معاون اقتصادی رئیس جمهور چه گلی بر سر اقتصاد ایران زده که معاونت جدید بازرگانی میخواهد بزند؟

واکنش سبزعلیپور به تهدید واعظی

با این همه خرابکاریها و دسته گل هایی که تیم اقتصادی دولت با همکاری معاون اقتصادی و دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهور به آب داده اند، معاونت جدید بازرگانی رئیس جمهور مگر “سوپرمن” است که با ظهور و آمدنش، بتواند خرابکاریهای آنها را جبران و مشکلات مردم و کشور را رفع و اقتصاد ایران را سر و سامان دهد؟

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران عصر پنجشنبه گذشته در صد و یکّمین نشست ماهانه خود با اعضاء مرکز جامع صادراتی ایران و اولین جلسه در سال جدید طی سخنانی در جمع مدیران شرکتهای صادراتی، صاحبان صنایع و صاحبان سرمایه، فعالان اقتصادی و دانشگاهیان، ضمن اشاره به اوضاع بد اقتصادی و رشد بی رویه و سرسام آور تورم، نسبت به تهدید نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی توسط محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور واکنش نشان داد و گفت: سالهاست که در خصوص اوضاع نابسامان اقتصادی ایران و سوء مدیریتها و اِعمال سیاستهای غلط، سخن میگوئیم و مباحثه میکنیم اما دریغ از یک خبر خوش، یک قدم مثبت و یا تغییر رویه و عملکری متفاوت و معقول!! اگر سالهای گذشته را فاکتور بگیریم و به عملکرد دولت آقای روحانی بپردازیم، باید عرض کنم که حدود ۶ سال است که دربِ نابسامانی اقتصاد روی یک پاشنه میچرخد و برای غالب مردم ایران، هر روز شده است دریغ از دیروز و مشکلات بیشتر میشود و سطح معیشت شان کاهش میابد و خبری از به سامان شدن اقتصاد در راه نیست!! چرا؟

وی افزود: هر دولتی برای ادارۀ امور اقتصادی کشور، تیمی متشکل از چند وزیر و تعدادی مقام اقتصادی دیگر تشکیل میدهد تا اقتصاد کشورشان را سر و سامان داده و بنحو مطلوبی به پیش برند. در سالهای اخیر این روند ادامه داشته و در دولت یازدهم نیز که بیشترین اقتصاددان را بکار گرفته بود، تیم اقتصادی با عضویت چند وزیر از جمله وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی دیگر از دولتمردان تشکیل شد که چندان عملکرد مطلوب و قابل قبولی نداشتند فلذا انتظار بر این بود تا تیم اقتصادی دولت دوازدهم، جمع و جورتر، قوی تر، هماهنگ تر و دارای فرماندهی واحد باشد اما انتخاب مردان اقتصادی در دولت دوازدهم نیز ابهامات و اختلافات را بیشتر کرد و با این وضعیتی که پس از گذشت ۲ سال از آغاز دولت دوم آقای روحانی مشاهده میشود، بعید به نظر میرسد که این تیم هماهنگی لازمه جهت سر و سامان دادن به اقتصاد کشورمان را داشته باشد!!

علیپور اظهار داشت: دو سال پیش جناب آقای روحانی در بدو دولت دوازدهم، برای ادارۀ امور اقتصادی کشور، جدای از وزرای نفت، کار، رفاه و تعاون، راه، مسکن و شهرسازی، نیرو و شخصی را بعنوان وزیر اقتصاد، دیگری را تحت عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی کرد. تا اینجای کار چندان تغییری نسبت به دولت قبلی شان مشاهده نمی شد. اما زمانی اوضاع جالب شد که آقای روحانی شخصی را بعنوان دستیار ویژه خود در امور اقتصادی و شخص دیگری را نیز بعنوان معاون اقتصادی خویش معرفی نمودند.

 این ابتکار رئیس جمهور در ایجاد پستهای جدید اقتصادی نه تنها بوی هماهنگی و اتحاد در تیم اقتصادی دوازدهم را نمیداد بلکه از گوشه و کنار اخباری مبنی بر تشدید اختلافات در بدو فعالیت این تیم به گوش میرسید.!! بطوریکه ابهام زیادی در وظایف معاون اقتصادی و دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهور وجود داشت، یعنی این سوال مطرح بود که چه کار مهمی در این اقتصاد بیمار و آشفته وجود دارد که وزیر اقتصاد و وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر وزرای اقتصادی توان انجام آنرا ندارند که این دو مقام جدید اقتصادی میخواهند آن را انجام دهند؟

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود وزرای اقتصادی دولت و همچنین اضافه شدنِ دو مقام جدیدِ اقتصادی (معاون و دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهورمتأسفانه نه تنها وضعیت اقتصاد ایران در دولت دوازدهم بهتر از دولت یازدهم نشد بلکه مشکلات کشور و مردم چند برابر بیشتر شد!! بطوریکه سال ۹۶ با این توجیه که ما تازه دولت را تشکیل داده ایم و مردم کمی صبر کنید آنوقت خواهید دید که ما چه گلستانی برایتان درست میکنیم، گذشت!! سال ۹۷ بقدری مشکلات اقتصادی زیاد شد که اشک مردم درآمد!! سالجاری نیز با مشکلات کمرشکن اقتصادی شروع شده و تحریمها و جنگ اقتصادی و تنش های بین المللی نیز بر روی آن اضافه و بُهت و نگرانی مردم را چند برابر کرده است!!

در حالیکه مردم شریف ایران منتظر اقدامات مفید و سازندۀ دولت و تیم اقتصادیش برای به سامان کردن اقتصاد کشور و ارتقاء سطح معیشت شان میباشند، متأسفانه دو روز پیش در کمال تعجب جناب آقای نهاوندیان معاونت اقتصادی رئیس جمهور از طرف دولت به مردم چنین توصیه فرمودند: اگر مشکلات و سختی های ۹ ماه باقی مانده سالجاری را تحمل کنیم، قطعاً دشمن ناامید میشود!!

عجب توصیۀ جالب و مدبرانه ای!! این توصیه و یا بنوعی اعتراف صریح معاونت اقتصادی رئیس جمهور بدین معناست که دولت روحانی کلاً وا داده و هیچ برنامه و اراده ای برای حل مشکلات اقتصادی کشور و مردم ندارد!! پس باید طی روزها و ماههای سالجاری هم منتظر سختی های بیشتری باشیم!!

سبزعلیپور افزود: ماه اول سال ۹۸ سپری شد و دو روز دیگر هم ماه دوم سال به پایان خواهد رسید اما در این ۶۰ روزی که از سال جدید گذشته، هیچ خبر مثبتی در خصوص توسعه و رونق تولید به گوش نرسیده و از اَعمال و رفتار دولتمردان بوی توجه به “تولید” به مشام نمی رسد!! تنها مبحثی که در روزهای گذشته از طرف دولت به آن زیاد پرداخته شده، بحث تفکیک “وزارت صنعت، معدن و تجارت” و همچنین احیای مجدد “وزارت بازرگانی” بوده است!! معلوم نیست در سالی که قرار است رونق تولید هدف باشد چرا دولت به یاد رونق بازرگانی افتاده است؟!! آیا چنین سیاست و عملکردی سوال برانگیز نیست؟ چرا پس از گذشت چهل سال هنوز در “آزمون و خطا”، “شل کن و سفت کن” گیر کرده و در “دور تسلسل” افتاده ایم؟!! تا چشم به هم بزنیم ۱۰ ماه پیش رو نیز بسرعت سپری خواهد شد و به انتهای سال ۹۸ خواهیم رسید اما با چه دست آورد مثبتی؟ که هنوز دورنمای آن روشن نیست!!   

وی با ذکر این مطلب که راجع به چرایی مثبت و منفیِ عملکرد و همچنین تفکیک “وزارت صنعت، معدن و تجارت” بسیار سخن گفته و موضوع را از مَنظرِ کارشناسی، تحلیل و واکاوی نموده ایم، به همین دلیل فعلاً قصد ندارم که مجدداً وارد این بحث تکراری بشوم، فقط میخواهم به مورد دیگری در این ارتباط بپردازم که در نوع خود جالب و در خور توجه میباشد و آن اینکه دو سه روز پیش آقای محمود واعظی رئیس دفتر جناب آقای روحانی طی سخنان تهدیدآمیزی خطاب به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اظهار داشتند: درصورت عدم تصویب لایحه تفکیک وزارت صمت در مجلس، طرح تشکیل معاونت بازرگانی در ریاست جمهوری ارائه میشود!!

یعنی جناب آقای واعظی بسیار ظریف و از موضع قدرت، نمایندگان مردم در مجلس را تهدید میکند که اگر تسلیم خواسته دولت نشوید و بی چون و چرا، خواست ما را که تفکیک “وزارت صنعت، معدن و تجارت” میباشد تصویب نکنید، دولت بجای”وزارت بازرگانی” معاونت بازرگانی را در ریاست جمهوری ایجاد میکنیم!! یعنی “وزارت بازرگانی” را بشکلی دیگر و آنهم بدون اینکه به مجلس پاسخگو باشد، بوجود می آوریم!!

اینجانب در پاسخ به تهدید نمایندگان محترم مردم در مجلس از جانب رئیس دفتر آقای روحانی، از جناب آقای واعظی سوال میکنم که معاون اقتصادی رئیس جمهور و شخص نهاوندیان چه گلی بر سر اقتصاد ایران و معیشت مردم زده اند که حالا معاونت جدید بازرگانی رئیس جمهور میخواهد آن گل را بر سر مردم شریف ایران بزنند؟!!!

علیپور تصریح نمود: حاصل عملکرد تیم اقتصادی دولت باضافه معاون و دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهور در سالهای ۹۶ و ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ شد (رکود مضاعف بازار، تورم سنگین و گرانی لحظه به لحظه کالا و خدمات، افزایش بی سابقه نرخ دلار تا حدود ۲۰ هزار تومان، کاهش شدید ارزش ریال، ظهور دلار جهانگیری، بر باد دادن ۱۲ میلیارد دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی و توزیع این مقدار ارز آنهم با نرخ ۴۲۰۰ تومانی بین عده ای از ما بهتران، شکستن کمر تولید و تولیدکنندگان، کاهش صادرات و رشد قاچاق، کاهش سطح معیشت مردم و کوچک تر کردن سفرۀ هموطنان عزیزمان، افزایش بی سابقه و وحشتناک نرخ خودروهای داخلی و خارجی، بطور مثال فروش پراید ۲۰ میلیونی پراید به بیش از ۵۰ میلیون تومان، افزایش نجومی نرخ مسکن، باز گرداندن کوپن و جیره بندی کالا، افزایش سرسام آور نرخ گوشت، سیب زمینی و پیاز، گوجه فرنگی، تخم مرغ، خرما و… ، کمبود دارو و افزایش بیش از حد نرخ دارو و خدمات درمان ودهها مورد دیگر!!!!

باور کنید اگر اختیار اقتصاد ایران را به دست چند جوان بی تجربه و تازه کار میدادیم، حتماً حاصل عملکردشان خیلی بهتر از این دانشمندان میبود!! سال ۹۷ جناب آقای مسعود نیلی دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهور و یکی از تئوریسن های این اقتصاد نابسامان، بدون عذرخواهی بابت عملکرد غلطش که منجربه بروز چنین بحرانی در کشور شد، بی سر و صدا از سمت خویش استعفا داد و از منظر عموم و رسانه ها غیب شد!! حال با این همه خرابکاریها و دسته گل هایی که تیم اقتصادی دولت با همکاری معاون اقتصادی و دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهور به آب داده اند، معاونت جدید بازرگانی رئیس جمهور مگر “سوپرمن” است که با ظهور و آمدنش، بتواند خرابکاریهای آنها را جبران و مشکلات مردم و کشور را رفع و اقتصاد ایران را سر و سامان دهد؟

این صاحب نظر اقتصادی تأکید کرد: من از این تریبون به شما قول میدهم که اگر همین سیاستهای غلط و عملکردهای نادرست دولت باز هم در دستور کار دولتمردان باشد قطعاً با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، و ظهور وزارت بازرگانی و حتی تشکیل دهها معاونت جدید برای رئیس جمهور هیچ اتفاق مثبتی در اقتصاد ایران رخ نخواهد داد و برعکس روز به روز مشکلات بیشتر نیز خواهد شد اما چنانچه سیاستهای غلط دولت اصلاح و از نیروهای متخصص، متعهد و دلسوز و شایسته استفاده شود و از همه مهمتر اینکه اراده ای هم برای انجام کار وجود داشته باشد، مطمئناً با همان تیم اقتصادی سابق دولت و بدون نیاز به معاون و دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهور، “معاون جدید بازرگانی و همچنین وزارت بازرگانی، مشکلات حل و فصل و اقتصاد ایران در کوتاهترین زمان رو به راه و به سامان میشود، پس ایجاد و ظهور معاونتها و دستگاههای جدید مشکل و درد مردم و مشکل اقتصاد ایران نیست بلکه مشکل نابسامانی اقتصاد و به هم ریختگی کشور و زندگی مردم، سیاستهای غلط دولت، عدم ارادۀ دولت برای انجام کار درست، عدم استفاده از نیروهای کاربلد و دلسوز و نهایتاً وجود فساد و بخور بخورهای عده ای خاص میباشد ولا غیر.!!

علیپور گفت: در عجبم که با این کارنامۀ منفی که دولت از خود بجا گذاشته و با این عملکرد نادرستی که خود دولتمردان بهتر از هر کسی از آن باخبرند، چطور آقای واعظی به خود اجازه میدهد که مجلس را برای تصویب لایحه تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت تهدید کند؟ تهدید نمایندگان مردم یعنی تهدید مردمِ ایران!! اگر قرار باشد که هر شخصیتی از هر قوه ای جهت نیل به اهداف خویش، قوۀ دیگری را تهدید کند دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشود. البته در این مورد، مقصر اصلی آن دسته از وکیل الدوله هایی هستند که دست دولتمردان را برای جیره خواری های شخصی خود میبوسند و چون دولتمردان با این وکیل الدوله ها با عتاب و خطاب و بعضاً همراه با بازخواست برخورد میکنند از همین رو آقایان عادت کرده اند تا با همۀ مردم و نمایندگان آنها هم اینچنین برخورد کنند.!!      

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان سخنان خود اظهار داشت: از نمایندگان محترم مجلس خواهش میکنم که به این موضوع با حساسیت ویژه ای برخورد کنند و این واقعیت را از مدنظر خود دور نکنند که مشکل مردم و اقتصاد ایران، ایجاد معاونت های جدید برای رئیس جمهور و ظهور وزارت بازرگانی و بزرگ کردن دولت نیست بلکه مشکل اصلی اقتصاد ما، عملکردهای نادرست و سیاستهای غلط دولت میباشد، پس مجلس محترم باید جلوی زیاده خواهی و بهانه جویی های دولت و دولتمردان را بگیرد و دولت را مجاب کند تا از راههای درست اقتصاد را ساماندهی و مشکلات کشور را رفع و شعار سال یعنی رونق تولید را به جدّ پیگیری نماید.  

دولت باید از تجربیات مثبت و منفی گذشته درس بگیرد و عزم خود را در راستای رشد اقتصاد ایران، اجرای سریع و دقیق اقتصاد مقاومتی و همچنین رفع مشکلات اقتصادی جزم کند تا اوضاع را بنحو مطلوب مدیریت کرده و امورات را تحت کنترل خود درآورد در غیر اینصورت و با فرمانی که طی ۶ سال گذشته پیش رفته مجدداً بخواهد با همین فرمان پیش برود در آنصورت با وجود معاون و دستیار ویژۀ اقتصادی رئیس جمهور، “معاون جدید بازرگانی و همچنین وزارت بازرگانی، باید منتظر روزهای سختی در عرصۀ اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی باشیم./انتهای پیام

Leave a Comment