روز تجارت جهانی خرداد ماه ۱۳۹۵

835

باتوجه به مهم بودن حضور ایران در عرصه جهانی و بنوعی قرار گرفتن در مسیر جهانی شدن و باتوجه به اهمیت تجارت جهانی و روند جهانی شدن اقتصاد ایران، متأسفانه بابت چنین امر مهمی برخی از روزها فقط جسته و گریخته صحبتهای متفاوتی از زبان تعدادی از مقامات دولتی و کارشناسان اقتصادی شنیده میشود ولیکن هیچ برنامه مدونی پشت سر آن نیست و به جرأت میتوان گفت که همه چیز در حرف و شعار خلاصه شده و میشود!! بعضاً دولتها برای کسب وجهه و بهره برداری تبلیغاتی به نفع خود، هر از چندگاهی یاد پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی WTO می افتند و وعده و وعیدهایی در این خصوص به مردم ارائه میدهند که آنهم پس از مدتی بورطه فراموشی سپرده میشود.
اما هیچگاه مقامات ارشد دولتی و فعالان برجسته اقتصادی بخش خصوصی چند ساعتی را دور هم جمع نشده اند تا در ارتباط با موضوع مهم تجارت جهانی و روند جهانی شدن اقتصاد ایران با یکدیگر گفتگو و تهاتر افکار کرده، راهکارهای اجرایی خود را ارائه داده و از بنگاههای اقتصادی و شرکتهایی که در مسیر جهانی شدن ایران قدمهای مهم و تأثیرگذاری برداشته اند قدردانی کنند که این موضوع از دو حال خارج نیست. یا اصلاً برای دولتها مهم نبوده که به آن اهمیت نداده اند و یا اینکه مهم بوده اما بدلیل مشغله کاری هیچگاه زمینه چنین نشستی فراهم نشده است.
نظرباینکه از سالها پیش خلاء چنین نشستی بین دولت و فعالان اقتصادی را احساس میکردیم با مشورت دوستان و بزرگانی از دولت و بخش خصوصی مقرر گردید تا روزی را به این موضوع اختصاص دهیم و این روز را هم به رئیس دولت یازدهم جناب آقای روحانی پیشنهاد کنیم تا در صورت موافقت ایشان، این روز مهم در تقویم ملی ایران نیز گنجانیده شود. بر همین اساس طبق تصمیمات مأخوذه مقرر گردید تا سالروز عضویت ایران نزد اتحادیه مراکز تجارت جهانی WTCA و روز رسمی شدن مرکز تجارت جهانی ایران در جهان به عنوان روز تجارت جهانی و روز جهانی شدن تعین شود.

Glass globe with stock chart

Glass globe with stock chart

مرکز تجارت جهانی ایران فعالیت خود را از سال ۱۳۶۹ در ایران آغاز کرد و روز ۵ خرداد ۱۳۷۵ نیز رسماً به عضویت اتحادیه مراکز تجارت جهانی WTCA که مقر آن در شهر نیویورک آمریکا میباشد درآمد و از آن تاریخ به بعد بعنوان یکی از ۳۲۶ مرکز رسمی جهان شناخته شد، از همین رو تصمیم بر این گردید تا روز پنجم خرداد هر سال مراسمی تحت عنوان روز تجارت جهانی(روز جهانی شدن) با حضور مقامات دولتی و بخش خصوصی برگزار و برنامه های متنوعی در جهت بزرگداشت این روز اجراء شود. در همین راستا روز پنجم خردادماه ۱۳۹۵ اولین مراسم روز تجارت جهانی(روز جهانی شدن) در تهران برگزار خواهد شد.
لذا از این فرصت استفاده کرده از همه دولتمردان، سازمانهای اقتصادی ذیربط، فعالان برجسته اقتصادی، دوستان و رسانه های گروهی و ارباب جرائد درخواست میکنم تا با حمایت و همکاری خود، ما را در این راه پر فراز و نشیب یاری دهند تا روز پنجم خرداد ماه سال ۹۵ مراسم باشکوه و قابل قبولی را تحت عنوان روز تجارت جهانی(روز جهانی شدن) در تهران برگزار نمائیم.
اطلاعات تکمیلی از جمله مکان و زمان دقیق برگزاری، نام سخنرانان و…. متعاقباً اعلام خواهد شد.

Leave a Comment