با ارائه اعداد و ارقام و آمارهای نادرست و بچه گانه به شعور مردم توهین نکنیم!!

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به آمارسازی ها و اعداد و ارقام نادرست دولت علی الخصوص به سخنان و آمارهای تعجب انگیز روز گذشته جناب آقای محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  واکنش نشان داد و طی یادداشتی به قلم خود، این آمارها و اظهارنظرها را رد کرد و در صفحه رسمی خود در شبکۀ تلگرام نوشت:

 

در کشورمان ایران هر چیزی مشخص نباشد، قطعاً یک مورد کاملاً مشخص و شفاف میباشد و آن خواستۀ مردم عزیزمان است. مطالبات روشن مردم شریف ایران از دولت و دولتمردان چیزی نیست به جز: آرامش، امنیت، احترام، رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی و همچنین رفاه اجتماعی، سربلندی در جهان وکه از تشریح تک تک آنها به دلیل پرهیز از طولانی شدن مطلب خوداری میکنم اما متقابلاً تنها چیزی هم که در برابر خواستۀ به حق و منصفانه مردم، عیان و مشخص میباشد این است که دولتها علی الخصوص دولت تدبیر و امید تاکنون امکان اجرای همۀ مطالبات مردم را نداشته و بقول برخی از بزرگان، نمی بایست از این دولت آنهم با این تیم نه چندان قوی و دل ناسوز و با این نوع عملکرد، انتظار معجزه هم داشته باشیم اما واقعیت این است که دولت یازدهم و بدنبال آن دولت دوازدهم میتوانستند حداقل خواسته های ایرانیان را سریعاً اجابت و محقق نماید.

لکن بحث اصلی اینجاست وقتیکه سطح توقعات مردم از دولت بالا نیست و انتظار معجزه هم ندارند پس چرا دولتمردان محترم با تعریف و تمجید از خود و بزرگنمائی کارهایی که هنوز انجام نشده و ارائه آمار و ارقام غیرواقعی، مردم و صاحب نظران سیاسی و اقتصادی کشور را بیش از پیش متوقع کرده و نهایتاً عملکرد دولت تدبیر و امید را زیر سؤال برده و ادامه حیات دولت خویش را با مشکل و خطر روبرو میکنند؟

متأسفانه دولتمردان رشیدمان جرأت، جسارت و شهامت اعتراف به ناتوانی و شکست برنامه هایشان را ندارند ولیکن با سماجت تمام، سعی بر این دارند تا عملکرد  خود و دولت خویش را ایده آل و بی عیب و نقص جلوه دهند و این کار آقایان فقط و فقط با  آمارسازی و تعریف و تمجیدهای پی در پی از خود انجام میشود.

اینقدر دولتمردان از خود و عملکردشان تعریف کرده و آمارهای نادرست و عجیب و غریب به مردم و رسانه ها ارائه داده اند که وقتی یک روز از خودستایی و آمارهای تعجب برانگیزشان خبری به گوشمان نمیرسد خود به خود دل نگران میشویم که چرا امروز آقایان از خودشان تعریف نکرده اند؟!!

بحث اصلی اینجاست که اگر دولتمردان آمارسازی میکنند و اطلاعات نادرستی به مردم ارائه میدهند به این دلیل است که میخواهند مثلاً خود را سوپرمن و دولتشان را به دروغ هم که شده موفق جلوه دهند اما در مقابل از مقامات دیگری که در قوای مقننه و قضائیه فعالیت میکنند انتظار شنیدن آمارهای درست و واقعی را داریم نه اعداد و ارقام غیر واقعی.

در تازه ترین آمارهایی که روز گذشته در سطح وسیعی در داخل و خارج از کشور منتشر و منعکس گردید اظهارنظر جناب آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بود که در واکنش به افزایش نرخ ارز طی روزهای جاری، به یکباره فرمودند که در طول ماههای پایانی سال ۹۶ بیش از۳۰ میلیارد دلار از کشور خارج شده و همچنین تأکید کرده اند که  حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز هم خارج از شبکه بانکی یعنی در منازل مردم نگهداری میشود.!!

نکته مهم و سوال اساسی این است که ریاست محترم کمیسیون اقتصادی مجلس بر اساس کدام تحقیقات و بررسی های علمی و و عملی و توسط کدام تیم زبده و متخصص و با دسترسی به کدام اسناد و مدارک به این آمار دست یافته اند که ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده و حدود همین مقدار ارز هم در منازل مردم نگهداری میشود و این آمار را شجاعانه و با افتخار در اختیار رسانه ها قرار میدهند؟

آیا ایشان دقیقاً میدانند که ۳۰ میلیارد دلار یعنی چقدر پول و چه حجمی از پول؟ اگر طی سه ماه این پول از مملکت خارج شده باشد یعنی هر ماه ۱۰ میلیارد دلار پول از کشور به خارج حواله شده است و با توجه باینکه در حال حاضر بنابه دلایل تحریمی و موانع دیگر، بانکهای دولتی و خصوصی امکان حواله پول مردم به خارج را ندارند (البته اشتباه نکید زیرا گشایش اعتبار برای واردات کالا با حواله پول نقد و سرگردان مردم به خارج کاملاً متفاوت است) پس این مقدار پول باید از طریق صرافی های مجاز انجام شده باشد، یعنی روزی حدود ۳۵۰ میلیون دلار!!

این میزان دلار یعنی اینکه هر روز چندین وانت مملو از دلار به صرافی ها ارسال میشده تا به خارج حواله گردد!! اصلاً آیا این مقدار دلار نقد در ایران وجود دارد یا خیر؟ به فرض اینکه وجود داشته باشد که در اینصورت ۳۰ میلیارد دلار با قیمت هر دلار ۴۰۰۰ تومان میشود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان!! یعنی اینکه هر روز چندین کامیون مملو از اسکناس بسوی صرافی ها سرازیر شده تا دلار خریداری شود. همچنانکه اطلاع دارید بدلیل جلوگیری از پولشویی، بانکها مبالغ کلان ریال را به سادگی برای مردم جابجا نمی کنند و دستگاههای خودپرداز و همچنین کارت خوان (پُز) مغازه ها هم توان جابجایی میزان بالایی از پول را ندارند، پس چگونه این همه ریال برای خرید دلار به سوی صرافی ها سرازیر شده است؟

از سوی دیگر کل نقدینگی و ریال سرگردان در ایران از ۴۹۰ هزار میلیارد تومان در پایان دولت احمدی نژاد در سال ۹۲ با مدیریت درخور تحسین آقای روحانی هماکنون به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این بدان معناست که حدود ۱۰ درصد کل نقدینگی کشور و چیزی حدود ۱ درصد کل بودجه کشور بابت خرید این میزان ارز جابجا شده و همین میزان ریال نیز بابت خرید ارز جهت نگهداری در منازل صرف شده است!! آیا این اعداد و ارقام با عقل جور در می آید؟

طرح چنین موضوعاتی و ارائه این اعداد و ارقام از جانب هر مقامی که باشد اصلی و ابدا قابل قبول نیست و باید این اخبار را جزء شایعات بحساب آورد تا آمار و ارقام درست و واقعی که نه تنها ایران را نا امن جلوه داده و به کشور ضربه میزند بلکه روح و روان مردم را نیز به هم میریزد و آنان را نسبت به آینده نا امید میکند.!!

مخلص کلام اینکه اگر نتوانسته ایم مطالبات ناچیز و برحق مردم شریف ایران را برآورده کنیم حداقل آمار و ارقام صحیح و اخبار درستی را از اوضاع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و…. کشور در اختیار مردم عزیزمان قرار دهیم. اگر اظهارنظرهای نادرست و ارائه آمارهای غلط از جانب افراد غیرمتخصص و بی اطلاع و عوام ارائه گردد زیاد مهم نیست اما مردم ایران از مقامات ذیربط و افراد متخصص و اهل فن ازجمله ریاست محترم کمیسیون اقتصادی مجلس انتظار شنیدن اخبار و آمارهای درست را دارند نه سخنان ناپخته و احساسی.

مع الوصف توقع مردم عزیزمان این است که اگر توان رفع مشکلاتشان را نداریم حداقل با ارائه اعداد و ارقام و آمارهای نادرست و بچه گانه به شعورشان توهین نکنیم!!/انتهای پیام

محمدرضا سبزعلیپور

 

 

تاریخ انتشار خبر:  ۹۷/۰۱/۱۰

Leave a Comment