عرضه دلار ۴۲۰۰ تومانی، ترفند جدید دولت جهت گران کردن نرخ دلار و خالی کردن جیب مردم!!

یادداشت اقتصادی سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در واکنش به مصوبه جدید ستاد اقتصادی دولت

مصوبه شب گذشته ستاد اقتصادی دولت مبنی بر تک نرخی شدن دلار و تأمین تمامی نیازهای ارزی مردم به قیمت هر دلار ۴۲۰۰ تومان، ترفند جدیدی است برای گران کردن مجدد نرخ دلار و خالی کردن جیب مردم!!

بر اساس دستورالعمل جدید ستاد اقتصادی دولت که شب گذشته توسط آقاى جهانگیری از طریق صدا و سیما به اطلاع عموم رسید، مقرر گردید تا از فردا صبح، دلار تک نرخی و قیمت هر دلار برای تمام فعالان اقتصادی و جهت رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، همچنین نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، ۴ هزار و ۲۰۰ تومان باشد.
در همین راستا همه بانکها مکلف میباشند تا آزادانه به فعالیتهاى ارزى بپردازند و نسبت به خرید و فروش ارزهاى مجاز با نرخ مصوب به تمامی مشتریان اقدام نمایند.
لکن به محض اینکه بانکها فروش ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان را به مردم آغاز نمایند پس از گذشت چند روز بطور قطع بدلیل کافى نبودن منابع ارزى خود، قادر به تأمین ارز مورد نیاز همه خریداران خویش نخواهند بود در نتیجه مجدداً مشتریان جهت تأمین نیاز ارزى خود به بازار آزاد روى خواهند آورد که این امر موجب افزایش چند صد تومانى نرخ ارز خواهد شد.
فلذا این مصوبه، بیش از اینکه در جهت رفاه حال مردم و صرفه جویى در هزینه هاى خریداران تصویب شده باشد بیشتر بمنظور خالى کردن جیب مردم و افزایش درآمدهاى ریالى دولت صادر و به مرحله اجراء گذاشته خواهد شد.
به اعتقاد اینجانب هرگز چنين امرى محقق نخواهد شد، زیرا آقايانِ دولتمرد با استناد به مصوبه ستاد اقتصادی دولت با زرنگى خاصى بطور چراغ خاموش فقط در صدد این سیاست میباشند که نرخ دلار ٣٧٨٠ تومانى دولتى (مبادلاتی) را يك شبه حدود ۵۰۰ تومان افزایش و به ٤٢٠٠ مبدل نمایند و چون از چند روز ديگر دولت اصلاً دلارى در خزانه نخواهد داشت كه بخواهد تقاضاى مردم را تأمين كند، پس در نتيجه مردم روانه بازار آزاد و با دلاری با نرخ بالاى ٦٠٠٠ تومان مواجه خواهند شد..!!!!!
مگر فراموش كرده ايد كه در دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمى رفسنجانى، آقاى عادلى رئيس كل وقت بانك مركزى جهت تثبيت بازار ارز دستور داد تا روزى ٥٠٠٠ دلار با نرخ دولتى به مردم بفروشند و از فرداى آنروز، مردم شبها را در برابر بانكها مي خوابيدند تا نوبت بگيرند، وليكن بعد از چند روز و خالى شدن خزانه دولت، فروش ارز به مردم هم قطع شد و دوباره قيمت در بازار آزاد افزايش پيدا كرد!!!!
ضمناً در مرداد ماه سال ۹۵ نیز برابر دستورالعمل بانک مرکزى که توسط آقاى سیف از طریق صدا و سیما به اطلاع عموم رسید، همه بانکها مجاز شدند تا آزادانه به فعالیتهاى ارزى بپردازند و نسبت به خرید و فروش ارزهاى مجاز با نرخ بازار آزاد اقدام نمایند اما نتیجه چه شد؟ هیچ اتفاق مثبتی به نفع مردم رخ نداد، فقط پس از چند روز دلار بانکها ته کشید و مردم به بازار آزاد هدایت شدند!! تنها نفعی در این وسط عاید شد این بود که دولت به این بهانه، نرخ دلار مبادلاتی را چند صد تومان گران کرد.!!
وقتیکه نرخ دلار مبادلاتی حدود ۳۷۰۰ تومان بود بدلیل سوءمدیریت دولت و مسئولین بانک مرکزی، نرخ دلار آزاد تا مرز ۶۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرد، حال که نرخ ۳۷۰۰ تومانی دولت به ۴۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و یک شبه ۵۰۰ تومان رشد قیمت داشته، پس خود محاسبه کنید که نرخ ۶۱۰۰ تومانی بازار آزاد چقدر رشد خواهد کرد و به چه قیمتی مبدل خواهد شد؟
پس اين مصوبه و تصمیم جدید دولت، فقط ترفندى براى افزايش نرخ دلار دولتى ميباشد و بس.!!/انتهای پیام

محمدرضا سبزعلیپور

 

تاریخ انتشار: ۹۷/۰۱/۲۱

Leave a Comment