ایران در اولین سال برجام ۱.۳میلیارد دلار کمتر از زمان تحریم سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرد

گزارش اختصاصی تسنیم از جدیدترین گزارش آنکتاد

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل اعلام کرد، در نخستین سال اجرای برجام میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران به ۳.۳ میلیارد دلار رسید که ۱.۳میلیارد دلار از سال ۲۰۱۲ که ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها بود، کمتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جدیدترین گزارش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی آنکتاد نشان می‌دهد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی نخستین سال اجرای برجام به ۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس برآوردهای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام شده در ایران طی سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل از آن تنها ۱میلیارد و ۳۲۲ میلیون دلار افزایش داشته است.

بر این اساس برنامه جامع اقدام مشترک که از ژانویه ۲۰۱۶ به اجرا گذاشته شده نتوانسته است انتظارات در مورد بازگشت گسترده سرمایه‌گذاران خارجی به ایران را برآورده کند. جالب این‌که سرمایه گذاری خارجی انجام‌شده در ایران طی سال ۲۰۱۶ از سرمایه‌گذاری خارجی انجام‌شده در سال ۲۰۱۲ که ایران هدف تحریم‌های غرب قرار داشت کمتر بوده است. ایران در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرد.

در سال ۲۰۱۵ نیز که توافق موقت هسته‌ای به اجرا گذاشته شده بود حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران کاهش یافته و به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار رسیده بود. در سال پیش از آن ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور انجام شده بود.

بر اساس برآوردهای آنکتاد سرمایه‌گذاری مستقیم ایران در کشورهای دیگر در سال ۲۰۱۶ افت ۱۳درصدی داشته و به ۱۰۴ میلیون دلار رسیده است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام‌شده توسط ایران در سال پیش از آن ۱۲۰ میلیون دلار اعلام شده بود.

مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام‌شده در ایران از ابتدای تهیه گزارش‌های آنکتاد تا پایان سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۴۸ میلیارد و ۴۶۹ میلیون دلار بوده است. مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در کشورهای دیگر در این دوره نیز ۳ میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار برآورد شده است.

بر اساس این گزارش ارزش پروژه‌های سبز اعلام‌شده برای سرمایه‌گذاری در ایران طی سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار بوده است. در سال پیش از آن ارزش پروژه‌های سبز انجام‌شده در ایران ۱۲۱ میلیون دلار بوده است.

ارقام اعلام‌شده سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سبز مربوط به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای سرمایه‌گذاری است که لزوماً محقق نمی‌شود.//انتهای پیام

Leave a Comment