برکناری همتی ربطی به نامزدی وی در انتخابات نداشت/همتی مخالف سیاستهای غلط اقتصادی و پولی و بانکی روحانی بود

سبزعلیپور در واکنش به برکناری همتی اظهار داشت

نباید تمام خرابکاریهای انجام شده در عرصۀ پولی و بانکی و ارزی و بورس و افزایش نقدینگی جامعه را به گردن رئیس کل بانک مرکزی بیاندازیم و او را به تنهایی سیبل حملات خود قرار دهیم، زیرا رئیس جمهور و حلقه اقتصادی اطرافش هم مقصر در این تصمیم گیریهای غلط و خرابکاریها میباشند و عدم پاسخگویی همتی به برخی از شبهات و بحرانها را هم باید نشأت گرفته از همین سیستم غلط دولت و بی اختیاری ایشان دانست!!

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در واکنش به برکناری عبدالناصر همتی از ریاست کلی بانک مرکزی توسط روحانی آنهم در آخرین ماههای عمر دولت دوازدهم واکنش نشان داد و گفت: پس از گذشت قریب به ۸ سال، کلاً به کارها و اقدامات عجیب و غریب و تأسف برانگیز آقای روحانی عادت کرده و دیگر تعجب نمی کنیم!! زیرا گذر زمان ثابت کرده که تصمیمات و اقدامات ایشان اکثراً احساسی و بدون در نظر گرفتن منافع ملی بوده و غالباً تحت تأثیر القائات حلقۀ کوچکی از دولتمردان اطراف ایشان اخذ و اجرا میگردد!!

وی افزود: یکی از همین تصمیمات و اقدامات عجیب رئیس جمهور، برکناری نابهنگام همتی از ریاست کلی بانک مرکزی آنهم در آخرین ماههای عمر دولت دوازدهم میباشد که هیچکس انتظار چنین عجیب و غریبی از طرف ایشان را نداشت!! برکناری همتی دلایل، حرف و حدیث و عواقبی را در پی داشت که همین دلایل و عکس العمل ها، این تصمیم و اقدام روحانی را زیر سوال میبرد، از جمله اینکه، دلیل برکناری همتی را نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری و لطمه وارد شدن به مدیریت بانک مرکزی و نهایتاً تأثیر منفی عدم حضور همتی در سر کارش بر مدیریت پولی و بانکی کشور عنوان شده است!!

علیپور اظهار داشت: این دلیل اصلاً معقول و قابل پذیرش نبوده و تا آنجائیکه من میدانم موضوع برکناری همتی تحت تأثیر عوامل و دلایل دیگری صورت گرفته!! فلذا واقعیت امر این است که همتی از چند سال پیش یعنی چند ماه پس از انتصابش به رئیس کلی بانک مرکزی با روحانی اختلاف نظر داشت و همواره مخالف سیاستهای غلط اقتصادی و پولی و بانکی و ارزی و عملکرد بحران آفرین رئیس جمهور در بازار بورس بود و تنش و اختلاف نظر این دو روز به روز بیشتر و بیشتر شد!!

همتی اعتقاد داشت که میتواند اقدامات مثبتی در عرصه پولی و بانکی کشور و همچنین بازار ارز و کاهش نرخ دلار انجام دهد اما تصمیمات غلط و دستورات متناقض رئیس جمهور همواره مانع اقدامات وی بوده و به انحاء مختلف دست و بال رئیس کل بانک مرکزی را بسته بود!!

وی تصریح کرد: واقعیت قضیه این است که برکناری همتی اصلاً ارتباطی به نامزدی و کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری نداشت و همتی مخالف سیاستهای غلط اقتصادی و پولی و بانکی و ارزی روحانی بود که نهایتاً این زخم کهنه در این ایام سر باز کرد و به تصمیم تأمل برانگیز روحانی و برکناری همتی منجر شد!!

لکن بحث اصلی اینجاست که اگر برکناری همتی طبق گفته روحانی بدلیل عدم حضور وی بر سر کارش و لطمه وارد شدن به مدیریت بانک مرکزی و همچنین در جهت جلوگیری از ایجاد اختلال در مدیریت پولی و بانکی کشور و ایجاد بحران و بی نظمی در بازار ارز میباشد، پس باید تصمیم رئیس جمهور در برکناری همتی اثرات مثبتی بر مدیریت پولی و بانکی و نظم در بازار ارز داشته باشد اما در کمال تعجب به عینه مشاهده کردیم که ساعتی پس از دستور روحانی و حکم بر برکناری همتی، بهم ریخته گی و ایجاد التهاب در بازار ارز آغاز شد و آرامش این بازار را برهم زد و در عرض چند ساعت نرخ دلار حدود ۲ هزار تومان افزایش یافت!! این چه تصمیم درستی است که منجربه ایجاد ناامنی و برهم زدن آرامش بازار و فعالان اقتصادی میشود؟ آیا غیر از این است که تصمیم و اقدام رئیس جمهور احساسی و بر خلاف منافع ملی بوده است؟

سبزعلیپور در ادامه تشریح نمود: هیچکس انتظار و توقع این حرکت روحانی را نداشت که ۵۰ روز مانده به پایان عمر دولت دوازدهم، رئیس جمهور چنین اقدام عجیب و غریبی را انجام دهد زیرا تا چشم به هم بزنیم این چند روز هم به سرعت پایان میابد و معقول و منطقی این بود که آقای روحانی با تمام اختلافاتی که با رئیس کل بانک مرکزی داشت، بخاطر منافع ملیثبات بازار و جلوگیری از ایجاد حواشی منفی، همتی را تحمل مینمود و در غیاب وی، امورات بانک مرکزی را به جانشین وی که ایشان هم منصوب خودش میباشد محول میکرد.

وی افزود: سینه همتی صندوقچه اسرار تصمیمات، اقدامات و دستورات غلط روحانی طی ۳ سال گذشته میباشد که مردم و افکار عمومی انتظار دارند تا آقای همتی مصلحت اندیشی نکرده و بدون ترس تصمیمات، اقدامات و دستورات غلط روحانی در عرصۀ پولی و بانکی و حوزه ارزی و همچنین ایجاد بحران در بازار بورس را به اطلاع ملت و رسانه های گروهی برساند تا نه تنها مردم را آگاه نماید بلکه از خود نیز تا حدود زیادی سلب مسئولیت کند در غیر اینصورت حتماً ریگی به کفش آقای همتی هم بوده و ایشان نیز شریک اقدامات غلط روحانی و خرابکاریهای انجام شده میباشد.!!

علیپور در همین خصوص توضیح داد که سال به سال استقلال بانک مرکزی را کاهش دادند و از چند سال پیش رئیس کل بانک مرکزی را هم بنوعی تحت امر وزیر اقتصاد قرار داده و بانک مرکزی را به حیات خلوت دولت و همچنین به صراف بزرگی جهت فروش ارز در بازار آزاد و کسب درآمدهای نجومی برای دولت مبدل نمودند و همین امر موجب شد تا رؤسای حال، سابق و اسبق بانک مرکزی چندان احتیاری از خود جهت تأثیرگذاری در عرصۀ پولی و بانکی و ارزی نداشته باشند، فلذا آقای همتی هم از این قاعده مستثنی نبود و تا حدود زیادی دست و بالش در بانک مرکزی بسته و غالباً مجری اوامر رئیس جمهور بوده است!!

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه تأکید نمود با توجه به موارد مطروحه و اختیارات رئیس کل بانک مرکزی، نباید تمام خرابکاریهای انجام شده در عرصۀ پولی و بانکی و ارزی و بورس و افزایش نقدینگی جامعه را به گردن رئیس کل بانک مرکزی بیاندازیم و او را به تنهایی سیبل حملات خود قرار دهیم، زیرا رئیس جمهور و حلقه اقتصادی اطرافش هم مقصر در این تصمیم گیریهای غلط و خرابکاریها میباشند و عدم پاسخگویی همتی به برخی از شبهات و بحرانها را هم باید نشأت گرفته از همین سیستم غلط دولت و بی اختیاری ایشان دانست!!

درکل مجدداً یادآوری و تأکید میکنم که مردم و افکار عمومی منتظر افشاگری همتی در خصوص خرابکاریها و تصمیمات و اقدامات غلط روحانی و حلقه اطراف ایشان در عرصۀ پولی و بانکی و حوزه ارزی و همچنین ایجاد بحران در بازار بورس میباشند./انتهای پیام

Leave a Comment