الان دیگر نه وقت انتقام گرفتن از دولت است و نه وقت متلک انداختن به دولتمردان

واکنش سبزعلیپور به خروج ترامپ از برجام

با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری، امروز نوبت آن است تا دولت و ملت بطور یکدست و متحد، منافع ایران را بدون اتکاء به بیگانگان به پیش ببرند و اجرای اقتصاد مقاومتی و قوی کردن اقتصاد را بیش از پیش در دستور کار قرار دهند تا ضربه پذیری کشورمان را در برابر تهدیدهای دشمنان به حداقل برسانند.

باتوجه به اتفاقاتی که دیشب رخ داد مجبور شدم تا قلم به دست گرفته و چند نکتۀ مهم را به رشتۀ تحریر درآورم تا شاید مفید به فایده بوده و در جهت وفاق و همبستگی ملت مورد بهره برداری دوستان قرار گیرد.

پس از گذشت حدود سه سال از پایان مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ در وین در سال ۱۳۹۴ و آغاز برجام و پس از گذشت ماهها تهدید ترامپ به خروج از برجام که این تهدید را به پُتکی مبدل کرده بود و هر روز بر سر ما و اروپائیان میکوبید تا شاید بتواند امتیازاتی را از ما به نفع خود بگیرد و بر خلاف اعتقاد من، که تصور میکردم ترامپ تهدید خود را قطره چکانی اجرا کند متأسفانه رئیس جمهور آمریکا شب گذشته بدترین و شدیدترین گزینه را انتخاب کرد و با امضاء فرمانی در برابر رسانه ها نه تنها از برجام خارج شد بلکه تمام تحریم های تعلیق شده پیشین را مجدداً برعلیه کشورمان باز گرداند.!!!  که البته حرکت غلط و ناشیانۀ ایشان، واکنش تند و منفی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا سرکار خانم موگرینی و مقامات ارشد فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین کشورهای روسیه و چین را بدنبال داشت و در مقابل عملکرد ترامپ، تأکید همگان بر حفظ برجام بود.

هرچند که اینجانب از ابتدا به برجام نقد جدی داشتم و به کّررات اِشکالات و نقاط ضعف آنرا به دولت محترم گوشزد و یادآوری کرده بودم و صد البته که دولتمردان معزز هم ارزشی به نقد و انتقاد بنده قائل نشدند اما خواستم این واقعیت را عرض کنم علیرغم نقدی که طی سه سال گذشته داشتن اما نه تنها امروز از بابت خروج ترامپ از برجام خوشحال نیستم بلکه صراحتاً اعلام میکنم که امروز نه وقت انتقام گرفتن از دولت است و نه وقت متلک انداختن به دولتمردان.!!

زیرا طرف مقابل و جبهه مخالف خود را که اینک دچار کسالت و مریضی شده را در گوشۀ رینگ بوکس گیر انداختن و به آن مشت زدن، رسم جوانمردی نیست هرچند که سیاست این چیزها سرش نمیشود و شاید چنانچه طرف مقابل جای ما بود و ما ناتوان در گوشۀ رینگ افتاده بودیم نه تنها ما را مشت باران میکرد بلکه اجازه نفس کشیدن هم به ما نمیداد اما منافع ملی به ما حکم میکند که با هم احساسی رفتار کنیم نه سیاسی و اتحاد و همبستگی ملت و ایران و ایرانی را حفظ کنیم.   

ضمناً تا دیشب همه مردم، فعالان اقتصادی و صاحب نظران سیاسی و اقتصادی ایران و جهان منتظر تصمیم ترامپ بودند که بالاخره ازئ برجام خارج میشود یا نه اما پس از خروج آمریکا از توافقنامۀ هسته ای (برجام از امروز همه بدنبال دو پاسخ مهم دیگر هستند:

۱- واکنش شدیدی که جناب آقای روحانی به کررات و با شدّت و حدّت از آن سخن میگفت که ترامپ را شدیداً پشیمان خواهد کرد چیست؟ و کی از حرف به عمل مبدل خواهد شد تا اثرات آنرا به عینه ببینیم؟

۲- اثرات مثبت و منفی خروج آمریکا از برجام برای ایران و اقتصاد کشورمان چه خواهد بود؟

با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری، امروز نوبت آن است تا دولت و ملت بطور یکدست و متحد، منافع ایران را بدون اتکاء به بیگانگان به پیش ببرند و اجرای اقتصاد مقاومتی و قوی کردن اقتصاد را بیش از پیش در دستور کار قرار دهند تا ضربه پذیری کشورمان را در برابر تهدیدهای دشمنان به حداقل برسانند و در برابر تحریمها اقتصاد کشورمان را با قدرت در داخل و عرصۀ جهانی به پیش ببرند و اثرات منفی عملکرد غلط ترامپ را در بازارهای داخلی و جهان خارج به صفر برسانیم ./انتهای پیام

 محمدرضا سبزعلیپور
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران    

 

 

تاریخ انتشار: ۹۷/۰۲/۱۹

Leave a Comment