اعلام آمادگی فعالان اقتصادی سعودی و کویتی جهت سرمایه گذاری در ایران

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران خبر داد

تنها دغدغه سرمایه گذاران خارجی، ثبات نرخ ارز میباشد تا بهتر بتوانند سیاستهای کاری بلندمدت خود را برنامه ریزی و فعالیتهای خویش را در کشورمان بطور مطلوب مدیریت نمایند.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به تحولات مثبت منطقه و آغاز روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان پس از گذشت ۷ سال از آمادگی فعالان اقتصادی سعودی و کویتی جهت توسعه روابط اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران خبر داد و گفت: قطع روابط دیپلماتیک ایران با عربستان سعودی در سال ۱۳۹۴ موجب شد تا سطح روابط اقتصادی ایران با عربستان و تعدادی از کشورهای عربی همپیمان آن به پایین ترین سطح خود یعنی به صفر برسد و همین امر باعث شد تا فعالان اقتصادی غالب کشورهای عربی علیرغم میل باطنی خود، نتوانند با ایران ارتباط تجاری داشته و فعالیت مشترک اقتصادی با فعالان اقتصادی کشورمان داشته باشند.

وی افزود: طی ۷ سال گذشته موقعیتها و فرصتهای تجاری و اقتصادی زیادی وجود داشته که میشد بین ایران و کشورهای عربی همسایه انجام شود اما بدلیل نبود روابط سیاسی و دیپلماتیک، غالباً از دست رفت و انجام نشد و کشور را از منافع زیادی بی بهره نمود!!

علیپور اظهار داشت: درپی دیدار مورخ ۱۹ اسفند ماه سال گذشته جناب آقای شمخانی و همتای سعودی خود و گفتگو های فشرده که منجربه رفع سوء تفاهمات و کدورت ۷ ساله دو کشور گردید، تلاش بخشهای اقتصادی دو کشور نیز جهت مراودات اقتصادی آغاز شد.

از همین رو طی یکماه گذشته گفتگوهایی را با همکاران خود در مراکز تجارت جهانی تعدادی از کشورهای عربی همسایه بویژه عربستان سعودی انجام دادیم که به نتایج مثبتی رسیدیم.

علیپور در ادامه بیان نمود: با گفتگوی جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جناب آقای امیر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ در شهر پکن که در رابطه با از سرگیری روابط همه جانبه میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و همچنین در چارچوب هماهنگی میان دو کشور در خصوص اقدامات لازم جهت از سرگیری فعالیت دیپلماتیک بین دو کشور انجام و منجربه امضای بیانیه مشترک وزرای خارجه دو کشور گردید که درپی آن توافق شد تا سفارتخانه های دو کشورظرف مدت ۲ ماه آینده بازگشایی و بنوعی رسماً روابط دیپلماتیک دو کشور آغاز شد، فعالان اقتصادی سعودی و کویتی نیز با پیگیری مراکز تجارت جهانی کشورهای خود، آمادگی خویش را جهت سرمایه گذاری در ایران اعلام نمودند.

وی تشریح نمود: فعالان اقتصادی دو کشور فوق در حال حاضر آمادگی خود را جهت فعالیت و سرمایه گذاری در بخشهای ساخت و ساز، توریست و هتل سازی و هتلداری، درمانی و ساخت بیمارستان و همچنین بیمه و بانک اعلام نموده و احتمالاً در آینده سرمایه گذاران جدید وارد عرصه های بیشتر و متنوع تری در ایران خواهند شد.

تنها دغدغه سرمایه گذاران خارجی، ثبات نرخ ارز میباشد تا بهتر بتوانند سیاستهای کاری بلندمدت خود را برنامه ریزی و فعالیتهای خویش را در کشورمان بطور مطلوب مدیریت نمایند.

با توجه باینکه هر دو کشور از صادرکنندگان عمده نفت و گاز بوده و دارای منابع عظیم انرژی میباشند و سهم بزرگی در تأمین نفت و گاز کشورهای جهان را برعهده دارند و از طرفی دارای دین مشترک و هر دو مسلمان میباشند که همین امر میتواند موجب تقویت هرچه بیشتر روابط ایران و عربستان سعودی گردد.

ضمناً آتش بس و پایان جنگ یمن و همچنین بازگشایی سفارتخانه سایر کشورهای عربی که با ایران ارتباط دیپلماتیک ندارند هم گام بزرگی در تقویت روابط سیاسی و اقتصادی کشورمان با همسایگان عربی و موجب آرامش و دوستی در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان یادآور شد: تنش زدایی با کشورهای جهان تأثیر بسیار مهمی در رشد و توسعه فعالیتهای اقتصاد کشورمان دارد و در رفع مشکلات اقتصادی نقش بالایی را بر عهده خواهد داشت. ضمناً بزودی هیأتهای اقتصادی مختلفی بین ایران و عربستان و سایر کشورهای عربی رد و بدل خواهند شد، لذا با عنایت به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص جذب هرچه بیشتر سرمایه و گسترش سرمایه گذاری در کشورمان، ضروری میباشد تا وزارتخانه ها و دستگاههای ذیربط اقتصادی و همچنین دستگاه دیپلماسی از فرصت استفاده نموده و از سرمایه گذاران بویژه سرمایه گذاران خارجی استقبال و موانع را از سر راه آنها بردارند تا نتیجه مثبت آن در کوتاه مدت مشاهده گردد./انتهای پیام

Leave a Comment