اختیارات رئیس جمهور و جاده تبریز – زنجان

دست نوشته گلایه آمیز سبزعلیپور خطاب به روحانی

لازم به توضیح است که هیچ دشمن داخلی و خارجی نمیتوانست مردم شریف ایران را اینقدر دلخور و نسبت به مسئولین و دولتمردان ایران اسلامی بدبین و بی اعتماد بکند که شب تا صبح مسئولین را نفرین کنند اما دولت شما با کم کاری و بی توجهی، این کار را انجام داد و مردم بزرگوار کشورمان را دلخور و ناراحت کرد!! چرا؟

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران طی دست نوشته ای خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور اظهار داشت: در شش سال گذشته که حضرتعالی سکاندار دولت تدبیر و امید بوده اید، همه مردم منتظر عملکرد مثبت و تصمیمات انقلابی رئیس جمهور منتخب شان بوده اند تا از این طریق نه تنها مشکلات کشور علی الخصوص نابسامانی های اقتصادی مرتفع و سطح معیشت شان ارتقاء یابد بلکه از این درگاه اخبار مسرت بخشی را شنیده و نور امید بر دلهای با ایمانشان بتابد.

اما پس از گذشت بیش از ۶ سال از انتخاب آقای روحانی بعنوان رئیس جمهور ایران اسلامی نه تنها عملکرد مثبتی مشاهده نشده و مشکلی نیز مرتفع نگردیده، بلکه اخیراً جناب آقای روحانی از “کمبود اختیارات” ریاست جمهوری سخن به‌ میان آورده و خواستار اختیارات بیشتر و توانایی های ویژه ای شده است که در این راستا پیشنهاد رفراندوم و بازنگری قانون اساسی را هم داده اند!!!

چند روز پیش طی یادداشتی بطور اِجمال به موضوع اختیارات رئیس جمهور پرداخته و عرض کردم که آقای روحانی از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ جزء برجسته ‌ترین مسئولین نظام بوده و در جایگاه نایب‌رئیسی مجلس تا دبیری شورای عالی امنیت ملی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نهایتاً رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مشغول خدمت بوده است، از همین رو شخصی در این سطح و با در اختیار داشتن چنین پُستهای بلند مرتبه‌ای، قطعاً عملکرد رؤسای جمهور پنجم تا دهم را بخوبی به‌ یاد داشته و از میزان اختیارات آنان کاملاً مطلع بوده و بطور دقیق میدانسته اند که اختیارات رؤسای جمهور ایران اسلامی برای اداره کشور کافیست یا نه و ایشان قطعاً با علم به اختیارات رئیس جمهور به این نتیجه رسیده که اختیارات رئیس جمهور قابل توجه و کافی بوده و به همین خاطر کاندیدای احراز پست ریاست جمهوری با همان اختیارات شدند.

ضمناً آقای روحانی در دو نوبت (در سالهای ۹۲ و ۹۶) برای به‌دست آوردن همین اختیاراتی که امروز آنها را کافی نمیداند، با کاندیداهای دیگرِ ریاست جمهوری رقابت کرد و خود را به آب و آتش زد و بارها به “والله” قسم خورد که مشکلات کشور را با همین اختیارات و فقط با درایت و کلید سحرآمیزش حل میکند و صدها وعدۀ غیرقابل تحقق به مردم داد تا اینکه رئیس جمهور شود و همین اختیارات ناکافی را به‌دست آورد، هرچند که این ‌همه اختیارات گسترده را سالها در دست داشته ولیکن بجای استفاده درست از این اختیارات، متأسفانه عملکردهای دولت ایشان غیرقابل قبول بوده و نه ‌تنها مشکلات کشور اصلی و ابدا حل نشده بلکه مشکلات و نابسامانی‌ های اقتصاد و معیشت مردم طی ۶ سال گذشته چند برابر نیز شده است، حال بدلیل اینکه آقایان دولتمرد بین مشکلاتی که دولت تدبیر و امید بوجود آورده غرق شده‌اند، برای رفع مشکلات و آباد کردن خرابی ‌هایی که این دولت به ‌بار آورده و از همه مهمتر برای فرار از پاسخگویی به افکار عمومی، این بار بهانه آورده‌اند که اختیارات رئیس جمهور کم بوده و باید اختیارات آقای روحانی افزایش یابد تا دولت ایشان بتواند ایران را “گلستان” کند و احتمالاً بعد از گرفتن اختیارات بیشتر، مجدداً خواهند گفت که “اگر دوران ریاست جمهوری اینجانب را اَبدی کنید، مشکلات کشور بهتر حل خواهد شد” و همین‌ طور سلسله درخواستهای این دولت ادامه خواهد یافت.

اینجانب در یاداشتم بر این نکته پافشاری نمودم که اختیارات دولت به ‌قدری زیاد بوده که آقای روحانی برای به‌دست آوردن همین اختیارات از روی همۀ موانع گذشت تا به این اختیارات برسد، اگر این اختیارات کم بود پس ارزش نداشت که ایشان برای به‌دست آوردن همین اختیارات مجدداً این‌ همه تلاش کرده و تازه بعد از پایان دوره ۴ ساله اول ‌شان، دوباره کاندیدا شود، حال باید از آقای روحانی سؤال کرد که؛ جسارتاً طی ۶ سال گذشته با این اختیاراتِ بقول خودتان ناچیز و به گفتۀ صاحب نظران برجسته اختیارات وسیع و گسترده، چه کار مهم و مثبتی انجام داده اید که حالا به‌دنبال اختیارات بیشتری نیز هستید؟ اینجانب تصریح نمودم که به ‌اعتقاد بنده وقتیکه دولت با این ‌همه اختیارات گسترده ای که در اختیار قوه مجریه میباشد چندان کار مثبتی انجام نداده و بر‌عکس خرابکاریهای تأمل برانگیزی را نیز به ‌بار آورده، پس دادن اختیارات بیشتر به دولت شما قطعاً از سم هم مهلک ‌تر میباشد و احتمال دارد با دادن اختیارات بیشتر به این دولت، وضعیت اقتصاد کشور از این هم بدتر شود!! هرچند که مطمئنم اگر اختیارات هر سه قوه را توأمان باضافه اختیارات سایر دستگاهها و مسئولین نظام را هم یکجا به دولت آقای روحانی بدهند باز هم چندان کار مثبتی انجام نخواهد شد و قطعاً بهانه دیگری را برای سوءمدیریت ها و کار نکردن دولت‌شان مطرح خواهند نمود.!!

بنده درخصوص بحث همه‌ پرسی و رفراندوم نیز تأکید کردم که بهتر است اولین رفراندوم پیشنهادی آقای روحانی با موضوع عملکرد دولت آقای روحانی برگزار شود و این همه ‌پرسی و رفراندوم هم فقط بین کسانی که در سال ۹۶ به آقای روحانی رأی داده اند برگزار شود تا ببینیم پس از گذشت ۲ سال از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، عملکرد دولت تدبیر و امید مورد تأیید چند درصد از طرفداران و رأی‌دهندگان به آقای روحانی میباشد.!!

موارد مطروحۀ فوق، نظرات و دیدگاهای شفاف اینجانب راجع به سخنان آقای روحانی درخصوص اختیارات رئیس جمهور بود که چند روز پیش صراحتاً به رشتۀ تحریر درآمد و از طریق رسانه های کثیرالانتشار منتشر گردید، لکن تصور نگارنده بر این بود که احتمالاً سخنان آقای روحانی در ارتباط با اختیارات رئیس جمهور فروکش خواهد کرد و دیگر پیگیری نخواهد شد.!!

اما دوباره شاهد بودیم که آقای روحانی مجدداً به بحث اختیارات رئیس جمهور ورود پیدا کرده و اختیارات خویش را نیز دوباره ناکافی دانستند و از طرفی به این نکته اشاره کردند که اختیارات ریاست جمهوری در دورانی که مقام معظم رهبری رئیس جمهور بوده اند بیشتر از اختیارات ایشان بوده است!! آقای روحانی اختیارات خودشان را برای حل و فصل مشکلات و رشد و توسعه اقتصاد ایران ناکافی میداند اما در عین حال سه روز پیش در جلسه هیأت دولت مواردی را بطور شفاف بیان نمودند که خبر آن از طریق رسانه های گروهی داخلی و خارجی و همچنین رسانه ملی به شکل وسیع منعکس گردید!!

آقای روحانی در بخشی از سخنان خود خطاب به عموم اظهار داشتند که: امروز شرایط عمومی کشور علیرغم آنکه بدخواهان تبلیغ میکنند، بسیار خوب است!!

سپس در ادامه فرمودند که شرایط امروز کشور نسبت به گذشته بهتر شده است و مردم ایران نسبت به ۶ ماه و یکسال گذشته آرامش بیشتری دارند و نسبت به آینده کشور خود امیدوارتر هستند!!

ضمناً تصریح نمودند که امسال شرایط مناسبی برای ایجاد تحول اقتصادی در کشور مهیا میباشد و ما میتوانیم از نعمت ‌ها و ظرفیتهای بزرگی که در کشورمان وجود دارد برای ایجاد تحوّل در بخشهای مختلف بویژه در بخش اقتصاد استفاده کنیم.

در خاتمه تأکید نمودند: همه آمار نشان میدهد که مسیر و حرکت درستی را می‌پیماییم!!

بحث اصلی اینجاست که متأسفانه تناقض در سخنان جناب آقای روحانی موج میزند!! بطوریکه ایشان در جایی به دنبال اختیارات بیشتر برای رئیس جمهور میباشند و حل و فصل مشکلات کشور و رشد و توسعه اقتصاد ایران را با اختیارات فعلی رئیس جمهور کافی نمیداند اما از طرفی با همین اختیاراتی که رئیس جمهور دارد، در جمع هیأت دولت اظهار میدارد که شرایط امروز کشور نسبت به گذشته بهتر شده است و همه چیز گل و بلبل است!!

در اینجا مجبورم تا خطاب به آقای روحانی عرض کنم که اگر اختیارات تان برای حل و فصل مشکلات کشور و رشد و توسعه اقتصاد ایران ناکافی است، پس این سخنانی که در جمع هیأت دولت فرمودید چیست؟!! اما اگر سخنان تان در جمع وزراء و در هیأت دولت مبنی براینکه شرایط امروز کشور نسبت به گذشته بهتر شده است و ایران بزودی مدینه فاضله میشود، درست است، پس قطعاً با همین اختیاراتی که امروز دارید به این موفقیتها رسیده اید، پس چرا به دنبال اختیارات خاص و ویژۀ بیشتری برای رئیس جمهور میباشید؟!!

ضمناً شما اظهار داشتید که در دهۀ شصت و زمانیکه حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور ایران اسلامی بوده اند، اختیارت بیشتر و گسترده تری نسبت به شما داشته اند؟!! آیا مگر از اوآخر دهۀ ۶۰ تاکنون قانون اساسی ایران بازبینی و یا تغییر کرده که اختیارات رئیس جمهور کم و زیاد شده باشد که در این راستا جنابعالی بعنوان رئیس جمهور حال حاضر ایران، مغبون شده باشید؟!!  

آقای روحانی عزیز، خدمت شریف تان باید عرض کنم که شما بعنوان رئیس جمهور ایران اسلامی، اختیارات وسیع و گسترده ای دارید که متأسفانه از بخش زیادی از این اختیارات استفاده نمی کنند که شاید دلیل عدم استفاده صحیح از اختیارات رئیس جمهور این باشد که دولت محترمتان ارادۀ کار ندارد!!

بطور مثال: اصلاح سیستم و نظام پولی و بانکی کشور، اصلاح سیستم کسب و کار کشور، اخذ مالیات و انضباط سیستم مالیاتی کشور، برنامه ریزی و نظام بودجه بندی کشور، سیاستگذاری اقتصاد و بعضاً اجرای بخشی از اقتصاد کشور، مدیریت گمرک و نظارت بر مرزها و مبادی ورود و خروج کالا، برنامه ریزی و مدیریت مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی ایران، سیاستگذاری، برنامه ریزی و مدیریت بخش غذا، دارو و درمان کشور و…. دهها و یا صدها مسئولیت و اختیارات مهم دیگری که در کشورمان وجود دارد که مسئولیت همگی آنها برعهده دولت جنابعالی میباشد اما متأسفانه چرخِ غالب کارها در این بخشها لَنگ میزند و مردم هم اکثراً شاکی و گله مند میباشند!! چرا؟ حتماً اراده ای برای کار وجود ندارد!!

برخی از دوستان و دولتمردان حضرتعالی اظهار میدارند که مقام معظم رهبری دستور تشکیل چندین شورای عالی را در ایران صادر فرموده اند که این شوراها قدرت دولت را کاهش داده و اختیارات رئیس جمهور را کم کرده اند!! در پاسخ باید عرض کنم که اگر شورایی هم راه اندازی شده، امام خامنه ای مسئولیت ادارۀ آن شورا را به جنابعالی محول نموده و شما را صاحب اختیار آن شورا کرده اند!! ریاست همه شوراهای عالی کشور با رئیس جمهور میباشد، اما این شما هستید که هفته ها و یا شاید ماهها اجازه تشکیل برخی از این شوراها را نمیدهید (مثل، تأخیر در برگزاری شورای عالی فضای مجازی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی)!! پس در این خصوص کم لطفی نکنید!!        

باز هم برخی از دوستان و دولتمردان شما این داستان را مطرح کرده و میکنند که چرا مقام معظم رهبری اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را به آقای روحانی نداد؟!! در این ارتباط هم باید تصریح کنم که اولاً قرار نیست که هر وقت دولتها دلشان میخواهد به منابع صندوق توسعه ملی، دست اندازی کنند، ثانیاً مقام معظم رهبری هرگز نفرمودند که شما حق برداشت ندارید بلکه اظهار داشتند که فعلاً از منابع دیگری که در اختیار دولت میباشد برای سیل زده گان استفاده کنید تا بعداً راجع برداشت از صندوق توسعه ملی تصمیم گیری شود. پس لطفاً در این خصوص هم کم لطفی نکنید!!          

مجدداً تأکید میکنم حضرتعالی با همین اختیاراتی که دارید میتوانید مشکلات کشور را بمرور مرتفع و ایران را نیز گلستان کنید البته بشرطی که کمی چاشنی اراده برای کار کردن را هم به این اختیارات اضافه نمائید.!!

در ادامه، موردی را در تأیید عرائضم خدمتتان بیان میکنم و آن اینکه مدتی است برای انجام کاری رفت و آمدم به شهر تبریز زیاد شده، چهار روز پیش که میخواستم از تبریز به تهران بیایم به مورد خجالت آور و ناراحت کننده ای برخوردم!!

جدای از اینکه یکروز نرخ بلیط هواپیما از تهران به تبریز ۱۷۵ هزار تومان بود و روز دیگر ۲۹۰ هزار تومان، روزی دیگر ۳۷۰ هزار تومان و چند روز بعد ۵۱۰ هزار تومان و روزی دیگر ۷۵۰ هزار تومان و هیچ نظارتی هم از جانب دولت شما بر این هرج و مرج بازار و نابسامانی قیمتها وجود ندارد!! اما چهار روز پیش که میخواستم از تبریز به تهران برگردم، به پرواز نرسیدم و قرار شد تا همان روز بوسیله خودرو به تهران برگردیم. طبق مشورت و همفکری با همسرم، قرار شد تا با اتوبوس و در کنار مردم عادی به تهران برگردیم.

ساعت ۱۰ شب بوسیله اتوبوس از تبریز به سمت تهران حرکت کردیم اما کمتر از یکساعت بعد از حرکت به مشکل عجیبی برخورد کردیم که خدا نصیب هیچکس نکند!! انگار اتوبان تبریز به زنجان و در ادامه اتوبان زنجان به قزوین خمپاره باران شده و بخشهای وسیعی از این اتوبان طولاتی با گریدر و بولدوزر شخم زده شده است!! این اتوبان یکی از جاده های بین المللی و مسیرهای اصلی تردد خودروهای ایرانی و خارجی است که به چنین روزی درآمده است!!

تعداد ایستگاههای اخذ عوارض در این اتوبان بسیار زیاد میباشد که مبالغ زیادی را از خودروهای سبک و سنگین تحت عنوان عوارض دریافت میکنند اما چندان خدمات رفاهی و عمرانی ارائه نمیدهند!!

شب تا صبح از ترسِ تصادف کردن و یا واژگون شدنِ اتوبوس، صد بار مُردیم و زنده شدیم!! اگر تصادف نکردیم و زنده به مقصد رسیدیم، بنوعی معجزۀ الهی بود!!        

ساعاتی که در اتوبوس بودم به دقت به حرفهای مسافرین گوش دادم و در کمال تعجب شنیدم که جمعی از مسافرین با فحش و الفاظ رکیک از خجالت مسئولین و دولتمردان درمی آیند و عده ای دیگر از مسافرین نیز، مسئولین و دولتمردان را از ته دل ناله و نفرین میکنند!!

آقای روحانی عزیز، مگر وزارت راه و شهرسازی، تحت اَمر شما نیست؟ مگر مسئولیتِ رسیدگی و نگهداری جاده ها و اتوبانهای کشور برعهده این وزارتخانه نیست؟ مگر آقای وزیر راه و شهرسازی و وزارتخانۀ تحت مدیریتش در زمینۀ تعمیر و نگهداری جاده ها و اتوبانهای کشور اختیار تام ندارند؟ پس چرا از اختیارات دولت آنهم فقط برای تعمیر و نگهداری اتوبان تبریز به زنجان و قزوین استفاده نمی کنند؟

محض اطلاع جنابعالی، اگر مالکیت جاده و یا اتوبانی دولتی است پس وزارت راه باید رأساً نسبت به تعمیر و نگهداری آن جاده اقدام کند و اگر مالکیت جاده و یا اتوبانی خصوصی است، پس باید مسئولین وزارت راه بطور دقیق نظارت کنند و ببینند که مالک و کارفرمای آن اتوبان، این حجمِ کلان از پولی را که از خودروها دریافت میکند را چکار کرده و صرف چه اموری میکند و چرا با این همه درآمدی که هر روز دارد، جان انسانها برایش بی ارزش است و حتی حاضر نیست جاده و اتوبان تحت مالکیتش را تعمیر کند؟      

جناب آقای روحانی عزیز، اگر برای تعمیر و نگهداری اتوبان ترانزیت و بین المللی تبریز زنجان  قزوین اختیارات دارید، پس چرا از اختیارات خودتان برای بازسازی این مسیر استفاده نمی کنید و با جان مردم شریف ایران بازی میکنید؟ اگر هم به اندازه تعمیر و نگهداری اتوبان تبریز زنجان  قزوین هم اختیارات ندارید، پس بنده از همین جا و از این طریق از مقام معظم رهبری و سایر مسئولین ارشد نظام خواهش میکنم که به اندازۀ تعمیر و نگهداری اتوبان تبریز زنجان  قزوین به جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم اختیارات بدهید!!

لازم به توضیح است که هیچ دشمن داخلی و خارجی نمیتوانست مردم شریف ایران را اینقدر دلخور و نسبت به مسئولین و دولتمردان ایران اسلامی بدبین و بی اعتماد بکند که شب تا صبح مسئولین را نفرین کنند اما دولت شما با کم کاری و بی توجهی، این کار را انجام داد و مردم بزرگوار کشورمان را دلخور و ناراحت کرد!! چرا؟

وقتیکه شما از این همه اختیارات وسیع خودتان استفاده نمی کنید، پس به دنبال چه اختیارت ویژه ای هستید که قرار است برای کشورمان را گلستان بکند؟

به تصور نگارندۀ این یادداشت، حضرتعالی فقط دنبال اختیارات وسیع جهت مذاکره با ترامپ هستید تا منافع ایران و ایرانی را طبق خواست و سلیقۀ خودتان پیگیری کنید اما بحث اصلی اینجاست که مردم بزرگواری که در کشور ثروتمندی همچون ایران زندگی میکنند چرا باید از داشتن یک جادۀ اَمن و استاندارد بی بهره باشند و مجبور باشند تا بر روی جاده و یا بهتر بگویم، بر روی ویرانه ای به نام اتوبان که نمونۀ آنرا در فقیرترین کشورهای آفریقایی هم نمیتوان یافت، تردد کنند؟ آیا دولتی که نمیتواند جاده ای را فقط و فقط بازسازی کنند، میتواند منافع ایران و ایرانی را در مذاکرات با کشورهای معاندی همچون آمریکا تأمین نماید؟!!

البته باید در اینجا به این مورد نیز اشاره کنم که شب گذشته یک اتوبوس در همین مسیر اتوبان تبریز زنجان واژگون شد و جمعی از هموطنانمان کشته و زخمی شدند که خبر این حادثه از طریق رسانه ها و رسانه ملی منتشر کردید!!

اینجانب در خاتمه تأکید میکنم که دولت آقای روحانی اختیارات وسیعی دارد و میتواند هر کاری را برای ایران انجام دهد ولیکن این دولت بجای اختیارات بیشتر، نیازمند تیمی دلسوز، متعهد، پاکدست و همچنین اراده ای برای کار کردن میباشد و بس.

/انتهای پیام             

1 Comment

  • خوب شد از پرواز جا موندین و بالاخره فهمیدین “مردم عادی” چی میکشن و چی میگن! اینارو به مقامات بالا هم منتقل کنین. مقاماتی که تا حالا با حداقل حقوق مجبور نشدن دنبال اجاره کردن خونه و خرید باشن تا طعم تورم رو بچشن. یکیشونم شمایین البته!

Leave a Comment