غروب و طلوع چهار روزه “تخم مرغ” مشکوک و سوال برانگیز بود!!

واکنش سبزعلیپور به سناریوی گرانی و ارزانی تخم مرغ

اینکه چطور و چگونه ظرف سه چهار شب آقایان توانستند حدود ۲۰ هزار تن تخم مرغ را از خارج خریداری، سپس حمل و نهایتاً در بازار ایران توزیع کنند خود معادله ای مبهم و غیر قابل درک میباشد زیرا اینجانب هر طور محاسبه کردم جور درنیامد و تصور میکنم که سوپرمن هم قادر به انجام چنین کاری در این مدت زمان کوتاه نیست.

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به گرانی بیش از حد تخم مرغ واکنش نشان داد و آن را سناریویی سوال برانگیز دانست و گفت: سالهای طولانی است که ملت شریف ایران به فراز و نشیب و بالا رفتن قیمت کالا و خدمات، ارز و سکه، خودروهای داخلی و خارجی و همچنین تعرفه های دولتی و مالیات و در نتیجه رشد افسارگسیخته تورم عادت کرده و بی هیچ اما و اگری، گرانی ها را می پذیرند که در همین راستا غالب مردم فشارهای وارده به خود را تحمل میکنند و امورات زندگی خویش را به سختی و با دشواری اداره میکنند و بقول معروف “با سیلی صورت خود را سرخ میکنند” که این اوضاع نابسامان اقتصادی آنهم در کشور بزرگ و ثروتمندی همچون ایران، هرگز برازندۀ مردم عزیز کشورمان نیست.

وی افزود: اینکه وضع اقتصادمان چرا اینقدر بهم ریخته است و یا چرا کالا و خدمات پی در پی گران میشوند و یا اینکه دلیل نابسامانی و مشکلات اقتصادی ایران سوءمدیریت است یا نه؟ هیچ یک موضوع بحث امروز بنده نیست بلکه قصد اینجانب به زیر ذربین بردن قیمت یک قلم کالای خاص میباشد که ظرف چهار روز گذشته به یکباره بیش از ۵۰% افزایش یافت و به همین دلیل موضوع روز عام و خاص ایران و حتی رسانه های خارجی شد یعنی (تخم مرغ)!!!

علیپور اظهار داشت: اینکه قیمت هر دانه تخم مرغ تا اواخر آذرماه سالجاری چیزی حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ تومان بود و با یک چشم به هم زدن قیمت هر دانه تخم مرغ در اولین روز دیماه حدود ۷۰۰ الی ۷۵۰ تومان شد یک بحث میباشد، اینکه چرا قیمت تخم مرغ به یکبار دو برابر شد بحث دیگری است و اینکه چطور ظرف چهار شب مجدداً مملکت پر شد از تخم مرغ و قیمت آن طبق دستورات صادره با شیب تندی به چیزی حدود ۴۰۰ الی ۴۵۰ تومان رسید نیز بحث مهم دیگری است که موضوع را مبهم و مشکوک میکند!!

وی گفت: پس از اینکه قیمت تخم مرغ یک شبه دو برابر شد و خبر آن نیز به تیتر یک تمام رسانه های دیداری، شنیداری، نوشتاری و شبکه های اجتماعی مبدل شد، مسئول ذیربط در برابر رسانه ها ظاهر شدند و در اولین اظهار نظر خود درباره دلایل رشد قیمت تخم مرغ، افزایش قیمت ۲۵ تا ۳۰ درصدی نهاده های ذرت و کنجاله سویا را دلیل این افزایش قیمت عنوان کردند، سپس مسئولین دیگری دلیل گرانی تخم مرغ را، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اعلام نموده و اظهار داشتند که این بیماری نه تنها در ایران بلکه در اروپا و آمریکا و ژاپن نیز دهها میلیون مرغ را از بین برده است!! پس از این سخنان، به یکباره مسئولین دیگری در حوزۀ بازرگانی و دام و طیور کشور در برابر رسانه ها پدیدار شدند و اعلام کردند که بیش از ۲۰ هزار تن تخم مرغ از خارج وارد ایران شد و توزیع آن هم در بازار و میادین تره بار انجام و مردم میتوانند هر شانه تخم مرغ را با قیمتی حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنند که این خبرِ بسیار خوشحال کننده ای برای مردم بود زیرا ۲۰ هزار تومان ظرف سه شب شد ۱۲ هزار تومان و افتخاری شد برای دولت تدبیر و امید که با زیرکی و تدبیر دولت مردانش توانست کمبود و گرانی تخم مرغ را سه چهار شبه حل و فصل نماید و مشکلی از مشکلات مردم را کم کند که تا اینجای کار همه راضی هستند و باید از دولت محترم قدردانی هم کرد.!!    

سبزعلیپور در ادامه افزود: بنده از ارزانی قیمت تخم مرغ ناراحت نیستم اما هرچه با خودم این موضوع را حلاجی میکنم می بینم که یک جای کار لنگ میزند و ابهامات و سوالات زیادی ذهن آدمی را بخود مشغول میکند!! از همین رو غروب و طلوع چهار روزه “تخم مرغ” سناریویی مشکوک و سوال برانگیز بود!!

ابهامات و سوالاتی بشرح زیر:

* اگر افزایش نهاده های دام و طیور و همچنین آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و معدوم شدن حدود ده میلیون مرغ، علت گرانی و افزایش قیمت تخم مرغ بوده، پس چرا چندان تغیری در قیمت مرغ بوجود نیامد زیرا عقل حکم میکند که در چنین شرایطی اول قیمت مرغ آنهم با شیب تندی افزایش یابد سپس قیمت تخم مرغ. اما در کمال تعجب دیدیم که طی ۳ روز گذشته مرغی آنچنان گران نشد و برعکس فقط قیمت تخم مرغ اوج گرفت!!؟

* اینکه چطور و چگونه ظرف سه چهار شب آقایان توانستند حدود ۲۰ هزار تن تخم مرغ را از خارج خریداری، سپس حمل و نهایتاً در بازار ایران توزیع کنند خود معادله ای مبهم و غیر قابل درک میباشد زیرا اینجانب هر طور محاسبه کردم جور درنیامد و تصور میکنم که سوپرمن هم قادر به انجام چنین کاری در این مدت زمان کوتاه نیست.

* بطور مثال: پیدا کردن فروشنده یا فروشنده های کلان و خرید این مقدار تخم مرغ از خارج و پرداخت مبلغ آن، آنهم در این اوضاع تحریمی حداقل یکی دو روز زمان میبرد!!

* حال اگر هر کامیون کانتینر بر (کانتینر ۴۰ فوتی) نیز حدود ۲۰ تن تخم مرغ حمل کند (که البته بدلیل سبکی و حجیم بودن تخم مرغ، قطعاً کمتر از ۲۰ تن حمل میکند) سر جمع بیش از ۱۰۰۰ کامیون کانتینر بر ۴۰ فوتی مورد نیاز میباشد که جمع آوری و سازماندهی کردن این تعداد کامیون حداقل یک هفته زمان میبرد!!  

* حمل کالا از ترکیه به ایران حدود ۴۸ ساعت زمان میبرد یعنی چیزی حدود به دو روز!!!

* عبور بیش از ۱۰۰۰ کامیون از گمرک و انجام کارهای اداری آنها حدود یک روز زمان میبرد!!

* توزیع این مقدار تخم مرغ در سطح کشور، حداقل بین ۴ الی ۷ روز زمان میبرد، یعنی حدود یک هفته طول میکشد تا تعداد زیادی کامیون این مقدار تخم مرغ را به اقصی نقاط ایران برسانند و سپس توسط مسئولین امر در میادین تره بار توزیع شود!!

* و …. دهها اما و اگر دیگر

* حال با یک محاسبه سر انگشتی به این نتیجه میرسیم که ۲ روز برای خرید + حدود یک هفته برای سازماندهی این تعداد کامیون + حدود ۲ روز برای حمل کالا به ایران + ۱ روز تشریفات گمرک + ۴ روز زمان برای توزیع کالا در سراسر ایران = جمعاً میشود چیزی حدود ۲ هفته!! حال چگونه آقایان این همه کار را طی ۳ الی ۴ روز انجام داده اند؟

آیا سرعت عمل مردان قدرتمند ما چنین شائبه ای را بوجود نمی آورد که چه بسا این مقدار تخم مرغ، قبلاً خریداری و روانه ایران شده و فقط مشکل بازاریابی با سود خوب را داشته که در نتیجه افزایش یکبارۀ نهاده های دام و طیور و همچنین ظهور آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز زمینه سودآوری را برای واردکنندگان محترم بوجود آورده است؟ البته خدایی ناخواسته قصدم توهین به شخص یا سازمان خاصی نیست و هدفم گرفتن انگشت اتهام بسوی هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی نمیباشد لکن تنها ابهاماتی که در جامعه بوجود آمده و دهان به دهان بین مردم میچرخد را به اختصار بازگو میکنم.

وی افزود: قبل از اینکه تخم مرغ گران شود هر کسی به اندازۀ نیازش این کالا را میخرید اما با این همه سر و صدا در رسانه ها و تبلیغاتی که روی این کالای اساسی صورت، مردم از ترس گران شدن مجدد این محصول، حال که قیمتش حدود ۱۲ هزار تومان شده در نتیجه همه بدنبال خرید چند شانه و ذخیره آن هستند!! یعنی اینکه واردکنندگان این کالا بدون آنکه حتی یک ریال بابت تبلیغات بازرگانی بپردازند، از این فرصت طلایی رایگان تبلیغات بهره جسته و تخم مرغ حدود ۱۰ هزار تومانی آخر آذرماه را از امروز با منت حدود ۱۲ هزار تومان خواهند فروخت که سود مازاد تجارت تخم مرغ بواسطه فرصت طلایی بوجود آمده که گرانی سه روزه، این فرصت را برای وارد کنندگان ایجاد کرده چیزی حدود ۲۰ میلیارد تومان خواهد بود.!! یعنی هر شانه ای ۲ هزار تومان گرانتر فروخته میشود هر شانه هم حدود ۲ کیلو وزن دارد بعبارتی هر کیلو ۱ هزار تومان سود خواهد کرد، ۲۰ هزار تن (یعنی ۲۰ میلیون کیلو × ۱۰۰۰ تومان میشود چیزی حدود ۲۰ میلیارد تومان سود مازاد) البته شاید بدلیل اینکه بنده تخصصی در واردات و فروش تخم مرغ نداشته ام محاسباتم هم درست نباشد پس اینجانب را عفو بفرمائید.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه اظهار داشت: چرا باید عملکردها اینقدر غلط باشد که چنین ابهامات و شائبه هایی در جامعه بوجود آید؟ آیا مسئولین امر نمیتوانند مسائل را از قبل پیش بینی و طبق محاسبات درست، جلوی این گرانیها و اینهمه هیاهو را بگیرند؟ پس اینهمه مقام اقتصادی و تعداد زیاد مشاورین اقتصادی در بدنۀ دولت چه کار میکنند؟ و اصلاً برای چه ارقام بالایی حقوق دریافت می کنند؟ نه اینکه باید پیش بینی های درست و عملکردی صحیح داشته باشند؟ بطور قطع کالاهای دیگری نیز ظرف روزهای آینده به درد تخم مرغ دچار خواهند شد که توقع همگان بر این است تا از همین لحظه تدبیر آقایان جلوی این بحرانها و گرانی ها را بگیرد که در غیر اینصورت بحث منافع ملی به حاشیه خواهد رفت و منافع شخصی جای آنرا پر خواهد کرد./انتهای پیام

 

 

  

 

Leave a Comment