افزایش نرخ دلار اقتصادی نیست/ کاهش نرخ دلار در راه است

پیش بینی رئیس مرکز تجارت جهانی ایران

مهمترین خوراک تبلیغاتی که گرانی های اخیر برای عده ای بیکار و بدخواه بوجود آورده، این است که جناب آقای رئیسی را آماج حملات خود قرار دهند و جو را برعلیه دولت جدید ملتهب و اذهان عموم را مشوش نمایند و بگویند که دلیل گرانی و افزایش نرخ برخی از اقلام و کالاها از هویج و ماست گرفته تا سکه و دلار، پیروزی آقای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ و رئیس جمهور شدن ایشان میباشد و اگر آقای رئیسی پیروز انتخابات نمیشد، قیمتها هم افزایش نمی یافت!!

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در دومین میزگرد “درمان اقتصاد بیمار ایران” طی سخنانی در جمع تعدادی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی به مشکلات پیش روی دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: اوضاع بد اقتصادی و آشفتگی روزهای اخیر بازار ارز متأسفانه همه مردم اعم از عام و خاص را مات و مبهوت و نسبت به آینده و عاقبت کسب و کار بشدت نگران کرده است. نابسامانی ‌های چند ماه گذشته بازار ارز، مسئولان پولی و بانکی کشور را درگیر و آنان را وادار کرده که هر روز تصمیم جدیدی را در جهت گره‌ گشایی مشکلات پولی و ارزی کشور اتخاذ کنند، اما تاکنون چندان مثمر ثمر واقع نشده‌اند.

وی افزود: چند ماهی است که ارزش پول ملی بنابه دلایلی خاص کاهش یافته و نرخ دلار از ۲۳۰۰۰ تومان در بازار آزاد قدم به قدم و پله پله به مرز ۲۸۰۰۰ تومان افزایش یافته و همین افزایش نرخ نرخ ارزهای معتبر خارجی، سوالات و اما و اگرهای بسیاری را در ذهن مردم بوجود آورده و برای عده ای مغرض هم خوراک تبلیغاتی فراهم کرده است!!

علیپور در ادامه اظهار داشت: مهمترین خوراک تبلیغاتی که برای عده ای بیکار و بدخواه ایجاد شده، این است که جناب آقای رئیسی را آماج حملات خود قرار دهند و جو را برعلیه دولت جدید ملتهب و اذهان عموم را مشوش نمایند و بگویند که دلیل گرانی و افزایش نرخ برخی از اقلام و کالاها از هویج و ماست گرفته تا سکه و دلار، پیروزی آقای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ و رئیس جمهور شدن ایشان میباشد و اگر آقای رئیسی پیروز انتخابات نمیشد، قیمتها هم افزایش نمی یافت!!

این در حالیست که به عینه دیدیم که دولت روحانی پیش از اینکه دولت دوازدهم را به جناب آقای رئیسی تحویل بدهد، چقدر کارشکنی و فضای اقتصادی را نابسامان کرد!! نمونه آن، افزایش نرخ سیمان بود تا وعده و برنامه ساخت مسکن توسط دولت سیزدهم را با مشکل مواجه کند که الحمدلله با سر کار آمدن هیأت دولت جدید، مسئولی که طبق دستور دولت سابق مسبب افزایش قیمت سیمان شده بود در اولین اقدام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کار برکنار شد و رفته رفته قیمت سیمان در حال ریزش و کاهش یافتن میباشد.

سبزعلیپور افزود: نرخ دلار بیش از سایر اقلام مورد توجه مردم و فعالان اقتصادی میباشد و عموم بر ایم باورند که نوسان نرخ دلار بر روی غالب کالاها و خدمات تأثیر مستقیم میگذارد، پس کنترل نرخ دلار بسیار مهم و اساسی میباشد. افزایش نرخ دلار از زمان دولت روحانی آغاز و به دولت جدید کشیده شده و از ۲۳ هزار تومان نم نم رشد کرد و تا مرز ۲۸ هزار تومان صعود کرده است. اما چرا؟ و دلیل رشد نرخ دلار چه بوده است؟

علیپور تشریح کرد: نرخ دلار از زمانی آهسته آهسته رشد خود را آغاز کرد که مذاکرات ایران با اروپا و آمریکا و عربستان متوقف شد و توقف مذاکرات و جوسازی عده ای در داخل و برخی رسانه ها در خارج مبنی بر اینکه با آمدن دولت رئیسی، دیگر برجام ۲ احیاء نخواهد شد و تنش بین ایران و اروپا و آمریکا و عربستان وهمچنان ادامه خواهد یافت و در نتیجه سایۀ تحریمهای اقتصادی هم بر سرمان باقی خواهد ماند و…. که انتشار همین اخبار غیر واقعی و برهم زدن آرامش مردم و ایجاد ترس در دل همه موجب افزایش نرخ سکه و دلار شد، فلذا باید عرض کنم که رشد نرخ دلار پایه و اساس اقتصادی نداشته و مربوط به سوء مدیریت نمیباشد بلکه افزایش قیمت ارزهای معتبر خارجی منجمله دلار کاملاً جنبه روانی دارد و بس.

وی بیان نمود: تنش و تحولات نگران کنند در برخی از کشورهای همسایه از جمله افغانستان نیز مزیدی بر علت شده و برهم ریختگی بازار ارز را تقویت نموده است. اما پس از برگزاری نشست چند روز پیش بغداد با حضور رهبران و مقام های ارشد کشورهای همسایه عراق و رئیس جمهور فرانسه، برخورد مقتدرانه ایران در آن نشست موجب شد تا نرخ دلار ظرف دو سه روز گذشته حدود ۲ الی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یابد و از ۲۸ هزار تومان به مرز ۲۶ هزار تومان کاهش یابد.

البته ریزش نرخ دلار راهکار دارد و کاهش نرخ دلار در راه است و بزودی رخ خواهد داد، فلذا پیش از اینکه به این راهکار اشاره کنم باید عرض کنم که افزایش نرخ دلار دلایل دیگری نیز دارد که اگر دولت این بازار را به خوبی و به درستی مدیریت و کنترل ننماید، قطعاً موارد زیر موجب رشد قیمت ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی خواهد شد.

سبزعلیپور به راهکار هایی که برای کاهش نرخ ارز و تک نرخی شدن آن مفید هستند اشاره کرد و گفت: کنترل و کاهش قیمت ارز و همچنین تک نرخی شدن آن اهمیت زیادی در برنامه‌ریزی های اقتصادی کشور دارد و فعالان اقتصادی نیز در برنامه‌ریزی های صادراتی و وارداتی باید بتوانند بطور منطقی یک آینده حداقلی را در کار خود پیش‌بینی کنند، از همین رو حرکت به سمت تثبیت قیمت ارز و تک ‌نرخی شدن آن از خواسته های مهم مردم و فعالان اقتصادی بخش خصوصی است.

اما کنترل و کاهش اساسی و پایدار نرخ ارز و اجرای دقیق و اصولی تثبیت و تک نرخی کردن قیمت ارز نیازمند راهکارهای اساسی است تا نتایج مثبتی در بر داشته باشد که عمده ترین آنها بشرح زیر است:

۱-  ثبات و امنیت سیاسی و اقتصادی

۲-  مملو بودن ذخایر بانک مرکزی از دلار و ارزهای قدرتمند خارجی

۳-  سرازیر شدن بلا انقطاع دلارهای خارجی و وجود ضمانتی بابت اینکه کشور باید از پشتوانه و درآمد ارزی بسیار بالایی برخوردار باشد.

۴-  سایه تمام تحریم ها علی الخصوص تحریم های پولی و بانکی از سر ایران برای همیشه کوتاه و رفع شوند نه اینکه تعلیق گردند

۵-  کشور باید کاملاً صادراتی باشد

۶-  کشور نباید خام فروش و تک محصولی باشد

۷-  تراز تجاری باید همیشه به شکل قابل توجهی مثبت باشد    

۸-  قاچاق کالا باید کاملاً متوقف و یا به حداقل برسد

۹-  اقتصاد باید عاری از رکود و تورم باشد و چرخ تولید بخوبی بچرخد

۱۰- وجود اسکناسی قوی و با پشتوانه و کنترل نقدینگی ریالی در جامعه

۱۱-  و از همه مهمتر اجرای اقتصاد مقاومتی

با وجود راهکارهای ذکر شده، بانکها قادر خواهند بود تا نیازهای ارزی همه مشتریان را به هر میزان و به هر مبلغ تأمین کنند و همین امر موجب کاهش مشتری در بازار آزاد خواهد شد و کمبود خریدار نیز باعث میشود تا رفته رفته قیمت ارز در بازار آزاد کاهش یافته و ارزش پول ملی نیز تقویت شود. اما کلاه خویش را قاضی کنیم و از خود بپرسیم کدامیک از راهکارهای فوق الذکر نه در آمارهای ساختگی بلکه در عالَم واقعیت وجود خارجی دارند و دولت روحانی آنان را اجرا و محقق کرده و تحویل دولت جدید داده است؟

قطعاً پاسخ یک هیچِ بزرگ است زیرا از سالها پیش در تک تک موارد فوق الذکر مشکل داریم پس با این روند و همچنین سیاستهای غلط دولت سابق، هرگز نرخ ارز در ایران تک نرخی نخواهد شد. و عملکرد دولت سابق و میراث بجا مانده از آن، دولت جدید را درگیر مشکلات بسیاری خواهد کرد.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه به راهکاری که میتواند نرخ دلار را طی روزهای آینده کاهش دهد اشاره کرد و گفت: نظرباینکه افزایش نرخ دلار در این روزها کاملاً جنبه روانی دارد و به دلیل توقف مذاکرات ایران با اروپا و آمریکا و عربستان رخ داده، پس چنانچه مذاکرات ایران با طرفین “برجام” و همچنین عربستان در منطقه مجدداً آغاز و به نتایج مثبتی نیز منجر گردد البته بشرطی که توافقات برد برد باشد و هیچ امتیاز خاصی به طرفین داده نشود، قطعاً نرخ دلار سیر نزولی به خود خواهد گرفت و بزودی شاهد کاهش نرخ دلار و سایر ارزهای معتبر و به تبع آن، قیمت سکه خواهیم بود.

پس دولت محترم باید مذاکرات متوقف شده را مجدداً آغاز و در جهت رفع تنش ها و همچنین رفع تحریمهای چند ساله اقتصادی اقدامات عاجلی را انجام دهد تا چرخ اقتصاد و تولید و صادرات به گردش درآید و نرخ دلار نیز سریعاً کاهش یابد، در غیر اینصورت روند صعودی و افزایش نرخ ارزهای خارجی را در پی خواهیم داشت و کنترل اوضاع اقتصادی برای دولت و گذران زندگی برای مردم دشوارتر خواهد شد./انتهای پیام

Leave a Comment