعلی و سابق و اسبق متوسل میشوند تا بدترین تحریمها برعلیه ایران اِعمال شود، حال معلوم است که این افراد چشم دیدن رشد و توسعه اقتصاد ایران و پیشرفت کشور را ندارند و بر علیه شعار سال داستان سرایی و شبهه افکنی میکنند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه یادآور شد: چنانچه شعارهای انتخاب شده برای سالها آنطور که انتظار میرود محقق و اجرایی نمیشوند و در پایان هر سال خروجی قابل دفاعی از آنان مشاهده نمیگردد، تقصیر شعار سال نیست که کارنامه مثبتی ندارد بلکه مقصر عدم اجرای شعار سال برخی از مسئولین و دولتمردان هستند که با بی توجهی و ناکارآمدی خود، سهواً و یا عمداً موجب عدم پیشرفت کارها شده و در برابر اجرا و تحقق شعار سالها، بعضاً مانع هم ایجاد میکنند!! مشکل دیگر اینجاست که غالب مسئولین و دولتمردان بدون دستور مافوق و همچنین حضور ناظری در بالای سرشان، یا اصلاً کار نمیکنند و وظایف شان را درست انجام نمیدهند و یا اینکه قطره چکانی و لاک پشت وار حرکت و کار میکنند و به همین دلیل چون شعار سال را نوعی شعار تلقی میکنند و نه دستور، از این رو خودشان را ملزم به اجرای آن نمیدانند و دائماً تأکید میکنند که این شعاری بیش نیست!!

وی تصریح کرد: درست است که مقام معظم رهبری در مسائل اجرایی کشور و کارهایی که بر عهدۀ دولت است ورود پیدا نمیکنند و غالباً سعی شان هم بر این است تا در صورت لزوم توصیه و یا نظر مشورتی خودشان را به دولت و سایر مسئولین نظام ارائه دهند، به همین خاطر شعار سال را هم فقط بعنوان مسیر راه و برنامه سال به دولت و مسئولین توصیه میکنند. ولیکن پیشنهاد بندۀ حقیر این است که ای کاش میشد تا مقام معظم رهبری “شعار سال” را به “فرمان سال” تغییر نام میدادند تا غالب مسئولین هدف و برنامه ای دقیق و به این مهمی را دیگر شعار خشک و خالی تلقی نمیکرده و پشت گوششان نمی انداختند و با شنیدن فرمان سال خود را ملزم به اجرای دقیق این فرمان و دستور میدانستند و همین امر موجب میشد تا با رفع موانع و آغاز پشتیبانی ها، چرخ تولید کشور را سریعاً به گردش در می آوردند.  

درکل اگر کارها را بر عهدۀ افراد و مدیران بی تعهد و ناکارآمد بگذاریم، مطمئن باشید که درست همچون اقتصاد مقاومتی که اجرای آن پس از یک دهه، هنوز در پله اول توقف و گیر کرده و چه بسا هر هرگز قدمی هم به جلو نرود، پیشرفتی در امور مشاهده نخواهد شد.!!           

قوی شدن اقتصاد ایران یعنی اجرای دقیق سیاستهای “اقتصاد مقاومتی” که حدود ۱۱ سال پیش یعنی در شهریور سال ۱۳۸۹ توسط مقام معظم رهبری مطرح گردید. مفهوم “اقتصاد مقاومتی” یعنی تشخیص حوزه‌ های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن تأثیرات آن و تبدیل چنین فشارهایی به فرصت. همچنین برای رسیدن به “اقتصاد مقاومتی” باید وابستگی ‌های خارجی کشورمان کاهش یابد و بر تولید کالاهای داخلی و تلاش برای خوداِتکایی تأکید و اصرار گردد.

در اصل قوی شدن اقتصاد یا “اقتصاد مقاومتی” روشی است جهت مقابله کردن با تحریمهای اقتصادی که برعلیه یک منطقه و یا

کشور اِعمال شده، آنهم با کمترین وابستگی به خارج. اما عده ای در برابر “قوی شدن اقتصاد ایران” مقاومت میکنند و بنابه دلایلی تمایل ندارند که اقتصاد کشورمان پیشرفت کند!! آنهم به این دلیل که شاید پیشرفت و قدرتمند شدن ایران باعث شود تا منافع شخصی آنان و راه دزدی هایشان برای همیشه بسته شود، فلذا به همین خاطر طی ۱۱ سال گذشته در برابر اجرای سیاستهای “اقتصاد مقاومتی” سنگ اندازی کرده و اجازه نداده اند تا “اقتصاد مقاومتی” از قوه به فعل تبدیل و اقتصاد ایران قوی و قدرتمند شود.

از همین رو برخی از مسئولین در برابر اجرا و تحقق شعار سال نیز همانند “اقتصاد مقاومتی” مانع ایجاد کرده و تمایلی به اجرای آن ندارند که امیدواریم با مدیران خاطی و بی تعهد و همچنین با مسئولینی که به اهمیت فرمایشات رهبری پی نبرده اند برخورد شود تا از این منظر راه برای اجرای شعار سال هموار و دیگر بجای رونق تولید شاهد رونق دلالی و رشد قاچاق نباشیم و بجای رفع موانع از برابر تولید و تولیدکنندگان و کارآفرینان نیز، شاهد افزایش موانع و بی توجهی به تولید و تولیدکنندگان نباشیم./انتهای پیام

Leave a Comment