روحانی با اختیارات ویژه اقتصادی چه کرده است؟

رئیس جمهور در حالی از لزوم تشکیل شورایی مشابه شورای عالی پشتیبانی جنگ سخن می‌گوید که رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی است و اعضا و اختیارات آن نیز مشابه آن شورا است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی چند روز پیش در دیدار شخصیت‌های حوزوی گفت: «در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. همانگونه که در جنگ اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.»

شورای عالی پشتیبانی جنگ در سال ۱۳۶۵ با ریاست رئیس جمهور وقت و با فرمان امام خمینی (ره) شکل گرفت. هدف از تشکیل این شورا در کنار شورای عالی دفاع، هماهنگی و رسیدگی به وضعیت پشتیبانی جبهه‌ها و تأمین و تدارک نیروها بود.

علیرغم اینکه روحانی گفته است مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند، اما هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت، موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی قضایی، خود او به عنوان رئیس وقت کمیسیون دفاع مجلس و عضو شورای‌عالی قضایی به نمایندگی از طرف شورا از اعضای این شورا بودند. به طور مثال هاشمی رفسنجانی در ابتدای خاطرات روز ۲۲ فروردین سال ۱۳۶۷ آورده است: “ساعت هشت و نیم صبح،  برای شرکت در جلسه شورای عالی پشتیبانی جنگ به دفتر آقای خامنه‌ای رفتم. چند مصوبه داشتیم.”

اعضای این شورا علاوه بر سران سه قوه و نخست وزیر، آیت‌الله جنتی دبیر شورای‌عالی تبلیغات، محسن رضایی فرمانده کل سپاه، وزیر کشور، وزیر جهاد سازندگی، وزیر سپاه، وزیر دفاع، معاونت دفاعی نخست‌وزیر، رئیس ستاد مرکزی سپاه، نماینده‌ امام‌جمعه‌ی تهران، سرپرست ستاد تبلیغات جنگ شورای‌ عالی دفاع، نماینده‌ی آیت‌الله منتظری در ستاد جذب و هدایت کمک‌های مردمی، رئیس کمیسیون دفاع مجلس، عضو شورای‌عالی قضایی به نمایندگی از طرف شورا و مدیر صدا و سیما بودند.


هاشمی رفسنجانی و روحانی از جمله اعضای شورای عالی پشتیبانی جنگ بودند که نقش مهمی در تصمیمات آن شورا داشتند. روحانی پیش از تشکیل آن شورا، مجمع عقلا را با هدف پایان دادن به جنگ در مجلس به راه انداخته بود که با دستور امام خمینی (ره) تعطیل شد.

در خصوص اختیارات این شورا نیز گفته شده است که این شورا اختیار قانون‌گذاری داشت. بهزاد نبوی گفته است: همه فرماندهان جنگ در این شورا حضور می‌یافتند؛ نیازهایشان را مطرح می‌کردند و وقتی این شورا تصمیم می‌گرفت، حکم مصوبه مجلس را داشت.

روحانی در حالی از شورای عالی پشتیبانی جنگ سخن می‌گوید که او پیش از تشکیل و عضویت در آن، “مجمع عقلا” را در مجلس شورای اسلامی به راه انداخته بود. هدف از راه‌اندازی مجمع عقلا را پایان دادن به جنگ گفته بودند که ابتدا مورد واکنش فرمانده کل سپاه قرار گرفت و در ادامه امام خمینی (ره) دستور به تعطیلی جلسات مجمع عقلا داد و مخالفت خودشان را با نظرات آنان اعلام کردند.

** شورای عالی هماهنگی اقتصادی به مثابه شورای عالی پشتیبانی جنگ

با آغاز جنگ اقتصادی از سوی دشمنان، رهبر انقلاب دستور به تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه کرد. رئیس جمهور در یکی از جلسات این شورا با اشاره به ضرورت همکاری سه قوه برای پیشرفت اقتصادی کشور و حل مشکلات مردم، تشکیل این جلسات را که با تدبیر مقام معظم رهبری صورت گرفته است، اقدامی مناسب برای تقویت بیشتر انسجام ملی و افزایش توان مدیریتی کشور برای تصمیم‌گیری‌های سریع و هماهنگ دانست و گفت: همکاری نزدیکتر سه قوه در حل مسائل اقتصادی مردم، می‌تواند سرعت دستیابی ما به اهداف رشد کشور را افزایش دهد و امید مردم را به آینده بهتر تقویت کند.

اعضای این شورا رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، معاون اول رئیس جمهور، معاون اول قوه قضائیه، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون امور اقتصادی رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، وزیر امور خارجه، وزیر صمت، معاون سیاسی وزیر خارجه، وزیر نفت، رئیس کل بانک مرکزی، دادستان کل کشور، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و روسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه هستند که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است.

نخستین جلسه این شورا با حضور رهبر انقلاب برگزار شد. در آن جلسه، رهبر انقلاب مطرح کردند که رییس‌جمهور و قوه‌ی مجریه، مسئول شورای هماهنگی اقتصادی قوا هستند، به همین دلیل دبیر آن از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شده و جایگاه دبیرخانه‌ آن نیز در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری قرار گرفت. نخستین جلسه این شورا در حضور رهبر انقلاب برگزار شد و ایشان در این جلسه تاکید کردند: اگر در این جلسات به حمایت بنده نیازی است، تأیید مصوبات مورد توافق جلسات قوا توسط رهبری صورت می‌گیرد.


جلسه بیست و نهم شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست رئیس جمهور

روحانی در دوران دفاع مقدس رئیس کمیسیون دفاع مجلس بود و اگر بخواهیم مسئولیت وی در آن دوران را با دوره جنگ اقتصادی مشابه‌سازی کنیم، رئیس کمیسیون اقتصادی خواهد بود. پورابراهیمی رئیس کیمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: “ابتکار رهبر انقلاب در تشکیل این ستاد برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، اگرچه در نوع خود بدیع و خلاقانه است، اما پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده است. در زمان جنگ تحمیلی هم امام خمینی رحمه‌الله، ستاد جنگ را مشخص کرده و به همه‌ی مجموعه‌ها دستور داده بودند که باید با این ستاد همکاری کنند، چراکه این ستاد باید نفوذ داشته و تصمیمات خود را اجرایی کند. در حال حاضر نیز رهبر انقلاب با تشکیل «شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه»، همه‌ی ارکان نظام، مسائل اقتصادی را با یکدیگر به پیش برده‌اند که این موضوع کمک خواهد کرد که بسیاری از مشکلات فعلی، با همکاری قوا رفع شود. البته این موضوع نافی وظایف و اختیارات دولت نیست، به همین دلیل هر جایی که خود دولت می‌تواند تصمیم بگیرد، نیازی برگزاری این جلسات نیست. رهبر انقلاب نیز در پیام خود به رئیس‌جمهور بر همین نکته تأکید فرمودند که هرجا مصوبه‌ای در این شورا به تصویب رسید، دیگر معطل موافقت ایشان نشده و کارها را سریع‌تر آغاز کنند.

یقیناً این بزرگ‌ترین سرمایه و حمایت رهبر انقلاب از دولت است که از قوه‌ی مقننه و قوه‌ی قضائیه نیز به شکلی این هماهنگی با دولت را مطالبه کرده‌اند. در عین حال، بزرگ‌ترین موقعیت برای دولت است که از ظرفیت دو قوه‌ی دیگر نیز استفاده کند. امروز خوشبختانه همه‌ی ارکان قوا به فرمایش رهبر انقلاب پای کار آمده‌اند تا به دولت کمک کنند.”

با این حال باید این سوال را از رئیس جمهور پرسید که منظور وی از شورای عالی پشتیبانی جنگ چیزی فراتر از شورای عالی هماهنگی اقتصادی است یا اینکه به دنبال فرافکنی است؟ چرا که امروز بزرگترین مشکل و مطالبه مردم رفع مشکلات اقتصادی است و این مهم نیازمند تدبیر رئیس‌جمهور و دولت است و باید پرسید که آیا آقای رئیس جمهور که بیشترین اختیار ممکن را برای رفع مشکلات اقتصادی دارد، از این اختیارات چگونه استفاده کرده و در کدام بخش اختیارات کمتری دارد؟

انتهای پیام/

Leave a Comment