آقای روحانی، سخنان دیشب تان با مردم اصلاً به دل ننشست!!

واکنش سبزعلیپور به گفتگوی تلویزیونی شب گذشته رئیس جمهور با مردم 

محمدرضا سبزعلیپور صاحب نظر اقتصادی و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به گفتگوی اختصاصی شب گذشته رئیس جمهور با مردم واکنش نشان داد و طی یادداشتی در صفحۀ رسمی خود در شبکه تلگرام نوشت:

با عنایت به گفتگوی دیشب ریاست محترم جمهوری با مردم شریف ایران که از شبکه یک سیما پخش شد، ضروری دانستم تا دست به قلم برده و نکاتی چند را خدمت ایشان متذکر و یادآور شوم، از همین رو اعلام میکنم که توقع و انتظار نگارنده و مردم فهیم و شریف ایران از سخنان شب گذشتۀ جناب آقای روحانی این بود تا گفتگوی این دفعۀ ایشان با مردم تفاوت اصولی و ریشه ای با گفتگوهای پیشین وی میداشت و حداقل اینبار مستند و از کارهای انجام شدۀ واقعی و به ثمر نشستۀ دولت با ملت غیور سخن می گفتند و از به کار بردن کلماتی تکراری و نا امید کننده همچون انشاالله، احتمالاً، شاید و باید، حتماً، قول میدهم …. و یا از ارائه آمارهای غیر واقعی امتناع می ورزیدند و باز هم به شعور بندۀ حقیر، مردم، صاحب نظران سیاسی و اقتصادی، مسئولین نظام و غیره بی توجهی و توهین نمیکردند و بلکه با ادبیاتی متفاوت و مهربانانه از مردم بابت تمامی کم و کاستی ها، فشارها و سختی هایی که طی حدود پنج سال گذشته به کار و زندگی مردم و فعالان اقتصادی وارد شده است و وعده هایی که محقق نگردیده بنوعی از همه عذرخواهی و دلجویی و طلب حلالیت میکردند که چنین چیزی مشاهده نگردید و برعکس همچون آدمی پیروز و موفق، باز هم از موضع قدرت هم با ملت صحبت کردند.!!

لکن برخلاف گذشته اصلاً تمایل ندارم تا قلم فرسائی ام بلند و طولانی باشد و با نوشته های طولانی ام روح و روان خستۀ ایشان و مردم عزیزمان را خسته تر بکنم پس فقط بطور اجمال و کوتاه به نکاتی چند اشاره میکنم تا بقیۀ موضوع را خوانندگان محترم خود تشخیص و راجع به آن منصفانه قضاوت کنند، بقول معروف (من از مفصل این نکته مجملی گفتم تو خود حدیث مفصل بخوان  ازین مجمل“). 

درست است که رئیس‌جمهور محترم در سخنان شب گذشتۀ خود باز هم درباره محاسن و اقدامات دولت تدبیر و امید صحبت کرده و از اقدامات دولت فبلی خویش (دولت یازدهم) قاطعانه دفاع کردند اما گذشته از تأیید و یا تکذیب این گفته‌ های ایشان، باید عرض کنم که انصاف این بود که آقای روحانی نیم ‌نگاهی هم به نیازها، مشکلات و حرف دل مردم و فعالان اقتصادی می انداختند و به آنها توجه و اشاره می‌نمودند، زیرا فشارهای اقتصادی سالهای گذشته و مبهم بودن آینده و زندگی مردم آنهم زیر سایه سنگین رکود، تورم افسارگسیخته و گرانی، رشد بیکاری، کاهش ارزش پول ملی، افزایش وحشتناک نقدینگی در جامعه و بدهی سنگین دولت به بانکها و پیمانکاران، بلاتکلیفی برجام، ورشکستگی شرکتها و کارخانجات، تحریمهای جدید آمریکا برعلیه ایران و وجود تحریمهای مالی و بانکی و دهها مورد دیگر موجب شده تا بحث اقتصاد و مشکلات و نابسامانی ‌های آن به مهمترین دغدغه و مشکل مردم تبدیل شود، که از تبعات ملموس همین نابسامانی ها، نارضایتی و اعتراضات اخیر مردم در کف خیابانها بود که دل همه را به درد آورد، لکن مردم همچنان امیدوار و منتظر فعالیتهای دولت دوازدهم برای بهتر شدن شرایط اقتصادی‌ و ارتقاء سطح معیشت زندگیشان هستند. همچنین پایبند بودن دولت به تعهداتش، مسئله مهم دیگری است که مردم روی آن تأکید بسیار دارند و از رئیس‌ جمهورشان می خواهند که اگر قولی به مردم داده، حتماً آن را انجام دهد و به تمام وعده‌ هایش وفادار باشد تا مردم فرق این دولت را با دولت پیشین، قلباً احساس کنند، درغیر اینصورت بابت عدم اجرای وعده های داده شدۀ خویش، حداقل شجاعانه از مردم ایران عذرخواهی کرده و رک و راست دلایل عدم اجرا و یا موانع موجود بر سر راه آنها را به ملت شریف ایران بگوئید اما به عینه می بینیم که نه تنها از عذرخواهی خبری نبوده و نیست بلکه خیلی شجاعانه از کارهای نکرده و وعده های محقق نشدۀ خویش نیز راضی بوده و به جای سخنان مهربانانه خود در گفتگوی تلویزیونی، متأسفانه هر از چند گاهی، ملت شریف ایران را نیز دلخور میکردند!! 

* قرار بر این بود تا مثلاً این گفتگوی آقای روحانی صریح و چالشی باشد، هر چند که مجری منتخب هم جوانی جسور، مسلط و با تجربه بود اما بندۀ خدا هر بار که میخواست سوالی بپرسه و یا انتقاد نرمی از آقای روحانی بکند ابتدا بطور ملتمسانه میگفت که (چون جنابعالی الان لبخند بر لب دارید، پس لطف کنید به این سوال هم پاسخ دهید)!!» یعنی در اصل مشخص و مبرهن بود که مجری از آقای روحانی خوف داد و از وی میترسد و از عواقب سوالش وحشت دارد!!

مجری قبل از پرسیدن هر سوالی، بارها اعلام میکرد که آقای روحانی ببخشید جسارت میکنم، شرمنده ام، جسارتاً، عذر میخواهم، اگر جسارت نباشد و دهها عبارت دیگر از این قبیل!! در صورتیکه رئیس جمهور و تمامی مسئولین سیاسی و اقتصادی و غیره، وظیفه شان پاسخگو بودن به مردم است و خبرنگاران و گزارشگران نباید ترسیده و احساس نا امنی کنند زیرا سوال پرسیدن از مقامات کشوری و لشگری جسارت نمیخواهد بلکه وظیفۀ حرفه ای مجریان و خبرنگاران است که بابت طرح سوال و انتقاد آنهم بعنوان نماینده مردم، نیازی به عذرخواهی مکرر از آقایان ندارد!! پس چرا مجری در مقابل رئیس جمهور مردمی همچون روحانی، اینقدر دلنگران و مضطرب بود و احساس ترس میکرد؟

* جناب آقای روحانی در تمامی صحبتها و سخنرانی های پیشین خود بنوعی بر این موضوع پافشاری و تأکید می نمودند که: برجام زندگی ما را نجات داده و به ما عزت داده و…. !! اما در عجبم که چرا دیشب ایشان در سخنان خود اصلاً به سمت برجام نرفتند و یادی از این توافقنامه نکردند؟!! شاید بلایی سر برجام آمده و یا خاصیت گذشته خود را از دست داده که دیگر ارزش صحبت کردن راجع به آن احساس نمیشود و یا خبرهایی در خصوص برجام در پس پرده وجود دارد که فقط آقای روحانی از آن باخبرند و از کنار آن بی سر و صدا گذشتند!!

* نکته قابل توجه دیگر این بود که آقای روحانی بعد از گذشت حدود ۵ سال از در دست گرفتن قدرت، متأسفانه هنوز از مسکن مهر عصبانی هستند و به آن حمله میکردند که این نشانۀ خوبی نیست!!‌ سپس ایشان مسکن مهر را قوطی کبریت نامیدند!! خوب وقتی که رئیس جمهور چنین تعبیری را در ارتباط با مسکن مهر بر زبان می آورند دیگر چه توقعی از مسئولین دیگر از جمله آقای آخوندی باید داشته باشیم؟ جناب آقای روحانی باید به این مهم الطفاط نظر داشته باشند که همۀ مردم ایران، صاحب قدرت و ثروت نیستند و همه آنان نمیتوانند در مناطق گرانقیمت تهران و یا سایر استانها خانه و ویلا خرید و در آنجا زندگی کنند، از همین رو این مسکن مهری که جنابعالی قوطی کبریت خطابش کردید برای جمع زیادی از ملت ایران حکم کاخ سعدآباد را دارد و زندگی در همین مسکن مهر جزء رؤیاهای آنان میباشد!! پس لطفاً با استفاده از این ادبیات دل جمع زیادی از مردم ایران را نشکنید.

* موضوع مهم دیگر اینکه جناب آقای روحانی درخصوص مشکل سپرده گذاران و مالباختگان اظهار داشتند که من به مردم قول میدهم که ما مردم را فراموش نکرده ایم، سپس فرمودند که مشکل ۹۸% از سپرده گذاران در مؤسسات اعتباری ورشکست شده را حل و فصل کرده ایم و فقط طلب ۲% باقیمانده است!! باید خدمت ایشان عرض کنم که، قربان برعکس فرمودید، زیرا واقعیت امر این است که ظاهراً طلب ۲% از مالباختگان پرداخت شده و مشکل ۹۸% همچنان باقیست!! مستحضر باشید که شما طلب ۹۸% از سپرده گذاران را فقط بررسی کرده اید نه پرداخت!! معنی حل و فصل کرده ایم (بررسی پرونده ها نیست) بلکه پرداخت مبالغ و تسویۀ کامل با آنان را حل و فصل اطلاق میکنند!! ضمناً فرمودید که تاکنون بانک مرکزی از محل منابع صندوق توسعه ملی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان جهت تسویۀ طلب مالباختگان پول پرداخت کرده است که باید خدمتتان عرض کنم که جنابعالی درست می فرمائید، بله، مبلغی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان توسط بانک مرکزی از محل منابع صندوق توسعه ملی جهت تسویۀ طلب مالباختگان پول برداشت شده اما تاکنون بیش از ۵ هزار میلیارد تومان به سپرده گذاران پرداخت نگردیده و مابقی این مبلغ در اختیار بانکی است که فعلاً بی سر و صدا دارد با آن کار میکند!! ۶  هزار میلیارد تومان پول بدون سود در اختیارش است که با بهره های ۲۰ الی ۳۰ درصدی با آن کسب درآمد میکنند. یعنی به نام مالباختگان اما در اصل به کام بانکداران!! پس مرحمت فرموده منت این پول را بر سر ملت و مالباختگان نگذارید.!! ضمناً اینکه فرمودید ما مردم را فراموش نکرده ایم آگاه باشید که مردم پول شان را میخواهند نه اینکه شما فراموششان نکرده باسید.!!

* در بخش دیگری از سخنان تان تأکید فرمودید که درآمد دلاری ما بیشتر از هزینه های دلاری ماست!!!

شما بر چه مبنایی این آمار را میدهید؟ کشور ایران مگر روزانه چند میلیون بشکه نفت صادر میکند؟ با توجه به تحریمهای موجود، چه مبلغی از درآمدهای نفتی وارد ایران میشود و چه مقدار آن در خارج میماند؟ ضمناً باتوجه به رکود شدید اقتصادی و افت بسیار بالای صادرات غیرنفتی، آیا فکر نمی کنید که عدد ۴۰ میلیارد دلاری که بعنوان درآمد ارزی آنهم از قِبل صادرات غیرنفتی اعلام نمودید بسیار خوشبینانه و در اصل غیر واقعی میباشد؟ درآمد ارزی ما خیلی کمتر از رقم اعلامی جنابعالی میباشد!!!

* فرمودید که قاچاق را طی چند سال گذشته حدود ۱۵ میلیارد کاهش یافته است!!

حضرتعالی بر چه مبنایی میفرمائید که قاچاق کالا صد در صد کاهش یافته است؟ این آمار را چه کسی و یا کدام نهاد به شما داده است؟ مگر آقایان لب مرزها دستگاه قاچاق شمار گذاشته اند و یا قاچاقچیان را میشناسند که اینطور قاطعانه آمار داده اند که دقیقاً ۳۰ میلیارد دلار قاچاق یکی دو سال قبل به یکبار ۱۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است؟ لطفاً برای این ادعا، دلایل مستند و محکمه پسندی ارائه دهید.

* راجع به افزایش نرخ ارز هم وقتیکه مجری سوال کرد که قیمت دلار ۴۷۵۰ تومان شده، و شما چه برنامه ای برای کاهش قیمتها دارید که جنابعالی ابتدا مقاومت کرده و بعد به مجری فرمودید: دلار این قیمت نیست، شما هم وسط دعوا نرخ تعیین نکنید!! این بندۀ خدا نرخی تعیین نکرد، مگر روز یکشنه گذشته دلار تا بیش از ۴۷۲۰ تومان افزایش پیدا نکرد؟

حضرتعالی در پاسخ به سوالات ارزی مجری که راجع به قیمت بالای دلار و کمبود ارز در بازار پرسیدند، با کلی گویی پاسخ دادید:

کمبود منابع ارزی نداریم!!

نوسان قیمت ارز بلند مدت نخواهد بود!!

بانک مرکزی موظف است قیمت ارز را پایین بیآورد!!

این شایعه که دولت قیمت ارز را برای تامین کسری بودجه بالا میبرد درست نیست زیرا این نوسانات آثار منفی بر زندگی و آرامش مردم برجای میگذارد!!

بزودی قیمت ارز کاهش پیدا میکند!!

تمام پاسخ های شما به سوالات مجری، احساسی و بدون سند و مدرک بود زیرا خودتان هم بخوبی میدانید که هیچکدام یک از پاسخهای شما درست نبوده، زیرا کمبود ارز قطعاً داریم، نوسان قیمت ارز با سیاستهای غلط فعلی شما، هرگز کوتاه مدت نخواهد بود، اینکه بانک مرکزی موظف است قیمت ارز را کاهش دهد، خوب این را هر آدم عوامی هم میداند که این کار وظیفه بانک مرکزی میباشد!! و اینکه نرخ ارز بزودی کاهش میباشد، جمله ای احساسی است زیرا کی و در چه مقطعی از زمان قیمت دلار افزایش پیدا کرده و بعداً پایین آمده؟ بلکه همیشه تا هر مقدار که رشد کرده، متأسفانه در همان سطح باقیمانده، پس نرخ دلار کاهش نخواهد یافت.!! چرا اینگونه پاسخ دادید؟   

* از جنابعالی درخصوص آلودگی هوا سوال میشود، که شما بجای ارائه راهکار و برنامه ای درست یا میفرمائید که قرار است نهال کاشته بشود و حداقل ده سال طول میکشد تا آن نهال ها درخت شوند!! یعنی ملت را به آینده ای نامعلوم رجعت میدهید که در آن تاریخ قطعاً شما بر مسند قدرت نخواهید بود!! و یا میفرمائید برای حل مشکل آلودگی هوا باید حمل و نقل عمومی رو توسعه بدهیم!! یا برنامه میدهید که بیش از ۲۵۰ هزار کامیون معیوب وجود دارد که باید همه ناوگان حمل و نقل را تبدیل به احسن بکنیم و سالی ۷۰ هزار دستگاه کامیون را از رده خارج و با کامیونهای نو جابجا خواهیم کرد!! آیا به گفته های خودتان اعتقاد دارید؟ آیا واقعاً شما میتوانید۷۰ هزار دستگاه کامیون را طی یکسال نوسازی کنید؟!! چرا از این وعده های غیر قابل اجرا میدهید؟

 * و دهها مورد از همین دست که دیگر نمیخواهم به تک تک آنها اشاره کنم.

جناب آقای روحانی، مردم عزیز و فعالان اقتصادی کشورمان، به ‌امید شنیدن برنامه ‌ها و اهداف روشن و خوشحال کنندۀ جنابعالی، مشتاقانه پای تلویزیونهای خود نشستند تا شاید ببینند که رئیس جمهور و سکاندار دولت شان، چه برنامه ای دارد، چه کارهایی انجام داده و چه ابزاری در دست دارد تا بتواند گرهی از مشکلات ایران و ایرانی را باز کند اما متأسفانه سخنان حصرتعالی نه ‌تنها کلی گویی بود بلکه تأمل برانگیز و مأیوس کننده نیز بود!! بطور مثال: هر سوالی که مجری از شما پرسید، جنابعالی با یک جمله کلی و کوتاه به او پاسخ دادید!!

رشیدپور: آقای رئیس جمهور، قاچاق؟

روحانی: باید متوقف بشود!!

رشیدپور: آقای رئیس ‌جمهور، ارز؟

روحانی: باید کنترل بشود!!

رشیدپور: آقای رئیس جمهور، مشکلات اقتصادی؟

روحانی: باید حل بشود، اینکه چه کسی باید این‌ باید ها را حل کرده و از قوه به فعل درآورد؟ کاملاً مشخص میباشد. شخص آقای رئیس‌جمهور؟

مردم به دنبال شنیدن این پاسخ های کلی از شما نبوده و نیستند بلکه بدنبال راهکار و عمل میباشند.

شما اینقدر خوب توصیه میکنید و طرح میدهید که اگر رئیس جمهور ایران اسلامی و دولتمردان همگی گوش شنوایی داشته باشند و به توصیه های دلسوزانه حجت الاسلام حسن روحانی عمل کنند، همه مشکلات کشور حل خواهد شد!!

ای کاش جناب آقای روحانی این نکته مهم را درمییافتند که هر بار بدین شکل با مردم مواجه و به این صورت با آنان صحبت میکنند، قطعاً بخشی از۲۴میلیون رأی خود و حامیان شان را از دست میدهند. پس کاش ایشان متوجه میشدند که وقتی بجای پرداختن به مشکلات ومسائل جدی و واقعی جامعه به سئوال و جوابهای تصنعی، پوک و سطحی میپردازند در حقیقت به شعور مردم توهین میکنند.

با این اوصاف اگر حسن روحانی مصاحبه نمیکرد و با مردم سخن نمی گفت: سنگین تر بود. زیرا نحوه صحبت کردن شان با مجری طوری است که گویی هیچ اتفاقی در کشورمان نیفتاده و همه چیز در امن و امان است!!

مع الوصف در خاتمه عرض میکنم که (آقای روحانی، سخنان دیشب تان با مردم اصلاً به دل ننشست!!) زیرا از قدیم گفته اند: (هر سخن کز دل برآید – لاجرم بر دل نشیند) ولیکن تصور میکنم که جنابعالی از صمیم قلب با مردم سخن نمیگوئید و فقط چند جمله ای را علیرغم میل باطنی تان بر زبان جاری میکنید که فقط سخنی گفته باشید که اینگونه سخن گفتن دلچسب نیست و شنوده را راضی و خشنود نمی کند!!./انتهای پیام

 محمدرضا سبزعلیپور
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران

 

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۰۳

Leave a Comment