پاسخ سبزعلیپور به اظهارات ولی اله سیف

نظربه انتشار مطلبی تحت عنوان، ولی اله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی نسبت به یادداشت «مدیریت زورخانه‌ای در پول‌ خانه ایران» به قلم محمدرضا سبزعلیپور واکنش نشان داد، روابط عمومی مرکز تجارت جهانی ایران جوابیه ای را به قلم آقای سبزعلیپور در پاسخ به اظهارات آقای ولی اله سیف جهت انتشار به خبرگزاری تسنیم ارسال نموده است. متن جوابیۀ رئیس مرکز تجارت جهانی ایران به سخنان رئیس کل سابق بانک مرکزی بشرح زیر میباشد:  

بالاخره خدا را شاکرم که انتشار یادداشت حقیر در رسانه ها موجب شد تا بالاخره پس از گذشت حدود ۱۴ ماه، جناب آقای سیف از سایه خارج شده و روزۀ سکوت شان را بشکنند و مطالبی احساسی و نه چندان درستی را به اینجانب نسبت بدهند اما دقیقاً مشخص ننموده اند که این مطالب را بعنوان آقای سیف مشاور پولی و بانکی رئیس جمهور نگاشته اند و یا بعنوان آقای پهلوان سیف که عضو هیأت رئیسه فدراسیون ورزشهای زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی میباشد؟ و یا اینکه ایشان تحت عنوان شخصیت حقیقی آقای سیف که اقتصاد ایران را نابود کرده، نرخ ارز را به این روز انداخته، ارزش پول ملی را به پایین ترین سطح کشانده و گرانی های کمرشکن را به مردم تحمیل نموده و در حال حاضر در مظان اتهام نیز میباشد بر اینجانب غضب کرده و بر یادداشت بنده تاخته اند؟!!   

درکل قصد اطاله کلام ندارم و به اختصار چند نکته ای را یادآوری میکنم شاید برای حضور ذهن ایشان نیز مفید باشد.

جناب آقای سیف، ظاهراً مشغله کاری و کثرت پست و سمتهایتان باعث شده تا اینجانب را به کلی فراموش کنید!! بنده همان شخصی هستم که وقتی سال ۹۲ خبر انتخاب جنابعالی را بعنوان ریاست بر بانک مرکزی به شما دادم و گفتم که دوستانم در دولت خبر داده اند که شما بعنوان رئیس بانک مرکزی انتخاب شده اید، که در پاسخ گفتید تا این نهاوندیان سر راه باشد بعید میدانم که مرا به این سمت بگمارند و من عرض کردم که شرط ریاست بر بانک مرکزی داشتن حداقل ده سال سابقه بانکی است که شما این سابقه را دارید و آقای روحانی پافشاری کرده و جنابعالی را انتخاب کرده است که حضرتعالی از آن لحظه به بعد از شوق و ذوق و خوشحالی ریاست بر بانک مرکزی در پوست خود نمی گنجیدید و از آن تاریخ به بعد هر بار که بنده را میدیدید مرا در آغوش میکشیدید!!!

تا اینکه چند ماه بعد از تکیه زدن حضرتعالی بر صندلی ریاست بانک مرکزی به شما بطور خصوصی و آنهم خیرخواهانه عرض کردم که سیاستهای غلطی را در پیش گرفته اید و این راهی که میروید عواقب خوبی ندارد اما ظاهراً غرور، سرآپای شما را گرفته بود و دیگر نه چشمانتان کسی را میدید و نه حرف کسی را نمی شنیدید و از همین رو از سخنان بنده نیز مکدر شدید و از همان زمان، فاصلۀ بین ما و شما آغاز شد!!  

از آن تاریخ به بعد مجبور شدم تا انتقادات خودم را به سیاستهای ارزی و پولی و بانکی از طریق رسانه ها به گوش شما و دولت محترم برسانم که بابت همین انتقادات، ناراحتی و دلخوری جنابعالی و دولت محترم روز به روز از اینجانب بیشتر شد.

اما در خصوص یادداشت اینجانب تحت عنوان «مدیریت زورخانه‌ای در پول‌ خانه ایران» که فرموده اید اظهارات بنده ‌گویی‌ و بی پایه و اساس بوده و برای « فرافکنی» و « ایجاد اعتبار» مطرح میشود و اینگونه سخن گفتن رویۀ باطل و همیشگی اینجانب بوده که فاقد هرگونه سند و مدرکی نیز است!! ضمن عرض تبریک بابت انتصاب جنابعالی به سمت عضو هیأت رئیسه فدراسیون ورزشهای زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، باید خدمتتان عرض کنم که اگر سخنان بنده کلی گویی و بی پایه و اساس بوده و رویۀ باطل و همیشگی ام میباشد پس چرا سخنان باطلم اینقدر جنابعالی را ناراحت و دلنگران کرده و بعد از ۱۴ ماه روزۀ سکوت حضرتعالی را شکسته است؟ پس نشان دهندۀ این است که سخنانم چندان هم باطل نبوده زیرا سخن باطل ارزش پاسخ ندارد!!

اما چنانچه اظهاراتم فاقد هرگونه سند و مدرکی نیز میباشد باید عرض کنم که دولت روحانی و غالب دولتمردانش منجمله جنابعالی به کررات نشان داده اید که نه نقد و نه نقاد را اصلی و ابدا تحمل نمیکنید و برای بستن دهان نقادان، راه دادگاه را هم جهت شکایت از منتقدین خوب بلدید، پس اگر اظهارات بنده تا به امروز فاقد هرگونه سند و مدرکی بوده، چطور مرا تحمل کرده و تاکنون برعلیه ام اقامۀ دعوا نکرده اید؟!! عدم شکایت شما نشان دهندۀ این واقعیت است که سخنان و مصاحبه هایم همگی مستدل و دارای سند و مدرک بود است.

اما در ارتباط با افشاگری جنابعالی مبنی براینکه اینجانب در زمان دولت دهم آنهم طی سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ جهت تمدید پرداخت هزینه حق عضویت سالانه «مرکز تجارت جهانی ایران» و همچنین تأمین هزینه مأموریت خارج از کشور مدیران آن مرکز، مبلغ ۳۹۸ هزار دلار با نرخ مبادله‌ای به صورت اسکنانس از بانک مرکزی دریافت نموده ام باید باستحضار مردم عزیزمان برسانم که جنابعالی بعنوان رئیس کل سابق بانک مرکزی اطلاعات تان ناقص میباشد زیرا مصوبه این مرکز از جانب دولت وقت ۶۰۰ هزار دلار بود که حدود ۴۰۰ هزار دلار آنرا از بانک مرکزی به نرخ مبادله ای خریداری کرده بودیم.

ضمناً این مبلغ نه در دو نوبت، بلکه در پنج الی شش نوبت از بانک مرکزی خریداری شده بود که دو الی سه حواله ارزی این مبلغ در سالهای ۹۲ الی ۹۳ به دستور جنابعالی صادر شد (برگ دوم حواله های صادر شده موجود میباشد پس اگر مصوبه دولت دهم اشتباه بود، چرا شما در بدو ورودتان به بانک مرکزی جلوی پرداخت آنر نگرفتید و دو سه نوبت هم خودتان پرداخت نمودید اما به محض اینکه انتقادات بنده از دولت یازدهم و سیاستهای غلط بانک مرکزی شروع شد، مخالفت جنابعالی هم با پرداخت تتمۀ مبالغ ارزی مرکز تجارت جهانی ایران آغاز گردید.!! در ضمن لازم به ذکر است که ما نیازی به ارز اسکناس نداشتیم و از شما درخواست حواله ارزی جهت ارسال به آمریکا را داشتیم که شما فرمودید، بدلیل وجود تحریمهای بانکی، ارتباط بانکی بین ایران و آمریکا قطع میباشد پس بجای حواله ارزی، اسکناس دلار بگیرید و خودتان نحوه ارسال به آمریکا را پیدا کنید. پس گناه خودتان را به گردن ما نیاندازید.!!      

فرموده اید که در سال ۹۴ از ما درخواست مدارک مثبته نسبت به هزینه‌ کرد ارزهای دریافتی را نموده اید که ما مدارکی ارائه نکرده ایم!! محض اطلاع، اولاً مدارک درخواستی و صورت هزینه کرد ارزها را در دو نوبت به بانک مرکزی ارائه نمودیم اما چون شمشیرتان را برای ضربه زدن به منتقدین دولت تیز کرده بودید، مدارک ارائه شده ما را به هیچ عنوان نپذیرفتید.!! ثانیاً، چرا در سال ۹۲ بمحض اینکه رئیس کل بانک مرکزی شدید، مدارک هزینه‌ کرد ارزهای دریافتی را از ما مطالبه نکردید و دو سال بعد یعنی سال ۹۴ وقتیکه انتقادات ما از دولت روحانی بالا گرفت نسبت به اخذ مدارک اقدام نمودید؟

اظهار داشتید که چون ما مدارک هزینه کرد ۳۹۸ هزار دلار را ندادیم، شما دستور دادید تا در دادگاه برعلیه ما شکایت کنند!! اگر شما اینقدر ریز بین و حافظ منافع ملی بودید و چنین اقتداری داشتید، پس چرا پیگیر ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی که به عده ای خاص دادید نشدید و چرا برعلیه هیچیک از دوستان تان شکایت نکردید؟ فقط دنبال ۳۹۸ هزار دلار بودید؟ آیا کمی عجیب و سوال برانگیز نیست؟ شاید هم شما ارقام خرد را پیگیری میکردید و سیاست تان پیگیری ارقام درشت و کلان نبود!!!

محض اطلاع جنابعالی، در شکوائیه شما برعلیه اینجانب نشر اکاذیب، تهمت، افترا و تشویش اذهان عمومی ذکر شده بود!! بله با شکایت شما و نماینده دولت آنهم بجرم انتقاد از سیاستهای غلط دولت و بانک مرکزی، بنده چند ماهی را بیگناه در زندان گذراندم ولیکن بعداً به پرونده رسیدگی و پوچ بودن ادعای جنابعالی ثابت شد و دادگاه قرار منع تعقیب اینجانب را صادر و تبرئه نمود!! بهتر این بود که اول اطلاعات تان را تکمیل میکردید و بعد در پاسخ به یادداشت بنده، مبادرت به نشر اخبار نادرست مینمودید!!

جنابعالی فرموده اید که بنده تحصیلات دانشگاهی ندارم و بیسواد میباشم!! اولاً بنده هرگز ادعای فضل و سواد و عالم بودن نکرده ام و خودم را از همۀ بزرگواران و مردم عزیز ایران بیسوادتر میدانم و فعلاً شاگرد هستم (هر چند که مدارک تحصیلی بنده موجود میباشد) اما شما که دکتر و دارای مدارج عالیه هستید چه گلی بر سر این کشور و اقتصاد ایران زده اید؟!!    

اما باید عرض کنم که حداقل اطلاعاتی در خصوص ورزش باستانی دارم و هرگز نافی محاسن این ورزش سنتی، اصیل و باستانی کشورمان نبوده و نیستم. ضمناً بعید میدانم که ادبیات بنده در یادداشتی که نگاشته بودم در زمینۀ ورزش باستانی سخیف (یعنی جلف، زشت، سبک، قبیح، مبتذل و ناپسند) بوده باشد!! بلکه از بس به ورزش باستانی و پهلوانان قدیم و حال حاضر و همچنین مرشدان بزرگوار کشورمان احترام قائل هستم، که از آن ترسیدم با ورود جنابعالی به عرصۀ ورزش باستانی، اوضاع این ورزش هم همچون اقتصاد ایران بهم بریزد!! زیرا ورزش باستانی کشور و پهلوانان عزیزمان جزء تنها جاها و افرادی هستند که تاکنون بدون حاشیه بوده و هیچ خطا و خاطرۀ بدی از آنان مشاهده نشده است.   

در خاتمه بعنوان برادر کوچک تان به جنابعالی توصیه میکنم که بهتر این بود بجای طرح این مسائلی که ارزش چندانی نداشت، کمی توضیح در خصوص “اقتصاد زورخانه ای” و نحوۀ مدیریت غلط خودتان در بانک مرکزی میدادید که منجربه ازدیاد مشکلات کشور، رشد فساد و کوچکتر شدن سفرۀ مردم شده است!!/انتهای پیام

اظهارات ولی اله سیف را در لینک زیر بخوانید:

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/07/02/2103842/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D9%81-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%B2%D9%88%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D9%88%D9%84-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

Leave a Comment