آیا سخنان ما را هم از این به بعد خواهید شنید؟

واکنش سبزعلیپور به اظهارات اخیر روحانی

جناب آقای روحانی عزیز، اصلاً کاری به این نداریم که چه شد که حضرتعالی به یکباره متحول شده و این سخنان زیبا را بر زبان خود جاری کردید و هرگز بدنبال کنکاش موضوع هم نیستیم بلکه هر چه شده و هر چه اتفاق افتاده، خوش یُمن و مبارک بوده است، از همین رو ما نیز رفتار گذشتۀ دولت با منتقدین را به ورطۀ فراموشی می سپاریم و سخنان جدیدتان را به فال نیک میگیریم.

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به اظهارات دو روز پیش رئیس جمهور که در مرقد امام خمینی (ره) گفته بود از این پس ( حرف ناصحان و منتقدان را باید شنید) واکنش نشان داد و ضمن اظهار خوشوقتی، سخنان جدید ایشان را به فال نیک گرفت و طی تحلیلی گفت: اینکه شخصی و یا جمعی از مردم و صاحب نظران، برخی از سیاستها و عملکردهای رئیس جمهور یا اعضاء دولت و کلاً مسئولین کشوری را قبول نداشته باشند و در همین راستا انتقادات و پیشنهادات خود را بدون هیچ توهینی، در کمال ادب و از سر اخلاص بیان کنند هیچ اشکالی ندارد اما اینکه آستانه تحمل و سطح نقد پذیری دولتمردان پایین باشد و ضمناً حِصاری دور منتقدین جناحی و حتی فرا جناحی خود کشیدن اشکال دارد و کاری بسیار ناپسند و غیر دمکراتیک به حساب میآید. هرچند که دولت یازدهم، فعالیتهای خود در عرصه اقتصاد را با انتقاد شدید به سیاستهای اقتصادی دولتهای نهم و دهم آغاز کرد اما با نیم نگاهی به کارنامه ۵۵ ماهه دولت تدبیر و امید دقیقاً می بینیم که غالب سیاستهای مورد انتقاد دولت اول و دوم آقای روحانی از دولتهای نهم و دهم متأسفانه درست بعنوان اصلی ترین سیاستها، محورها و راهکارهای عملیاتی همین دولت در عرصۀ اقتصاد بکار گرفته شده است!! از جمله هدفمندی یارانه ها، مشکلات بانکی و نرخ بهره، برداشت غیر قانونی از صندوق توسعه، افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، تجارت و مراوده با برخی از کشورها و ناتوانی در مهار رکود، تورم، بیکاری و بحران های کارگری و ورشکستگی کارخانجات و….

وی اظهار داشت: با وجود این سیاستها، مشکلات موجود و عدم تحقق وعده های اقتصادی داده شده توسط آقای روحانی، پر واضح است که بالاخره جمعی از اقتصاددانان و کارشناسان برجسته کشور، انتقاداتی را بر عملکرد دولت و تیم اقتصادی آن داشته باشند اما اگر قرار باشد که به صرف انتقاد این عزیزان، از آنها بدمان بیاید و از آنان متنفر باشیم!! یا آنها را نامحرم بدانیم، درب اتاق دولتمردان را به روی آنان ببندیم، نام آنها را در لیست سیاه بگذاریم و در هیچ نشست و جلسه ای هم دعوتشان نکنیم و دست آخر اینکه، رسانه های دولتی و همسو با دولت را نیز مجاب کنیم که هیچیک از نظرات و مصاحبه های آنان را چاپ و منتشر نکنند!! اصلاً کار صحیح و پسندیده ای نیست.

در همین راستا اقتصاددانانی را که هر چقدر هم برجسته و صاحب نام باشند اما چون منتقد سیاستهای غلط دولت هستند و با نظرات مردان اقتصادی دولت نیز همسو نمیباشند را اشخاصی بیسواد و بی اهمیت دانستن و برعکس کسانی را که شاید سواد قابل قبول اقتصادی هم نداشته باشند را فقط بدلیل اینکه به به و چه چه گوی دولت هستند و در برابر تیم اقتصادی دولت هم چشم بسته سر تعظیم فرود می آورند را آقای دکتر و پرفسور و اقتصاددان برجسته نامیدن کاری غلط و خیانت به این کشور است.

علیپور خاطر نشان کرد: اینکه جناب آقای روحانی طی چند سال گذشته، بارها در سخنان شان فرموده اند که چنانچه کسی دولت را نقد کرده و اشتباهات دولت را متذکر شود ایشان و سایر دولتمردان به او احترام گذاشته و به وی تواضع میکنند و دست او را نیز می بوسند خیلی خوب است و باید این اعتماد به نفس قوی ریاست محترم جمهوری را ستود اما بعید میدانم که تاکنون چنین فرمایشاتی محقق شده و از حد سخن به عمل مبدل گردیده باشد. زیرا گذر زمان این واقعیت را بخوبی نشان داده که حتی انتقاد دلسوزانۀ دوستان و یاران خودتان را هم برنتافته و با شکایت دولت، حتی برخی از آنان را صرف انتقاد از سیاستهای غلط و نادرست دولت به زندان انداختید!!

اینجانب در تیر ماه سال ۹۲ برای اولین بار و بعدها پی در پی و به کرات، علناً و از طریق رسانه های گروهی خدمت جنابعالی عرض کردم چنانچه وعده هائی را که به ملت داده اید عملی نکنید و اگر دولتمردان عزیز، مردم را فراموش کرده و بین خود و مردم و فعالان اقتصادی دیواری بلند بکشند (که البته نمونه های آن بسیار مشاهده شده بود) و نهایتاً اگر به درد و مشکلات و خواست مردم بی توجهی کنید قطعاً روزگاری بدتر از سالهای ۸۴ تا ۹۲ را تجربه خواهیم کرد (زیرا از قدیم گفته اند فرض محال، محال نیست) و آن زمان دیگر بوسیدن دست منتقدین هم دردی را دوا نخواهد کرد و بمرور اعتماد مردم از دولت سلب خواهد شد که متأسفانه به عرائضم توجهی نکردید حال می بینید که زمان چه زود گذشت است.!! ای کاش بجای قدردانی از نقادان و بوسیدن ظاهری دست منتقدین و آن هم فقط در حد حرف، فی الواقع به انتقادات و دل نگرانی های دوستان دلسوز کمی توجه میکردید و آنان را غیر خودی نمیدانستید تا کارها و امورات کشور بهتر پیش میرفت و امروز بجایی میرسیدیم که هم جنابعالی و هم مردم عزیزمان و در کل همه جامعه از اوضاع و احوال کشور و معیشت خود راضی می بودند.

سبزعلیپور تصریح کرد: چهار سال دولت یازدهم با بی اعتنایی و قهر دولت با منتقدین سپری شد، هر چند که این ایام به ما هم خیلی سخت و نگران کننده گذشت اما باز هم بخاطر عشق و علاقه به میهن و ملت و آرزوی رشد و شکوفایی اقتصاد ایران، تمامی کج خلقی ها و بی مهری ها با خود را بورطۀ فراموشی سپردیم و پس از پیروزی حضرتعالی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، بدون فوت وقت آغاز دولت دوازدهم را به شما تبریک گفتیم و در واکنش به سخنان تان در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از پیروزی در انتخابات ۹۶ و همچنین دعوت جنابعالی از مخالفین و منتقدینش جهت یاری و همکاری با دولت، صادقانه خدمتتان عرض کردیم: منتقدین اقتصادی آماده همکاری با دولت جدیدتان هستند و دست دوستی و همکاری نیز بسوی تان دراز می کنند بشرطی که دست رد به سینۀ شان نزنید!!

از آنروز حدوداً ۹ ماه سپری شده اما طی این مدت نه تنها دولت دوازدهم دست ما را به گرمی نفشرده است بلکه باز هم متأسفانه درب به همان پاشنۀ سابق چرخیده و ما همان مغضوب درگاه دولت تدبیر و امید بوده ایم که واقعاً جای تعجب دارد.!!

به اعتقاد اینجانب، پیشرفت در بُعد اقتصادی، لازمۀ بقا و شکوفایی نظام سیاسی و اجتماعی است. پیشرفت اقتصادی با شاخص های متعددی سنجیده میشود. منجمله: رشد تولید سرانه در جامعه، نرخ بیکاری، نرخ تورم، توزیع درآمد بین آحاد مردم، متوسط میزان تحصیلات نیروی کار، دسترسی به خدمات آموزشی و بهداشتی، امید به زندگی، میزان تولیدات فرهنگی، تأمین زندگی در زمان بازنشستگی و بیکاری و…. از جمله شاخص‌ های پیشرفت اقتصادی است. لکن این فاکتورها آنهم در کشور کهن، مهم و ثروتمندی همچون ایران دور از دسترس نیست فقط کمی همت، اراده و وفاق، دوستی و همکاری نیاز دارد.

با تمام این تفاسیر، حضرتعالی روز پنجشنه گذشته ۱۲ بهمن ماه سالجاری درحاشیۀ تجدید بیعت هیأت دولت با آرمانهای انقلاب در حرم مطهر امام خمینی (ره) طی سخنانی متفاوت و تأمل برانگیز فرمودید که: «نقد و اعتراض حق مردم است و هیچکس نمیتواند ملت بزرگ ایران را از اظهارنظر، نقد و انتقاد و حتی اعتراض باز دارد»!! سپس خاطرنشان کردید که همه مسئولان کشور باید در برابر تمامی خواسته ‌ها و مطالبات مردم گوش شنوایی داشته باشند.

همچنین به بی توجهی و بی اعتنایی شاه به خواست و صدای مردم اشاره نمودید و تأکید کردید که «رژیم گذشتهبه این دلیل همه چیز را از دست داد که صدای نقد و نصیحت مردم و صدای مصلحان، ناصحان، علما، بزرگان و فرهیختگان کشور را نشنید. فقط صدای انقلاب مردم را شنید. حکومتها باید صدای نصیحت، خواست، مطالبه، انتقاد و اعتراض مردم را بخوبی بشنوند.»!!

اینها بخشی از سخنان جنابعالی بود که ما را به تعجب و سوال واداشت که واقعاً این روحانی است که این سخنان را بر زبان جاری میکند.؟ آیا اتفاقی افتاده؟ چرا به یکباره ریاست محترم جمهوری ۱۸۰درجه چرخش پیدا کرده و پس از ۵ سال علاقمند به شنیدن صدای منتقدین، ناصحان و مصلحان شده است؟

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان اظهاراش با این عبارات جمع بندی کرد و گفت: جناب آقای روحانی عزیز، اصلاً کاری به این نداریم که چه شد که حضرتعالی به یکباره متحول شده و این سخنان زیبا را بر زبان خود جاری کردید و هرگز بدنبال کنکاش موضوع هم نیستیم بلکه هر چه شده و هر چه اتفاق افتاده، خوش یُمن و مبارک بوده است، فلذا از همین رو ما نیز رفتار گذشتۀ دولت با منتقدین را به ورطۀ فراموشی می سپاریم و سخنان جدیدتان را به فال نیک میگیریم و این سوال را از شما می پرسیم که با عنایت به فرمایشات اخیرتان، آیا از این به بعد سخنان ما را هم خواهید شنید؟امیدوارم پاسختان مثبت باشد و بالاخره منتقدین منصف خودتان را برای یکبار هم که شده در دولت تدبیر و امید خوشحال نمائید و از این لحظه به بعد منتقدین را به مبلغین دولت مبدل نمائید./انتهای پیام

تاریخ انتشار خبر: ۹۶/۱۱/۱۵

Leave a Comment