بکارگیری نیروهای بی‌ تجربه در بانک مرکزی عامل وضعیت بد اقتصادی است

سبزعلیپور در مناظره رادیویی مطرح کرد

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: سیاستهای دولت در بخش پولی و ارزی، بالا و پایین کردن سود بانک‌ها و بکارگیری نیروهای بی‌ تجربه که در بانک مرکزی اعمال شد، وضعیت اقتصاد کشور را نابسامان کرده است.

برنامه “گفت ‌وگوی سیاسی” با موضوع (واکاوی ابعاد ضد امنیتی اخلالگران اقتصادی و ضرورت نگاه راهبردی به تهدیدات امنیتی) با حضور دکتر محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران روانه آنتن شبکه رادیو گفتگو شد.

محمدرضا سبزعلیپور در مصاحبه با رادیو گفتگو عنوان کرد: بی‌  نظمی ‌هایی که در چند وقت اخیر مشاهده شد، ناشی از اقتصادی مریض است و نوع بیماری که در کشور ما حاکم شده، بیماری هلندی است که اقتصاد را در برگرفته است بیماری هلندی اصطلاحاً به بیماری گفته میشود که هم رکود دارد و هم تورم. یعنی این بیماری در برخی از اقتصادهاست که دارای تورم هستند و قیمتها گران میشود اما بازار راکد نیست.

وی افزود: همچنین در بازار چرخش کار وجود دارد، اما در بعضی از اقتصادها کار نیست اما تورم حاکم است، اما در بازار ما هر دو وجود دارد، هم تورم و هم رکود که این بدترین نوع بیماری هلندی است که یک اقتصاد هم روز به روز ارزش پولش پایین می‌آید و هم سفره مردم کوچکتر میشود و هم تجارتی که به آن شکل بایستی انجام شود، صورت نمی‌گیرد و مردم کسب و کارشان راکدتر میشود. این وضعیت به عوامل مختلفی برمی‌گردد از جمله سیاستهای غلط دولت که طی ۵ سال گذشته باعث شده که در چنین وضعیتی قرار بگیریم اگر چه پیش از این به دکتر روحانی و تیم همراهش بروز چنین مسائلی تذکر داده شده بود.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ادامه داد: پیش از گرفتار شدن به این وضعیت به دولت تذکر داده شده بود که از اتخاذ سیاستهای غلط اقتصادی که طی پنج سال در کشور پیاده شده، بوی خوبی به مشام نمیرسد و جامعه را از لحاظ اقتصادی بر هم خواهد زد.

اما متأسفانه گوش شنوایی نبود، ضمن اینکه دوستان آستانه تحمل و نقدپذیری ‌شان هم بسیار پایین است. از طرفی سیاستهای پولی که از زمان دولت یازدهم و دوازدهم که در بانک مرکزی آغاز شده، تمام این برنامه ‌ها به بحث پول و ارز دامن زده و وضع را خیلی نابسامان کرده است.

محمدرضا سبزعلیپور گفت: اگر به نخستین مصاحبه اقای سیف بعنوان ریاست بانک مرکزی تا سخنانی که در زمان معرفی معاون ارزی بانک مرکزی برگزید، توجه کنید، همه چالش برانگیزه بوده و همه آن سیاستها مشکل بوجود آورده است. وقتی ریاست بانک مرکزی بخش معاونت ارزی را که مهمترین قسمت بانک است در اختیار یک جوان قرار میدهد که یک روز نیز سابقه بانکی نداشته است و از روزی که پشت این صندلی نشسته، بحران ارزی در کشور شروع شده است و تا امروز که این بحران ادامه دارد حتی یکبار حاضر نشده جلو رسانه ‌ها ظاهر شود و در این رابطه سخن بگوید!!!

وی افزود: به نظر میرسد این مسئول جوان و بی ‌تجربه معاونت ارزی بانک مرکزی نمیتواند هیچ توضیحی بدهد که چرا در حال حاضر چنین وضعیتی بوجود آمده است؟ در هر حال این بحرانی است که خود دولت به وجود آورده است و باید پرسید چرا از کارشناسان و استادان بانکداری که میتوانند این مسائل را جمع کنند، استفاده نکرده است؟ برای مثال سیاستهایی که در بحث صادرات اعمال شده و بی ‌توجهی به صادرکنندگان پیاده شده و باعث شده که صادرات را قبول نداشته باشند و نوعی بی‌اعتمادی در این حوزه به وجود بیاید.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ادامه داد: سیاستی که در سود بانکها اعمال شد و دائم در یک حالت آزمون و خطا گرفتار است، باعث بوجود آمدن خطاهایی در این زمینه شده که وضعیت امروز متأثر از همین سیاستهای نادرست پولی و ارزی است. شرایطی که امروز در آن گرفتار شده ایم، عده‌ای فرصت ‌طلب را بر آن داشته تا با دامن زدن به این شرایط بار خودشان را ببندند./انتهای پیام

 

 

مشاهدۀ خبر در سایت رادیو گفتگو:

http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=175104&n=268577

Leave a Comment