آقای جهانگیری! چرا وعده عضویت ایران در “سازمان تجارت جهانی” به “تجارت در بازارچه های مرزی” مبدل شد؟!!

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران دولت را مورد خطاب قرار داد

جناب آقای جهانگیری! مشکلات اقتصادیی را که بواسطه سیاستهای غلط دولت و سوء مدیریت جمعی از دولتمردان طی پنج سال بر سر ایران آورده اید را میخواهید به دست چند استاندار آنهم از طریق مبادلات بازارچه های مرزی حل و فصل کنید؟ واقعاً تعجب میکنم که چرا حاصل تصمیم این همه ژنرال اقتصادی دولت، سر از بازراچۀ مرزی درآورد؟

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به سخنان روز گذشته جهانگیری واکنش نشان داد و گفت: یکی از وظایف ذاتی دولتها این است که تمام توان خویش را در جهت ارتقاء سطح کیفی زندگی و معیشت مردمِ خود به کار ببندند و یکی دیگر از تعهدات و وظایف شان، رشد و توسعۀ اقتصاد و ارتقاء سطح مبادلات تجاری کشورشان به سطح منطقه ای و نهایتاً جهانی میباشد و تا جایی به سمت جهانی شدن و تجارت جهانی پیش بروند که دیگر مرزهای سیاسی کشورها مانعی بر سر مبادلات تجاری آنان محسوب نگردند زیرا، قرار گرفتن در مسیر جهانی شدن و حضور در دهکده جهانی  (Global Village) یعنی جهانی که در آن، وجود مرزهای سیاسی و جغرافیایی کشورها دلایلی برای ایجاد همکاری تلقی شوند نه خطوط تمایز و جدایی؛ بر همین اساس کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دولت ایران نیز باید تمام همّ و غم خویش را جهت ارتقاء سطح زندگی مردم و رشد و توسعه اقتصاد و جهانی شدن تجارت به کار بندد.

وی افزود: جناب آقای روحانی نه تنها در وعده های انتخاباتی خود بلکه پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نیز بارها بر این نکته اصرار و پافشاری نمودند که نه تنها فعالان اقتصادی کشورمان باید با تمام کشورهای مطرح و برجسته جهان تبادل تجاری داشته باشند بلکه به کررات وعده دادند که به زودی ایران را به عضویت سازمان تجارت جهانی در خواهند آورد!! به همین خاطر، همه مردم علی الخصوص فعالان اقتصادی ایران طی پنج سال گذشته بی صبرانه منتظر رشد و شکوفایی اقتصاد بوده و برای جهانی شدن اقتصاد ایران لحظه شماری میکنند که متأسفانه تاکنون خبر خوشی در این خصوص به گوش هیچکس نرسیده است.

علیپور اظهار داشت: بجای رشد و شکوفایی اقتصاد، جهانی شدن تجارت و پیاده سازی اقتصاد مقاومتی، با کمال تأسف باید عرض کنم که تنها چیزی که طی پنج سال گذشته عاید ایران و ایرانی شده عبارت بوده است از: اقتصادی مریض، رکود همراه با تورم شدید، بیکاری، رشد هزاران هزار میلیارد نقدینگی سرگردان، نابسامانی پولی و بانکی، افزایش قیمت چند صد درصدی دلار و سایر ارزهای خارجی در برابر ریال و کاهش وحشتناک ارزش پول ملی، فساد، رانت خواری عده ای خاص، کوچکتر شدن سفرۀ مردم، تداوم قاچاق کالا، آغاز جنگ اقتصادی برعلیه کشورمان و افزایش تحریمهای همه جانبه آمریکا و بین الملل و ….. دهها مورد دیگر، نه چیزی بیشتر!!! یعنی بقول معروف (چی فکر میکردیم، چی شد)!!

سبزعلیپور با اشاره به سخنان روز گذشتۀ معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: جناب آقای جهانگیری روز سه شنبه ۹ مردادماه سالجاری در جمع مردم و مسئولین روستای زلزله زده “شیرین آب” از توابع شهرستان قصرشیرین سخنان تأمل برانگیزی را بر زبان جاری ساخته و خطاب به استانداران استانهای مرزی ایران، دستوراتی را نیز بدین مضمون صادر فرمودند: استانداران استان های مرزی در شرایط جدید اقتصادی که آمریکایی ها بدنبال ایجاد مانع برای فروش نفت، نقل و انتقال کالا و پول هستند باید راهکارهای افزایش مبادلات مرزی را فعال کنند. لذا در این راستا به استانداران مرزی دستور دادند که از طریق تقویت مبادلات بازارچه های مرزی، هم نیازهای اقتصادی استان خویش را مرتفع کنند و هم نیازهای اقتصادی کشور را !!!

سپس اظهار داشتند که ستاد مقابله با تحریمها به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده و اختیارات ویژه ای به دولت در این ستاد داده شده که طبق این اختیارات میتوانیم تصمیمات مختلفی بگیریم و هر اختیاری را به استانداران واگذار کنیم.

این صاحب نظر اقتصادی به دستورات جهانگیری واکنش نشان داد و گفت: جناب آقای جهانگیری عزیز، آیا حاصل فکر و تدبیر و برنامه ریزی این همه اقتصاددان و تیم اقتصادی و تئوریسن هایی که در دولت تان جمع کرده اید جهت پیروزی در جنگ اقتصادی آمریکا بر علیه ایران شد (پیش به سوی بازارچۀ مرزی)؟!! یعنی با دستان خودمان، فعالیتهای اقتصادی کشورمان را محدود کرده و دست از ارزآوری و مبادلات اقتصادی در جهان برداریم و به مبادلات اقتصادی کوچک و ناچیز آنهم از طریق بازارچه های مرزی بپردازیم؟ در اصل شما میخواهید نیازهای اقتصادی کشور ۷۰ میلیونی ایران را از طریق ۱۰ بازارچه های مرزی تأمین کنید؟ آیا خنده دار نیست؟ مشکلات اقتصادیی را که بواسطه سیاستهای غلط دولت و سوء مدیریت جمعی از دولتمردان طی پنج سال بر سر ایران آورده اید را میخواهید به دست چند استاندار آنهم از طریق مبادلات بازارچه های مرزی حل و فصل کنید؟ واقعاً تعجب میکنم که چرا حاصل تصمیم این همه ژنرال اقتصادی دولت، سر از بازراچۀ مرزی درآورد؟ از همه مهمتر اینکه عواقب این تصمیم جالب خودتان را به گردن ستاد مقابله با تحریمها که به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده و اختیارات ویژه ای هم به دولت داده می اندازید؟!! اگر اختیار دادن به استانداران خوب و مفید بود پس چرا طی پنج سال گذشته این اختیارات را به آنان ندادید؟ آیا باید مقام معظم رهبری دستور چنین کاری را صادر میفرمودند؟

کی و کجا رهبر معظم انقلاب به دولت دستور داده اند که از مبادلات جهانی عقب نشینی کنید و خود را محدود به تجارت مرزی بکنید؟ آیا تصور نمی کنید که عقب نشینی از مبادلات جهانی، بنوعی خود تحریمی و همسویی با فشارهای اقتصادی ترامپ برعلیه کشورمان باشد؟

علیپور اظهار داشت: آقای روحانی با شعارها و وعده هایی از جمله (ایران را به عضویت سازمان تجارت جهانی در میآورم) و یا (با وجود برجام، غالب کشورهای جهان خواستار و علاقمند به تجارت و سرمایه گذاری در ایران میباشند) توانست دل مردم را بدست آورده و رأی ملّت شریف را کسب کند، حال با وجود عضویت ۱۶۴ کشور جهان در این سازمان و در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد حجم تجارت بین الملل در دستان خود، بجای بدست آوردن سهم بالایی برای ایران از تجارت جهانی، تازه به سمت مبادلات بازارچه های مرزی آنهم جهت رفع نیازهای اقتصادی ایرانِ بزرگ قدم برمیداریم!!!

وی در ادامه به این سخن آقای جهانگیری اشاره کرد که میگوید: (مسئولان باید با انگیزه و کاربلد باشند چرا که مسئول بی انگیزه و کارنابلد باعث بروز مشکل در کشور میشود و هر مسئولی که انگیزه ندارد و کاربلد نیست، کنار بکشد) و به جهانگیری توصیه کرد که اگر میخواهید مشکلات اقتصادی را در کوتاهترین زمان ممکن حل و فصل کنید، بلادرنگ مدیران کارنابلد یا بقول خودتان مدیران و دولتمردان فَشل را برکنار کرده و سیاستهای غلط اقتصادی را اصلاح کنید، آنوقت خواهید دید که مشکلات اقتصادی کشور خود بخود حل و فصل خواهند شد اما ظاهراً شما با مدیران کارنابلد و فَشل و آویزِ دولت، رو در بایستی دارید و به این زودی ها هم تمایلی به برکناری آنان ندارید و تنها آلترناتیوتان نیز بهره مندی از بازارچه های مرزی میباشد که در این صورت باید عرض کنم که مشکلات اقتصادی کشور نه تنها به این زودی ها حل نخواهد شد بلکه روز به روز بحرانی تر هم خواهد شد.!!  

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان خاطرنشان نمود: باتوجه به فشارها و تحریمهای اعمال شده از طرف آمریکا برعلیه کشورمان و اعمال تحریمهای جدید طی روزها و ماههای آینده و همچنین ایجاد وقفه بر سر راه اجرای برجام و آغاز دوران پسا “توقف برجام” ضروری میباشد تا به هر طریقی که شده مناسبات جهانی و بین المللی خود را گسترش و اجماع جهانی قدرتمندی را در حمایت از ایران بوجود آوریم تا رفته رفته زمینه حل و فصل تنش های بین المللی مهیا و مذاکرات بُرد بُردی را با کشورهای قدرتمند اقتصادی و نهایتاً با طرفین ما در جنگ اقتصادی انجام دهیم و بدین شکل موانع و دشمنان را از سر راه برداریم و به برای رفع نیازهای اقتصادی کشورمان به مبادلات جهانی و تجارت پُر سود تجارت جهانی چشم بدوزیم نه معاملات در بازارچه های مرزی!!!/انتهای پیام

Leave a Comment