از “اتحاد ملی” تا “رونق تولید”/از “احمدی نژاد” تا “روحانی”

((یادداشت اقتصادی))

راه اندازی “چرخ تولید” و ایجاد “رونق تولید” برنامه صحیح میخواهد و مردِ عمل و باید همه دولتمردان و همه امکانات دولتی و بخش خصوصی در این راه بسیج شوند و بطور شبانه روزی کار کنند تا این مهم تحقق یابد، کشور پیشرفت کند، مشکلات اقتصادی مرتفع گردد و فرآمین مقام معظم رهبری هم روی زمین نماند والا با حرف و سخنرانی و ادا و اطوار درآوردن و نمایش بازی کردن، چرخ تولید هرگز به گردش درنخواهد آمد!!

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران طی یادداشتی مفصل به تحلیل نامگذاری سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال رونق تولید پرداخت و با قلم خود نوشت: بطور قطع نامگذاری هر سال، مسئولین و دولتمردان را متوجه نیازهای روز کشور میکند. تولید داخلی یکی از اساسی ترین فاکتورها و روشهای مقابله با نفوذ و استعمار دشمنان و تحریم های اقتصادی و همچنین غلبه بر مشکلات اقتصادی ایران است که موجب تقویت اقتصاد ملی نیز میگردد.

نامگذاری سالها توسط مقام معظم رهبری، سُنت پسندیده و رسم نیکویی است که به شکل هدفمند از جانب امام خامنه ای جهت غلبه بر مشکلات اساسی ایران، رونق اقتصادی کشور و نهایتاً بهبود معیشت مردم و آسایش و آرامش ملت شریف ایران، پایه گذاری شده است. قطعاً کمتر مقام سیاسی را میتوان در جهان به عینه دید که چنین صریح و شفاف در مورد نیازهای کشور با مردمش سخن بگوید و اینچنین واضح و روشن، خط و خطوط و ابزار لازم برای تصمیم گیری در برابر مشکلات پیش رو را در اختیار دولت و مسئولین امر قرار دهد. با این اوصاف نامگذاری هر سال به صورت یک سنت حسنه، عموم مردم و مسئولین را متوجه نیازهای روز کشور برای دستیابی به افق های رشد و تعالی میکند.

لازم به تأکید است که امروزه در همه جوامع بشری، تولید از اهمیت خاصی برخوردار است و همه انسانها به نقش و اهمیت آن بخوبی واقفند. تولید برای مردم از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار است زیرا تولید بنوعی مساوی و در اصل به معنی زندگی، رشد، کار، تلاش، اشتغال، بهره گیری از طبیعت، رفع نیازهای زندگی و رفاه شخصی و عمومی، استفاده بهتر از منابع موجود و در کل مترادف با شکوفایی است و از همین رو، رفع مشکلاتی همچون رکود، بیکاری، تورم، مسکن و درکل به حرکت درآوردن چرخ عظیم اقتصاد یک جامعه در گرو به حرکت درآمدن تولیداست.

تولید عامل اصلی ایجاد استحکام در اقتصاد و به سامان کردن اقتصاد و محورِ پیشرفت و توسعه کشور میباشد. ضرورت تولید داخلی و شکل گیری و سامان یافتن آن قطعاً تحولات بنیادینی در اقتصاد ملی و در نتیجه در معیشت مردم و بخصوص در حل مسایل و مشکلات اقتصادی زندگی ایجاد میکند.

افزایش تولید داخلی بمرور زمان به افزایش صادرات غیرنفتی کشور می انجامد و همین امر نیز بنوبه خود ضمن افزایش درآمدهای ارزی کشور، مجدداً به افزایش تولید منجر میشود.

گردش چرخ تولیدسرمایه گذاری و مشکل جذب سرمایه های داخلی و خارجی را برطرف میکند. تولیدهمچنین سرمایه های سرگردان که گاهی بسیار مضر و در جهت نابودی اقتصاد عمل میکند را هم مدیریت می نماید. از امکانات و زیرساختهای موجود به نحو مطلوبتری استفاده میگردد. رشد علمی و صنعتی را نیز بدنبال خواهد داشت و هزینه های سنگین اقتصادی کشور را همچون هزینه های واردات، حمل و نقل و سایر وابستگی ها را کاهش میدهد.

گردش چرخ تولیددانش و تکنیک و فن آوریهای وابسته به تولید در عرصه های مختلف را رشد داده و بویژه مهارتهای مدیریت در امر تولید را بالا میبرد و با سایر کشورهای پیشرفته جهان، قابل رقابت میکند.

از همین رو تولید ، شاخص و معیار اصلی پیشرفت در یک کشور میباشد و برای ما نیز بعنوان شاخص پیشرفت، ملاکی برای اندازه گیری سرعت، شتاب و میزان پیشرفت محسوب میگردد.

موضوع تولید داخلی و تأکید بر آن علاوه بر همه اهمیتهای پیش گفته، ضرورتهای ویژه ای دارد که بخصوص در شرایط خاص و بحرانی کنونی برای کشورمان بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز میباشد.

در این ایام و در این مقطع از زمان که سوء مدیریتها و مشکلات اقتصادی از یکسو و جنگ اقتصادی آمریکا و تحریمهای بین المللی از سوی دیگر، کشور را تحت فشار قرار داده و روح مردم عزیزمان را آزار میدهد، رونق تولید و تأکید بر شتاب گرفتن چرخۀ تولید داخلی دارای معنا و مفهوم خاص و ویژه ای میباشد که تحقق رونق تولید  و بقول معروف شعار سالفواید و دست آوردهای متعدد و چشمگیری را برای ایران و ایرانی در پی خواهد داشت که به تعدادی از این فواید، ذیلاً فهرست وار اشاره میکنم:

تحقق “رونق تولید” یعنی:

* افزایش درآمد ملی

* افزایش سرمایه گذاری

* افزایش صادرات غیرنفتی

* ایجاد اشتغال و مهار سریع بیکاری

* کاهش واردات

* کاهش قاچاق

* رشد اقتصادی

* تراز تجاری مثبت

* اقتدار اقتصادی

* رونق بخشیدن به حرکت کشور

* حرکت به سوی استقلال و خودکفائی و خوداتکائی و رهائی از وابستگی ها

* تحکیم پیشرفت همه جانبه

* تحقق اهداف عدالت و پیشرفت

* مستحکم کردن اقتصاد داخلی و شکوفا نمودن آن

* ساختن کشور و آباد کردن خانه خودمان

* رشد همه جانبه بدلیل نقش تولید در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی

* بالا بردن درآمد و قدرت خرید مردم

* افزایش دارائیها و مالکیت مردم

* حذف دلالی ها و واسطه گری ها

* جذب سرمایه های بی هدف و سرگردان و سوق دادن آنها به سمت کار و تولید

* سامان دادن سرمایه ها در کشور

* ارتقاء بهره وری

* نفوذ وسیع و گسترده در دنیا و شناخته تر شدن در بین ملل جهان از طریق فروش و صادرات محصولات تولیدی

* رهائی از وابستگی به نفت و اقتصاد تک محصولی

* حرکت بسوی نوآوری، خلاقیت و پیدا کردن راهها و تکنیکهای جدید

از همه مهمتر اینکه رونق تولید برای کشورمان مساوی است با:

* ادامه جهاد اقتصادی

* همت مضاعف، کار مضاعف

* مبارزه با دشمنان

* مبارزه برای ایجاد استقلال

* دفاع از حریّت و کرامت ملت ایران

* پاسخ کوبنده به تهدیدات و تحریمهای دشمن

* خنثی سازی تحریمها و مقابله عملی و اجرایی با آن

* سیلی محکم به آمریکا و ترامپ

* عزت و سربلندی

* راه شهیدان و تثبیت نظام اسلامی در عرصه سیاسی و اقتصادی

* اجابت فرآمین رهبر خیرخواه و دوراندیش نظام

بسیار روشن است که پیشرفت کشور در گرو دو عنصر علم و تولید است. یک کشور برای دستیابی به اهداف خود نیازمند اولاً عنصر علم و دانش و ثانیاً عنصر تولید یعنی عمل و کار براساس دانش خود میباشد. از این رو اهمیت و ضرورت رونق تولید در این مرحله از عمر مبارک نظام اسلامی و در دهه عدالت و پیشرفت به روشنی آشکار و نمایان است.

رونق تولید و حمایت از تولید ملی راهکار و خط و خطوط مناسب و حیاتی است که دولت و مسئولین امر باید بدنبال تحقق آن باشند و این بدان معناست که گام برداشتن در راستای شعار سال ۱۳۹۸موجب میشود تا آمار بیکاری، فقر وبسرعت کاهش یافته و امور اشتغالزایی خانواده ‌ها و بزرگتر شدن سفره مردم محقق شود.

لازم به ذکر است که رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال ۹۸ تحت عنوان رونق تولید در اصل خط و خطوط را برای دولت، مسئولین امر و فعالان اقتصادی مشخص و تبیین نموده اند اما نکته مهم و بحث اساسی اینجاست که تحقق رونق تولید و گردش صحیح چرخ تولید در این کشور آنهم در این اوضاع حساس و تحریمی، اصلی و ابدا با حرف و سخنرانی محقق نخواهد شد بلکه رونق تولید نیازمند برنامه، سیاستگذاری صحیح، بسترسازی و فراهم آوردن امکانات و فاکتورهای لازم برای بازوان اجرایی کشور یعنی فعالان اقتصادی بخش خصوصی میباشد زیرا تولید فقط و فقط به دست توانمند صاحبان صنایع و صاحبان سرمایه در بخش خصوصی قابل تحقق میباشد و بجای اینکه دولت مزاحم و رقیب بخش خصوصی باشد ففقط و فقط باید سیاستگذار، بسترساز و حامی بخش خصوصی باشد و بس.

در حال حاضر هزاران کارخانه و واحد تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ نیمه فعال و یا ورشکسته در سراسر ایران وجود دارند که در صورت ساماندهی و رسیگی به مشکلات آنها، قطعاً میتوانند بطور ۱۰۰% وارد مدار تولید شوند و در همین زمان صدها کارخانه و واحد تولیدی و صنعتی در حال ساخت و یا نیمه کاره در اقصی نقاط این هستند که با کمی حمایت، میتوانند آنها را نیز به بهره برداری رساند و وارد خط تولید کرد و با این حرکت میتوان صدها هزار شغل ایجاد نمود و بازار را تا حدود زیادی به تحرک واداشت.!!

در عین حال راه اندازی چرخ تولید و ایجاد رونق تولید برنامه صحیح میخواهد و مردِ عمل و باید همه دولتمردان و همه امکانات دولتی و بخش خصوصی در این راه بسیج شوند و بطور شبانه روزی کار کنند تا این مهم تحقق یابد، کشور پیشرفت کند، مشکلات اقتصادی مرتفع گردد و فرآمین مقام معظم رهبری هم روی زمین نماند والا با حرف و سخنرانی و ادا و اطوار درآوردن و نمایش بازی کردن، چرخ تولید هرگز به گردش درنخواهد آمد!! اگر قرار باشد که مسئولین کشور بجای کار شبانه روزی، فقط تظاهر به کار بکنند و روزها و ماهها را با جلسه و دور هم نشینی و بازدید از کارخانه ها و صدور دستورات و بخشنامه ها و…. سپری کنند، قطعاً آب از آب تکان نخواهد خورد و در انتهای سال ۹۸ نه تنها تولید کشور رونقی نخواهد گرفت بلکه تعداد دیگری از همین کارخانجات و واحدهای تولیدی فعال امروزی هم به جرگه ورشکسته ها خواهند پیوست!! پس رونق تولید همت بلند میخواهد مرد عمل!!

لازم به ذکر است که رهبر معظم انقلاب از سال ۸۶ سنت حسنۀ نامگذاری سالها را پایه ریزی نمودند و تا امسال، ۱۳ سال است که سالها نامگذاری شده و برای هر سال شعاری مهم انتخاب شده است اما نکته مهم و قابل تأمل این است که از ۱۳ نامگذاری، تقریباً ۱۱ مورد آن کاملاً اقتصادی بوده و اگر خط و خطوط مشخص شدۀ ۱۲ سال گذشته از جانب مقام معظم رهبری توسط دولتهای نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم با جدّیت و با دلسوزی پیگیری و از قوه به فعل تبدیل میشدند قطعاً امروز نه تنها اقتصاد مقاومتی بطور کامل محقق شده بود بلکه کشور ایران یکی از برجسته ترین و پیشرفته ترین اقتصادهای جهان را میداشت اما متأسفانه در ۱۲ سال گذشته بقدری بی توجهی، تعلل و کم کاری از طرف دولتها صورت گرفته که همیشه در انتهای هر سال خبر ناخوشایندی شنیده ایم و آن این بوده که شعار امسال بطور کامل و یا اصلاً محقق نشد که این مایه خجالت و سرافکندگی است که آخر هر سال بجای شنیدن خبر خوشحال کننده و مسرت بخش، چنین گزارش مأیوس کننده ای تحویل مردم داده شود.!!

نامگذاری سالهای ١٣٨۶ الى ١٣٩٨ توسط مقام معظم رهبری از “اتحاد ملی” تا “رونق تولید”

۱۳۸۶:  اتحاد ملی، انسجام اسلامی

۱۳۸۷:  نوآوری و شکوفایی

۱۳۸۸:  حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف

۱۳۸۹:  همت مضاعف، کار مضاعف

۱۳۹۰:  جهاد اقتصادی

۱۳۹۱:  تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی

۱۳۹۲:  حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی

۱۳۹۳:  اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی

۱۳۹۴:  دولت و ملت، همدلی و همزبانی

۱۳۹۵:  اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

۱۳۹۶:  اقتصاد مقاومتی، تولید اشتغال

۱۳۹۷:  حمایت از کالای ایرانی

١٣٩٨ : رونق تولید

بطور مثال، مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۱ را سال تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کردند. ایشان در پیام نوروزی آن سال خود تصریح نمودند: اگر به توفیق الهی و با اراده و عزمِ راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئلۀ تولید داخلی را، آنچنان که شایستۀ آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده ای از تلاشهای دشمن ناکام خواهد ماند. اما متأسفانه به هدفی که در آن سال به دنبالش بودیم نرسیدیم که اگر شعار تولید ملی سال ۹۱ بطور کامل محقق شده بود، دیگر نیازی به شعار رونق تولید سال ۹۸ نمی بود.

در نهایت امیدوارم دولت محترم جناب آقای روحانی رونق تولید را در سالجاری جدی بگیرد و تمام همّ و غم دولت خویش را جهت تحقق این شعار و اجرای فرمایش مقام معظم رهبری معطوف نماید تا از این گذر نه تنها بر مشکلات اقتصادی فائق آید بلکه دیگر شاهد این داستان غم انگیز و دردناک سالهای گذشته نباشیم که در پایان سال ۹۸ هم گزارشی از عدم تحقق شعار رونق تولید به مردم داده شود.!!/انتهای پیام   

بامید آنروز

محمدرضا سبزعلیپور 

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران 

Leave a Comment