دیدگاه| ماجرای تعلل آمریکا چیست؟

یکی از عرصه‌هایی که ضعف ساختاری و بنیادین دولت جو بایدن را نشان داد، مسالۀ توافق هسته‌ای و احیای برجام بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، علی مهدی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیلی نوشت: از همان روزهای اولِ حضور جو بایدن در کاخ سفید، بسیاری از کارشناسان سیاسی اعلام کردند که دولت جدید ایالات متحده آمریکا به دلایل مختلف، یکی از ضعیف‌ترین دولت‌های سال‌های اخیر این کشور خواهد بود که توانایی تصمیم‌گیری‌های داخلی و تاثیرگذاری خارجی را ندارد؛ مساله‌ای که خیلی زود رنگ واقعیت به خود گرفت و پیش‌بینی کارشناسان درباره‌ی آن محقق شد.

به گزارش تسنیم، یکی از عرصه‌هایی که ضعف ساختاری و بنیادین دولت جو بایدن خودش را نشان داد، مساله‌ی توافق هسته‌ای و احیای برجام بود. بایدن که در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، وعده داده بود که این مساله را در اسرع وقت حل کند، حالا و با وجود گذشت حدود دو سال از زمان حضورش در کاخ سفید، همچنان توانایی نهایی کردن آن را ندارد؛ تا جایی که این مساله حتی با اعتراض شدید متحدان اروپایی این کشور نیز روبرو شده است.

ماجرا به جایی برمی‌گردد که انتخابات کنگره‌ی ایالات متحده آمریکا در آبان ماه جاری، پیش روست و دولت بایدن که هم اکنون وضعیت متزلزلی در مجلس سنا دارد، گویا در خود توانایی سیاسی برای مواجهه با رقبای جمهوری‌خواه خود را نمی‌بیند. نظرسنجی‌ها فعلاً این احتمال را تقویت می‌کند که مجلس نمایندگان از دست دموکرا‌ت‌ها خارج می‌شود و در اختیار جمهوری‌خواهان قرار می‌گیرد. وضعیت سنا هم به صورتی پیش رفته که دعوای اصلی بر سر دو کرسی است که می‌تواند اکثریت را به رنگ آبی یا قرمز در بیاورد.

در چنین شرایطی، دولت بایدن ظاهراً خود را دارای توان لازم برای اتخاذ یک تصمیم صریح و شفاف درباره‌ی توافق هسته‌ای نمی‌بیند؛ چرا که در صورت تلاش برای احیای برجام، فکر می‌کند علاوه بر روبرو شدن با هجمه‌ی سنگین طیف جمهوری‌خواه، زمینه را برای شکست حزبش در انتخابات پیش رو نیز فراهم می‌کند. از طرف دیگر عدم تلاش برای احیای برجام، انتقادات زیادی را در درون حزب متوجه کاخ سفید کرده است؛ یعنی طراحی برجام که به صورت هوشمندانه توسط دولت اوباما برای آسیب زدن به منافع ملی ایران طراحی شده بود، حالا در این مقطع به سمت دولت بایدن برگشته است.

تاکید غیرقانونی و غیرمنطقی طرف غربی برای باقی گذاشتن پرونده‌ی PMD هم در همین راستا صورت می‌گیرد؛ یعنی کاخ سفید که مجبور به پذیرش ادامه تعهدات خود بر طبق بندهای غروب برجام شده، حالا و برای جلب رضایت صهیونیست‌ها به دنبال باز نگه داشتن این پرونده است تا یک چماقِ همیشگی بر سر کشورمان وجود داشته باشد؛ موضوعی که به بیان صریح رئیس‌جمهور، تا زمانی که حل نشود، خبری از توافق احیای برجام نخواهد بود.

در چنین شرایطی، حتی اتحادیه اروپا و مقامات رسمی ارشد آن هم توپ را در زمین آمریکا می‌دانند؛ کشوری که حالا حتی توانایی تصمیم‌گیری درباره‌ی یکی از رویکردهای سیاست خارجی خود را نیز ندارد و رسما تبدیل به یک دولت فرومانده (Failed State) شده است

//انتهای پیام

Leave a Comment