تأثیر مرکز تجارت جهانی بر معادلات سیاسی و اقتصادی جهان

مرکز تجارت جهانی نیویورک، قبل و بعد از حملات ۱۱ سپتامبر

فرارسیدن شانزدهمین سالگرد حمله تروریستی به برجهای دو قلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک بهانه ای گردید تا مرکز تجارت جهانی را قبل و بعد از حملات ۱۱ سپتامبر مورد واکاوی قرار داده و طی گزارشی کوتاه، تأثیر این سازمان بزرگ بین المللی بر معادلات سیاسی و اقتصادی جهان را به رشته تحریر درآوریم.

 

حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱  (۲۰ شهریور، ۱۳۸۰)

سلسله‌ حملات انتحاری که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، بدست گروه تروریستی القاعده در خاک ایالات متحده آمریکا انجام شد. در صبح آن روز، ۱۹ تن از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری مسافربری را ربودند. هواپیماربایان، دو هواپیما را در فواصل زمانی گوناگون تعمداً به برج‌ های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک زدند. بدلیل برخورد دو هواپیما، همه مسافران بهمراه ۵۰۰۰ نفر از کارکنان و مردمی که در ساختمان‌ ها حضور داشتند کشته شدند. هر دو ساختمان پس از دو ساعت بطور کامل ویران شدند و آسیب ‌های زیادی به ساختمان‌ های پیرامون زده شد. گروه هواپیماربایان، هواپیمای سومی را نیز به پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ایالت ویرجینیا زدند. هواپیمای چهارم اما در زمینی نزدیک شنکسویل در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد. اکثر کشته شدگان این حمله‌ ها مردم عادی و شهروندانی بودند که ملیت آنها از ۹۰ کشور گوناگون جهان بود.

واکنش آمریکا به این حملات:

واکنش ایالات متحده آمریکا به این حملات، شروع جنگ علیه تروریسم با حمله به افغانستان و از قدرت برکنار کردن طالبان که تروریست‌ های القاعده را پناه داده بودند و نیز تصویب طرح «قانون میهن‌پرستی آمریکا» بود. کشورهای بسیاری قوانین ضد تروریسم خود را تقویت کردند و اجرای آنها را گسترش دادند. اکثر بنگاه ‌های بزرگ تجاری و صنعتی در آمریکا و برخی از کشورهای غربی حداقل بمدت یک هفته فعالیت خود را تعطیل کردند و بعد از بازگشایی از زیان هنگفتی خبر دادند که به خصوص متوجه شرکتهای هواپیمایی و مؤسسات بیمه شده بود.

خسارتی که به پنتاگون وارد شده بود، ظرف کمتر از یکسال جبران شد. همچنین بازسازی ساختمانهای جدید مرکز تجارت جهانی نیز آغاز گردید. در سال ۲۰۰۶ برج اداری جدیدی در محل برجهای ویران شده به بهره ‌برداری رسید. برج شماره ۱ مرکز تجارت جهانی نیز اکنون در حال احداث است که با ۵۴۱ متر ارتفاع، در اوآخر سال ۲۰۱۳ به بهره ‌برداری رسمی خواهد رسید. این برج به یکی از مرتفع‌ترین برج ‌های جهان و شمال آمریکا و بلندترین برج شهر نیویورک تبدیل خواهد شد. ۶ برج دیگر نیز از سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ در منطقه ساخته میشوند.

حادثۀ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ تاکنون بزرگترین عملیات تروریستی تاریخ ایالات متحده آمریکا به شمار می‌آید و پیامد های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعه جهانی بدنبال داشته ‌است.

 واکنش‌ جهانیان به حمله تروریستی و برخورد هواپیماها با برج های مرکز تجارت جهانی:

پس از این حملات، بسیاری از کشورهای جهان با آمریکائیان ابراز همدردی کردند. روزنامه لوموند جمله «ما همه آمریکایی هستیم» را تیتر اول خود کرد. بیشتر رهبران کشورهای خاورمیانه از جمله دولت وقت افغانستان این حمله را محکوم کردند؛ ولی عراق در این بین یک استثناء بود. دولت وقت عراق بلافاصله پس از این حادثه طی یک بیانیۀ رسمی اعلام کرد که آمریکا میوه «جنایات خود علیه انسانیت» را چید. گروهی از مردم فلسطین نیز این حادثه را جشن گرفتند و ابراز شادی کردند. یکماه بعد آمریکا یک ائتلاف بین‌المللی را برای جنگ با افغانستان رهبری کرد. پاکستان نیز ضمن همکاری با آمریکا، پایگاه‌ های هوایی خود را در اختیار آمریکا قرار داد و کشورهای مختلف جهان نیز قوانین سخت‌ گیرانه‌ای را در مورد حساب‌ های بانکی و مسافرت اتباع برخی از کشورهای جهان وضع کردند تا مانع از استفاده گروه‌ های تروریستی از حساب‌ های بانکی برای اهداف تـروریستی شوند.

در آمریکا قوانینی از جمله قانـون میهن‌پرستی بـرای کنترل افـراد متهم به دخالت در اعمال تروریستی به تصویب رسید. این قانون بشدت مورد انتقاد گروه‌های حامی حقوق شهروندی در آمریکا قرار گرفت. زیرا این گروه‌ ها معتقد بودند که این قوانین به دولت اجازه نقض حریم شخصی افراد را میدهد.

برج آزادی مرکز تجارت جهانی، بلندترین برج آمریکا:

برج آزادی یا برج شمارۀ ۱ مرکز تجارت جهانی (Freedom Tower) یا (One World Trade Center) بلندترین برج آمریکا و بلندترین برج نیم کره غربی زمین میباشد که پس از تخریب برجهای دو قلوی مرکز تجارت جهانی (۱۰۱ طبقه) در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بهمراه ۶ برج بلند دیگر، طراحی و بعنوان پروژه جدید مرکز تجارت جهانی نیویورک ساخته شد. برج آزادی اوآخر سال ۲۰۱۴ رسماً افتتاح شد. ضمناً دو زمین مربع شکل باقیمانده از برجهای دو قلو هم به دو حوض بزرگ آب به وسعت ۱۸۰۰۰ مترمربع تبدیل شده اند. برج ۵۴۱ متري آزادي بعنوان ساختمان اصلي مركز تجارت جهاني در ۲۷ آوريل ۲۰۰۶ كلنگ خورد. اين برج همراه با شش ساختمان دیگر مركز تجارت جهاني آواخر سال ۲۰۱۴ ساخته و با حضور تمامی رؤسای مراکز تجارت جهانی و جمعی از مقامات سیاسی و اقتصادی جهان پیش از پایان سال ۲۰۱۴ رسماً افتتاح شدند. دفتر بزرگترین شرکتها و کمپانی بزرگ جهان در نیویورک به این برج منتقل شده که در آخرین نقل مکان صورت گرفته، سه روز پیش دفتر دویچه بانک آلمان در نیویورک نیز به برج شمارۀ یک تجارت جهانی انتقال یافت.   

 جزئیات و مشخصات فنی برج آزادی مرکز تجارت جهانی نیویورک:

گروهي از طراحان ساختماني و معماران مطرح بين‌المللي، ۵ سال بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، مأمور شدند تا جايگزين برج ‌هاي دوقلوي مرکز تجارت‌ جهاني در منهتن آمريكا را به گونه‌اي احداث كنند كه در مقابل بدترين تهديدهائی كه ممكن است با اصابت دوباره يك فروند هواپيماي مسافربري حامل سوخت رخ دهد، اين ساختمانها كمر خم نكنند.

حاصل اين مأموريت، اجراي پروژه‌اي بزرگ با ظرفيت ۷ ساختمان برای مركز تجارت ‌جهاني نیویورک شد كه برج اصلي آن با ۵۴۱ متر ارتفاع در ۱۱۳ طبقه اوآخر سال ۲۰۱۴ بعنوان برج اصلي تجارت‌ جهاني (برج آزادي) به بهره‌برداري رسید. اين ساختمان آنطور كه سازنده‌اش تضمين داده تحت هيچ‌ شرايطي سقوط نمي‌كند و حداكثر واكنشي كه با برخورد هواپيما را دارد، كج ‌شدگي قسمتهايي از سازه آن است.

در برج تجارت‌ جهاني شماره ۲ كه حدود ۱۰۰ متر بلندتر از برج ‌هاي دوقلوی سابق است براي مقابله با تبعات حمله ‌هاي تروريستي، يك مغز ۹۰ سانتي‌متري حاوي بتن ‌و ‌فولاد، مركز سازه را تقويت كرده و در عين حال سيمان بكار رفته در اين ساختمان نقش عايق حرارتي را برعهده دارد. پروژه‌ هاي ساختمان‌ سازي انگشت ‌شماري توانسته‌اند به اندازه ساخت برج آزادي، (برج شماره ۱تجارت جهاني) پر سر‌و‌صدا باشند. معماران اين برج بدنبال آن هستند تا با این سازه جلوي تكرار حوادث تلخ تاريخ را بگيرند.

آنها اعتقاد دارند كه اگر تروريست ‌‌ها مجدداً يك هواپيماي مسافر‌بري را با مخزني پر از سوخت به اين برج بكوبند، باز هم سر پا خواهند ماند. كارل گاليوتو، مشاور فني شركت طراح برج مي‌گويد: «با توجه به خطرات احتمالي، سازه برجها سقوط نخواهد كرد. در بسياري از موارد حتي تغيير شكل و كج ‌شدگي نيز در آنها رخ نخواهد داد. بهرحال، اسکلت بندی و چارچوب اصلي برجها تخريب نخواهند شد و از جا در نخواهند رفت.

در سالهاي آغازين دهه ۱۹۶۰ كار طراحي مركز تجارت جهاني در منطقه منهتن شهر نيو‌يورك توسط دو شركت مينورو ياماساكي و شركا، و امري راث و پسران آغاز شد. اين مجتمع در ۵ آگوست ۱۹۶۶ كلنگ خورد، اما ساخت برجهاي دو‌قلوی سابق در فاصله سالهاي ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳ انجام گرفت. درب ‌هاي اين دو برج در ۴ آوريل ۱۹۷۳ به روي عموم گشوده شد. چهار ساختمان ديگر اين مجتمع در فاصله سالهاي ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۱ و ساختمان آخـر (هفتم) نيز در سال ۱۹۸۵ ساخته شدند.

در مركز اوليه تجارت جهاني كه ۷ ساختمان را در خود داشت، نقش اصلی و برجسته را برجهاي معروف دو‌قلو بازي ميكردند.

اين دو برج هر كدام ۱۰۱ طبقه و ۴۴ آسانسور داشتند و ارتفاع‌ شان بيش از ۴۱۰ متر بود. ساخت برج شمالي (برج ۱) در دسامبر ۱۹۷۲ و دومي (برج جنوبي) در جولاي ۱۹۷۳ به پايان رسيد. هزينه ساخت اين دو برج به پول آن روز ۴۰۰ ميليون دلار و بر پايه ارزش دلار در سال ۲۰۱۲، بيش از دو ميليارد دلار بود. 

اين مركز پيش از آن كه در اثر حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ فرو ريزد، يك آتش‌سوزي را در فـوريه ۱۹۷۵ و يك بمب‌ گذاري را در فوريه ۱۹۹۳ از سر گذرانده بود.

اما صبحگاه ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ هوا‌پيما‌ربایان وا‌بسته به القاعده دو هوا‌پيماي جت ۷۶۷ را در حملات تروريستي هماهنگ‌ شده‌اي به دو برج مركز تجارت جهاني كوفتند.

بعد از چند سال كشاكش و اين پا و آن پا كردن، باز‌سازي در محل مركز تجارت جهاني بخوبي پيش رفت. در طرح جدید مرکز تجارت جهانی، موزه و بناي ياد‌بودي نیز ساخته شده و در عين حال شش آسمانخراش جديد نيز دور آن را مي‌گيرند که موزه تجارت جهانی تحت نام موزه ملی یازده سپتامبر حدوداً ۳ سال پیش با حضور باراک اوباما، خانواده ‌های قربانیان و بازماندگان آن حادثه در نیویورک گشایش یافت. هدف از دایر کردن این موزه زنده نگه داشتن یاد قربانیان حملات تروریستی۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نیویورک است.

مركز تجارت جهاني چیست و چه مأموریتی را عهده دار میباشد:

مرکز تجارت جهانی (World Trade Center) بعنوان یکی از سازمانهای بزرگ بین المللی اقتصادی جهان با بیش از ۳۲۰ مرکز فعال در حدود۱۰۰ کشور دنیا و بالغ بر ۷۵۰،۰۰۰ سازمان و شرکت تحت پوشش خود، یکی از قدرتمندترین و تأثیرگذارترین نهادهای جهانی است که مقر اصلی آن در شهر نیویورک آمریکا میباشد. این مرکز فعالیت خود را ۷۰ سال پیش آغاز کرده است.

مفهوم مركز تجارت جهاني مفهومي است فراتر از يك ساختمان، يك حركت يا يك سازمان، بلكه همراه كننده تجارت و سازمانهاي دولتي و خصوصی دخيل در تجارت جهاني است. به عبارتي ديگر مركز تجارت جهاني كليه خدمات مربوط به تجارت جهاني را در زير يك سقف جمع آوري و به فعالان اقتصادی عضو و غیر عضو خود ارائه مينمايد. اين خدمات شامل ارائه اخبار و اطلاعات اقتصادي و تجاري، ارتباطات، بازاریابی، تأمین منابع مالی، باشگاههاي تجارت جهاني، برنامه هاي آموزشي تجاري، سازماندهي هيأتهاي تجاري و اقتصادی، آماده سازی و مهیای امكانات نمايشگاهي و عرضه كالا وميگردد. مركز تجارت جهاني بعنوان يك مركز تجاري مدرن (Business Center) خدمات موجود بخش خصوصي و دولتي فعال در امر تولید و تجارت را تكميل و حمايت ميكند. غالب شهرهای بزرگی که در جهان از خدمات و امکانات مراكز تجارت جهاني بهره مند میباشند دارای اقتصادی قوی بوده و مشکلات تولید و تجارت را مرتفع نموده اند.   

یک مرکز تجارت جهانی دارای امکانات استانداردی به این شرح میباشد: برج یا برجهانی تجارت جهانی مرکز بزرگ نمایشگاهی مرکز همایشها شامل سالنهای کوچک تا چند هزار نفره –  مرکز آموزش مرکز داوری هتلهای ۵ و ۶ ستاره باشگاه تجارت جهانی شامل تمامی امکانات رفاهی و….

مراكز تجارت جهاني در هر يك از مراكز شهري مهم جهان قابل ايجاد ميباشند. مراكز تجارت جهاني به اعضاء خود اين توانايي را اعطاء ميكنند كه با مردمي از هر نوع ايدئولوژي در مورد مسائل اقتصادي به توافق برسند و مرزهاي سياسي و جغرافيائي كشورها دلايلي براي ايجاد همكاري تلقي ميگردند تا خطوط تمايز و جدايي بین آنها.

امید است پس از گذشت چندین دهه از آعاز فعالیت مراکز تجارت جهانی در سراسر دنیا، زمینۀ بهره مندی از امکانات این سازمان بزرگ بین المللی در جهت رفع مشکلات موجود کشورمان و رشد و توسعه اقتصاد ایران مهیا گردد.!!/انتهای پیام

 تنظیم گزارش از:
مرکز تجارت جهانی ایران

Leave a Comment