آقای روحانی! تا دیر نشده لطفاً سری به خیابانها بزنید و صدای مردم را بشنوید

سبزعلیپور خطاب به روحانی اظهار داشت

متأسفانه مسئولین و دولتمردان به عَمد نمیخواهند خرابی ها و دسته گل هایی را که خودشان طی سالهای اَخیر ببار آورده اند را ببینند و اصلاً به عواقب آن همه نابسامانی ها هم دقت نمی کنند که این گلوله برفی که به راه انداخته اند تا چند وقت دیگر بقدری بزرگ خواهد شد که هر چیزی که در برابرش باشد را بطور کامل نابود خواهد کرد، حتی خودِ دولتمردان را.!!

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در نود و چهارمین نشست ماهانه خود با اعضاء مرکز جامع صادراتی ایران طی سخنانی در جمع مدیران شرکتهای صادراتی، صاحبان صنایع و سرمایه، فعالان اقتصادی و دانشگاهیان، به اوضاع بد اقتصادی و رشد بی رویه و سرسام آور قیمت ارزهای خارجی طی روزهای اخیر و کاهش شدید ارزش پول ملی، گرانی لحظه به لحظه و تورم وحشتناک و همچنین دلنگرانی و اعتراضات خیابانی مردم اشاره کرد و گفت: با توجه به اوضاع بد اقتصادی، گرانی لحظه به لحظه کالا و خدمات و آشفتگی بیش از حدِ بازار ارز، برای صدمین بار باید عرض کنم که متأسفانه تصمیمات و سیاستهای غلط دولت و همچنین سوء مدیریت غالب دولتمردان موجب شده تا به این مرحله از مشکلات و نابسامانی ها برسیم که تداوم همین سیاستها و عملکردهای غلط، اقتصاد کشور را به ورطۀ نابودی خواهد کشاند و میتوانم به جرأت بگویم که مشکلات اقتصادی ما چندان ربطی به تصمیمات و دشمنی های کسانی همچون “دونالد ترامپ” ندارد بلکه ساخته و پرداختۀ خودخواهی ها و مدیریت غلط غالب مسئولین و دولتمردان خودمان میباشد.

وی افزود: اوضاع بد اقتصادی و آشفتگی ماهها و روزهای اخیر بازار ارز متأسفانه همه مردم را مات و مبهوت نموده و آنان را نسبت به آینده و عاقبت زندگی و کسب و کارشان بشدت نگران کرده است، لذا همین امر موجب شده تا امروز به بحث گرانی بی در و پیکر دلار و عواقب خطرناک آن برای اقتصاد ایران و همچنین اعتراضات مردم بپردازم.

مشکلات و معضلات این ایام موجب شده تا تنها سوالی که ذهن همۀ مردم، فعالان اقتصادی و صاحب نظران و کارشناسان سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی را به خود مشغول کند این باشد که چرا و به چه دلیل نرخ دلار ساعت به ساعت در کشورمان افزایش میابد و این رُشد قیمت تا کی و تا چه سطحی ادامه خواهد داشت و عاقبت مان چه خواهد شد و نهایتاً انتهای این وضعیت کجاست؟

علیپور اظهار داشت: بارها به این نکتۀ مهم پرداخته و تأکید نموده ام که برای ساماندهی بازار ارز و کاهش نرخ دلار و همچنین تک نرخی کردن دلار به فاکتورهایی کلیدی و اساسی نیازمندیم ولیکن در حال حاضر این بحث پیش می آید که آیا دولتمردان و مسئولین پولی و ارزی کشورمان فی الواقع نمیدانند که “کنترل نرخ ارز و کاهش نرخ دلار” و همچنین “تک نرخی کردن قیمت ارز” نیازمند فاکتورهای خاصی میباشد که تا این فاکتورها وجود نداشته باشد هیچیک از موارد مذکور محقق نخواهد؟

به کرّرات فاکتورهایی که جهت ساماندهی بازار، کاهش نرخ ارز و تک نرخی شدن آن مفید میباشند را برشمرده ام  و به همین خاطر جهت صرفه جویی در وقت، از تکرار آنها خودداری میکنم، فلذا کنترل و کاهش قیمت ارز و همچنین تک نرخی شدن آن اهمیت زیادی در برنامه‌ریزیهای اقتصادی کشور دارد و فعالان اقتصادی نیز در برنامه‌ریزیهای صادراتی و وارداتی خویش باید بتوانند بطور منطقی یک آینده حداقلی را در برنامه خود پیش‌بینی کنند، از همین رو حرکت به سمت تثبیت قیمت ارز و تک ‌نرخی شدن آن از خواسته های مهم مردم و فعالان اقتصادی بخش خصوصی میباشد.

پس کنترل و کاهش اساسی و پایدار نرخ ارز و اجرای دقیق و اصولیِ تک نرخی کردن قیمت ارز نیازمند حداقل ۱۲ شرط و فاکتور مهم میباشد تا جهت ساماندهی بازار ارز نتایج مثبتی در بر داشته باشد.

سبزعلیپور در ادامه به اعتراضات محدود روزهای گذشتۀ مردم در تعدادی از شهرها اشاره کرد و گفت: مردم شریف ایران، ملتی با غیرت میباشند که همیشه یار و یاور نظام بوده و ولی نعمت و سروران مسئولین و مقامات کشورمان محسوب میشوند، متأسفانه تا به امروز تمام سختی ها و فشارهای اقتصادی، کمبودها، گرانی و تنگی معیشت را نیز تحمل کرده و صورت خود را هم بعضاً با سیلی سرخ نگه داشته اند.!! الحق و الانصاف مردمی با این ویژگیها و با این همه صبر، متانت و مهربانی مستحق بهترین زندگی و رفاه، بالاترین امنیت، بهره مند از شرایط معیشتی مناسب و نهایتاً مستحق داشتن اقتصاد، تولید و زندگی بهتری نسبت به وضع کنونی شان میباشند.

اما با این تفاسیر، غالباً شاهدِ این واقعیت تلخ هستیم که مسئولین اَمر از مردم غافل میشوند و همین غفلت ها، فشارها را بر مردم بیشتر و آنان را نسبت به آینده ناامید و بابت سختی معیشت و دیگر نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی ناراحت و مکدر میکند.

این اقتصاددان تصریح کرد: در همین راستا، چند سالی است که مواردی از سوء مدیریت ها و نابسامانی های اقتصادی را به مسئولین ذیربط اعلام و درخصوص عواقب آنها هشدارهای لازمه را به ایشان داده ایم اما عمداً و یا سهواً، موضوعات مطروحه پیگیری نشده و یا بعضاً به ورطۀ فراموشی سپرده شده است.!!

مواردی از جمله: مشکلات پولی و بانکی، معضل مؤسسات مالی و اعتباری ورشکست شده، جلوگیری از ورشکستگی واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی، راه اندازی تولید و حمایت از صادرات غیرنفتی، ممانعت از گران شدن مکرر کالا و خدمات، پرهیز از اخذ مالیاتهای سنگین و علی الرأس، عدم ارائۀ آمارهای غیر واقعی و پرهیز از تمجید و خودستایی ودهها مورد دیگر.!! لکن حاصل عدم توجه دولت به موارد فوق، علی الخصوص رکود، تورم شدید، گرانی وحشتناک دلار و سایر ارزهای خارجی و برعکس سقوط آزاد ارزش ریال و نهایتاً تشدید بیکاری، موجب بوجود آمدن دره ای عمیق بین فقیر و غنی، بیشتر شدن فاصلۀ طبقاتی بین مردم و همچنین آغاز اعتراضات سپرده گذاران و مال باختگان مؤسسات مالی و اعتباری ورشکست شده طی چند سال گذشته بوده که متأسفانه روز به روز بر تعداد و میزان این مشکلات و اعتراضات افزوده شده است.!!

وی با اشاره به اعتراضات دیماه سال ۹۶ و همچنین تجمعات اخیر مردم در چند شهر افزود: همچنانکه قبلاً نیز گفته ام، مجدداً تأکید میکنم که اعتراض مدنی و آرام حق همه مردم میباشد اما متأسفانه باید اعتراف کنم که ما هنوز فرهنگ اعتراض را نیاموخته و آنرا بلد نیستیم. زیرا هر تجمع اعتراض‌آمیزی بسرعت از شعارهای اولیه خود دور میشود و به خشونت میگراید. شاید علت آن هم این باشد که مجوز رسمی از جانب مقامات ذیصلاح برای تجمعات آرام و اعتراضات مدنی مردم به سادگی صادر نمیشود و وزارت کشور همۀ تجمعات و اعتراضاتِ مدنی را نیز غیرقانونی مینامد.!! این در حالیست که قانون اساسی مان در اصل بیست و هفتم، راهپیمایی مردم را مشروط بر اینکه مسلحانه و مخلِ احکام اسلام نباشد مجاز اعلام کرده است. در کشورهائیکه تمرین دموکراسی بیشتری دارند در یک روز و در رأس ساعتی مشخص هزاران نفر در مسیر معینی با حفاظت پلیس، راهپیمایی و اعتراض خویش را در ارتباط با موضوع معین و مشخصی اعلام میکنند و سپس هر یک به سرِ کارِ خود میروند و این یک امر عادی و طبیعی است. به همین خاطر وزارت کشور ما نیز باید اعتراض مدنی را به رسمیت بشناسد و در صدورِ مجوزها سختگیری نکند و مردم هم باید پایبند به قوانین و دستورالعمل های اعتراض مدنی باشند.

علیپور یادآور شد که مشکلاتِ موجود کشور و مواردی که باعث نگرانی و دلخوری مردم عزیزمان شده مربوط به همه دستگاهها و مسئولین اجرایی کشور میباشد، پس هر دستگاهی در این میان سهمی دارد و باید سهم و نقش خودش را در این خرابی ها و بروز نارضایتی ها بپذیرد. در همین راستا توقع بر این است که هیچ مقامی از زیر تعهداتش شانه خالی نکرده و تمام مشکلات را به گردن این و آن و سایر قوا و دستگاهها نیاندازد. البته در این میان انتظارات مردم از دولت و شخص رئیس جمهور بیش از سایر قوا و دستگاههای دیگر میباشد.

لکن تا زمانیکه دولتمردان عزیز، از خودشان راضی و از عملکرد خویش رضایت کامل دارند و مشکلات اقتصادی و بحران موجود در کشور را نمی بینند و یا بدلیل مصلحت اندیشی، چشمان خویش را مخصوصاً به روی واقعیتها بسته و همه چیز را گل و بلبل اعلام میکنند و در ضمن گوشهایشان نیز بدهکار حرف هیچکس نیست و مشکلات و درد مردم را هم نمیشنود، جدای از اینها، تا موقعی که خود را طلبکار ایران و ایرانی هم میدانند قطعاً هیچ قدم مثبتی برداشته نخواهد شد و هیچ اتفاق مثبتی نیز در کشورمان رخ نخواهد داد چون از قدیم گفته اند (کسی را که خواب است میتوان بیدارش کرد اما کسی که خودش را مخصوصاً به خواب زده را هرگز نمیتوان بیدار کرد زیرا مخصوصاً نمیخواهد از خواب بیدار شود) در حال حاضر هم غالب مسئولین چشمان خود را محکم بسته و خود را به خواب زده اند!!

به آقایان میگویند اوضاع بازار ارز خراب است، در پاسخ میفرمایند موقتی است و یک ماه دیگر همه چیز درست میشود!! به ایشان میگویند ارز بیش از حد گران شده، میفرمایند: کسری بودجه نداریم و وضع مان از نظر ارزی و نقدینگی بسیار عالی است، پس مردم اصلاً نگران نباشند!! میگویند نرخ دلار بیش از ۱۱۰۰۰ تومان شده، در پاسخ میفرمایند: نه ۱۱۰۰۰ تومان نشده و این نرخها را رسانه ها درست میکنند!! سپس به خبرنگاران اظهار میدارند که سوالات شما سیاسی است و شما توقع مردم را بالا میبرید و دهها مورد از همین دست پاسخ ها و برخوردهای تعجب برانگیز که همگی مبین این واقعیت است که آقایان به عَمد نمیخواهند خرابی ها و دسته گل هایی را که خودشان طی سالهای اَخیر ببار آورده اند را ببینند و اصلاً به عواقب آن همه نابسامانی ها هم دقت نمی کنند که این گلوله برفی که به راه انداخته اند تا چند وقت دیگر بقدری بزرگ خواهد شد که هر چیزی که در برابرش باشد را بطور کامل نابود خواهد کرد، حتی خود دولتمردان را.!! مع الوصف اینکه چرا آقایان واقعیت ها را وارونه جلوه میدهند و چرا به عواقب خطرناک این بحران بی توجهی میکنند را خدا میداند و بس!!

اینجانب ضمن اظهار نگرانی از اوضاع نابسامان اقتصادی موجود، بارها به دولت هشدار داد و گفته ام که خواهشاً به خود بیائید و موضوع را جدی بگیرید و در صدد اصلاح امور برآئید. موضوع مهمی که باید عرض کنم این است که متأسفانه تورم بزرگ و وحشتناکی در راه است که زندگی و همچنین معیشت مردم را بیش از پیش تهدید و با بحران مواجه خواهد کرد!! دولتمردان محترم بفرمایند که با این بحران خطرناک چه خواهند کرد؟ آقایان نباید فقط امروز و جلوی پایشان را ببینند بلکه باید حداقل ۶ ماه آینده را در نظر بگیرند زیرا عواقب این گرانی و نابسامانی امروز، ظرف شش ماه الی یکسال آینده نمود و ظهور پیدا خواهد کرد.

برای اینکه رشته کلام از دستمان خارج نشود، مجدداً برمیگردم به تنها سوالی که این روزها ذهن همۀ مردم، فعالان اقتصادی و صاحب نظران و کارشناسان سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی را به خود مشغول کرده و آن اینکه چرا و به چه دلیل نرخ دلار در کشورمان افزایش میابد و این رُشد قیمت تا کی و تا چه سطحی ادامه خواهد داشت و عاقبت این نابسامانی اقتصاد کجاست؟

در پاسخ به این سوال عرض میکنم که تا زمانیکه موارد زیر تحقق پیدا نکند نه تنها بازار ارز تثبیت نخواهد شد بلکه روز به روز بحران ارزی تشدید و اقتصاد ایران متشنج تر خواهد شد:

* تا زمانیکه ولی الله سیف بر صندلی ریاست کل و عراقچی جوان و بی تجربه بر صندلی معاونت ارزی بانک مرکزی تکیه زده باشند!! (که خوشبختانه این مورد اجرا شد و هر دو نفر عزل شدند).

* تا زمانیکه تیم ضعیف اقتصادی دولت برکنار نشوند و از افراد شایسته، متعهد، دلسوز، فراجناحی، وطن پرست و کاربلد استفاده نشود.

* تا زمانیکه سیاستهای نادرست و غلطِ اقتصادی و پولی و بانکی پنج سال گذشته در کشورمان اِعمال میگردد!!

* تا زمانیکه اِرادۀ دولت بر افزایش نرخ دلار دولتی میباشد!! (که احتمالاً در بستۀ جدید ارزی که روز دوشنبه رونمایی خواهد شد، باز هم نرخ دلار دولتی را افزایش خواهند داد).

* تا زمانیکه درآمد ارزی دولت ناچیز باشد!!

* تا زمانیکه ذخایر بانک مرکزی خالی از ارز میباشد!!

* تا زمانیکه تحریمهای پولی و بانکی برعلیه ایران اِعمال و همچنین برنامۀ درآمدِ نفت در برابر غذا برعلیه کشورمان اِجرا شود و به همین دلیل بخشی از پول فروش نفت ایران در بانکی خارجی بلوکه و به کشور باز نگردد!!

* تا زمانیکه دولت کسری بودجه دارد!!

* تا زمانیکه صادرات غیر نفتی ایران قابل توجه نباشد و دولت صادرات غیر نفتی و صادرکنندگان را جدّی نگیرد!!

* تا زمانیکه بابت خرید و فروش ارز، رابطه مردم با بانکها قطع بوده و مردم و همچنین فعالان اقتصادی جهت خرید و فروش ارز به بازار آزاد هدایت میشوند!!

*تا زمانیکه تنش ایران و غرب علی الخصوص تنش ایران و آمریکا شعله ور باشد و مشکلات فیمابین مرتفع نگردد!!

*تا زمانیکه برجام به فرجام نرسد و اِجرای آن در گرو “اما و اگرهای پی در پی” باشد!!

* تا زمانیکه ریشۀ دزدی، دروغگویی، باند بازی و رفیق بازی در بین مسئولین دولتمردان کشورمان خشک نشود!!

* تا زمانیکه چرخ تولید در این کشور به گردش در نیاید.

مخلص کلام اینکه معنی مدیریت پولی و ارزی و اجرای وعده های اقتصادی این نیست که امورات کشور را با گفتار درمانی به پیش ببریم و بجای کاهش نرخ ارز آزاد با هدف تقویت ارزش پول ملی و حرکت بسوی تک نرخی کردن قیمت ارز، دائماً جهت افزایش قیمت دلار و کسب درآمدهای کلان برای پُر کردن خزانۀ دولت نقشه بکشیم!! که با این روند بنده به شما قول میدهم که نه تنها هیچ ارزی تا پایان دولت دوازدهم تک نرخی نخواهد شد بلکه با اجرای دستورالعملهای جدید آنهم با هدف افزایش نرخ ارز، متأسفانه طناب مشکلات دور گردن دولت تدبیر و امید تنگ تر خواهد شد.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره و با تأکید مجدد بر اینکه مردم همیشه در صحنه ایران لایق بهترین خدمات و عالیترین معیشت و زندگی هستند گفت: مردم عزیزمان استحقاق هرگونه تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی، فرهنگی و اجتماعی را دارند و این باید در حافظه تمام مسئولین کشورمان باقی بماند که بواسطه حضور همین مردم است که مقامات ارشد و مسئولین کشوری در این مناصب قرار دارند و خدمت به مردم را باید در تمام مسیر، سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند و از امور جناحی و گروهی و هواهای نفسانی بپرهیزند. مردم شریف و ثروتمند ایران باید وضعیت بسیار مطلوبی داشته و در رفاه کامل باشند نه اینکه در آرزوی ابتدایی ترین نیازهای زندگی، شب را به روز برسانند.

فلذا در خاتمۀ عرائضم از جناب آقای روحانی درخواست میکنم که تا دیر نشده لطفاً سری به خیابانها بزنند و صدای مردم عزیزمان را بشنوند، در غیر اینصورت عدم توجه دولتمردان به مشکلات و خواسته های ابتدایی مردم و عدم اراده دولت جهت حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور موجب خواهد شد تا مردم عزیزمان آیندۀ سختی را پیش رو داشته باشند و کشتی طوفان زدۀ دولت به سکانداری آقای روحانی نیز، بیش از پیش به گِل بنشیند./انتهای پیام

 

تاریخ انتشار: ۹۷/۰۵/۱۴

Leave a Comment