اقتصاد و تولید کشور هرگز با دستور شکوفا نخواهد شد/ رشد و شکوفایی برنامه و ابزار میخواهد

اگر میخواهید مشکلات تولید و اقتصاد کشور در کوتاهترین زمان مرتفع و رشد و شکوفایی در همه زمینه ها محقق شود، دولت را از اقتصاد بیرون بکشید و کار را به بخش خصوصی محول کنید. مستحضر باشید که اقتصاد تمام کشورهای پیشرفته دنیا از جهان غرب تا جهان شرق فقط و فقط توسط بخش خصوصی ساخته و روز به روز رشد کرده نه بدست دولتها!!

توصیه ای به رئیس جمهور محترم

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران طی تحلیلی به دستورات اخیر جناب آقای رئیسی در جهت بهبود اوضاع اقتصادی پرداخت و طی توصیه ای به رئیس جمهور محترم گفت: اخیراً شاهد دستورات متعدد رئیس جمهور در جهت رفع مشکلات اقتصادی و بهبود و اوضاع هستیم!!

دستوراتی از قبیل:

*دستورات بودجه ای رئیس جمهور

*دستورات بورسی رئیس جمهور

*دستورات ارزی ….

*دستورات بانکی ….

*دستور در خصوص قیمت اقلام خوراکی

*دستور جهت خشکاندن ریشه قاچاق

*دستور تدابیر نظارتی جهت تحقق رونق تولید

*دستور برای حرکت جهادی

*و…. دهها دستور دیگر

وی افزود: در آخرین دستوری که اواسط هفته قبل نیز صادر شد، رئیس جمهور محترم طی بازدید از شرکت ایران خودرو، مبادرت به صدور ۸ دستور نموده و خواستار اجرای سریع دستوراتشان شدند.

بحث ما بر سر دستورات آقای رئیسی نیست بلکه بحث اصلی تحقق این دستورات است که اگر رئیس جمهور محترم کمی به عقب برگردند و دستورات خودشان را مرور و میزان تحقق آن دستورات را هم به عینه مشاهده کنند، آنموقع مشخص خواهد شد که دلنگرانی ما از چه بابتی است و ایشان ملاحظه خواهند نمود که نه تنها غالب دستورات ایشان اجرا و محقق نشده بلکه غالب دستورات رئیس جمهور بورطه فراموشی سپرده شده است.

علیپور خطاب به آقای رئیسی تصریح نمود: اولاً رشد تولید کشور، رفع بیکاری و مشکلات بانکی و همچنین شکوفایی اقتصاد ایران با صدور دستورات خشک و خالی انجام نخواهد شد و که اگر قرار بر رشد و شکوفایی اقتصاد کشور با دستور بود، قطعاً پیشتر با دستورات رؤسای جمهور سابق و اسبق محقق و امروز دیگر احتیاجی به دستورات شما نبود. پس ملاحظه میفرمائید که دستورات خشک و خالی رؤسای جمهور پیشین ایران نیز هرگز اجرایی نشده و از همین رو همۀ مشکلات روی هم جمع شده و بر روی دست دولت شما باقیمانده است.       

ثانیاً، خودتان این موضوع را بخوبی میدانید و کاملاً واقفید که دستورِ تنها کارساز نیست و به همین خاطر بارها فرموده اید که (اقتصاد دستوری چاره کار نیست و مدیریت جهادی میخواهد)!! خب وقتیکه خودتان میفرمائید دستور چاره رفع مشکلات نیست، پس چرا فرمایشات خویش را فراموش کرده و هنوز مبادرت به صدور دستورات اقتصادی میکنید؟!! اگر مدیریت جهادی راهکار رفع مشکلات است، پس چرا بعد از گذشت حدود ۸ ماه هنوز این مدیریت جهادی بوجود نیامده است؟!!

سبزعلیپور اظهار داشت: ناراحتی ما از این بابت است که وقتی دستورات رئیس جمهور صادر میشود و متأسفانه این دستورات محقق و اجرا نمیشوند و بر روی زمین می مانند، این اصلاً پسندیده و قابل تحمل نیست و برای ملت ایران نیز ناراحت کننده است که چرا دولتمردان و مسئولین اجرایی کشور به دستورات رئیس جمهور کشورمان توجه نمیکنند و نسبت به این دستورات بی اعتنا هستند؟!!

مثلاً در خصوص دستوراتی که چند روز پیش در شرکت ایران خودرو در جهت ساماندهی اوضاع خودرو صادر فرمودید، به جرأت عرض میکنم که غالب این دستور عملی و اجرا نخواهند شد!! زیرا شرکت ایران خودرویی که سالهاست کشور و مردم را به بازی گرفته و هیچ مسئولی تاکنون حریفش نشده و این شرکت با مدیریت غلط به یکی از بدهکارترین شرکتها مبدل گردیده و هیچکس از خدمات و محصولاتش رضایت ندارد، چطور انتظار دارید که یک شبه دچار تحول شده و خیلی مؤدبانه همه دستورات رئیس جمهور محترم را سریعاً انجام دهد؟!!

تازه اگر هم بخواهند دستورات را اجرا کنند، اجرای غالب این دستورات در کوتاه مدت قابل تحقق نیست. مثلاً اینکه بگوییم سریعاً ۵۰ درصد تولید خودرو افزایش یابد (خب با کدام خط تولید جدید؟ اصلاً برای یک شرکت بدهکار با کلی زیان انباشته، ایجاد خطوط جدید هم قابل اجرا نیست)!!

یا اینکه بگوییم حتماً تولید و عرضۀ حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار به روز در دستور کار قرار بگیرد!! (سالهاست که نتوانسته اند خودروی جدیدی طراحی کنند، پس چطور الان در مدت زمانی کوتاه میتوانند این کار را انجام دهند؟ اگر برای خودشیرینی اعلام کنند که بزودی تولید فلان خودرو و فلان خودرو را متوقف میکنند و بعد از مدتی مثلاً اتاق خودروی سمند را تغییر شکل دهند و به فرض چراغش را هم بزرگتر و یا کوچکتر کنند و با نام جدید تحت عنوان خودروی اقتصادی به خورد مردم دهند، این که اجرای دستور رئیس جمهور نیست)!!

یا اینکه تولید خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران گسترش یابد (قطعاً این دستور توسط این شرکت و با این مدیران، در چهار سال ریاست جمهوری شما قابل تحقق نیست)!! و موارد دیگر زیادی از این دست وجود دارد که جهت پرهیز از طولانی شدن کلام از ذکر تک تک آنان خودداری میکنم.

سبزعلیپور تأکید کرد که اقتصاد و تولید کشور هرگز با دستور شکوفا نخواهد شد و رشد و شکوفایی اقتصاد و رفع مشکلات بطور قطع برنامه و ابزار و تیم متخصص و دلسوز و کاردان میخواهد. اگر میخواهید صنعت خودروسازی کشور سامان یافته و خودروهای جدید و پیشرفته تولید شود، تولید خودرو را از انحصار خارج کنید و اجازه دهید تا بخش خصوصی به عرصه تولید خودرو ورود پیدا کند، آنموقع مردم دیگر خودروهای بی کیفیت و گران شرکتهای معروف و شناخته شدۀ داخلی را نخواهند خرید و در نتیجه با رقابتی که شرکتهای دولتی و خصوصی بوجود می آید، موجب میشود تا این شرکتها هم تحولی در تولید و قیمت و نحوۀ فروش و خدمات پس از فروش خود ایجاد کنند و این مشکل رفته رفته حل شود.

در حال حاضر بخش خصوصی برای ساخت خودروهای برقی و پیشرفته و باکیفیت سرمایه گذاری هم کرده و کارخانجات بزرگی نیز ساخته است، پس چرا موانع را از سر راهش برنمیدارید و کارش را متوقف کرده اید؟!!

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان اظهار داشت: اگر میخواهید مشکلات تولید و اقتصاد کشور در کوتاهترین زمان مرتفع و رشد و شکوفایی در همه زمینه ها محقق شود، دولت را از اقتصاد بیرون بکشید و کار را به بخش خصوصی محول کنید. مستحضر باشید که اقتصاد تمام کشورهای پیشرفته دنیا از جهان غرب تا جهان شرق فقط و فقط توسط بخش خصوصی ساخته و روز به روز رشد کرده است!! اقتصاد و صنعت مالزی، کره جنوبی، سنگاپور، ژاپن، آمریکا، آلمان و فرانسه و انگلیس و ایتالیا، ترکیه و چین و…. و. و. و. و دهها کشور برتر دیگر را بخش های خصوصی آن کشورها ساخته و شکوفا کرده اند نه دولتهایشان.

 هیچ دولتی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بطور مستقیم درگیر اقتصاد نبوده و نیستند!! دولتها فقط سیاستگذار، بستر ساز و ناظر بر کارها هستند و اجرای کار در دست بخش خصوصی است. پس کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و اگر میخواهد از دنیا عقب نماند و به قدرت اقتصادی مبدل شود، باید کارها را به بخش خصوصی بسپارد تا دیگر نیازی به صدور دستورات پی در پی رئیس جمهور نباشد.

کشور ما دارای کارآفرینان بزرگی است که هر کدام دست کمی از ندارند و هر یک میتوانند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را در اوج تحریمها مرتفع نمایند. پس دولت باید آنان را دریابد تا مشکلات خودش نیز روز به روز کمتر و از دست کسری بودجه، خام فروشی، بیکاری جوانان و دهها مشکل دیگر خلاصی یابد. والا با روند فعلی اگر توافقنامه وین هم امضاء شود و مجدداً برجام هم احیاء گردد، هیچ اتفاق مثبت تازه ای در کشور رخ نخواهد داد.!!

در خاتمه متذکر میشوم که همین ایران خودرو و شرکتهای بزرگ قدیمی دیگر را بخش خصوصی آنروز در ایران ایجاد کرده!! برادران مرحوم خیامی حدود ۶۰ سال پیش شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) را ساختند و چند سال بعد کارخانه مبلیران را بنا نهادند و یکی دو سال بعد هم فروشگاههای زنجیره ای کوروش را تأسیس نمودند!! بالاخره هر کسی هر کارخانه و یا شرکت و سازه ای را که بر روی آب و خاک ایران زمین ساخته، دیگر نتوانسته آنرا از ایران با خود به خارج ببرد و این کارخانجات برای این کشور و برای این ملت باقی مانده اند، پس اجازه دهید تا بخش خصوصی، ایران را آباد کند و شر مشکلات را از سر مردم کم نماید./انتهای پیام

Leave a Comment